Achtergrond
Ik sta op het punt om een analoge tv-kaart te kopen om mijn Windows Media Center Edition pc te completeren. Die pc (met WinMCE afstandsbediening) moet de bestaande videorecorder en alle andere afstandsbedieningen in de woonkamer vervangen. Dat gaat zeker lukken. Nu vraag ik mij af of dit ook mogelijk is met digitale televisie. Wat ik wil is in plaats van de analoge tv-kaart een digitale tv-kaart kopen en geen set top box gebruiken. Ik zal vast niet de enige zijn die hiermee worstelt, vandaar dat ik er een discussietopic van maak. Wat zijn jullie ervaringen?
Eerst maar even een paar open deuren.
Er zijn drie verschillende doorgiftesystemen voor het digitale tv-signaal:
Providers
De mogelijkheden zullen zeker afhangen van de provider. Probleem is dat de helpdesks allemaal roepen dat ze losse tv-kaarten en dergelijke niet ondersteunen en ze er in de praktijk ook bijna niets over weten. In alle gevallen is de set top box een ontvanger met ingebouwde tuner. Een smart card is soms nodig om het versleutelde signaal te ontsleutelen.
Centrale disccussievragen
• Wat zijn jouw ervaringen met digitale tv in combinatie met Windows MCE?
• Welke hardware gebruik je (met name de tv-kaart en smart cardvoorziening)?
Ik sta op het punt om een analoge tv-kaart te kopen om mijn Windows Media Center Edition pc te completeren. Die pc (met WinMCE afstandsbediening) moet de bestaande videorecorder en alle andere afstandsbedieningen in de woonkamer vervangen. Dat gaat zeker lukken. Nu vraag ik mij af of dit ook mogelijk is met digitale televisie. Wat ik wil is in plaats van de analoge tv-kaart een digitale tv-kaart kopen en geen set top box gebruiken. Ik zal vast niet de enige zijn die hiermee worstelt, vandaar dat ik er een discussietopic van maak. Wat zijn jullie ervaringen?
Eerst maar even een paar open deuren.
- Waarom geen set top box? Omdat je dan van zender moet wisselen via de afstandsbediening van de set top box, zodat een deel van de voordelen van Windows MCE vervalt en je weer een extra afstandsbediening nodig hebt. Je kunt dan niet eens meer de electronic program guide van WinMCE gebruiken, want de computer kan niet zelf van kanaal wisselen. Niet handig dus.
- Waarom liever digitale televisie dan analoog? Ten eerste omdat ik nu op het punt sta om een tv-kaart te kopen, ten tweede vanwege de betere beeldkwaliteit (minder beeldruis).
- Waarom niet meteen HDTV? Enerzijds zijn er op dit moment (vrijwel) geen HDTV-uitzendingen, anderzijds is de computerhardware nauwelijks verkrijgbaar en nog erg duur.
Er zijn drie verschillende doorgiftesystemen voor het digitale tv-signaal:
- DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) - dit is een internationale standaard voor het doorgeven van radio- en televisiezenders via de ether (dus draadloos, net als bij een ouderwetse tv-antenne);
- DVB-C (Digital Video Broadcasting - Cable) - doorgifte via de reeds aanwezige tv-kabel die je huis binnenkomt;
- DVB-S: (Digital Video Broadcasting - Satellite) - doorgifte via een satelliet, waarvoor je een schotel nodig hebt.
Providers
De mogelijkheden zullen zeker afhangen van de provider. Probleem is dat de helpdesks allemaal roepen dat ze losse tv-kaarten en dergelijke niet ondersteunen en ze er in de praktijk ook bijna niets over weten. In alle gevallen is de set top box een ontvanger met ingebouwde tuner. Een smart card is soms nodig om het versleutelde signaal te ontsleutelen.
- UPC: je krijgt de UPC MediaBox in bruikleen zolang je abonnement loopt. Deze set top box gebruikt geen wel een smart card en wordt aangesloten op de kabel (DVB-C). De helpdesk van UPC weet niets over vervanging van de set top box door een digitale tv-kaart.
- Casema: gebruikt een Samsung DCB-9041R set top box met smart card, die je aansluit op de kabel (DVB-C). De Casema helpdesk merkt terecht op dat je bij gebruik van een computer wel ergens die smart card in moet steken. Maar waarin dan?
- KPN: heeft een aanbod van diverse set top boxen of een losse smart card. Het systeem werkt via DVB-T Bij de aanschaf van een Single Tunerpakket of Twin Tunerpakket van KPN hoef je niet apart een smart card te kopen. Deze zit er standaard bij. Bij aanschaf van een Personal Recorder heb je wel een losse smart card nodig.
- @Home: werkt via de kabel (DVB-C). Je krijgt een smart card en kunt je eigen set top box kopen.
- Tele2 (voorheen Versatel): werkt via de kabel (DVB-C). Je krijgt maximaal 1 decoder van Tele2 met zijn eigen afstandsbediening, waarmee je kunt kiezen uit televisie en een paar speciale gadgets zoals een ingebouwd zendermenu. De flexibiliteit bij dit systeem is erg beperkt, omdat je de set top box moet gebruiken voor het aansluiten van telefoon en internet. Met andere woorden: meer dan 1 tv in huis aansluiten op dit systeem is niet mogelijk.
- Digitenne: voor Digitenne heb je een set top box met smartcard nodig. Je kunt zelf kiezen welke set top box je koopt. Digitenne werkt net als KPN met DVB-T.
- Overige providers: roep maar, ik heb ze niet bekeken. Er zijn in ieder geval nog Canal Digitaal (DVB-S; alleen films tv-zenders) en Multikabel (DVB-C; alleen films).
Centrale disccussievragen
• Wat zijn jouw ervaringen met digitale tv in combinatie met Windows MCE?
• Welke hardware gebruik je (met name de tv-kaart en smart cardvoorziening)?
[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 21-04-2006 15:42 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.