Toon posts:

Is dit een goede PC voor videomontage?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Binnenkort ga ik een nieuwe PC aanschaffen voor het monteren van films, dit doe ik omdat het mijn werk is. verder speel ik geen spellen en gebruik ik geen andere software Ik werk met Avid Express pro, en misschien binnenkort ook wel met de HD versie.
Ik lees hier heel veel over basissystemen en Game PC`s maar kan iemand mij misschien ook even helpen om een goede Pc samen te stellen voor videomontage.

ik heb in gedachte:

AMD Athlon 64 X2 3800+ (Manchester)
Asrock 939Dual-SATA2
Arctic Cooling Freezer 64 Pro
2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston)
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3
Maxtor DiamondMax 10 250GB
NEC ND-4550 (zwart)
ALPS Diskette Drive (Zwart)
Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W

Dit is het systeem dat tweekers deze maand heeft samengesteld

Ik zit er aan te denken om die 512 mb geheugen te vervangen voor 2x 512 (maar welke?)

Ik heb zelf al twee 17 inch crt schermen van dell (exact dezelfde types) en het is een vereiste dat die ook erop werken en voor het geluid heb ik al een aparte versterker met mengtafel eraan enz.

ook een firewire kaart heb ik, maar waarschijnlijk mis het beter om met firewire 800 te gaan werken.

De schijf die ik heb geselecteerd is niet erg groot, maar de montages worden altijd gedaan op externe schijven van lacie( ook firewire 800)

Het grote probleem is mijn budged (rond de 800 tot 1000 euro)

Is dit voor mij een goed systeem of raden jullie iets anders aan. Ik zou jullie willen vragen advies te geven anders wordt het nooit iets als ik een computer moet kopen.

Bij voorbaat dank.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eerst uitzoeken of jouw pakket om mee te monteren en exporteren wel multi-core/multi-threaded geschikt is. Zo niet, dan kan je beginnen met je CPU vervangen door een sneller single-core exemplaar.

Verder is de schijf niet snel; ik zou ervoor kiezen om een kleine OS-schijf te plaatsen en voor monteren, temp-bestanden en overige meuk een RAID0 opstelling neer te zetten. Dat scheelt (bij Premiere Pro) echt een stuk in de performance.

*edit*
Videokaart is wel redelijk; zou voldoende moeten zijn. Waarom een DVD & diskette-station? Als je toch met HDD's werkt, kan je toch weer een paar tientjes besparen. En heel misschien, maar krap in je budget, toch naar 2x 1024MB afhankelijk van hoe zwaar je denkt bezig te gaan zijn met monteren.

[ Voor 64% gewijzigd door MAX3400 op 27-04-2006 12:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
hier even wat info van avid.

Dual of Single Xeon-processor (2,4 GHZ) OF Pentium 4-processor (1,6 GHz) OF Pentium M-processor (1,8 GHz) (mobiele configuraties). N.B.: De opstartschijf moet IDE, SCSI of SATA 7200 RPM zijn. Gebruik geen interne SCSI als opstartschijf als u ook van plan bent externe SCSI-stations toe te voegen. In dat geval wordt IDE of SATA aanbevolen.
Besturingssysteem: Windows XP Professional w/ Service Pack 2
Systeemgeheugen: 1,5 GB minimum, 2,0 GB aanbevolen voor HD-projecten en SD-projecten met vele gegevensstromen

Dit is wat avid zelf adviseerd, maarja zou het niet beter zijn om daat toch boven te gaan zitten, en is dat ook mogelijk met mijn budget (800-1000 euro) Ik ben zelf geen echte computer freek dus ook niet alles is helemaal te begrijpen voor mij. Dus ik zoek hulp om toch het beste te kunnen samenstellen

dat diskette station is idd een beetje overbodig en die dvd brander ook misschien wel. Ik heb een externe dvd brander, maar is die ook te gebruiken als bootdisk?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13
Waarom een AMD? Volgens mij moet AMD, Intel toch altijd nog voor laten als het gaat om videobewerking.

Verder is 1 GB geheugen voor videobewerking aan de lage kant. Wat de minimale systeem eisen dus ook aangeven.
Misschien kun je nog iets bezuinigen op je VGA kaart en extra geheugen aanschaffen.

[ Voor 50% gewijzigd door My-life op 27-04-2006 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus toch beter een pentium? dat is in ieder geval goed om te weten
En zo`n VGA kaart, heb je daar dan wel mogelijkheden voor een tweede monitor op?

• My-life
Zelfs buget kaarten hebben tegenwoordig een DVI en een VGA poort die tegelijk kunnen worden gebruikt.
Ook ben ik een voorstander van ATI als het om 2D gaat.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:22

Piggen

Lekker bakkie

Tegenwoordig maakt de processor niets meer uit voor videobewerking. Die X2 lijkt me prima (bovendien koeler en energiezuiniger dan een Pentium). Op den duur zal dat programma ook wel multithreaded worden.

Ik zou inderdaad wat meer geheugen nemen en twee harde schijven in Raid 0, 01, of 10 is ook wel aan te raden. Dat is wel fijn bij videobewerking.

Die videokaart heb je ook niet nodig. Je kunt best af met een goedkoper exemplaar, een Geforce 6600 bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Piggen op 27-04-2006 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raid 0, 01, of 10 , en dat betekent? (jullie denken misschien wel "wat moet die gozer hier") maar die term gaat mij iets te ver. Misschien kun je het in lekentaal nog een keer vertellen. zou ik erg fijn vinden.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:22

Piggen

Lekker bakkie

RAID FAQ

Daar is alles over RAID te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Omschrijving:
De ASUS EAX1300/TD is uitgerust met exclusieve ASUS-innovaties en de ATI RADEON X1300 VPU, een "echte" PCI-Express oplossing. Dankzij de krachtige combinatie van de snelste PCI Express-architectuur en rendering pipeline op de markt, levert de EAX1300 state-of-the-art resolutie in bioscoopkwaliteit voor veeleisende 3D-applicaties. De EAX1300/TD is een complete oplossing voor de nieuwe PCI-Express

Zou dit een goed(koper) alternatief kunnen zijn €65,- is niet duur toch?

• My-life
RAID FAQ spuit 11 :X

Nadeel van Raid 10 is dat je vier HD's nodig hebt wat dan weer te duur word.

Dat lijkt mij idd een betere keuze voor de VGA kaart ja.

[ Voor 30% gewijzigd door My-life op 27-04-2006 12:52 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

De x1300 heeft ook AVIVO ondersteuning.

Accelerated MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 decoding and transcoding

Vooral dat transcoding is wel handig bij jou (als het programma waarmee jij werkt er
ook mee overweg kan)

Verwijderd

Topicstarter
Vier schijven is inderdaad een beetje veel want ik werk eigenlijk alleen op externe schijven, en inderdaad wel wat te duur ja.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens ook nog 3 scsi schijven liggen (met behuizing voor externe mogelijkheid) zijn daar mogelijkheden voor een raid opstelling voor.

• My-life
Als je daar een goede controller voor hebt wel ja.

Hoe groot zijn die schijven?

offtopic:
Gebruik deze knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif om posts te editen i.p.v. er twee onder elkaar te posten ;) .

Verwijderd

Topicstarter
36 gb per stuk en ik heb er wel een controller bij maar of ie goed is weet ik niet en ik heb nu niet het typenummer of merk bij de hand.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

MPmad schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:42:
Tegenwoordig maakt de processor niets meer uit voor videobewerking. Die X2 lijkt me prima (bovendien koeler en energiezuiniger dan een Pentium). Op den duur zal dat programma ook wel multithreaded worden.

Ik zou inderdaad wat meer geheugen nemen en twee harde schijven in Raid 0, 01, of 10 is ook wel aan te raden. Dat is wel fijn bij videobewerking.

Die videokaart heb je ook niet nodig. Je kunt best af met een goedkoper exemplaar, een Geforce 6600 bijvoorbeeld.
* John_Glenn denkt bijna hetzelfde...

Je zit goed met een AMD processor, alleen zou ik me afvragen of je nu extra wil neerleggen voor dualcores, aangezien Avid dat nog niet ondersteunt. Je hebt daar zeker voordeel aan in de toekomst, maar je zegt dat je budget beperkt is, en vandaag is dat geld dan misschien beter besteed aan je harde schijven, bijvoorbeeld.

Alternatief zou je kunnen kijken naar een dualcore Intel systeem, dat is goedkoper (maar dus niet sneller zolang Avid geen multithreading ondersteunt).

Als je niet heel handig bent met hardware zou ik RAID afraden... als je niet goed weet hoe het werkt heb je later weer gelazer als je bijvoorbeeld Windows nieuw installeert etc. (gedoe met drivers enzo). De snelheidswinst is voor videomontage heel reeel, maar dat kan je ook bereiken met een snellere harddisk: kijk naar de WD Raptor (WD1500 of WD740ADFD).

Wat de videokaart betreft: wees erop bedacht dat veel mensen de kaarten tegenwoordig puur digitaal over DVI gebruiken. Jij wil ze op twee gewone CRTs aansluiten: dan maakt dus de kwaliteit van de analoge uitgangen ineens uit. Er zijn steeds minder mensen die weten welke kaarten er analoog goed zijn... ik heb bijvoorbeeld geen idee :)

Over die SCSI schijven valt zo niks te zeggen... weet je tenminste hoe snel ze draaien?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:04:
ik heb trouwens ook nog 3 scsi schijven liggen (met behuizing voor externe mogelijkheid) zijn daar mogelijkheden voor een raid opstelling voor.
Niet aan beginnen. Je zegt dat het 36GB disken zijn, dus ouder spul en zeker niet sneller dan een Diamondmax 10 of welke andere moderne 7200rpm SATA disk. Het geld voor een SCSI controller kun je wel beter gebruiken.

Als je op externe Firewire800 disken werkt is het bouwen van interne RAID0 sets compleet overbodig, sterker, als videobewerken je werk is, is het zelfs stom want verhoogde kans op dataverlies. Daarnaast heb je een te klein budget voor zulke grappen.

Ik denk dat je goed op weg bent met het systeem in de topicstart. Neem alleen een goedkopere VGA kaart en meer geheugen (gewoon PC3200 spul van een bekend merk uit de Value range of zo, duur low latency spul is voor jou geld weggooien).

Of een losse Firewire 800 kaart zin heeft weet ik niet. Ik heb er wel eens een review over gelezen, maar t.o.v. Firewire400 was die niet onverdeeld positief. Voor zo'n € 60~70 is zo'n kaart wel te krijgen en als alle beetjes helpen qua snelheid kun je je er geen buil aan vallen zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
Je kunt om geld te besparen ook nog altijd een moederbord met geintegreerde videokaart nemen. Een aantal bordjes met de geforce 6150 northbridge en 430 soutbridge heeft ook twee videopoorten (dvi en analoog), en presteren net zo goed als een normaal moederbord. Een luxe videokaart heeft geen enkele meerwaarde, en op die manier heb je voor zo'n 80euro een moederbord èn videokaart.

Ik weet trouwens dat de meeste borden met de geforce 6150 bedoeld zijn voor mce, maar dat wil niet zeggen dat ze andere dingen slecht doen, ik heb in mijn desktopsysteem ook een 6100 zitten :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn tenminste dingen waar ik wat aan heb, nog meer suggesties of tips. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven dus hulp is altijd welkom.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik denk dat een AMD dualcore nog het meest geschikt is. Kun je ook nog lekker gamen voor je ontspanning. ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57
Conroe?

Verder is de schijfruimte wat beperkt, bedoel je nou dat je alle videos op de externe schijven gaat zetten?

Verder kun je nog weer een paar knaken besparen door oude onderdelen van je computer mee te nemen (Als je die hebt). Ik bijna alle gevallen kunnen dvd-cd roms mee naar een nieuwe computer.

Overigens, is 2 X 17" niet wat klein voor videobewerking?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

2GB Ram zou ik ook zeker aanbevelen. Is maar €150,- ipv €75,-

• My-life
@-roberth-
Gamen gaat niet lukken met een dergelijke VGA-kaart en aan dualcore heeft de TS niets omdat de software het niet bennut.

@Kaaswagen
De Conroe duurt nog een half jaar.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

doeternietoe schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:00:
Je kunt om geld te besparen ook nog altijd een moederbord met geintegreerde videokaart nemen. Een aantal bordjes met de geforce 6150 northbridge en 430 soutbridge heeft ook twee videopoorten (dvi en analoog), en presteren net zo goed als een normaal moederbord.
Lijkt me een goede tip. Over gedeeld RAM-gebruik hoef je je niet druk te maken; de AMD dual-channel controller heeft bergen bandbreedte over.

In de openingspost van deze thread kan je een hoop info vinden over zulke mobo's: http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1803985
...aangezien het een thread is over een MSI mobo komen ze er natuurlijk wel op uit dat dat MSI mobo het beste is :)

Gezien je budgetbeperking zou ik ook aanraden dat je een lichte, veilige overclock gaat doen. Dus niet iets waar je veel kennis en speciale dingen bij nodig hebt, maar gewoon een klein stapje extra dat vrijwel altijd lukt met standaard koeling en voltages. Dan haal je toch net iets meer uit je geld :)

edit: let op!! de meeste van die bordjes hebben weliswaar twee video-uitgangen, maar 1 daarvan is vaak een DVI-D uitgang... dus dat schiet misschien toch niet op met je CRTs.

[ Voor 8% gewijzigd door John_Glenn op 27-04-2006 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou... overklokken was ik niet echt van plan, daar ben ik op hardwaregebied echt een leek in. Maar ik ben wel blij om te weten dat ik geen vermogen hoef uit te geven aan een dure videokaart, en dat een vga kaart eigenlijk al voldoende zou kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Kaaswagen schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:54:
Conroe?

Overigens, is 2 X 17" niet wat klein voor videobewerking?
Nee hoor, linker scherm: source record en timeline view
rechter scherm: alle overige windows en bins

avid is namelijk gemaakt voor twee schermen en ik draai op 1024*768 op twee monitors is dat op zich goed te doen. en dan nog een tv ernaast voor de controle (er valt namelijk altijd een stukje (randen) beeld weg als je op tv bekijkt)

Verwijderd

Topicstarter
is duizend euro dan echt te weinig om een computer te bouwen? ik heb de monitors al, de HD`s, muis, speakers en het keyboard. Dan kan je voor duizend euro toch wel een mooie comp maken?
is de optie die ik gaf dan wel een goede keus? op de videokaart en het (te weinige) geheugen na dan?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:43:
is duizend euro dan echt te weinig om een computer te bouwen?
Huh? Hoezo is er dan nog een probleem?
Uitgaande van de basissetup in je eerste post ben je er toch bijna? Je knikkert die X2 eruit en pakt een gewone single-core, bijvoorbeeld een Venice 3200+ of 3500+. Dan heb je genoeg ruimte in je budget om 2*1Gb RAM te pakken. Als je het de moeite waard vindt, dan kan je nog kijken naar een Raptor hdd, maar dat is niet echt een belangrijk punt.
Dan heb je volgens mij een mooie Avid-bak?

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025
Je kunt gewoon een omvormer van dvi naar Crt kopen.

Voor normaal DV werk heb je genoeg aan firewire HDs
Grafische kaarten heb je niet zo veel aan tenzij je realtime effecten wilt gebruiken.
Kijk dan eens naar matrox kaarten.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:37:
2GB Ram zou ik ook zeker aanbevelen. Is maar €150,- ipv €75,-
Hij heeft niet echt 2 gig nodig dus warom aanschaffen ?
Een videobewerkinsstation heeft voornamelijk snelle hd's nodig (nog beter in raid), vervolgens beetje redelijke cpu. Dat zij echt de belangerijkste bouwblokken waarin het meeste geinvesteerd moet worden. Het geheugen zelf maakt niet bijster veel uit, behalve als hij tijdens edite en encoden of decoden ook andere dingen wilt doen... wat eigenlijk toch af te raden is...

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik monteer zelf met Adobe Premiere Pro maar ik zie dat dat Windows dan toch makkelijk 700 megabyte gebruikt alleen tijdens het opstarten. Dat zakt later wel weer maar ik kan me voorstellen dat dit soort programma's liever 2 dan 1 GB in een PC ziet. Ik kijk ook niet continue hoeveel geheugen gebruikt wordt als ik aan het monteren ben.

Iets anders:
Ik zou *persoonlijk* eerder kiezen voor een ASUS moederbord dan voor een Asrock moederbord. Ik weet dat dit soort dingen persoonlijk is, maar als ik het voor mijn werk moest gebruiken en aanschaffen dan zou ik toch liever ASUS hebben dan de budget variant van ASUS. Of schop ik nu mensen heel hard tegen de schenen ?

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik toch dat ik er zo goed als uit ben! heeft iemand nog een tip, of een opmerking over een van de componenten die nog niet ter sprake zijn gekomen? bedankt

Verwijderd

Even alles op een rijtje:
1)Het is slimmer om een single core cpu te nemen en wat meer uit te geven aan geheugen (tenzij je binnenkort gebruik gaat maken van multithreaded software)
2)Je kan een mobo nemen met een geforce 6150 (voor de dvi uitgang kan je een dvi->vga adapter kopen, maar ik geloof dat die standaard worden meegeleverd, dit is namelijk wel zo als je een vga kaart koopt).
3)Kijk eens naar een Raptor 1500 of 740ADFD (het ADFD gedeelte is belangrijk, want dat is de vernieuwde snellere versie)
4)Geef je iets om de stilte van de pc? Want de AC Freezer 64 Pro koelt wel goed, maar dit gaat gepaard met een hoop herrie, neem dan een Thermaltake Big Typhoon o.i.d.
5)Wellicht slim om een 400W voeding te nemen, het is een beetje krap met Dualcore enz. met 350W (kan wel, maar je houdt weinig ruimte over). Bijvoorbeeld een Tagan 380W.
6)En ik weet niet hoeveel bandbreedte de montages nodig hebben met de HDD, maar extern is toch een flink stuk langzamer dan intern.

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen de bedrijven waar ik de montages voor doe werken met externe HD`s. misschien is het wel een idee om het op interne schijven te doen en dan weer later op de externe te dumpen.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:12:
2)Je kan een mobo nemen met een geforce 6150 (voor de dvi uitgang kan je een dvi->vga adapter kopen, maar ik geloof dat die standaard worden meegeleverd, dit is namelijk wel zo als je een vga kaart koopt).
Dit klopt helaas niet: alle GF6150 borden die ik gereviewed heb gezien (Asus, MSI, Gigabyte) hebben namelijk een DVI-D poort, niet een DVI-I poort. Dus daar kan je niet zomaar een verloopstukje aanhangen.
6)En ik weet niet hoeveel bandbreedte de montages nodig hebben met de HDD, maar extern is toch een flink stuk langzamer dan intern.
Volgens mij valt dat nog wel mee, zeker met een goede Firewire800 controller (ik heb trouwens wel meerdere reviews gezien waarin ze vonden dat Firewire800 kaarten het slechter deden met Firewire400 schijven eraan dan gewone Firewire400 kaarten).

Het is wel lekker om meerdere schijven te hebben: als je een bewerking doet kan je dan van de ene schijf lezen en naar de andere schrijven. Maar volgens mij mag er van die twee best 1 extern en 1 intern zijn.

Verwijderd

Wat je ook gewoon kan doen is een Raptor nemen om op te werken en dan de data op een gegeven moment overhengelen naar je externe HDD om mee te nemen naar een bedrijf. Dat werkt snel en je kan dan nog steeds met externe HDD's werken.

Misschien werkt het snel met FireWire800, maar was dat niet 2x zo snel als usb2? Want dat betekent dat een willekeurige nieuwere IDE schijf nog 2,5 x zo snel is.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:09:
Misschien werkt het snel met FireWire800, maar was dat niet 2x zo snel als usb2? Want dat betekent dat een willekeurige nieuwere IDE schijf nog 2,5 x zo snel is.
Typische schrijfsnelheid naar FW800 schijf is ongeveer 40 Megabyte/s. Lijkt me wel te doen?

• MAX3400

MAX3400

John_Glenn schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:35:
[...]

Typische schrijfsnelheid naar FW800 schijf is ongeveer 40 Megabyte/s. Lijkt me wel te doen?
Typische snelheden voor eSATA liggen rond de 100MB/s; veel Asus-borden hebben zelfs al een bracket voor een externe SATA-aansluiting (desondanks minder compatible als je veel bij andere mensen moet aansluiten/kopieren).

Verder heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij de mensen die een dual-core CPU willen laten schieten t.o.v. een single-core. De prestaties bij Premiere Pro liggen een stuk gunstiger met een dual-core maar dat is mijn eigen ervaring. En zoals in de 3e post in dit topic al wordt aangegeven; Avid geeft zelf aan ondersteuning te bieden voor multi-core, dus waarom niet?

Daarop voortbordurend; 1.5GB werkgeheugen vereist door Avid, dus waarom de afraders om het bij 1GB RAM te houden?

*edit*
Als je voor nieuwe SATA-schijven gaat; ik vind zelf de 74GB Raptor sneller/stiller dan de 150GB versie; we hebben het in beide gevallen over de ADFD-versie.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 01-05-2006 16:44 ]

Verwijderd

Ik zou zeker voor een dualcore systeem gaan voor videobewerking, bewerk zelf ook af en toe filmpjes, en mijn CPU zit toch wel redelijk vaak (als je filters begint toe te passen) een 10 minuten tot een kwartier op het eind, dus besparen op die cpu zou ik niet echt doen.

Qua ram geheugen draai ik ook maar met 1 gigabyte meer, en ik blijf telkens zo'n 200a300mb echte ram vrij houden, waardoor ik vermoed dat mijn ram niet limiteert (anders zou die wel tot 900mb gebruik stijgen, nu blijft die op een 750mb hangen).

Hangt er natuurlijk wel vanaf op welke kwaliteit/reso je wilt videobewerken, ik draai rechstreeks op 720*576 avi's zonder enige comprimatie (+- 20 gigabyte voor 1u30 film). Het enige wat ik als hinder ondervind is de snelheid van mijn cpu, heb Sata hd's zitten en die houden het allemaal zeer mooi bij (heb maar een transferrate van 10a20mb/s tijdens het videobewerken).

(werk met een 4400)

edit: als avid 1.5 gigabyte ram vereist, moet er natuurlijk heel eenvoudig 2gig ram in...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 16:46 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Een beetje OT: ben ik nou de enige die me verbaasd dat iemand die zegt dit voor zijn werk te doen, dergelijke vragen stelt? Ik bedoel, videomontage heeft uiteraard ook een creatieve component, maar een beetje verstand van de techniek mag je toch wel verwachten? Wat zou men denken als een (professionele) fotograaf dergelijke vragen gaat stellen over de aanschaf van een nieuwe camera? Dit forum is redelijk anoniem, maar als ik de TS zou herkennen als iemand die werk voor mij doet, ging ik echt even verder shoppen....

• MAX3400

MAX3400

martin2005 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:49:
Een beetje OT: ben ik nou de enige die me verbaasd dat iemand die zegt dit voor zijn werk te doen, dergelijke vragen stelt? Ik bedoel, videomontage heeft uiteraard ook een creatieve component, maar een beetje verstand van de techniek mag je toch wel verwachten? Wat zou men denken als een (professionele) fotograaf dergelijke vragen gaat stellen over de aanschaf van een nieuwe camera? Dit forum is redelijk anoniem, maar als ik de TS zou herkennen als iemand die werk voor mij doet, ging ik echt even verder shoppen....
*kuch* onzin *kuch*

Iemand die briljant is met een bepaald talent; moet je daarvan verwachten dat hij/zij ook talent heeft voor alle randvoorwaarden? Iemand die goed kan hardlopen; moet die dan ook verstand hebben van schoenmaterialen kiezen? Iemand die een vliegtuig bestuurt; moet die dan ook verstand hebben van de magnetron-timer instellen?

*edit*
Moet een moderator van "Software Algemeen" verstand hebben van de RAID-FAQ om die aan te passen "omdat het met PC's te maken heeft"?

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 01-05-2006 16:52 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:25
Ik wil even melden dat die gast vrij beperkt in ruimte is. Het is een heel mooi kastje en heerlijk stil maar echt heel veel kun je er niet in kwijt. 4 schijven wordt al lastig als je bijvoorbeeld ook een floppydrive of 3,5" cardreader wilt. Er zitten namelijk maar 4 3,5" sloten in waarvan 2 extern, 1 normaal intern en 1 apart gedempte. Deze stop je in een, aan rubbertje opgehangen, aluminium behuizing. Lekker stil en koel, maar wel maar 1 schijf.

• Nelisj
  • Laatst online: 19:23
1 62066 AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939 - Hypertrans) BOX ¤ 299,00
1 45599 PC3200 - 512 MBx2 - DDR - Corsair TWINX C2 PRO ¤ 125,93
1 63053 MSI K8N SLI-FI (800 MHz nForce4U- ATX- S939) ¤ 95,91
1 63290 ATX - 530 Watt PSU - Tagan TG530-U15 Easycon ¤ 119,88
1 72548 Maxtor 250 GB 6V250F0 (SATA300 - 16 MB) ¤ 81,93
1 72083 DVD±RW LG GSA-4167B - Bulk - Zilver ¤ 41,65
1 51506 Arctic Silencer Ultra 64 TC (Athlon 64 / Opteron) ¤ 14,53
1 52730 XFX 6600 GT - 128 MB DDR3 - TV+2xDVI - PCIe ¤ 122,89

Subtotaal incl. BTW ¤ 901,72

Is dit iets voor je?

Ik draai nagenoeg met hetzelfde systeem. Maak ook tevens gebruik van 2 17" schermen.

Werk wat ik er op doe is Autocad 2006 en Iventor 10 nog wat muziek bewerkingen en video bewerking (wel is waar niet zo heel veel).

Allen ik draai mijn OS op een raptor 74GB. Ik moet zeggen dat is echt een aanrader.
Enige wat ik in de toekomst nog ga doen is uitbreiden naar naar 2 GB intern. een maal Inventor en CAD open heb staan schiet het al aardig op. Dus mocht je ruimte hebben in je budget zou ik zeggen neem 2GB intern

edit:

Op de vraag van MAX3400:

1 62066 AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939 - Hypertrans) BOX € 299,00
1 63053 MSI K8N SLI-FI (800 MHz nForce4U- ATX- S939) € 95,91
1 63290 ATX - 530 Watt PSU - Tagan TG530-U15 Easycon € 119,88
1 72548 Maxtor 250 GB 6V250F0 (SATA300 - 16 MB) € 81,93 € 81,93
1 72083 DVD±RW LG GSA-4167B - Bulk - Zilver € 41,65
1 51506 Arctic Silencer Ultra 64 TC (Athlon 64 / Opteron) € 14,53
1 52730 XFX 6600 GT - 128 MB DDR3 - TV+2xDVI - PCIe € 122,89
1 60344 PC3200 - 1 GBx2 - DDR - Corsair TWINX C2 PRO € 259,94

Subtotaal incl. BTW € 1.035,74

Overgens maak ik gebruik van een MSI bordje met veel mogelijkheden. waaronder 2 x een SLI 16x slot. Daar zou je dus nog op kunnen bezuinigen.

Tevens is het geheugen ook goedkoper te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Nelisj op 01-05-2006 17:21 ]

• MAX3400

MAX3400

@Nelisj: maak er even 2GB van in je offerte... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 01-05-2006 17:13 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

The Realone schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:59:
Ik wil even melden dat die gast vrij beperkt in ruimte is. Het is een heel mooi kastje en heerlijk stil maar echt heel veel kun je er niet in kwijt. 4 schijven wordt al lastig als je bijvoorbeeld ook een floppydrive of 3,5" cardreader wilt. Er zitten namelijk maar 4 3,5" sloten in waarvan 2 extern, 1 normaal intern en 1 apart gedempte. Deze stop je in een, aan rubbertje opgehangen, aluminium behuizing. Lekker stil en koel, maar wel maar 1 schijf.
wilde hij niet met externe schijven werken?
ik denk dat het beste nog steeds is om een X2 3800+ te nemen en 2GB ram, de rest is niet zo heel belangerijk lijkt mij (interne HD's, dan moet het toch een keer weer gekopierd worden naar externe, en het snelheidsvoordeel van interne in raid is het geld niet waard met z'n beperkt budget)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik zou het zo doen:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) € 146,95
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,... € 286,81
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 98,-
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e... € 69,67
Maxtor Diamondmax 11, 400GB (7200rpm, SATA... € 148,99
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) € 36,25

Totaal € 786,67

2 gig geheugen omdat je bij video bewerken nooit genoeg hebt aan 1 GB (zeker niet met HD)
dual core processor, dit is de toekomst, je kan er vanuitgaan de volgende versies van avid zeker dualcore support krijgen.
De antec kast is stil, degelijk en heeft een goede voeding
Asus moederbord heb ik zelf goede ervaringen mee (mits goed gekoeld). Verder is de onboard video goed genoeg en heeft ondersteuning voor hardware HD versnelling
maxtor schijf is lekker snel (kan je eventueel vervangen door een raptor)
nec brandertje heeft geen uitleg nodig..

Bij elkaar kom je dan op 800 euro uit, kan je nog wat geld bij leggen voor een paar extra koelers....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu trouwens een aanbieding gezien van een Pentium D 930 Processor van 3,2 Ghz. voor 259,- is dat aan te raden.

En tegen de mensen die vinden dat je als editor ook nog eens computerexpert moet zijn wil ik even zeggen dat je dan ook niet hoeft te reageren op vragen van mij. Een automonteur hoeft toch ook niet te weten welke bekleding je het beste kan nemen in een bepaalde auto?
En dit forum is er om hulp te vragen voor je computer en om tips te geven, en dan doen zulke opmerkingen er niet toe.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een mooie, mag ik vragen bij welke winkel die prijzen vandaan komen?

• KC_Kaas
  • Niet online
Die prijzen zijn de prijzen vanuit de pricewatch. Er komt dus nog wel iets bij wanneer je alles bij 1 of 2 winkels besteld. Maar voor 850 euro zou je wel klaar moeten zijn (inclusief een extra koeler en een zalman of artic voor op je processor). Eventueel kan je ook nog een raptor nemen ipv de maxtor schijf. De raptor is sneller en hij zou betrouwbaarder moeten zijn. Wel is hij kleiner (hij is 73 Gb) en zo'n 50 euro duurder....

Verwijderd

Daar je aangeeft dat je pc enkel en alleen voor videobewerking gebruikt gaat worden, zou ik opteren voor die 930 (zeker als nog iets goedkoper is dan de 3800x2). Ik heb zelf een 4400x2 zitten, en deze presteert in videobewerking (adobe première) wel wat beter dan mijn P4 3.0 (Prescott), maar de verschilen zijn niet zo gigantisch.

Vergelijking heeft me dit opgeleverd, zelfde ram in beide pc's en zelfde schijven (de tijdswaarden zijn van het renderen van een filter over een bepaald stuk film, doet er niet toe, t'is gewoon om aan te geven wat het verschil in prestatie was):
4400x2: 17min34sec
3.0@stock: 22min14sec
3.0@3.6: 20min36sec

Ik ga er dan ook vanuit dat de 930 dit sneller moet zien te klaren dan mijn 4400x2. theoretisch heb je 2 keer die 3.0 nu, dus normaal zou deze dubbel zo snel moeten zijn, wat je echter nooit haalt met een dualcore, maar die 3.0 doet er maar een 30% langer over dan die 4400x2, dus die dual core intel zal wel minstens 30% rapper gaan dan een single core intel...

(gezien die 4400 nog wat zwaarder is dan de 3800, gaat die zeker beter presteren)

• Nelisj
  • Laatst online: 19:23
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:44:
Ik heb nu trouwens een aanbieding gezien van een Pentium D 930 Processor van 3,2 Ghz. voor 259,- is dat aan te raden.
wel een dure aanbieding overgens.

http://tweakers.net/pricewatch/131795 staat hij tussen voor 200 euro.

@KC_Kaas

Ziet er inderdaad netjes uit. Het zijn alleen wat mindere High-end Componenten. En dan vraag ik me af of je dat wel wilt voor een dergelijk systeem. Daarnaast gebruikt de TS het voor zijn werk.

Uiteraard is het de keuze van de TS.

@TS
Overgens als het voor je werk is heb je dan niet de mogelijkheid om de BTW achterwegen te laten in het kosten plaatje?? Of maak ik nu een denk fout?

Verwijderd

Topicstarter
Voor een gemiddelde montage zou dat wel genoeg zijn en anders kan ik het project toch extern doen. Dus dan kan ik misschien toch beter de raptor nemen

Verwijderd

Topicstarter
Die btw kan ik idd ook nog terugvragen ja. Maar volgens mij scheelt het ook al een hoop geld dat ik geen schijven, monitors, keyboard, muis en overige toebehoren nodig heb. Dus leek dit mij wel een mooi budget. En de btw terugvragen doe ik natuurlijk sowieso.

Verwijderd

Topicstarter
Nelisj schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:54:
[...]

wel een dure aanbieding overgens.

http://tweakers.net/pricewatch/131795 staat hij tussen voor 200 euro.

@KC_Kaas

Ziet er inderdaad netjes uit. Het zijn alleen wat mindere High-end Componenten. En dan vraag ik me af of je dat wel wilt voor een dergelijk systeem. Daarnaast gebruikt de TS het voor zijn werk.

@TS
Overgens als het voor je werk is heb je dan niet de mogelijkheid om de BTW achterwegen te laten in het kosten plaatje?? Of maak ik nu een denk fout?
tijpfoutje: het is de pentium D 940 bij informatique.

Verwijderd

Topicstarter
het is niet de allergoedkoopste winkel maar met de winkel heb ik goede ervaringen, en ik kan het komen afhalen (nog geen 10 minuten bij m`n huis vandaan)

• KC_Kaas
  • Niet online
Nelisj schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:54:
@KC_Kaas

Ik vind een X2 3800 met 2GB en een raptor behoorlijk high-end. Ik denk dat die componenten bij dit butget de beste prijs prestatie verhouding hebben. Het zijn ook nog allemaal A merk componenten met minimaal 2 jaar garantie. Verder is de prijs ook een belangrijk punt, dus vandaar die samenstelling.

Ook wil ik even melden dat wanneer je besluit voor een Intel systeem te gaan ik zeker zou wachten op de volgende generatie. Die wordt behoorlijk sneller en ook erg belangrijk (bij een pc die veel moet renderen) een stuk zuiniger. Vergeet niet dat 100 Watt meer behoorlijk uitmaakt op je stroomrekening...

• MAX3400

MAX3400

Het blijft een kwestie van eigen smaak. Gezien het feit dat de TS veel met externe HDD's werkt, is een enkele Raptor misschien zelfs makkelijker/beter dan een andere SATA-schijf (7200RPM) omdat je niet veel kwijt hoeft. OS, monteer-programma, wat temp-files en klaar. Van wat ik begrijp staan alle video-files verder op de FW-schijven.

Keuze tussen AMD of Intel is naar eigen inzicht; zelf ben ik niet echt kapot van de benchmarks die intel haalt met hun dual-core CPU's maar misschien presteren ze juist met dit montage-pakket beter dan een AMD; hierover zou je eigenlijk even de FAQ/Support van de software-fabrikant moeten raadplegen.

Voor wat betreft het geheugen; die 2GB is wel handig om (bij AMD in ieder geval) aan te schaffen in 2x 1GB en niet in 4x 512MB vanwege de snelheden die je op je FSB overhoud; de meeste mobo's klokken terug naar 333MHz bij bezetting van alle 4 je RAM-banken.

Verwijderd

Topicstarter
En stel nou ik zou dit systeem aanschaffen met 2x 1 GB en ik wil later uitbreiden, dan blijft het dus eigenlijk het beste om dat vierde geheugenslot altijd vrij te houden, of begrijp ik dat nou verkeerd?

• KC_Kaas
  • Niet online
Bij de eerste series van de AMD64 werd de snelheid van het geheugen terug gezet naar 333Mhz en t2. Bij de nieuwe series zou het geen probleem moeten zijn om met 4 geheugen bankjes te werken. Dus al mocht je ooit meer dan 2 gig willen is dat gewoon mogelijk. Je zal hooguit de instellingen met de hand moeten aanpassen, omdat veel moederborden de snelheid toch nog terug zetten (ook al is dat niet nodig)

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij zo`n moederbord zit een handleiding er daar staat toch wel in hoe je dat moet doen in de bios?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:08:
Maar bij zo`n moederbord zit een handleiding er daar staat toch wel in hoe je dat moet doen in de bios?
Nou, niet letterlijk maar als je je geheugen op 2T zet kan je handmatig je FSB op 400MHz zetten. Gewoon, noteren wat er nu staat op een kladblokje en testen. Werkt het niet, kan je eenvoudig terugzetten. Maar dat is allemaal van later zorg, denk ik zo; als je nu 2x 1GB aanschaft, is je volgende logische uitbreiding nogmaals 2 x 1GB (hopelijk niet over een maand maar over een jaar of anderhalf ofzo).

*edit*
Voor zover mijn kennis gaat: bij AMD's altijd een 2 (of een veelvoud) banken tegelijk vullen...

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 01-05-2006 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Morgen (disdag red.) zal ik het systeem dat ik op dit moment heb samengesteld even hier neerzetten en dan is het weer een beetje overzichtelijker waar het allemaal om gaat. Nu ga ik slapen!

Verwijderd

Nog ff over de grafische kaart.

Het lijkt me belangrijk dat er 2 digitale uitgangen opzitten. Een kennis van mij heeft een dualscreen Eizo opstelling, aangestuurd door een 6800gt met 1 digitale en een 1 analoge uitgang. Het verschil in kwaliteit tussen de twee schermen is zo groot dat het gaat irriteren. Altijd 2 gelijke uitgangen, desnoods 2x analoog ;)
Het zou ook handig zijn als de videokaart een video-out zou hebben (s-video of zo). Dan kan je de edit controleren op TV. Ik weet dat ATI op dit gebied veel te bieden heeft met hun avivo.

Volgens mij voldoet een X1300pro van ongeveer 100euri aan bovenstaand profiel. Ik weet niet of nvidia een alternatief heeft maar als dat zo is wordt t vast wel gepost :+

edit: typo typo

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het systeem wat ik tot nu toe in gedachte heb.

1 Intel Pentium D 940 269,-
2 Asus p52d 2x 65,-
3 MDZ 1GB (2x) 75,- (x2)
4 Asus EAX 1300/TD 65,-
5 Chieftec 03SL-A-OP 79,-
6 Tagan 430-415 79,-
7 Western Digital WD 74 Raptor 159,-
8 Zalman ZM-F1 7,-
9 Zalman CNPS 7700 alcu 29,-

Totaal: 902,-

Verklaring:

1 2x 3.2 GHz. Dus ook voor programma`s die (nog) geen dualcore ondersteunen heb ik toch nog 3,2 GHz tot mijn beschikking.
2 Asus wordt door velen toch als goed beschouwd, en in mijn prijscategorie leek me dit wel een goede, maar als je beter weet, vertel het mij graag.
3 Voor het doel van mij pc is me verteld dat ik geen vermogen aan geheugen hoef uit te geven
4 Dit is een videouitgang met 2x analoog uit (VGA & DVI-I ), dus geschikt voor analoog is mij verteld. Ook de S-VHS en Cinch zijn voor mij wel handig om een extra TV-tje aan te sluiten.
5 Mooie behuizing vind ik zelf en volgens mij ook ruim genoeg.
6 Het merk voeding werd mij meerdere malen aangeraden en vooral power was toch belangrijk? 430 watt (genoeg?)
7 De schijf heb ik gekozen vanwege de snelheid 10.000 rpm en een toegangstijd van 4.5 ms. En SCSI vind ik te duur.
8 Deze koeler schijnt stil te zijn en ook dit merk hoorde ik meerdere keren voorbij komen in de topic.
9 Deze koeler was goed voor in mijn budget en voor de rest zie motivatie punt 8

Deze componenten heb ik al thuis liggen:
- A-open DVD brander
- … DVD brander extern.
- SCSI externe schijven (moet alleen nog kijken wat voor)
- Fire wire 1394 kaart van pinacle
- Software
- 3,5 “diskettestation
- en meerdere externe schijven (van mijzelf en opdrachtgevers)
- eventueel extra usb 2.0 (PCI Sitecom)
- Monitors 2x 17”(voor mij groot genoeg)
- Keyboard (avid) muis microsoft

Heb je nog iets aan te merken of verbeterpuntjes laat het me dan weten, want binnenkort wil ik toch echt tot de aankoop overgaan.

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024
martin2005 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:49:
Wie bouwt er nou zijn eigen camera?

Verwijderd

Topicstarter
weinig reactie...betekent dat dat niemand iets aan te merken heeft? Of zijn er mensen die vandaag wel gewoon aan het werk zijn?

[ Voor 229% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken alleen het merk "MDZ" niet of komt dat omdat ik niet genoeg thuis ben in hardware?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 12:35 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:35:
Ik ken alleen het merk "MDZ" niet of komt dat omdat ik niet genoeg thuis ben in hardware?
Geen MDZ; kijk of je een paar tientjes meer kan uitgeven voor iets als OCZ matched pair of een ander gerespecteerd merk. Scheelt je (uiteindelijk) ook een stuk in garantie-afhandeling en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Dat merk heb ik wel voorbij zien komen en is inderdaad niet veel duurder alleen kende ik dat ook niet dus vandaar dat ik maar "gewoon" een keuze heb gemaakt. maar als dat daadwerkelijk scheelt dan neem ik die wel.

Verwijderd

Topicstarter
geheugen wordt (2x) OCZ DIMM 1 GB Golden EL 119.- ps. en de totaalprijs van het systeem dus 990,- euro

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:03 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:02:
geheugen wordt (2x) OCZ DIMM 1 GB Golden EL 119.- ps. en de totaalprijs van het systeem dus 990,- euro
Let op: ik weet erg weinig van timings voor Intel-machines & geheugen maar pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 CL4 (OCZ, OCZ25332048VPDC-K) en pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ25332048VDC-K) zijn een stuk goedkoper.

Iemand hulp?? Ik weet namelijk niets van Intel en geheugens en weet dus niet of ik het goede advies geef, ondanks de besparing in Euro.

• kasper_vk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04-2025
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:14:
hier even wat info van avid.

Dual of Single Xeon-processor (2,4 GHZ) OF Pentium 4-processor (1,6 GHz) OF Pentium M-processor (1,8 GHz) (mobiele configuraties). [..]
Systeemgeheugen: 1,5 GB minimum, 2,0 GB aanbevolen voor HD-projecten en SD-projecten met vele gegevensstromen

Dit is wat avid zelf adviseerd [..]
Nu ben ik pas halverwege de draad met lezen, maar Avid schrijft zelf dat hij voor professionele doeleinden een pc wil samenstellen --> dan wil je m.i. nooit onder de aanbevolen eisen zitten (een mening, geen feit). Dus verbaas ik me erover dat er toch nog tig 'offertes' kwamen waarin 1 Gb aan ram zat.... :?

Daarnaast: hoe komen de mensen erbij dat Avid 'in een latere versie wel met dual core zal kunnen werken', terwijl ze zelf niet voor niets een dual processor config aanraden als 1 van de mogelijkheden... :X :?
Kortom: die X2 kan net zo goed, wellicht dus zelfs beter dan single core. (Is er trouwens niet een zeer concurrend Intel Pentium dual core model? Wie weet dat?)

Geen wonder dat o.a. de TS er *denkt* weinig van te begrijpen --> hij vraagt A en krijgt volop B, dan mag je van mij best het gevoel hebben dat je het niet snapt. En, zoals er eerder is gezegd, gelukkig hoeft ie het ook niet te snappen, zolang als iedereen goed lezen / horen wat ie schrijft / zegt. Maar ja... (no offence :) )
En dat zeg ik dan, terwijl ik zelf nog maar het halve topic heb gelezen ;) :X

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

• MAX3400

MAX3400

offtopic:
Heb je alle drie de pagina's wel gelezen?

• KC_Kaas
  • Niet online
Als je niet gaat overclocken kan je beter voor een setje kingstons gaan. Deze zijn betrouwbaar en zeker niet duur (value RAM) Verder zou ik als kast voor de Antec Sonata gaan, hij is misschien niet zo mooi (deurtje..) maar wel degelijk en hij heeft een goede voeding. Niet dat de Targan slecht is, alleen is de Sonata 50 euro goedkoper (kast en voeding ineen)

En zoals ik al zei: Als je voor een Intel systeem gaat zou ik persoonlijk nog even wachten op de nieuwe generatie. (tenzij je volgende week al je nieuwe pc nodig hebt)

Verder is de config wel aardig, alleen hoe wel rekening met hogere energie kosten. Ik denk (even zonder rekensom) dat dat Intel systeem 100 euro meer verbruikt per jaar dan een vergelijkbaar AMD systeem....
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:14:
Dit is het systeem wat ik tot nu toe in gedachte heb.

1 Intel Pentium D 940 269,-
2 Asus p52d 2x 65,-
3 MDZ 1GB (2x) 75,- (x2)
4 Asus EAX 1300/TD 65,-
5 Chieftec 03SL-A-OP 79,-
6 Tagan 430-415 79,-
7 Western Digital WD 74 Raptor 159,-
8 Zalman ZM-F1 7,-
9 Zalman CNPS 7700 alcu 29,-

Totaal: 902,-
@kasper
Volgens mij gaat het anders best de goede kant op met de config. En zelfs al vindt iemand dat hij een single core moet nemen met 1 GB ram mag hij dat best zeggen (wel onderbouwen natuurlijk) Wij dragen ideeen aan, de TS kan uit die info halen wat hij wil. Dus ipv schreeuwen heb ik liever dat je bijvoorbeeld meld wat er mis is aan de config die ik voorstelde...
KC_Kaas schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:34:
Ik zou het zo doen:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) € 146,95
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,... € 286,81
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 98,-
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e... € 69,67
Maxtor Diamondmax 11, 400GB (7200rpm, SATA... € 148,99
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) € 36,25

Totaal € 786,67

[ Voor 50% gewijzigd door KC_Kaas op 02-05-2006 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat energieverbruik en de kosten daarvan dat maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit. Er wordt vaak ook op locatie gewerkt dus daar heb ik geen kosten aan.

Maar wat dat geheugen betreft zou dit een optie kunnen zijn? kingston value ram.

Omschrijving:

De bouwvorm van deze geheugenmodules is volledig identiek. Dit houdt in dat beide gebruikt maakt een 240-polige interface op 1,8 Volt. De capaciteit bedraagd totaal 1024 MB en is geschikt voor systemen met een geheugenbus van 333 MHz en DDR2 ondersteuning.

€ 85,-

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
KC_Kaas schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:16:

En zoals ik al zei: Als je voor een Intel systeem gaat zou ik persoonlijk nog even wachten op de nieuwe generatie. (tenzij je volgende week al je nieuwe pc nodig hebt)
ja alleen heb ik inderdaad zelf niet zoveel tijd meer om te wachten, ondanks dat die pocessor volgens de kenners vele malen beter presteert

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:31 ]

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik zou zelf nooit merkloos geheugen in een pc stoppen. Kies voor een A merk bijvoorbeeld deze:
DDR2 SDRAM / 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston

Verwijderd

Topicstarter
KC_Kaas schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:33:
Ik zou zelf nooit merkloos geheugen in een pc stoppen. Kies voor een A merk bijvoorbeeld deze:
DDR2 SDRAM / 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston
O sorry ik was vergeten erbij te vermelden dat dit ook geveugen is van kingston (value ram)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

@kasper_vk: ga maar eens op de website van Avid kijken, daar zie ik nergens expliciet multithreading bij de features staan. Dat het "werkt" met een dualcore proc, dat moeten ze er voor de duidelijkheid natuurlijk bij zetten. Maar er staat dus niet dat het geoptimaliseerd is voor multithreading.

@Avid: in je lijstje staat Asus p52d? Nog nooit van gehoord en google kent het ook niet. Is dat het moederbord? Je moet het wat duidelijker specificeren, anders kunnen we niet zien of het wat is :)
En nog een huishoudelijk punt: kan je wat vaker de "edit" gebruiken, ipv elke keer twee of drie posts achter elkaar te knallen? Anders lijkt het net of je het topic omhoog probeert te schoppen...

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25
Hmmmm..... interessante draad.

Heb iemand Raid horen opperen, 0, 1/10. Een ander opperde een retedure Raptor. Een andere opperde het falende bedrijf Maxtor (en dat als single drive :S)

Ga je kijken naar professionele videobewerking workstations, is nog steeds de voorkeur voor Raid 3. Noem eens een voordeel van een single 73 of 150GB Raptor tov 3x Seagate 7200.9? Een 160GB 7200.9 heeft één platter en een zeer grote densiteit. Evenveel garantie. Energiezuinig en voornamelijk zeer stil.

Een Pentium D 940 is een prima keuze als processor. Als nadeel is dat de processoren veel verbruiken. Je kan je schouders op halen en zeggen "so what". Vergeet niet dat het goedje ook gekoeld moet worden. Ik zou me niet prettig voelen als er en straaljager op de CPU zit die hem dan nog amper op 50 graden kan houden. Voordeel van de Pentium is dat ze tegenwoordig DDRII nodig hebben. Het heeft een hoge latency in verhouding met DDR1, dit maakt voor een lange stroom bewerkingen niet veel uit. De bandbreedte is daar belangrijker en bied DDRII een voordeel. Als grootste voordeel, in kwantiteit is DDRII goedkoper. Als merk zou ik kiezen voor Dane-Elec. Betrouwbaar en goedkoop geheugen. Het is niet het snelste geheugen maar veel meer is niet nodig (en past niet in het budget).

Artic kasten zijn redelijk ok, met een WS bied de voeding relatief weinig soep. Ik zou eerder een "nieuwere" voeding nemen die iets meer vermogen kan leveren. Let wel op de efficientie, kan op jaarbasis toch wat schelen als het systeem vaker aan moet dan gepland. In de silentum zit een voeding die een effectiviteit heeft van 75%. Dit is aardig. Veel hedendaagse voedingen zitten momenteel boven de 80%.

Als videokaart zou ikzelf kiezen voor een 7600GS. Zit in dezelfde prijsklasse en zou fabrieks-af passief gekoeld zijn. Ook zit je een generatie nieuwer. Het heeft een positief effect op het totale verbruik. Echt veel van de videokaart heb je niet nodig.
Zelf ervaren dat een goede geluidskaart ook in het rijtje zou horen. Zelf met een low-budget systeem ervaren dat geluid en beeld mogelijk niet synchroon gaan lopen. Maar dan ben ik dus niet professioneel bezig. Probleem alhier was de latency van de ob geluidskaart.

Grootste wijzigingen in de startpost van mij uit zouden zijn:
  • 160GB Seagate 7200.9 al dan niet in Raid, ipv de Maxtor 10 250GB
  • 2x 1GB geheugen. Kingston ValueRam of Corsair ValueSelect zijn aardig, mijn voorkeur gaat uit naar Dane-Elec. Deze drie zijn over het algemeen exact hetzelfde. Infineon (of Samsung met goede chips) kunnen nog net. Ander geheugen is of te duur of te brak.
  • Zwaardere voeding. 400-450W 80+ ipv 350W 75+

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Het is maar een mening, maar wat mij betreft geeft RAID (3 of 5, of 6 etc) op de workstation slechts een vals gevoel van veiligheid. Bovendien gaat het hier over de OS schijf, want de databewerking gebeurt op schijven van klanten begreep ik. En welk voordeel een Raptor biedt boven een RAID3 opstelling? Eenvoudige inzetbaarheid. En dat lijkt me wel belangrijk, want (met alle respect) de ts komt niet over als iemand die graag met relatief ingewikkelde hardware configuraties in de weer gaat.

Verder ben ik het grotendeels wel met je eens. Over de voeding: efficiency is een belangrijk punt idd. Maar ik zou niet een al te zware voeding pakken: die draaien dan niet op hun optimale efficiency. Zo'n 400W is nog wel te doen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door John_Glenn op 02-05-2006 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:28:
En welk voordeel een Raptor biedt boven een RAID3 opstelling? Eenvoudige inzetbaarheid. En dat lijkt me wel belangrijk, want (met alle respect) de ts komt niet over als iemand die graag met relatief ingewikkelde hardware configuraties in de weer gaat.

Verder ben ik het grotendeels wel met je eens. Over de voeding: efficiency is een belangrijk punt idd. Maar ik zou niet een al te zware voeding pakken: die draaien dan niet op hun optimale efficiency. Zo'n 400W is nog wel te doen denk ik.
Daar ben ik het zeker mee eens, want dat maken van een raid opstelling is voor mij denk ik niet te doen. Die raptor werd mij eerder ook al aangeraden vanwege de snelheid, en de geluidsproductie maakt nu niet heel veel uit omdat er continue een DV-Cam en DVC-Pro deck naast staan te razen. + de grootte is voor mij niet heel erg interessant ( kom ik weer op het punt van de externe schijven).

Maar die voeding die ik heb gekozen van tagan 430 watt heb ik juist genomen omdat de voeding uit die kast die ik heb gekozen niet genoeg power zou hebben.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:13:

@Avid: in je lijstje staat Asus p52d? Nog nooit van gehoord en google kent het ook niet. Is dat het moederbord? Je moet het wat duidelijker specificeren, anders kunnen we niet zien of het wat is :)
En nog een huishoudelijk punt: kan je wat vaker de "edit" gebruiken, ipv elke keer twee of drie posts achter elkaar te knallen? Anders lijkt het net of je het topic omhoog probeert te schoppen...
Asus p52d 2x

"2x betekent niet twee keer, maar twee iks"

• Hardware Junk
Tagan staat bekend om zijn lage prijzen en goede prestaties. Als je naar de roots van Tagan kijkt, weet je ook meteen waarom. Een groepje technici die vonden dat er teveel rotzooi op de markt was en samen besloten degelijke voedingen te gaan maken. Qua efficientie lopen ze echter nog behoorlijk achter op bijvoorbeeld Seasonic (die dus in de Silentum zit).
Daar ben ik het zeker mee eens, want dat maken van een raid opstelling is voor mij denk ik niet te doen.
Denken...... heb je het al eens geprobeerd? Een processor vervangen is velen malen lastiger dan het aanmaken van een Raid array. Kinderlijk eenvoudig. Uiteraard, Raid is geen must. Gaat het puur om de snelheid en latencies, gebruik ikzelf ook gewoon 15K SCSI schijven als single drives. Als je niet vies bent van 2ehands is hier perfect mee uit de voeten te komen. Lijkt wellicht lastig omdat je een extra insteekkaartje voor nodig hebt, het lijkt juist weer ingewikkeld. Voor een leek die nimmer in de PC zelf heeft gekeken merkt alleen een snelheidsverschil, komt geen complicaties tegen.
Een 18GB Seagate Cheetah 15K.3 is zeker te vinden voor 50 euro, een bijbehorend SCSI kaartje zit je snel op 50 euro. Staat momenteel eentje voor 25 euro te koop (alleen nog niet gekeken naar de verdere specificaties). Adaptec controllers zijn kinderspel om vanaf te booten. LSI ook zeer goede ervaring doch heb je enkel een floppy nodig met de drivers. Meer niet.
Vind de Raptors niet echt waar voor je geld. Enige die toch interessant kan zijn is de allernieuwste 73GB, met één platter. Prijs prestatie ben je beter af met eerder genoemde 7200.9.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:19:
Zelf ervaren dat een goede geluidskaart ook in het rijtje zou horen. Zelf met een low-budget systeem ervaren dat geluid en beeld mogelijk niet synchroon gaan lopen. Maar dan ben ik dus niet professioneel bezig. Probleem alhier was de latency van de ob geluidskaart.

[/list]
De geluidskaart is uiteraard wel heel belangrijk alleen was ik wel van plan om het eerst met de on-board te proberen. Want ik denk dat er in dit budget misschien weinig ruimte is voor een echt goede geluidskaart. Of zitten er nog echt overbodige componenten in dit systeem

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja ok, maar dan nog is er iets mis mee, het moet iets met P5-[en dan een letter, niet een cijfer] zijn volgens mij. Of ik ben even helemaal de weg kwijt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:57:

[...]

Denken...... heb je het al eens geprobeerd? Een processor vervangen is velen malen lastiger dan het aanmaken van een Raid array. .
Nou moet ik wel bekennen dat ik het nooit geprobeerd heb, alleen ben ik bang om straks met een hele stapel schijven zit waar ik uiteindelijk niks aan heb en een hoop geld heb uitgegeven. Sowieso laat ik hem bouwen. Maar in het geval dat ik windows opnieuw moet installeren weet ik niet of ik dat met die raid-opstelling nog wel kan volgen.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:59:
Ja ok, maar dan nog is er iets mis mee, het moet iets met P5-[en dan een letter, niet een cijfer] zijn volgens mij. Of ik ben even helemaal de weg kwijt :)
DomDomDom, na al die getallen en letters begint het een beetje te dwalen bij me. het moet natuurlijk p5sd2x zijn http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GPEA34&
met foute info hoef ik natuurlijk ook niet te rekenen op goede info, maar we komen er wel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:57:
Tagan staat bekend om zijn lage prijzen en goede prestaties. Als je naar de roots van Tagan kijkt, weet je ook meteen waarom. Een groepje technici die vonden dat er teveel rotzooi op de markt was en samen besloten degelijke voedingen te gaan maken. Qua efficientie lopen ze echter nog behoorlijk achter op bijvoorbeeld Seasonic (die dus in de Silentum zit).

[...]

.
Bedankt voor de tip, die silentium is ook aardig om te zien en ik heb twee voor de prijs van 1, scheelt me toch 80 euro voor een voeding. en die kan ik misschien nog uitgeven aan een geluidskaart. Maar daarvoor ga ik me eerst eens inlezen voor ik hier weer domme dingen ga vragen over welke goed is.

• Hardware Junk
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:03:
[...]

Nou moet ik wel bekennen dat ik het nooit geprobeerd heb, alleen ben ik bang om straks met een hele stapel schijven zit waar ik uiteindelijk niks aan heb en een hoop geld heb uitgegeven. Sowieso laat ik hem bouwen. Maar in het geval dat ik windows opnieuw moet installeren weet ik niet of ik dat met die raid-opstelling nog wel kan volgen.
Basic drivers voor een standaard systeem zitten doorgaands reeds in je Win CDtje. Als ik echter een systeem voor iemand in elkaar knussel, moet het een uitdaging voor me zijn. Niet groot, maar toch "iets" speciaals. Mocht het evengoed voor een leek zijn, verschaf ik de informatie en de middelen waar de koper rekening mee moet houden. In jouw geval zou dat icm een Raid setup een aangepaste Windows CD zijn zodat je de tussenstap floppy en drivers inladen niet hoeft te maken.

Meer dan dat is het echt niet.

Kies zowiezo in hemelsnaam een goede harde schijf als je maar één schijf wilt en maak recovery DVD's. Durf te generaliseren. Een wanprestatie in het verleden mag resulteren in een andere keuze. Dat is er volop. Vandaar dat ik geen Maxtor wil hebben in een PC. Ook al zou de 10 serie wellicht beter zijn dan zijn voorgangers, er zijn genoeg concurrenten die het langer beter doen. Persoonlijk durf ik wanprestaties vanuit het verleden hedendaags opnieuw toe te passen. Ik zorg wel voor mijn redundancy in dat geval. Zonder Raid heb je dat niet. In de specs en benchmarks ben ik nog geenszins overtuigt van Maxtor. Wel van Seagate en Hitachi. WD komt aardig mee maar valt voor mij af (7.2K serie) en Samsung hangt alleen in de fileserver ivm geluidsproductie.

Bedankt voor de tip, die silentium is ook aardig om te zien en ik heb twee voor de prijs van 1, scheelt me toch 80 euro voor een voeding. en die kan ik misschien nog uitgeven aan een geluidskaart. Maar daarvoor ga ik me eerst eens inlezen voor ik hier weer domme dingen ga vragen over welke goed is.
Zoals ik eerder aan gaf, ben ik bang dat de 350W net niet genoeg soep gaat leveren (D 940, X2 moet makkelijk kunnen). Het is een propere voeding en toch het proberen waard. Een andere voeding hoeft geen 80 euro te kosten. Met een beetje zoekwerk vind je ook een prima voeding voor 40 euro. Trap in elk geval niet in Qtec ongein. Doorgaands mag je wel aannemen dat Fortron (FSP-Group) en Seasonic propere voedingen neer zetten voor weinig geld. Trap in dat geval niet in Nexus, Zalman en Aopen. Hebben allemaal hetzelfde binnenwerk en is enkel gerelabelt om er meer winst uit te halen.
Persoonlijk vind ik de Artic kasten onogelijke gedrochten. Qua opbouw zitten ze wel bij het juiste eind. Zo bouw ik reeds jaren mijn systemen op. Voor jou het voordeel dat je een beter uitgedocterde airflow hebt dan de standaard ATX zonder aan dremels en ander materieel te beginnen.

Qua geluidskaart valt doorgaands Creative behoorlijk in het verkeerde keelgat. Ze blaten voornamelijk over hun prestaties die niet op een juiste manier getoetst zijn. 108dB S/N bij Creative betekend doorgaands een stuk meer ruis dan 105dB S/N bij Terratec terwijl in getallen de Creative 10x zo goed had moeten zijn. Als je alleen stereo geluid wil verwerken, raad ik een Terratec aan. Dezelfde als de mijne echter geen multitrack.

Je redenatie dom is wat overdreven. Onkunde vloeit niet voort uit de inteligentie van een bepaald persoon.

[ Voor 37% gewijzigd door Hardware Junk op 02-05-2006 15:32 . Reden: reply verwerkt ]

• MAX3400

MAX3400

Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:20:
[...]

Basic drivers voor een standaard systeem zitten doorgaands reeds in je Win CDtje. Als ik echter een systeem voor iemand in elkaar knussel, moet het een uitdaging voor me zijn. Niet groot, maar toch "iets" speciaals. Mocht het evengoed voor een leek zijn, verschaf ik de informatie en de middelen waar de koper rekening mee moet houden. In jouw geval zou dat icm een Raid setup een aangepaste Windows CD zijn zodat je de tussenstap floppy en drivers inladen niet hoeft te maken.
*knip*
*kuch* onzin *kuch*

Flinke Windows XP SP2 CD die SATA-drivers van het afgelopen jaar by default in de setup heeft zitten. Verder zijn een flink aantal drivers & firmwares voor SATA-controllers aan elkaar gekoppeld dus als je je firmware update, ben je verplicht om een nieuwe driver te gebruiken.

Voor wat betreft Avid; hou het lekker bij een single disk. Je geeft zelf al aan dat je er niet al teveel verstand van hebt of wat je precies kan met raid-sets dus laat het dan. ;)

• Hardware Junk
Onzin?

Dus je zegt dat ik zinloos drivers heb toegevoegt van een LSI U320 PCI-X Raidkaart en mijn Highpoint 2220 PCI-X Sata2 Raidkaart aan de SP2 CD? Of was je opmerking wellicht niet juist en moet je naar de apotheek voor een hoestdrank.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:20:
In de specs en benchmarks ben ik nog geenszins overtuigt van Maxtor. Wel van Seagate en Hitachi. WD komt aardig mee maar valt voor mij af (7.2K serie) en Samsung hangt alleen in de fileserver ivm geluidsproductie.
[...]
Qua geluidskaart valt doorgaands Creative behoorlijk in het verkeerde keelgat. Ze blaten voornamelijk over hun prestaties die niet op een juiste manier getoetst zijn. 108dB S/N bij Creative betekend doorgaands een stuk meer ruis dan 105dB S/N bij Terratec terwijl in getallen de Creative 10x zo goed had moeten zijn. Als je alleen stereo geluid wil verwerken, raad ik een Terratec aan. Dezelfde als de mijne echter geen multitrack.
De harddisk-prestaties ordenen naar merk is niet echt eerlijk; scheelt nogal per generatie welk merk er goed zit... Als je naar specs en benchmarks kijkt, kan het niet waar zijn dat je Seagate aanraadt. Elke generatie desktopschijven die ze bouwen is de laatste jaren langzamer geweest dan de competitie (maar ze hebben wel al jaren de hoogste betrouwbaarheidsscore bij Storagereview). Jij zit waarschijnlijk in de SCSI hoek te denken?

Met geluidskaarten zelfde verhaal: voor de nieuwere generatie Creative kaarten is er niks waar van wat je zegt - zie de metingen bij Digit-life. De Audigy 2 en 4 hebben dus echt wel die hoge SNRs. Het zijn nog steeds geen pro-kaarten (met name gezien de drivers), maar dat geld vind ik ook voor de gewone Terratec kaarten (ook vanwege de drivers). Beide merken hebben wel een aparte pro-lijn trouwens.

Maar goed, al dat gegeneraliseer dat je doet is wmb niet echt terecht.

• Hardware Junk
John_Glenn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:03:
[...]

De harddisk-prestaties ordenen naar merk is niet echt eerlijk; scheelt nogal per generatie welk merk er goed zit... Als je naar specs en benchmarks kijkt, kan het niet waar zijn dat je Seagate aanraadt. Elke generatie desktopschijven die ze bouwen is de laatste jaren langzamer geweest dan de competitie (maar ze hebben wel al jaren de hoogste betrouwbaarheidsscore bij Storagereview). Jij zit waarschijnlijk in de SCSI hoek te denken?

Met geluidskaarten zelfde verhaal: voor de nieuwere generatie Creative kaarten is er niks waar van wat je zegt - zie de metingen bij Digit-life. De Audigy 2 en 4 hebben dus echt wel die hoge SNRs. Het zijn nog steeds geen pro-kaarten (met name gezien de drivers), maar dat geld vind ik ook voor de gewone Terratec kaarten (ook vanwege de drivers). Beide merken hebben wel een aparte pro-lijn trouwens.

Maar goed, al dat gegeneraliseer dat je doet is wmb niet echt terecht.
Ik doelde met name op de Audigy 2 juist. De kaart van Terratec die ik bedoelde is de Phase 22/EWX. Zelf de Phase 88 alleen in de vorm van EWS 88MT (heeft een extra DX8.1 poort).

En de 7200.9 is Sata. Ik praat met de schijf puur over het 160GB exemplaar, vergeet dat niet. Ook het 80GB model heeft een 160GB platter doch gebruikt het maar de helft. Ik was daar echt specifiek in. Praten we over een complete lijn, zou je van mij Hitachi T7K250 horen! Praten we enkel over een merk zal je zelfs waarschijnlijk WD van mij horen vallen. Met generaliseren bedoelde ik de slechte kant van hardeschijfwereld. Zo valt Maxtor gigantisch af. IBM zou ook afvallen, ware het niet dat ik het merk een tweede kans heb gegeven omdat het wel degelijk goede prestaties neer zette in de vorm van 7K250.

Op Sata zou de 160GB 7200.9 als tweede eindigen, na de Raptors. Op snelheid in RL. En het beste op verbruik / geluidsproductie.

De SCSI hoek van Seagate vind ik met de 10K's een ramp. SCSI is een ander platform (we praten nu ook over Sata en niet SAS). Gaan we toch naar SCSI kijken, kom ik wel bij Seagate uit doch in de categorie 15.000rpm.

[ Voor 4% gewijzigd door Hardware Junk op 02-05-2006 16:36 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:33:
Ik praat met de schijf puur over het 160GB exemplaar, vergeet dat niet.
Is goed, ik vergeet het niet - alleen stond het er niet bij ;)
Ik snap nu iig wat je bedoelde. Wat ik trouwens denk over het hele harddisk gebeuren: hoe goed het merk ook is dat je koopt, je kan altijd die ene hebben waar iets mee misgaat - maw: backups maken moet je toch. Daarom let ik niet zo op de goede naam, en koop gewoon de snelste of goedkoopste of stilste (afhankelijk van waar het voor is)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even proberen alle type schijven die hier net voorbij kwamen naast elkaar te leggen, en dan lees ik het nog allemaal een keer en probeer ik het te volgen. En dan zullen jullie mijn (voorlopige) keuze voor de harddisk horen.

Zal ik doen! Wist niet dat dat erg was, ben net nieuw hier...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 17:09 ]

• Hardware Junk
John_Glenn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:41:
[...]

Is goed, ik vergeet het niet - alleen stond het er niet bij ;)
Ik snap nu iig wat je bedoelde. Wat ik trouwens denk over het hele harddisk gebeuren: hoe goed het merk ook is dat je koopt, je kan altijd die ene hebben waar iets mee misgaat - maw: backups maken moet je toch. Daarom let ik niet zo op de goede naam, en koop gewoon de snelste of goedkoopste of stilste (afhankelijk van waar het voor is)...
Anders zou ik vandaag > 10 posts krijgen waar ik 160GB Seagate 7200.9 aankaart. In dit topic had ik het reeds laten vallen.

Er zijn hier een hele stapel Maxtors uitgevallen, verschillende types, groottes en in verschillende systmen. Met WD werkt zelfs mijn allereerst gekochte nieuwe schijf nog. Was een 8.4GB die ik voor iets van 315 piek had gekocht. Vandaar dat WD zo hoog staat. Diverse WD gehad en nog nooit één uitgevallen. De 7K250 en T7K250's verkregen omdat een kennis weinig nut meer had voor zulke kleine (160GB) schijfjes. Vandaar dat er nieuw leven was. Ze bleken zeer betrouwbaar, zeer snel en relatief behoorlijk stil. Zijn allen 2 platter modellen. Daar heb ik een hekel aan, zeker als het met één platter opgelost kan worden. Uit de serie 7200.9 van Seagate heeft alleen het 160GB model een 160GB platter. De rest uit de serie moet het doen met 133GB, 125 of 100GB. Nieuwste Hitachi serie heeft ook 160GB platters alleen zijn me nog te kort op de markt.

Om mijn ervaring te betrekken met het Topic, ik kaart dit aan omdat ik vermoed dat de Topicstarter gewoon lekker een single disk gaat gebruiken als boot config. Dan zijn ervaringen belangrijk. DOA is niet erg, als de schijven iedree keer na 3 maanden uitvallen, zal de eigenaar een punthoofd krijgen omdat hij steeds data kwijt zal zijn. Het opgegeven garantie termijn is in veel gevallen representatief voor de kwaliteit van de schijf zelf. Krijg je 5 jaar garantie ipv 1 jaar, mag je er dan ook een stuk meer van verwachten. Seagate geeft 5 jaar garantie op zijn Sata schijven. Mede daarom een aanbeveling.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:29:
Om mijn ervaring te betrekken met het Topic, ik kaart dit aan omdat ik vermoed dat de Topicstarter gewoon lekker een single disk gaat gebruiken als boot config. Dan zijn ervaringen belangrijk. DOA is niet erg, als de schijven iedree keer na 3 maanden uitvallen, zal de eigenaar een punthoofd krijgen omdat hij steeds data kwijt zal zijn. Het opgegeven garantie termijn is in veel gevallen representatief voor de kwaliteit van de schijf zelf. Krijg je 5 jaar garantie ipv 1 jaar, mag je er dan ook een stuk meer van verwachten. Seagate geeft 5 jaar garantie op zijn Sata schijven. Mede daarom een aanbeveling.
seagate barracuda 7200.8 voor € 119,-

Dit lijkt mij kwa specs een hele mooie schijf vooral vanwege het prijskaartje. Ik wil namelijk een heel systeem voor max 1000 euro!!

Capaciteit 300,0 GB
Interface 7-polig Serial-ATA II (300 MB/s)
Snelheid 7200 rpm
Toegangstijd 8 ms
Cache 8 MB
Geluidsproductie Standby 2,8 db(A)

Alleen de garantie is bij alternate maar 24 maanden, is dat iets wat zij hanteren of geeft seagate niet op alle schijven vijf jaar garantie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 18:00 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:56:
[...]

seagate barracuda 7200.8 voor € 119,-

Dit lijkt mij kwa specs een hele mooie schijf
Capaciteit 300,0 GB
Interface 7-polig Serial-ATA II (300 MB/s)
Snelheid 7200 rpm
Toegangstijd 8 ms
Cache 8 MB
Geluidsproductie Standby 2,8 db(A)

Alleen de garantie is bij alternate maar 24 maanden, is dat iets wat zij hanteren of geeft seagate niet op alle schijven vijf jaar garantie?
Je hebt 2 jaar garantie bij/via Alternate maar 5 jaar bij Seagate totaal.

Verder zou ik me vooral niet blind staren op 2.8dBA of 300MB/s; dat wordt nooit waargemaakt. Het is wel een redelijke prijs voor zo'n schijf maar ik kan er zelf niet warm of koud van worden.

Pagina: 1 2 Laatste