Gisteren heb ik de Kodak P800 gekocht, de "Performance" camera uit de EasyShare serie van Kodak samen met de P850. In eerst instantie was ik behoorlijk teleurgesteld vanwege de slechte autofocus. Maar nadat ik op DPREVIEW gelezen had dat er een firmware upgrade nodig was was de teleurstelling al snel verdwenen. En als helemaal nadat ik de upgrade uitgevoerd had, en de reset optie had gebruikt.
De nieuwe firmware v1.002 kun je hier downloaden. En deze firmware lost onderstaande problemen op, de meest belangrijkste tot nu toe.
* minder vertraging van de sluiterknop voor betere foto's; (shutterlag)
* verbeterde functie voor automatisch scherpstellen; (AF)
* verbeterde prestaties bij automatische belichting;
* rode-ogenreductie op de camera in de modus Review (Bekijken).
De nieuwe firmware 1.02 vvoegt ook een HOT en DEAD pixel (her) calibrator toe
Uiteindelijk bleek het een leuke camera met veel mogelijkheden.
En de lens. Maar liefst 24mm met 5.8x zoom
Op deze link kun je de camera van alle kanten bekijken.Het niet draaibare LCD scherm heeft heeft een 2.5 inch formaat.

Alle belangrijke bedieningselementen bevinden zich op de achterzijde en de bovenkant. Handig en makkelijk bereikbaar.
De specs:

Videomogelijkheden:
QT mjpeg 640x480 (30fps) / 320x240 (30fps)
qua grootte en tijd is alleen gelimiteerd aan de capaciteit van de gebruikte SD kaart.
(mjepg is wel handig voor mij omdat ik ook een MSI MegaPlayer 536 MP3/videoplayer heb die ook alleen mjpeg video kan lezen
Het aantal foto's die op te slaan zijn op een 128 of 512MB kaartje in de verschillende modes zie je hieronder.Max. kun je een SD van 2GB in de P8xx gebruiken.

Links
Hier kun je alles lezen over deze camera.
Hij is al getest op DPReview en hij valt daar in de categorie van de Minolta A200, Fuji Finepix 9500
"Looking at the three nearest competitors (the Fuji S9000, Samsung Pro815 and Konica Minolta A200), none has a 24mm equiv. lens (all start at 28mm equiv.) - though all have longer tele ends, and all are considerably pricier. The KM A200 - perhaps the nearest competitor - has a longer zoom range and the undeniable benefit of image stabilization, but the P880 produces sharper results with more appealing color."
En ook DCresource heeft hem al op de testbank gehad hier
Een vergelijk tussen de Fuji S9000/9500 en de Kodak P800 vind je hier
In het forum "Kodak Talk" op DPreview zit ook iemand van Kodak Eastman. Handig dus omdat die van tevoren nieuwtjes over firmware meld en ook bugsreports aanneemt.Aan die firmware schijnt een heel team te werken.
Ik betaalde voor al dit moois 479 euro en wel hier excl. 2 jaar extra garantie, en dat is toch niet teveel voor zo'n camera. Daarbij wordt ook veel meegeleverd, batterij (1800mAh) goed voor 300 fotos, en lader. Zonnekap, adapter voor bestaande Kodak serie 3 (printer) docking stations, vlgs het Easyshare principe.Lens beschemers en de nodige kabels, boek en software.Een SD kaartje wordt niet meegeleverd want de Kodak heeft 32MB ingebouwd. LSI chips schijnen goedkoper te zijn. Er zijn ook filters en lezen te koop. Welke dat kun je hier zien. Overigens heeft deze camera een standaard 52mm schrioefdraad maat.
Ook is een P20 externe zoom flitser te koop.

*Recycle time on fully charged batteries is approximately 10 seconds
*At ISO 100 speed, the flash reaches a distance of 30 ft (9.1 m) at wide and 33 ft (10 m) at telephoto. At ISO to 200, flash ranges can be doubled
*Bounce head for more natural light
*Automated zoom for great flash coverage
*Intelligent flash interacts with camera
*Guide number: 40 at 80 mm position (ISO 100, m)
*View settings on LCD display
De P880 heeft behalve een flitsschoentje, ook een sync terminal! Alle acc. passen ook op de P850.
Kodak P880 wiki's vind je hier
en hier
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 15:53 . Reden: aanv. ]