Toon posts:

De Kodak P880/850

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img464.imageshack.us/img464/7678/kodak17bl.jpg

Gisteren heb ik de Kodak P800 gekocht, de "Performance" camera uit de EasyShare serie van Kodak samen met de P850. In eerst instantie was ik behoorlijk teleurgesteld vanwege de slechte autofocus. Maar nadat ik op DPREVIEW gelezen had dat er een firmware upgrade nodig was was de teleurstelling al snel verdwenen. En als helemaal nadat ik de upgrade uitgevoerd had, en de reset optie had gebruikt.

De nieuwe firmware v1.002 kun je hier downloaden. En deze firmware lost onderstaande problemen op, de meest belangrijkste tot nu toe.

* minder vertraging van de sluiterknop voor betere foto's; (shutterlag)
* verbeterde functie voor automatisch scherpstellen; (AF)
* verbeterde prestaties bij automatische belichting;
* rode-ogenreductie op de camera in de modus Review (Bekijken).

De nieuwe firmware 1.02 vvoegt ook een HOT en DEAD pixel (her) calibrator toe

Uiteindelijk bleek het een leuke camera met veel mogelijkheden.
En de lens. Maar liefst 24mm met 5.8x zoom
Op deze link kun je de camera van alle kanten bekijken.Het niet draaibare LCD scherm heeft heeft een 2.5 inch formaat.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/techedgeezine/images/2005_xmas/Kodak%20P880/p880_back500.jpg

Alle belangrijke bedieningselementen bevinden zich op de achterzijde en de bovenkant. Handig en makkelijk bereikbaar.

De specs:

Afbeeldingslocatie: http://img464.imageshack.us/img464/8483/kodak21iy.jpg

Videomogelijkheden:

QT mjpeg 640x480 (30fps) / 320x240 (30fps)

qua grootte en tijd is alleen gelimiteerd aan de capaciteit van de gebruikte SD kaart.
(mjepg is wel handig voor mij omdat ik ook een MSI MegaPlayer 536 MP3/videoplayer heb die ook alleen mjpeg video kan lezen :P

Het aantal foto's die op te slaan zijn op een 128 of 512MB kaartje in de verschillende modes zie je hieronder.Max. kun je een SD van 2GB in de P8xx gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://img368.imageshack.us/img368/8199/kodak30rd.jpg

Links

Hier kun je alles lezen over deze camera.

Hij is al getest op DPReview en hij valt daar in de categorie van de Minolta A200, Fuji Finepix 9500

"Looking at the three nearest competitors (the Fuji S9000, Samsung Pro815 and Konica Minolta A200), none has a 24mm equiv. lens (all start at 28mm equiv.) - though all have longer tele ends, and all are considerably pricier. The KM A200 - perhaps the nearest competitor - has a longer zoom range and the undeniable benefit of image stabilization, but the P880 produces sharper results with more appealing color."

En ook DCresource heeft hem al op de testbank gehad hier

Een vergelijk tussen de Fuji S9000/9500 en de Kodak P800 vind je hier

In het forum "Kodak Talk" op DPreview zit ook iemand van Kodak Eastman. Handig dus omdat die van tevoren nieuwtjes over firmware meld en ook bugsreports aanneemt.Aan die firmware schijnt een heel team te werken.

Ik betaalde voor al dit moois 479 euro en wel hier excl. 2 jaar extra garantie, en dat is toch niet teveel voor zo'n camera. Daarbij wordt ook veel meegeleverd, batterij (1800mAh) goed voor 300 fotos, en lader. Zonnekap, adapter voor bestaande Kodak serie 3 (printer) docking stations, vlgs het Easyshare principe.Lens beschemers en de nodige kabels, boek en software.Een SD kaartje wordt niet meegeleverd want de Kodak heeft 32MB ingebouwd. LSI chips schijnen goedkoper te zijn. Er zijn ook filters en lezen te koop. Welke dat kun je hier zien. Overigens heeft deze camera een standaard 52mm schrioefdraad maat.
Ook is een P20 externe zoom flitser te koop.

Afbeeldingslocatie: http://www.kodak.com/MEDIA/ProductCatalog/M3709_EKN030938enEKN030938_250x200.jpg

*Recycle time on fully charged batteries is approximately 10 seconds
*At ISO 100 speed, the flash reaches a distance of 30 ft (9.1 m) at wide and 33 ft (10 m) at telephoto. At ISO to 200, flash ranges can be doubled
*Bounce head for more natural light
*Automated zoom for great flash coverage
*Intelligent flash interacts with camera
*Guide number: 40 at 80 mm position (ISO 100, m)
*View settings on LCD display

De P880 heeft behalve een flitsschoentje, ook een sync terminal! Alle acc. passen ook op de P850.

Kodak P880 wiki's vind je hier
en hier

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 15:53 . Reden: aanv. ]

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

leuke cam, maar na lezen van wat reviews kom ik toch tot wat nadelen. voor wat meer euros heb je volgens mij meer aan lumix FZ30 of fuji 9500. deze cam is wel stuk in de goede richting voor kodak, ik denk als ze wat kunnen spijkeren aan de snelheid (raw is ronduit slecht), betere en draaibaar LCD, realtime preview van ISO waarden fixen, en 10X of groter zoom, USB 2 toevoegen.... is ie best de moeite waard :)

prijzen zakken trouwens al snel; bij redcoon is ie nu al 399,- B)

[ Voor 11% gewijzigd door bbstreams op 09-05-2006 02:26 ]

Verwijderd

10x zoom of groter is helemaal niet nodig bij een dergelijke camera met een fantastisch groothoek objectief.

Verwijderd

Topicstarter
bbstreams schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 02:14:
leuke cam, maar na lezen van wat reviews kom ik toch tot wat nadelen. voor wat meer euros heb je volgens mij meer aan lumix FZ30 of fuji 9500. deze cam is wel stuk in de goede richting voor kodak, ik denk als ze wat kunnen spijkeren aan de snelheid (raw is ronduit slecht), betere en draaibaar LCD, realtime preview van ISO waarden fixen, en 10X of groter zoom, USB 2 toevoegen.... is ie best de moeite waard :)

prijzen zakken trouwens al snel; bij redcoon is ie nu al 399,- B)
Ik heb deze gekozen vanwege de geweldige groothoek van 24mm. 5.8x zoom is prima voor mij.En voor de prijs is de camera na die firmware upgrade een goed product.Dat scherm mag dan niet draaibaar zijn. Het is wel 2.5 inch. De FZ30 is slechter dan de FZ20, beide helaas maar 36mm, en Fuji stop een flinke compressie in z'n camera's.

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/2544/rit3mei060054ig.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 10:07 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

FF een oud topic schoppen. Ik kwam bij de MM deze(P880) cam tegen. Wat mij erg beviel aan deze cam is de handmatige focus en de gemakkelijke zoom.
Op mijn vorige cam had ik last van erg veel ruis. Hoe zit het met deze cam? Meer mensen met ervaringen? Hoe lang gaat de accu mee?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

Topicstarter
timow schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:13:
FF een oud topic schoppen. Ik kwam bij de MM deze(P880) cam tegen.
Oud? De duivel is oud :)
Wat mij erg beviel aan deze cam is de handmatige focus en de gemakkelijke zoom.
Op mijn vorige cam had ik last van erg veel ruis. Hoe zit het met deze cam? Meer mensen met ervaringen? Hoe lang gaat de accu mee?
Zie de foto hierboven. De accu gaat min. 300 foto's lang mee. Is 1800mAh. In welke camera vind je 1800mAh?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Deze maand komt de opvolger van de P850 uit, de P712.

De grootste verschillen zijn de hogere resolutie (7 MP ipv. 5 MP) en de Mpeg4 videomode.
De P712 zou ook sneller moeten zijn.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb altijd cams gehad met SD en batterijen. Batterijen zijn overal te kopen en gemakkelijk op te laden. Wat zijn de na- voordelen t.o.v. een kleine "ordinaire" cam?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:41:
Deze maand komt de opvolger van de P850 uit, de P712.

De grootste verschillen zijn de hogere resolutie (7 MP ipv. 5 MP) en de Mpeg4 videomode.
De P712 zou ook sneller moeten zijn.
Maar helaas maar een 36mm lens.Niet echt concurrentie voor de P880

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

bestaan er überhaupt wel concurrenten voor de P880? Welke cam heeft een lens die bij >28 (op 35mm formaat) begint? En heeft een "échte" lens.
Ricoh heeft wel cams die bij 28 beginnen, maar gebruiken hun eigen lens. Henkahash, heb je wel een last van ruis? Zou je mss wat foto's kunnen laten zien waarop dat te zien is?

Verwijderd

Topicstarter
timow schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:26:
bestaan er überhaupt wel concurrenten voor de P880? Welke cam heeft een lens die bij >28 (op 35mm formaat) begint? En heeft een "échte" lens.
Ricoh heeft wel cams die bij 28 beginnen, maar gebruiken hun eigen lens. Henkahash, heb je wel een last van ruis? Zou je mss wat foto's kunnen laten zien waarop dat te zien is?
Tuurlijk produceert ie ruis.Ruis is inherent aan electronica. Iedere camera produceert ruis. Als het niet ruist ga ik ervanuit dat er iets fout is. Daarbij. Zonder ruis kun je niet.Je zou zelfs niet in staat zijn om signaal/ruisverhoudingen van app. te kunnen meten. Hoeveel ruis de P880 produceert kun je denk ik het beste lezen in deze review.

Ik denk dat het volgende uit die review voldoende zegt over de gebruikte sensor en de ruis

"the P880 has what appears to be a very good lens and a perfectly decent sensor. This is important; the images are cleaner and sharper to start with, so the in-camera processing is much lighter (though still a little too strong at the default setting for our liking), and the end results far superior. I was impressed from the start by the excellent color, good edge-to-edge sharpness and (relatively) low level of artefacts in the P880's JPEG output. If you can live with the very slow raw file writing you can wring even better results out of the lens / sensor combo."

De Nikon 8400 heeft ook een 24mm lens

Verwijderd

Even terugkomend op deze camera. Het is en blijft een leuk ding met veel mogelijkheden. Echter KODAK schijnt het te vertikken om nieuwe firmware uit te brengen om de schrijfsnelheid te verbeteren. Het schijnt geen prioriteit te hebben. Bij mij echter wel.

Overige zou de camera eerst van de markt verdwijnen. Echter de P712 kon de P880 niet evenaren.Dus KODAK heeft besloten een nieuwe batch van de P880 uit te brengen. En de prijs ie erg leuk nu voor een camera met een 24mm lens. Ik heb dus eigenlijk nog wel wat hoop op die nieuwe firmware.Dan is ie bijna perfect! 8)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 12:39
Hmm, dat zou erg mooi zijn, ik heb 2 maanden geleden een 2e hands p880 gekocht voor 160,- incl 1 gbyte sd kaartje 8) _/-\o_

Maar het langzaam wegschrijven van raw files duurt echt lang inderdaad, als ze daar wat aan zouden doen zou dat erg mooi zijn :*)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

vandermark schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:41:
Hmm, dat zou erg mooi zijn, ik heb 2 maanden geleden een 2e hands p880 gekocht voor 160,- incl 1 gbyte sd kaartje 8) _/-\o_

Maar het langzaam wegschrijven van raw files duurt echt lang inderdaad, als ze daar wat aan zouden doen zou dat erg mooi zijn :*)
Er zitten maar een paar kleine onhebbelijkheden in die makkelijk weggewerkt kunnen worden met een firmware.
Je hebt versie 1.02 er al opgezet?
Pagina: 1