[WLAN] Welk Accespoint?

Pagina: 1
Acties:

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:28

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Goede avond mede Tweakers!..

Afgelopen pasen hebben wij ons Koffiehuis geopend. Nu kwam mijn vader naar mij toe met de vraag of daar draadloos internet kon komen. Natuurlijk geen probleem. Maar, wij hebben al een draadloos netwerk draaiende in ons huis alleen dit netwerk heeft een berijk van een kleine 20 meter. (topic hierover).

Eerst ma's een tekening van ons huis. Het huis daterd uit 1912, dus het is al een antiekertje.. Mischien dat we daarom zo'n slecht berijk hebben.
Afbeeldingslocatie: http://bram.hoeg.nl/got/layout_huis_tumb.jpg
click voor groter

1: De bestaande draadloze router: Linksys WRT45-G (revisie 5 ofzo.. met firmware: v4.20.7)
Daar hangt op via draad:
  • Kantoor pc.
  • Mijn pc.
  • Mijn server (via een switch op mijn kamer)
En via Wlan:
  • Laptop (Juwel Notebook met een 3com Office connect wirless 108 mbps 11g XJAC pc card)
2. Afstand vanaf router tot keuken: 10-15 meter hemelsbreed.
3. Afstand vanaf router tot koffiehuis: 25-35 meter hemelsbreed.
4. A: Meterkast van het koffiehuis: Mischien nieuwe plaats voor de router. B: Aan de andere kant van de muur (dus niet in de opslag, maar in het koffiehuis)

Uit het vorige topic heb je kunnen lezen dat de laptop maar een zeer beperkt berijk heeft. Namelijk vanaf de router (1) in de zelfde kamer, het kantoor, en het voorste deel van de keuken. Tevens werkt het op de 2e verdieping ook goed.

Ik heb geprobeerd het berijk van de router te vergroten door er de Hyper WRT firmware op te zetten maar dit leverde mischien 2 meter extra aan berijk op.

Nu wil ik een netwerkkabel van 50-60 meter vanaf de router leggen naar het koffiehuis om daar een accespoint neer te planten.

Wat is het verstandigst: een 108 mbit/s acces point of een van 54 mbit/s?
Het draadloos netwerk gaat vooral gebruikt worden door de Jewel notebook (met de 3com 108 mbit/s pc card).
Is het ook verstandig om het accespoint van het merk 3com te pakken om een beter berijk te krijgen? want het berijk van de Linksys viel mij vies, maar dan ook echt heel vies tegen. Ik had gehoopt om toch minimaal in de keuken te kunnen internetten..

Een paar mogelijkheden:
3comLinksysDus Mijn vraag na dit lange verhaal: Welk Accespoint, of een andere oplossing? Sterkere antenne's, een bridge oid..

Mijn Specs

Verwijderd

Een oud huis, of wel geen betonnen muren ? Dan zou je huidige acces piont het gewoon moeten reden.
De asus WL500g Kan ik je zeer sterk aanraden, heeft in onze huis (flat begaande grond) goed bereik ondanks de erge dikke betonnen muren. Heeft als onder ander een ingebouwde bandlimiter, je kan instellen dat op bepaalde tijdstippen de wifi uit moet staan, natuurlijk mac filtering, fileserver, enz. Verschil tussen 54 / 108Mbit stelt weinig voor.
Hoop 54Mbit accespionts ondersteunen 108Mbit, al is er soms wel een costum firmware voor nodig.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Een 2e AP erbij en de beide in WDS zetten? Dan is het 2e AP een repeater van het eerste, en hoef je ook geen UTP erheen te trekken.

Ik heb dit ook moeten doen bij een klant (ook een oud huis, alleen nog ouder, 1800 ofzo, oude stadswoning. AP (adsl) stond helemaal boven (waar ze woonden, in een hoek), laptop stond beneden, 3 verdiepingen (a 3,5m hoog per verdieping) met oude vloeren en een enorme buitenmuur verder stond de laptop.
Bereik beneden was redelijk, zodra ik naar buiten ging (dus de muur om) was t weg. Een extra AP beneden in wds: Overal, hele huis + magazijn + tuinen vol bereik.

Als het internet in dat "koffiehuis" publiekelijk wordt zou ik het niet zo doen: Dan een los accespoint met een server ertussen (ivm misbruik van internet en/of jouw netwerk)

[ Voor 79% gewijzigd door DJSmiley op 23-04-2006 00:12 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ander kaartje misschien ook, ik heb hier in een topic gelezen dat bepaalde 3com kaartjes makkelijk op te bergen waren maar dat het bereik gewoon ruk is.

WAP54G is een prima AP, ik heb er zo;n 60 a 70 meter bereik mee als ik in een rijdende auto zit met de laptop op schoot (en dan heeft mijn kaartje ook al geen uberbereik).

Probeer eens met een ander kaartje te kijken of er betere verbinding is.
Raar maar waar, maar die e-tech en sweex kaartjes hebben een heerlijk goed bereik en kosten lekker niks.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Heb zelf goede ervaringen met Linksys WAP's.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:03:
Een oud huis, of wel geen betonnen muren ? .....
T huis dateerd uit 1912 dus redelijk oud ja. Mischien is het berijk wel zo klote omdat dr een of andere isolatie in de muren zit of zo.. ik weet het niet.. maar ik haal maar 15 meter hooguit
DJSmiley schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:08:
Een 2e AP erbij en de beide in WDS zetten? Dan is het 2e AP een repeater van het eerste, en hoef je ook geen UTP erheen te trekken.
Dit is helaas geen optie omdat ik niet verder kom dan de afstand van de blauwe pijl. (zon 15 meter) en de afstand die ik moet halen is de rode pijl (ongeveer 25-30 meter hemelsbreed). Anders had ik een draadloze bridge in het koffiehuis geplant en dan was het opgelost.
Anti-XP schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:15:
Ander kaartje misschien ook, ik heb hier in een topic gelezen dat bepaalde 3com kaartjes makkelijk op te bergen waren maar dat het bereik gewoon ruk is.

WAP54G is een prima AP, ik heb er zo;n 60 a 70 meter bereik mee als ik in een rijdende auto zit met de laptop op schoot (en dan heeft mijn kaartje ook al geen uberbereik).

Probeer eens met een ander kaartje te kijken of er betere verbinding is.
Raar maar waar, maar die e-tech en sweex kaartjes hebben een heerlijk goed bereik en kosten lekker niks.
Toch maar eens proberen. Maar dan moet ik mijn vader wel een nieuw kaartje aansmeren (het is de laptop van zijn werk.. dus ik weet niet of hij dat ziet zitten). Maar ik had ook gehoopt op een berijk van een meter of 60-70 en zeker in een oud huis als dat van ons. Maar het punt is dat we met de MDA Vario van een vriend van mij ook niet verder komen als een meter of 15 (niet voorbij de keuken). Dus zou daar of een brakke wifi card in zitte, of is onze router kut?

Mijn Specs

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hoe hoog hangt/staat de huidige router?
Dat wil ook nog wel eens verschil maken, want ik heb mijn AP's bovenin het huis te hangen.
Mijn buurman had zijn AP verstopt achter de bank en vond het vreemd dat zijn signaal niet zo best was achterin het huis.

Is er boven het koffiehuis een kamer waar je evt. het AP kwijt kunt? of in het koffiehuis?
Wat staat er allemaal voor (mogelijk storende) apparatuur in de keuken?

[ Voor 19% gewijzigd door Romke op 23-04-2006 17:26 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
de routers staat op de grond op de eerste verdieping. dus de antenne's ongeveer 5 cm boven de grond. Alleen ophangen gaat lastig want we hebben geen beugel van linksys (en di ekrijge zijn tering duur). Ik heb de router al een keer op mijn kamer gehad (recht boven de woonkamer) maar dan is het berijk ook k*t, omdat de antenne's in een parabool zenden heb je onder de antenne geen ontvangst

[ Voor 5% gewijzigd door bakvis op 24-04-2006 12:46 . Reden: typ foutjes.. ]

Mijn Specs

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Kickje?:$....

Mijn Specs

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je zou ook de router even naar de ruimte naast het koffiehuis kunnen verhuizen en vanuit daar in de rest van het huis gaan kijken hoe het ontvangst is. :)
Als vanuit de ruimte naast het koffiehuis het hele huis is voorzien van WLAN Signaal is je probleem ook opgelost..
Of de WLAN router in de keuken plaatsen, of boven?
Beetje testen. :)

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Helaas ook geen mogelijkheid, omdat we dan 4 lange kabels van per stuk bijna 50 meter moeten trekken.

Mijn Specs

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Misschien hier toch is naar kijken. Denk dat je dan wel de gewenste reikwijdte haalt : http://www.asus.com/produ...=0&model=1038&modelmenu=1 .

Self reflection is the school of wisdom

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zou inderdaad één of meerdere repeaters aanraden, eentje om de afstand naar het koffiehuis te overbruggen en eentje om in het koffiehuis zelf goed bereik te hebben.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33
bakvis schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:20:
Helaas ook geen mogelijkheid, omdat we dan 4 lange kabels van per stuk bijna 50 meter moeten trekken.
het gaat erom dat je even kijkt hoe het bereik is, niet om je router er definitief neer te plempen, puur om je bereik te bekijken.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
shure-fan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:41:
[...]

het gaat erom dat je even kijkt hoe het bereik is, niet om je router er definitief neer te plempen, puur om je bereik te bekijken.
Zojuist gedaan, op punt 4 neergezet. en ik haalde ongeveer op 15 meter nog 2 streepjes berijk.
Dit zou veel meer moeten zijn!.. kan het mischien dat mijn router kapot is?

Mijn Specs

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Niet noodzakelijk, als er een dikke stalen bint in de muur tussen je accesspoint en laptop zit stoort dat het signaal enorm en mag je blij zijn dat je enigszins signaal krijgt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
edit@hierboven zo'n bietje: Kun je geen richt-antennes maken/kopen? Nu straalt het kostbare signaal in punt 1 ook naar links en naar boven recht de muur in, wat nutteloos is. Met een gerichte antenne (90' hoek bv) is het signaal dus al bijna 4x sterker!
Enne, 108mbit is overkill. Beter een ASUS kaartje met WLAN extension technologie (weet de naam niet meer) zodat hij verder komt.

Ik zou eerst proberen kabels te trekken, en als dat niet kan WDS te gebruiken (eerst in de keuken, dan evt nóg een AP in de koffiehut).
Omdat mensen willen internetten en niet je pc hoeven te leechen zal 11mbit voldoende zijn, eventueel 54. Pak een Asus WL500g of evt de WL500b ervoor, die werken heel goed.

Gebruik ook RADIUS of een VPN in je netwerk!
Als je een kabel van je server (2e netwerkkaart) naar het speciale onbeveiligde AP trekt, die een apart netwerk geeft, en op de server een VPN-verbinding maakt naar de andere netwerkkaart, kunnen mensen wel verbinden, maar pas internetten als ze (evt tegen betaling) een username/password hebben. Ook prepaid etc. is allemaal te regelen.
Je kan ook RADIUS gebruiken, dit zie je bijv. bij universiteiten (SURFnet), je moet bij het verbinden (ongeveer zoals WEP/WPA) een code invullen, maar dan persoonsgebonden. In de database (op server dus) staat welke usernames toegang hebben.

Zet in de routing van je server ook aan dat al het verkeer naar 192.168.2.* bv verboden is, zodat ze niet op het thuisnetwerk kunnen.
Let ook goed op dat je bv alleen uitgaande poort 80(HTTP)/443(HTTPS)/25 (SMTP, mail)/ xxx? (pop3) toelaat, zodat mensen niet zomaar alles kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door DarthPlastic op 01-05-2006 16:40 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1