Vrolijk typ ik mijn code in mijn editor, een beetje css hier, een beetje php daar, html, javascript.. Trots scroll ik door mijn lap code doorregen met allerlei verschillende talen die ik in de afgelopen +/-6 jaar eigen heb gemaakt. Maar ik verstar..
. en bedenk dat DHTML en AJAX..oftewel Web 2.0 eigenlijk voortzetting is van de traditie om toch in 'pages' te werken, maar dan wel de eigenschappen van Flash!
Nou heb ik veel kennis opgedaan van CSS-hacks, JavaScript workarounds etc. om het maar werkend te krijgen op alle browsers...
Maar waarom gebruiken we dan geen Flash. Het is platform-onafhankelijk, 90% van de gebruikers heeft de plugin al (dit zou hoger zijn als Flash de standaard was, en zelfs een standaard integratie van browsers worden), Flash heeft databaseondersteuning en je hoeft geen talloze regels, stijlen, tradities etc. te leren.
Nou heb ik niet al t veel ervaring met Flash, maar ik ben nog geen dingen tegengekomen die Flash niet kan, wat Web 2.0 wel kan. (ik kom zo op het usability en browserinvloed issue). Het is eerder andersom. Je kunt met Flash een aantal zaken meer/beter. Maar ik zie vast iets over het hoofd. Ik ben absoluut geen Flash aanhanger. Het liefst zie ik iemand reageren die zegt: "ja maar ho eens.. PHP en Flash gaan niet samen, en met PHP kun je zus en zo wat flash niet kan, en nooit zal kunnen."
Betreft usability van Flash: problemen zoals onleesbare teksen voor braillemachines etc, zijn niet meer van de orde. De oplossing zit deels in Flash MX (alt teksten worden gescreent) en als dit niet ondersteund is, kun je een cloakpagina maken die alleen zichtbaar is voor zoekmachines en braileapparaten... En dan heb je een puike oplossing voor elk wat wils!! Geen website die daar tegenwoordig aan voldoet wel?
Maar wat zie ik over het hoofd?
Waarom maken bedrijven nog steeds miljarden omzet met fosiele development? Ik ben zelf bijna afgestudeert Interaction Design bachelor.. dus ik kan makkelijk praten als het gaat om usebility. Als ik zin en tijd krijg, kan ik die ene flashsite doorzoekbaar maken met Ctrl+F, backbuttons maken en alle andere browser prularia. Heb ik voor niks curriculum gedaan?
Graag jullie mening
Nou heb ik veel kennis opgedaan van CSS-hacks, JavaScript workarounds etc. om het maar werkend te krijgen op alle browsers...
Betreft usability van Flash: problemen zoals onleesbare teksen voor braillemachines etc, zijn niet meer van de orde. De oplossing zit deels in Flash MX (alt teksten worden gescreent) en als dit niet ondersteund is, kun je een cloakpagina maken die alleen zichtbaar is voor zoekmachines en braileapparaten... En dan heb je een puike oplossing voor elk wat wils!! Geen website die daar tegenwoordig aan voldoet wel?
Maar wat zie ik over het hoofd?