Snel data recoveren

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb hier een half dode maxtor schijf van 200gb. Deze is van een werknemer hier en deze wil zijn data snel terug ;) Er staan een aantal zeer belangrijke bestanden (sql databases, source code, etc) en meneer heeft geen backups ;(

Nou draai ik al een programma dat aan het scannen is, maar dat duurt een eeuwigheid. Programma werkt verder perfect, en normaal is het geen probleem maar als het even kan wil meneer dus binnen een paar uur zijn data terug aangezien hij nu niet verder kan werken.

Iemand enig idee of er recovery programma's zijn welke kunnen zoeken naar bepaalde bestanden en alleen deze kunnen restoren o.i.d? Iets wat snel gaat in iededer geval :)

Ik heb een testbak beschikbaar voor recoveren, maar zo gauw geen linux installatie (ik weet dat er veel programma's zijn voor linux die dat kunnen, vandaar). Als hier niks uitkomt ga ik daar na kijken.

Alvast bedankt

Verwijderd

Nee, dat gaat niet snel... 200gig over zetten zou alleen al 1 uur duren ofzo laat staan van een bijna gecrashde schijf.

Welk programma gebruik je nu ?

Hij moet dankbaar zijn als er nog wat te redden is.

[edit]
Wij zijn wel eens een aantal dagen bezig geweest als de HD echt zeer slecht was

Owja wij gebruiken software van: http://www.stellarinfo.com/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 15:55 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat staat volgens mij hier duidelijk uitgelegd:
Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

En hier kan je een paar gratis tooltjes vinden: Een paar handige freeware tooltjes

Zelf zijn er vrijwel niet veel programmaatjes die alleen een specifiek document opsporen. Misschien dat R-Studio het wel heeft, maar ik ken er iig geen.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 24-04-2006 15:41 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Zodra de bestandstabel beschadigd is, moet de hele schijf gelezen worden, en dat duurt nou eenmaal even.

In de FAQ staan links naar datarecovery-tools, maar naar mijn ervaring kan het bij 80 GB al zo'n 8 uur duren voordat de schijf gelezen is, en daarna kun je pas gaan kijken wat er terug te zetten is.

Lesje voor de volgende keer? :P

edit:
Hm, spuit 12. Valt mee.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 24-04-2006 15:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Bij ons hebben alle werkstations 2 harddisken in mirror draaien (ook bij veel klanten die geen server hebben).

Kan gewoon met windows XP Pro en schijfjes kosten bijna niets meer.

Scheelt een hoop problemen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat soort datarecovery-zoekmachines bestaan helaas niet. En kunnen ook niet bestaan 8)7 Denk eens logisch na: hoe moet het programma weten welke bestanden allemaal al op de schijf staan, terwijl ze nog niet gerecovered zijn? ;)

Verwijderd

BalusC schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:44:
Dat soort datarecovery-zoekmachines bestaan helaas niet. En kunnen ook niet bestaan 8)7 Denk eens logisch na: hoe moet het programma weten welke bestanden allemaal al op de schijf staan, terwijl ze nog niet gerecovered zijn? ;)
Maar hij kan ook bedoelen dat hij een bepaald filenaam of titel intoetst en dat die recovery tooltje expliciet daar naar gaat zoeken, en niet eerst de hele schijf leest en dan nog eens een keer er naar zoeken.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:47:
[...]

Maar hij kan ook bedoelen dat hij een bepaald filenaam of titel intoetst en dat die recovery tooltje expliciet daar naar gaat zoeken, en niet eerst de hele schijf leest en dan nog eens een keer er naar zoeken.
En hoe moet dat programma zoeken anders dan de complete schijf afgaan? Gezien het feit dat de bestandstabel mogelijk/waarschijnlijk onleesbaar is.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:47:
[...]

Maar om überhaupt te kunnen zoeken moet hij toch de hele harddisk lezen?

omniscale.nl

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja als je het snel snel doet, maar je raakt de data kwijt dan is meneer nog veel bozer. Denk dat je beter gewoon de scan kunt doorlopen

Je schrijft dat je geen linux box hebt, je zou eens knoppix kunnen downloaden. Die kun je van een CD booten en ntfs read only lezen. (beetje schijven kan tegenwoordig ook). Maar laat gewoon de scan doorlopen. Dat soort programma's is nou eenmaal traag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Nvidiot schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:50:
[...]

En hoe moet dat programma zoeken anders dan de complete schijf afgaan? Gezien het feit dat de bestandstabel mogelijk/waarschijnlijk onleesbaar is.
posttoast schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:50:
[...]

Maar om überhaupt te kunnen zoeken moet hij toch de hele harddisk lezen?
Ja eigenlijks wel ja, maar hij leest de harde schijf ook wel, maar als het niet relevant is laat hij het liggen zeg maar, mischien dat dat sneller ging, maar in principe hebben jullie eigenlijks wel gelijk, hij zal toch eerst moeten scannen(dus de harddisk lezen).

• wizzzzzz
  • Laatst online: 30-01 14:05
Hij maakt geen backups van heel belangrijke data en wil nu binnen het uur zijn data weer terug 8)7

Ik blijf me verbazen over zulk gedrag.

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
probeer eens die disk te ghosten/clonen naar een goede harddisk.

Duurt waarschijnlijk maar een paar minuten met ghost en kun je kijken of het dan goed is

Vergeet niet de optie ignore read errors in ghost aan te zetten mocht je die gaan gebruiken

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

wizzzzzz schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:55:
Hij maakt geen backups van heel belangrijke data en wil nu binnen het uur zijn data weer terug 8)7

Ik blijf me verbazen over zulk gedrag.
In zo'n geval zeg ik meestal: uw slechte planning (of domme pech) is niet mijn haast.
Overigens hoop ik voor de TS wel dat ie eerst een image heeft gemaakt van die schijf voor ie begon te klooien, anders is ie nog verder van huis ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ja eigenlijks wel ja, maar hij leest de harde schijf ook wel, maar als het niet relevant is laat hij het liggen zeg maar, mischien dat dat sneller ging, maar in principe hebben jullie eigenlijks wel gelijk, hij zal toch eerst moeten scannen(dus de harddisk lezen).
Het recovery programma (die van ons iig) zal een index gaan maken van alle bestanden die hij mogelijk terug kan halen en dus de hele schijf inscannen. Daarna kun je pas een filter toepassen en gaan recoveren.

Een beetje progger heeft al snel een half miljoen "ao. source" filetjes op zijn hd rond zwerven.

• wizzzzzz
  • Laatst online: 30-01 14:05
vivo53280 schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:00:
probeer eens die disk te ghosten/clonen naar een goede harddisk.

Duurt waarschijnlijk maar een paar minuten met ghost en kun je kijken of het dan goed is

Vergeet niet de optie ignore read errors in ghost aan te zetten mocht je die gaan gebruiken
We hebben ghost ook wel eens 48 uur zien draaien om 1 schijf te kopieren, dus verwacht er niet te veel van.

Verwijderd

The_Eagle schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:01:
[...]

In zo'n geval zeg ik meestal: uw slechte planning (of domme pech) is niet mijn haast.
Overigens hoop ik voor de TS wel dat ie eerst een image heeft gemaakt van die schijf voor ie begon te klooien, anders is ie nog verder van huis ;)
Of je redeneert; tuurlijk, ik ga het zo rap mogelijk doen (@1€/gigabyte als de schijf groot genoeg is)

• m33p
R-Studio gebruik ik ook, die hoort dat te kunnen maar ik heb niet de kans gekregen. Op het moment dat ik de vraag aan het typen was was R-Studio bezig met de full scan. Wanneer ik een applicatie gevonden had welke kon wat ik wou had ik de fullscan gestopt en die app + R-Studio laten zoeken naar het bestand.

In ieder geval hoeft het al niet meer :) Ik doe systeembeheer, maar dit viel niet onder mijn taken, ik deed dit vrijwillig. In ieder geval duurde het te lang voor de persoon welke de data wou dus deze gaat nu met schijf en al naar huis om daar proberen de data er vanaf te halen.

Edit: Ik weet dat er mensen zijn die over bovenstaande allinea wat te melden hebben ;) We hebben een backup oplossing. Meneer heeft daar geen gebruik van gemaakt. Ook hebben we dev servers waar meneer ook geen gebruik van gemaakt heeft. Alles is lokaal op zijn PC gebeurd, en toen ging het schijfje kapot. Meneer snapte niet dat een schijf van een half jaar oud zomaar kapot kon gaan. Sja eigen schuld dikke bult, hij doet het in ieder geval niet weer ;)

Bij deze bedank ik u ;)

Overigens is R-Studio echt een perfecte recovery tool :)

[ Voor 26% gewijzigd door m33p op 24-04-2006 16:37 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Een gebruiker die niet "snapt" dat een harddisk ook binnen een half jaar defect kan gaan, krijgt een harde schijf mee naar huis om data te recoveren?

:X Ik zou hem even wat disclaimers laten ondertekenen voordat 'ie gaat zeuren...

[ Voor 74% gewijzigd door CodeCaster op 24-04-2006 16:41 ]

• m33p
Ja ik ging er ook maar min of meer van uit dat iedereen dat weet dat dat gewoon kan gebeuren met een harde schijf. Het blijft tenslotte mechanisch, en daarnaast, onze backup oplossing is er ook niet voor niks ;) Ik heb gedaan wat ik kon, het blijft zijn verantwoordelijkheid. Het is niet iemand die gaat klagen, maar ik zou ook graag mijn data terug willen als het even kon. Het is niet de verantwoordelijkheid van systeembeheer hier, dus meneer wil het zelf proberen, daar heb ik geen problemen mee. Hij weet dondersgoed dat wanneer hij het kwijt is hij zelf de sjaak is, en niet het bedrijf aangezien dat hier een ongeschreven regel is :)

Edit:
Nu ik je bericht weer lees denk ik van: 'ah op die fiets'... Sja hij zei van 'de hardeschijf is nog maar een half jaar oud'. Hij heeft de recovery software van het bedrijf en het is geen computer leek dus hij doet maar.

[ Voor 16% gewijzigd door m33p op 24-04-2006 16:49 ]

Verwijderd

Zoals ik eerder al aangaf is het misschien handig om de belangrijke werkstations met 2 hardeschijven uit te voeren zodat het risico wat kleiner word als er wat mis gaat. Zie dit best vaak gebeuren en iemand die gezellig even een middag naar huis gaat om de data te recoveren kost meer geld.

Zodra mensen handmatig moeten gaan backuppen gaat het ALTIJD mis. Ze vergeten het of zijn te laks om het te doen. Zelfs tapes omwisselen gaat meestal al mis.

[edit]
Of heb ik nou zulke slechte ervaringen met mensen 8)7.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 16:55 ]

• m33p
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:54:
Zoals ik eerder al aangaf is het misschien handig om de belangrijke werkstations met 2 hardeschijven uit te voeren zodat het risico wat kleiner word als er wat mis gaat. Zie dit best vaak gebeuren en iemand die gezellig even een middag naar huis gaat om de data te recoveren kost meer geld.

Zodra mensen handmatig moeten gaan backuppen gaat het ALTIJD mis. Ze vergeten het of zijn te laks om het te doen. Zelfs tapes omwisselen gaat meestal al mis.

[edit]
Of heb ik nou zulke slechte ervaringen met mensen 8)7.
Je denkt toch niet dat ie dat betaald krijgt hé? haha dat zou mooi zijn ;)

Ik kan hier wel een heel verhaal gaan ophangen van hoe brak het netwerk was voordat ik hier kwam en hoe het nu is, wat een verbetering, dat er eerst helemaal geen backup was, alleen brakke servers, brak netwerk, etc etc blabla ;) maar dan gaat het ook zo langdradig worden. We zijn bezig (ik en collega welke hier net 3 maand werken) alles te vervangen en te verbeteren waar dat kan alleen het budget werkt tegen

Verwijderd

Probeer dit eens.

Wel slecht trouwens dat programmeerders goedkope maxtor hdd's gegeven worden (nofi @maxtor, maar is nou eenmaal beetje budget merk) ipv van extrabetrouwbare hardeschijven (WD Raptor o.i.d.)

Verwijderd

budget :( Wie heeft het ooit bedacht.

Suc6 iig.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:05:
Probeer dit eens.

Wel slecht trouwens dat programmeerders goedkope maxtor hdd's gegeven worden (nofi @maxtor, maar is nou eenmaal beetje budget merk) ipv van extrabetrouwbare hardeschijven (WD Raptor o.i.d.)
Hij wilde de data binnen een paar uur hebben, niet in een week :)

En loop eens niet zo te trollen, Maxtor is een prima merk.

• m33p
Sja we hebben hier veel maxtors in de workstations die er al zijn. Opzich niet veel problemem mee maar ze gaan er wel uit (we zijn over aan het gaan naar Dell machines). We hebben regelmatig dode schijven, maar ik denk dat we even veel dode maxtor's gehad hebben als dat we dode WD"s gehad hebben terwijl er ongeveer evenveel van zijn binnen dit bedrijf. Het is ook een beetje geluk hebben, ze hebben hier nieuwe machines in oude kasten met slechte ventilatie waardoor de schijven ook (eigenlijk té) heet worden.

Verwijderd

CodeCaster schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:06:
[...]

Hij wilde de data binnen een paar uur hebben, niet in een week :)

En loop eens niet zo te trollen, Maxtor is een prima merk.
Ik heb het vooral over 24/7 schijven ipv gewone consumentenschijfjes, verder kom ik hier op GoT veel ervaringen tegen van "maxtor kapot" (Geen Nvidia+Maxtor, dat is imho meer de schuld van Nvidia)

Ook was al gebleken dat ie de data niet binnen een paar uur terug zou krijgen, dus daarom kwam ik op de proppen met deze optie.

• m33p
De dell's die we nu aankopen hebben al SATA schijven in (software) RAID1 maar alsnog lijkt het mij handiger om gewoon een centraal backup punt te hebben. Denk aan tapes of een SAN systeem, waar we nu ook mee bezig zijn. Als je computer uitfikt ben je namelijk nog je data kwijt ;) Het werkt misschien tegen een simpele HDD crash, maar we hebben overal images van welke we zo terug kunnen knallen. Nieuwe schijven hebben we ook een voorraad van.

Verwijderd

Dat echte 'tape' backups niet nodig zijn wanneer je schijfjes in raid1 hebt draaien heb ik natuurlijk nooit gezegd. Het voordeel is dat je verder kunt werken met minimale tijds verlies (Vervangen HD = 10min ?).
Pagina: 1