[discussie] digitale tv + Windows MCE zonder set top box

Pagina: 1
Acties:
  • 2.851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Achtergrond
Ik sta op het punt om een analoge tv-kaart te kopen om mijn Windows Media Center Edition pc te completeren. Die pc (met WinMCE afstandsbediening) moet de bestaande videorecorder en alle andere afstandsbedieningen in de woonkamer vervangen. Dat gaat zeker lukken. Nu vraag ik mij af of dit ook mogelijk is met digitale televisie. Wat ik wil is in plaats van de analoge tv-kaart een digitale tv-kaart kopen en geen set top box gebruiken. Ik zal vast niet de enige zijn die hiermee worstelt, vandaar dat ik er een discussietopic van maak. Wat zijn jullie ervaringen?

Eerst maar even een paar open deuren.
  • Waarom geen set top box? Omdat je dan van zender moet wisselen via de afstandsbediening van de set top box, zodat een deel van de voordelen van Windows MCE vervalt en je weer een extra afstandsbediening nodig hebt. Je kunt dan niet eens meer de electronic program guide van WinMCE gebruiken, want de computer kan niet zelf van kanaal wisselen. Niet handig dus.
  • Waarom liever digitale televisie dan analoog? Ten eerste omdat ik nu op het punt sta om een tv-kaart te kopen, ten tweede vanwege de betere beeldkwaliteit (minder beeldruis).
  • Waarom niet meteen HDTV? Enerzijds zijn er op dit moment (vrijwel) geen HDTV-uitzendingen, anderzijds is de computerhardware nauwelijks verkrijgbaar en nog erg duur.
Doorgiftesystemen
Er zijn drie verschillende doorgiftesystemen voor het digitale tv-signaal:
  • DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) - dit is een internationale standaard voor het doorgeven van radio- en televisiezenders via de ether (dus draadloos, net als bij een ouderwetse tv-antenne);
  • DVB-C (Digital Video Broadcasting - Cable) - doorgifte via de reeds aanwezige tv-kabel die je huis binnenkomt;
  • DVB-S: (Digital Video Broadcasting - Satellite) - doorgifte via een satelliet, waarvoor je een schotel nodig hebt.
De te kiezen digitale tv-kaart is normaliter slechts geschikt voor één van deze drie systemen, nog afgezien van een voorziening voor een smart card.

Providers
De mogelijkheden zullen zeker afhangen van de provider. Probleem is dat de helpdesks allemaal roepen dat ze losse tv-kaarten en dergelijke niet ondersteunen en ze er in de praktijk ook bijna niets over weten. In alle gevallen is de set top box een ontvanger met ingebouwde tuner. Een smart card is soms nodig om het versleutelde signaal te ontsleutelen.
  • UPC: je krijgt de UPC MediaBox in bruikleen zolang je abonnement loopt. Deze set top box gebruikt geen wel een smart card en wordt aangesloten op de kabel (DVB-C). De helpdesk van UPC weet niets over vervanging van de set top box door een digitale tv-kaart.
  • Casema: gebruikt een Samsung DCB-9041R set top box met smart card, die je aansluit op de kabel (DVB-C). De Casema helpdesk merkt terecht op dat je bij gebruik van een computer wel ergens die smart card in moet steken. Maar waarin dan?
  • KPN: heeft een aanbod van diverse set top boxen of een losse smart card. Het systeem werkt via DVB-T Bij de aanschaf van een Single Tunerpakket of Twin Tunerpakket van KPN hoef je niet apart een smart card te kopen. Deze zit er standaard bij. Bij aanschaf van een Personal Recorder heb je wel een losse smart card nodig.
  • @Home: werkt via de kabel (DVB-C). Je krijgt een smart card en kunt je eigen set top box kopen.
  • Tele2 (voorheen Versatel): werkt via de kabel (DVB-C). Je krijgt maximaal 1 decoder van Tele2 met zijn eigen afstandsbediening, waarmee je kunt kiezen uit televisie en een paar speciale gadgets zoals een ingebouwd zendermenu. De flexibiliteit bij dit systeem is erg beperkt, omdat je de set top box moet gebruiken voor het aansluiten van telefoon en internet. Met andere woorden: meer dan 1 tv in huis aansluiten op dit systeem is niet mogelijk.
  • Digitenne: voor Digitenne heb je een set top box met smartcard nodig. Je kunt zelf kiezen welke set top box je koopt. Digitenne werkt net als KPN met DVB-T.
  • Overige providers: roep maar, ik heb ze niet bekeken. Er zijn in ieder geval nog Canal Digitaal (DVB-S; alleen films tv-zenders) en Multikabel (DVB-C; alleen films).

Centrale disccussievragen
• Wat zijn jouw ervaringen met digitale tv in combinatie met Windows MCE?
• Welke hardware gebruik je (met name de tv-kaart en smart cardvoorziening)?

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 21-04-2006 15:42 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 07:47
Providers
De mogelijkheden zullen zeker afhangen van de provider. Probleem is dat de helpdesks allemaal roepen dat ze losse tv-kaarten en dergelijke niet ondersteunen en ze er in de praktijk ook bijna niets over weten. In alle gevallen is de set top box een ontvanger met ingebouwde tuner. Een smart card is soms nodig om het versleutelde signaal te ontsleutelen.
[list]• UPC: je krijgt de UPC MediaBox in bruikleen zolang je abonnement loopt. Deze set top box gebruikt geen smart card en wordt aangesloten op de kabel (DVB-C). De helpdesk van UPC weet niets over vervanging van de set top box door een digitale tv-kaart. Is die MediaBox een standaard DVB-C tuner of zit er ook iets van decryptie ingebouwd?
Ik heb hier op het moment zo'n UPC mediabox op mijn MCE-machine aangesloten, en er ik moet je er op wijzen dat er zeker wel een smartcard in die mediabox gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Aha, meteen even verbeterd. Hoe wissel jij van zender? Ik neem aan dat je dit via de afstandsbediening van de UPC MediaBox doet en niet via Windows MCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 17:21
tomatoman schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:11:

Overige providers: roep maar, ik heb ze niet bekeken. Er zijn in ieder geval nog Canal Digitaal (DVB-S; alleen films)
Opmerking over canaal digitaal.. denk dat jij je vergist met Film1.. ( vroeger canal+ idd dat zal je verwarring zijn :-) )
canaal digitaal is een satteliet provider en je kunt heel veel zenders krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
Nog geen ervaring mee maar dit ga ik zo snel mogelijk testen: http://www.sat4all.com/up...5B1%5D.02.2006_mydvdr.pdf (dit schijnt nu dus ook te werken inc smartcard)

Weet iemand waar ik die technotrend kaarten kan bestellen?

BTW, als je gebruik maakt van een setop box kan je dmv een infraroodoogje MCE de setop box laten besturen. Je kan dus nog gewoon je MCE remote gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 21-04-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 20:29
Ik heb ook zitten kijken om een htpc te maken voor tv e.d.
Ik heb zelf Digitenne van kpn. Er zijn kaarten die DVB-T kunnen ontvangen en weer kunnen geven. Het grote probleem is alleen dat het ook gedecodeerd moet worden adv de smartcard en (voor zover ik nu weet) zijn er nog geen mogelijkheden om de geleverde smartcard te lezen in de computer om de beelden te decoderen.

het enige vrije kanaal dat wordt verzonden is ned. 2 (heeft te maken met zender tabellen e.d. heb ik wel eens vernomen)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 07:47
tomatoman schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:06:
Aha, meteen even verbeterd. Hoe wissel jij van zender? Ik neem aan dat je dit via de afstandsbediening van de UPC MediaBox doet en niet via Windows MCE?
De afstandbediening van UPC gebruik ik helemaal niet meer. MCE heeft de mogelijkheid om via een infrarood zender de afstandbediening van de settopbox te emuleren. Dat zendertje wordt op de zijkant van je irfa-ontvanger aangesloten en op de mediabox geplakt. Vervolgens kan je MCE "trainen" door de UPC-afstandbediening op de MCE-machine te richten. Hij kan die signalen dan "opnemen" om ze daarna zelfstandig te kunnen uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Gitano schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:16:
[...]
Opmerking over canaal digitaal.. denk dat jij je vergist met Film1.. ( vroeger canal+ idd dat zal je verwarring zijn :-) )
canaal digitaal is een satteliet provider en je kunt heel veel zenders krijgen.
Check, verbeterd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
BigM321 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:18:
[...] BTW, als je gebruik maakt van een setop box kan je dmv een infraroodoogje MCE de setop box laten besturen. Je kan dus nog gewoon je MCE remote gebruiken.
Bullet_Tooth_Tony schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:27:
De afstandbediening van UPC gebruik ik helemaal niet meer. MCE heeft de mogelijkheid om via een infrarood zender de afstandbediening van de settopbox te emuleren. Dat zendertje wordt op de zijkant van je irfa-ontvanger aangesloten en op de mediabox geplakt. Vervolgens kan je MCE "trainen" door de UPC-afstandbediening op de MCE-machine te richten. Hij kan die signalen dan "opnemen" om ze daarna zelfstandig te kunnen uitzenden.
Maar wat is dan nog het voordeel van digitale tv, afgezien van het zenderaanbod? Je gebruikt een set top box om het digitale signaal om te zetten naar analoog en vervolgens mag een analoge tv-kaart het beeld weer omzetten naar digitaal. Als extra malus krijg je er een extra apparaat en een niet zo'n fraaie oplossing voor de afstandsbediening bij. Dan kun je toch net zo goed naar analoge televisie kijken? Of hebben jullie nu opeens een veel beter beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 20:29
tomatoman schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:57:
[...]

[...]

Maar wat is dan nog het voordeel van digitale tv, afgezien van het zenderaanbod? Je gebruikt een set top box om het digitale signaal om te zetten naar analoog en vervolgens mag een analoge tv-kaart het beeld weer omzetten naar digitaal. Als extra malus krijg je er een extra apparaat en een niet zo'n fraaie oplossing voor de afstandsbediening bij. Dan kun je toch net zo goed naar analoge televisie kijken? Of hebben jullie nu opeens een veel beter beeld?
ja :)
vroeger hadden we upc signaal en als op nl3 zwart beeld was zag je nl2 in dia ongeveer...

dat is nu helemaal weg met kpn/digitenne

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 17:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Kijk hier maar even, alle info op een rijtje:

Topic: [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
-Jaap-io schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:27:
Ik heb ook zitten kijken om een htpc te maken voor tv e.d.
Ik heb zelf Digitenne van kpn. Er zijn kaarten die DVB-T kunnen ontvangen en weer kunnen geven. Het grote probleem is alleen dat het ook gedecodeerd moet worden adv de smartcard en (voor zover ik nu weet) zijn er nog geen mogelijkheden om de geleverde smartcard te lezen in de computer om de beelden te decoderen.

het enige vrije kanaal dat wordt verzonden is ned. 2 (heeft te maken met zender tabellen e.d. heb ik wel eens vernomen)
Zie mijn reactie, het is dus nu wel mogelijk digitaal icm smartcard werkend te krijgen in MCE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 22:25
Ik zou het erg graag willen: mooi beeld op mijn mce computer, nu aangesloten op een LCD met VGA.

Via set top box vind ik nogal een gedoe, locatietechnisch gezien (ir ontvanger staat een eind van de computer af) vind ik het ook niet praktisch om die op MCE aan te sluiten. En daarbij heb je ook nog maar één tuner. Kwaliteit zal stukken beter zijn dan puur analoog, maar toch nog niet zoals het bedoeld is.

De hierbovengenoemde oplossing klinkt veelbelovend, maar dan heb je alleen DVB-T. En weer maar één tuner.

Ik denk dat het voor mij persoonlijk nog wachten wordt totdat ik voor een redelijke prijs een dual tuner DVB-C USB/PCI oplossing kan krijgen.
Of zou er nog een oplossing komen die werkt met IPTV van KPN ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MCE blijft lastig voor wat betreft digitale TV kaarten in combinatie met gecodeerde zenders. Dit is ook de reden waarom bedrijven als Media-Center kiezen voor bijvoorbeeld ShowShifter als vervanging voor MCE in hun producten. Ook wordt MediaPortal veel gebruikt voor digitale TV kaarten. Of kijk eens naar DVBViewer als MCE variant, werkt met een enorm scala aan DVB-C/-T/-S kaarten met Common Interface ondersteuning. Dit laatste is nodig voor het plaatsen van een Conditional Access Module (CAM) waarin de smartcard voor het decoderen gaat.

Digitale TV kaarten zijn er ook voldoende, zie bijvoorbeeld TechnoTrend, KNC One, Twinhan, Technisat, FireDTV, etc. Voorwaarde is wel dat de digitale TV kaarten beschikken over een Common Interface slot, anders heb je er niet veel aan in Nederland. Bij een aantal van de genoemde kaarten zit deze gewoon op de kaart zelf en bij ander gaat dat middels een uitbreidingssetje.

Bijkomende kosten voor al deze oplossingen: De CAM. Afhankelijk van de provider kan dat een dure grap zijn.

Zie voor meer info over DVB-C op je PC de in een voorgaande reactie genoemde link naar een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204877

Wat ik nu graag zou willen weten is welke digitale dvb-s inclusief CI kaart aan te raden is icm Windows Media Center. Is dit de:TechnoTrend, de twinhan de technisat of toch de FireDTV ?
Daarbij valt het me op dat er geen hardwarematige Encoding is bij deze kaarten...of hoeft dit ook niet aangezien de bron ook Mpeg is ?

Momenteel heb ik een analoge Hauppauge pvr kaart in mijn pc zitten, maar daar zou ik graag een digitale dvb-s (aangezien ik een schotel heb) bij zetten. Heeft hier iemand ervaring mee ?

Alvast bedankt voor het reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60141

Ik wil graag even doorborduren op digitv zonder settopbox
ik heb zelf een sony bravia lcdtv KDL-32D3000 met een digi tuner erin en ik moet zeggen dat deze beter ontvangst geeft dan via de settopbox van upc.
dus er komt dan toch wel degelijk een digisignaal binnen zonder dat ik de settopbox gebruik
mijn vraag is dan of ik dat signaal dan ook op een nog te bouwen comp krijg met een tv kaart (dvb-c of dvb-t.
alvast bedankt Mar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Anoniem: 60141 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 21:58:
Ik wil graag even doorborduren op digitv zonder settopbox
ik heb zelf een sony bravia lcdtv KDL-32D3000 met een digi tuner erin en ik moet zeggen dat deze beter ontvangst geeft dan via de settopbox van upc.
dus er komt dan toch wel degelijk een digisignaal binnen zonder dat ik de settopbox gebruik
mijn vraag is dan of ik dat signaal dan ook op een nog te bouwen comp krijg met een tv kaart (dvb-c of dvb-t.
alvast bedankt Mar
Even voor de goede orde......
Welke digitale tv ontvang je nu rechtstreeks op je Sony? Hij heeft een DVB-T en DVB-C tuner onboard. Welk van de 2 heb je het over?
Voor allebei heb je in principe een smartcard (en CAM module) nodig (anders heb je alleen maar de FTA kanalen/zenders). Volgens mij staat UPC het gebruik van andere decoders/tuners dan de hunne niet toe (behalve voor wederom de FTA kanalen wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:03

Willem2

Ω is futile

overbodig (mijn opmerking dus)

[ Voor 118% gewijzigd door Willem2 op 08-11-2007 09:42 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:10:
[...]

Even voor de goede orde......
Welke digitale tv ontvang je nu rechtstreeks op je Sony? Hij heeft een DVB-T en DVB-C tuner onboard. Welk van de 2 heb je het over?
Voor allebei heb je in principe een smartcard (en CAM module) nodig (anders heb je alleen maar de FTA kanalen/zenders). Volgens mij staat UPC het gebruik van andere decoders/tuners dan de hunne niet toe (behalve voor wederom de FTA kanalen wellicht)
Ik had de tv aangesloten op de kabel van upc zonder dat ik nog een settopbox had en ik kon gewoon de gangbare kanalen zien sbs rtl ver en ik weet niet met welke tuner alleen dat het digitaal is want ik krijg ook eerst kanaalinfo
ik heb een settopbox genomen omdat ik ook wilde opnemen in digikwaliteit en mijn hd-recorder van liteon heeft dit niet
alvast bedankt mar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 60141 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:02:
[...]

Ik had de tv aangesloten op de kabel van upc zonder dat ik nog een settopbox had en ik kon gewoon de gangbare kanalen zien sbs rtl ver en ik weet niet met welke tuner alleen dat het digitaal is want ik krijg ook eerst kanaalinfo
ik heb een settopbox genomen omdat ik ook wilde opnemen in digikwaliteit en mijn hd-recorder van liteon heeft dit niet
alvast bedankt mar
Maar dat hoeft in jouw geval absoluut niet te betekenen dat je digitaal aan het kijken bent, sterker nog; ik vermoed dat je gewoon de analoge tuner van je Sony aan het gebruiken bent......
Op de coax/antenne/upc kabel zit naast een digitaal signaal ook nog steeds gewoon een/het analoge signaal, voor al die duizenden mensen die geen digitale tv hebben of hoeven.

Dus voor een HTPC kun je ook kiezen of je analoog danwel digitaal wilt tv kijken/opnemen. Digitaal is mooier, maar veel duurder. Analoog voldoet ook nog jaren is mijn mening.....
Je zult in allbei de gevallen een tuner(kaart) voor in je PC moeten kopen.

En voor nu: je bent natuurlijk niet in digikwaliteit aan het opnemen op je hd-recorder, want je krijgt uit je set top box een analoog (PAL) signaal wat je vervolgens opneemt met je hd recorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik weet bijna zeker dat het digitaal is dit kan je aangeven op de afstand bediening je kan switchen tussen analoog en digitaal en als het analoog is heb je toch ook geen zenderinfo boven in beeld ?
dat heb ik dus wel

Gr.Mar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 60141 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 21:02:
ik weet bijna zeker dat het digitaal is dit kan je aangeven op de afstand bediening je kan switchen tussen analoog en digitaal en als het analoog is heb je toch ook geen zenderinfo boven in beeld ?
dat heb ik dus wel

Gr.Mar
Ok, als dat echt zo is, kan dan nog maar 1 ding betekenen (en dat kan ook wel kloppen) nl. dat UPC de zenders die in het basis pakket zitten (dus die iedereen zowel analoog als digitaal kan ontvangen) FTA (free to air) doorgeeft, dus zowel digitaal als analoog. Ik meen dit al eens ergens gelezen te hebben.
Dan zou een digitale tuner in een computer wer iets goedkoper worden want dan heb je geen CAM module (& smartacrd) nodig.

Echter kijk uit; want UPC kan dit zomaar van de 1 op andere dag veranderen en dan heb je meteen niets meer aan je/een digitale tuner in je computer. Normaal (bij essent & casema bijv.) zou je (als dat gebeurt) nog kunenn voilstaan met de aanschaf van een CAM module & smartcrad, maar dat zal in UPC geval niet gaan omdat die een eigen codering gebruiken en geen eigen decoders toestaan
Pagina: 1