Toon posts:

[Exim] bSMTP configuratie... kom niet verder...

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om voor een domeinnaam 'testdomeinnaam.nl' een bSMTP server op te zetten met Exim 4 draaiende op Fedora Core 4.

Na lang zoek en vogelwerk heb ik het volgende gedaan in de exim.conf:
acl_smtp_etrn = accept

# BSMTP router
route_append:
driver = manualroute
transport = smtp_appendfile
route_list = testdomeinnaam.nl

# BSMTP transport
smtp_appendfile:
driver = appendfile
directory = /var/bsmtp/${host}
use_bsmtp
user = mail
Het lijkt goed te werken, mail naar @testdomeinnaam.nl komt in de queue te staan in /var/bsmtp.

Maar nu het volgende, ik wil de mail laten doorsturen naar de server die gebruik gaat maken van de bsmtp. Ik heb gelezen dat dit gaan via het ETRN commando. Dus ben ook bezig geweest om dat aan de praat te krijgen en dit werkt nu deels.
telnet server2 25
Trying 10.0.0.62...
Connected to server2 (10.0.0.62).
Escape character is '^]'.
220 server2 ESMTP Exim 4.60 Tue, 25 Apr 2006 16:32:16 +0200
HELO server4
250 server2 Hello server4 [10.0.0.62]
ETRN #server4
250 OK
Nu zou de mail automatisch moeten worden doorgezonden naar server4. Maar dat werkt nog niet... Helaas kom ik hier ook niet meer verder dus bij deze graag jullie hulp :)

Mijn vragen:
- Hoe zorg ik dat server2 de mail naar server4 zend na het ETRN commando (of op een andere manier?)
- Hoe beveilig ik dit zodat niet iemand anders behalve server4 de mail kan ophalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
*subtiel kickje*

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik snap iets niet aan je verhaal :

1. Ben je een mailserver aan het opzetten die de bSMTP voor een andere server wordt ?
2. Ben je een mailserver aan het opzetten die een bSMTP gaat gebruiken ?

In geval van #2 => Check je MX Records :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ETRN is naar mijn idee het commando om de relayserver (waar het tijdelijk opgeslagen wordt als de uiteindelijke serveer uit de lucht is) een shop te geven van "kommaarop met die mail, ik ben er"

syntax: ETRN domeintje.nl

Maar inderdaad, wat wil je nou eigenlijk.
Waarom zet je een bsmtp server op als je het toch door gaat sturen naar een andere server.
Als ie als backup relayserver moet dienen (dus tijdelijk de mail opvangen als de uiteindelijke host uit de lucht is) dan hoef je daar geen bsmtp voor op te zetten lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm excuus voor de onduidelijkheid;

Mijn klant heeft geen vaste internet verbinding en logt een paar keer per dag via isdn in. De klant draait wel een eigen mailserver maar die is dus slechts enkele minuten per dag bereikbaar. Hier wil ik bSMTP voor draaien. Dus ik vang de mail op en zodra de klant online komt moet hij die mail ontvangen (dit idee heet toch bSMTP?).

De klant heeft aan zijn kant alles draaien, ik moet dus alleen nog die bSMTP server opzetten. Maar verder dan in mijn eerste bericht kom ik niet...

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Dan ben je'n relayserver.
alleen zal je de klant wel zo moeten configureren dat hij een etrn commando naar je server stuurt zodat jouw server weet dat hij kan gaan sturen. Die server staat niet iedere minuut te checken of de klant er al is.. dat gebeurd met langere tijden. Via het etrn commando kan je zeggen van "Yo ik ben er kommaarop met die mail"

maar is het niet makkelijker de boel via POP te laten gaan? Wat is het nut van een hele mailserver als je toch niet continu online bent.. Intern snap ik dat wel maar via internet heeft dat niet veel zin lijkt mij. Pop is ook betrouwbaarder. Je weet wanneer alles binnen is. Via jouw manier is dat maar gissen.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

In jouw geval zou ik ook voor pop gaan. Dit is betrouwbaar en eenvoudig op te zetten en jouw klant kan aan de andere kant van de verbinding eventueel iets van fetchmail gebruiken om alles direct binnen te halen als hij/zij met een linux server werkt.
Kijk eens naar courier-imap, dat is heel simpel op te zetten voor zowel imap als pop.

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:58:
Dan ben je'n relayserver.
alleen zal je de klant wel zo moeten configureren dat hij een etrn commando naar je server stuurt zodat jouw server weet dat hij kan gaan sturen. Die server staat niet iedere minuut te checken of de klant er al is.. dat gebeurd met langere tijden. Via het etrn commando kan je zeggen van "Yo ik ben er kommaarop met die mail"
Klopt, maar dat krijg ik dus niet aan de praat.... Ik kan wel via het ETRN commando zeggen dat ik er ben, maar de server gaat niet verzenden na dit commando...
maar is het niet makkelijker de boel via POP te laten gaan? Wat is het nut van een hele mailserver als je toch niet continu online bent.. Intern snap ik dat wel maar via internet heeft dat niet veel zin lijkt mij. Pop is ook betrouwbaarder. Je weet wanneer alles binnen is. Via jouw manier is dat maar gissen.
Sja, de klant wil het nou eenmaal zo.... dus sja...
Pagina: 1