[Firefox] Hoe FF over te zetten van ene pc naar andere?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Onder Windows XP heb je de map "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data" en je hebt één of meedere mappen "C:\Documents and Settings\<username>\Application Data" (afhankelijk van het aantal aangemaakte Windows-accounts).

Firefox installeert altijd zijn "Mozilla\Firefox\Profile" map ín de map "C:\Documents and Settings\<username>\Application Data" die correspondeert met de Windows-account waarmee/waarin gewerkt wordt.

Een vriend van mij gebruikt op z'n privé-pc Firefox met maar liefst 38(!) extensies. Vraag mij niet waarom zoveel, maar hij zegt ze alle 38 ook écht te gebruiken. Anyway, daar gaat het hier feitelijk niet om, want wat hij wil is 't volgende.

Op z'n werk-pc (hij heeft 'n eigen bedrijfje) wil hij óók Firefox gaan gebruiken mét diezelfde 'bulk' extensies. Nu is natuurlijk de standaard methode: gewoon op z'n werk-pc Firefox vanaf internet installeren en daarna één voor één die extensies. Maar met 38 extensies is deze manier i.m.o. ietwat omslachtig.

De map "Mozilla\Firefox\Profile" via een usb-stick op de werk-pc ('terug')plaatsten heeft ook geen zin, omdat je dan zoals gezegd tegen de verschillende 'username'-maps aanloopt van de verschillende pc's... En ook heb ik al geprobeerd om de "Mozilla\Firefox\Profile" map in de "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data" map van de werk-pc te plaatsen, maar op die locatie herkent Firefox de "Mozilla\Firefox\Profile" map niet, want Firefox start dan gewoon 'kaal' (zonder extensies) op (en dat komt zeer waarschijnlijk omdat Firefox van oorsprong van een 'username'-map gebruikt maakt op de privé-pc).

1. Is er geen 'Firefox.ini' of config. bestandje waarin verwezen wordt naar de specifieke 'username'-map en die ik handmatig kan wijzigen?

2. Voor toekomstige installaties: is het mogelijk om Firefox voor 'all users' te installeren? Zo JA, hoe?

[ Voor 8% gewijzigd door Thexder op 20-04-2006 04:08 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
Het beste kun je op de site van Firefox kijken. Hier staat uitgebreid uitgelegd hoe je Firefox moet verplaatsten/kopieren tussen PC's.

Kijk bijvoorbeeld hier. Let hierbij ook op deze pagina waarin beschreven staat wat je moet doen als je je profiel aan het verplaatsen bent.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Er is een profiles.ini waarin je de juiste profile kan opgeven :)

Trouwens er is ook een manier om meerdere profiles met een .bat te laten starten !! Best handig als je een kale FireFox wil en eentje met alles d'r op en d'r aan ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19
Thexder schreef op donderdag 20 april 2006 @ 04:02:
1. Is er geen 'Firefox.ini' of config. bestandje waarin verwezen wordt naar de specifieke 'username'-map en die ik handmatig kan wijzigen?
C:\Documents and Settings\Paul\Application Data\Mozilla\Firefox\profiles.ini waarbij Paul dus mijn username is.

Ik weet niet hoe ver MS het All Users heeft doorgetrokken (desktop en start menu worden samengevoegd, maar de rest?) anders zou je misschien die ini in de 'username'-map All Users kunnen zetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 10:08

bonzz.netninja

Niente baffi

ik presenteer u (2e hit google)
firefox profile backup
meuktracker: MozBackup 1.4.3 beta
ideaal voor FF en TB

daarmee zou het moeten lukken, alhoewel de extensie bizznizz erg buggy is volgens de maker, check dus eerst ff of er een update is

[ Voor 50% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-04-2006 10:58 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

de officieele site:
http://mozbackup.jasnapaka.com/

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 09:45

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

nero355 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:55:
Er is een profiles.ini waarin je de juiste profile kan opgeven :)

Trouwens er is ook een manier om meerdere profiles met een .bat te laten starten !! Best handig als je een kale FireFox wil en eentje met alles d'r op en d'r aan ;)
En hoe doe je dat dan om meerdere profiles te starten van een .bat. Het lijkt me interessant omdat ik ook met meerdere installaties op verschillende pc's rondloop. Maar geld dat dan ook voor de bookmarks?

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

W3lta schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:58:
En hoe doe je dat dan om meerdere profiles te starten van een .bat. Het lijkt me interessant omdat ik ook met meerdere installaties op verschillende pc's rondloop. Maar geld dat dan ook voor de bookmarks?
Ik heb een kant en klare .bat file maar die heb ik op mijn thuis pc'tje dus dat post ik wel vanavond/binnenkort als je het niet erg vindt :)

Met GooGle kan je wel wat vinden, maar dan weet je nog niet alles dus ik ga het zo snel mogelijk doen in ieder geval.

/EDIT :
Aquifer schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:03:
In mijn bat-file staat
code:
1
2
3
SET MOZ_NO_REMOTE=1
cd C:\Program Files\Mozilla Firefox
start firefox.exe -p profielnaam2

Zo kun je meerdere malen firefox openen met verschillende profielen. Best handig :)
Zoiets heb ik ook ja alleen dan 2 regels maar :*)

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 20-04-2006 11:13 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn bat-file staat
code:
1
2
3
SET MOZ_NO_REMOTE=1
cd C:\Program Files\Mozilla Firefox
start firefox.exe -p profielnaam2

Zo kun je meerdere malen firefox openen met verschillende profielen. Best handig :)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Thexder
Ik proef uit jullie antwoorden dat ik mijn probleem (of eigenlijk de vraag / het probleem van die vriend van mij) nog niet duidelijk genoeg uitgelegd heb. Ik probeer het daarom even opnieuw.

Die vriend van mij heet Bram. Bram heeft sinds een klein jaartje een eigen bedrijfje. Bram gebruikt privé Firefox en dat bevalt hem uitstekend. Zó uitstekend zelfs dat hij inmiddels 38 extensies heeft verzameld en naar eigen zeggen is Bram niet meer in staat om zonder deze extensies fatsoenlijk met Firefox te kunnen werken. Dat eigen bedrijfje van Bram ontleent zijn bestaansrecht o.a. uit het veelvuldig en veilig kunnen surfen over internet. Bram leest ook met enig regelmaat ICT-nieuws en is daardoor op de hoogte van de lekken en andere problematiek rondom Internet Explorer 6. Zoals gezegd, privé was Bram al 'aan de Firefox', maar dat is/was meer vanwege de extreme vrijheid van 't werken met extensies als dat het veiligheidsaspekt daarbij primair een rol speelde voor zijn keuze voor Mozilla's 'vuurvosje'.

Toen bedacht Bram dat het voor z'n bedrijfje een goede zet zou zijn om daar (ook) een veilige browser te installeren. En dus kwam Bram naar mij met de vraag of ik zijn Firefox met al zijn 38 extensies van zijn privé-pc exact over kon zetten naar z'n werk-pc van zijn bedrijfje.

Nu de techtalk.

Situatie privé-pc

Firefox gebruikt deze twee tot drie mappen/folders op Brams privé-pc:
> "C:\Program Files\Mozilla Firefox" (hierin staat Firefox zelf geïnstalleerd)
> "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla\Firefox" (hierin bevindt zich profiles.ini)
> "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles" (voor de extensies en thema's)

Situatie werk-pc

Op de werk-pc van Bram staat nog geen Firefox, dus daar heb je alleen de mappen "C:\Program Files" en "C:\Documents and Settings\Baas B\..." .

Wanneer Bram op zijn privé-pc Firefox start, dan voert Firefox op zijn beurt profiles.ini in de map "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla\Firefox" uit en profiles.ini geeft vervolgens aan dat eventuele extensies en thema's (en andere voor Firefox noodzakelijke zaken) geïnstalleerd staan in de map "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles".

Het overzetten van de inhoud van de map "C:\Program Files\Mozilla Firefox" van de privé-pc van Bram naar zijn werk-pc vormt natuurlijk geen probleem, da's gewoon simpelweg via een usb-stick ofzo even kopiëren.

Maar als ik nu de map "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla" (met uiteraard daarin de submappen) van Brams privé-pc in z'n geheel overzet op zijn werk-pc, dan belandt dus de gehele 'privé-map' ("C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla") op de werk-pc met dus de 'privé Windows account' "PC Bram" in de map-naam.

Gevolg na deze exacte overzetting is dat Firefox op de werk-pc kaal opstart, omdat er in de Windows-accounts van de werk-pc geen "PC Bram" account voorkomt. Firefox zal gaan zoeken in de map "C:\Documents and Settings\Baas B\..." en vindt daar geen profiles.ini, maakt dan een nieuwe 'eigen' profiles.ini aan met de daarbij horende map en submappen en start zoals gezegd kaal (zonder extensies en thema's) op.

Ik wil dus eigenlijk dit:

Ik wil de complete map "PC Bram" van de privé-pc overzetten naar de werk-pc, maar dan wil ik deze map op de werk-pc wél geplaatst zien in de "Baas B" map, zónder dat ik daarna op de werk-pc de "PC Bram" map nog tegenkom!

Dat ik eventueel daarna handmatig in enkele .ini en/of config. bestandjes moet rommelen voor de juiste verwijzigen naar de (nieuwe) Profile-map, vind ik niet erg, als jullie mij dan maar vertellen welke bestandjes hiermee gemoeid zijn.

P.S. Deze hele problematiek zou niet spelen, wanneer je bij de installatie van Firefox zou kunnen aangeven dat je gebruik wilt maken van de map "C:\Documents and Settings\All User\Application Data" voor de Profile-instellingen, want deze "All Users" map kom je op alle Windows XP pc's tegen.
Of kan het wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Thexder op 20-04-2006 16:24 ]

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thexder schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:17:

P.S. Deze hele problematiek zou niet spelen, wanneer je bij de installatie van Firefox zou kunnen aangeven dat je gebruik wilt maken van de map "C:\Documents and Settings\All User\Application Data" voor de Profile-instellingen, want deze "All Users" map kom je op alle Windows XP pc's tegen.
Of kan het wel?
Dat kan wel... Gebruik daarvoor het volgende commando. Deze kun je het beste onderbrengen in een shortcut.

code:
1
"C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -profile "C:\pad\naar\profiel\dir"

Zie ook:
KB: Migrating settings to a new profile voor meer nuttige info.

[ Voor 44% gewijzigd door Boomerang op 20-04-2006 16:45 ]

• Paul
Zo te horen is een cursus Windows wel iets voor je? Wat let je om slechts "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla" (en dieper), dus zonder pad, op een usb-stick ofzo te zetten, en dat vervolgens onder "C:\Documents and Settings\Baas B\Application Data\Mozilla" terug te zetten?

Of zet jij alle bestanden die je kopieert van de ene schijf naar de andere altijd in exact hetzelfde pad?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
Als je mijn 1e reply had gelezen stonden daar precies de 2 links in die je nodig had. 1e link help je met het opslaan van je Firefox data en de 2e vertelt je precies hoe je een profiel onder andere naam terug moet zetten. Ik snap je verdere vraag dus ook niet, behalve dan dat je schijnbaar wilt dat we het hapklaar voor je binnenlepelen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Thexder
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:50:
Zo te horen is een cursus Windows wel iets voor je? Wat let je om slechts "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla" (en dieper), dus zonder pad, op een usb-stick ofzo te zetten, en dat vervolgens onder "C:\Documents and Settings\Baas B\Application Data\Mozilla" terug te zetten?
...
Ik ben op zich goed bekend met Windows en weet ik het niet, dan ploeter ik voort totdat ik het wel weet. Maar dat wat jij voorstelt zonder pad werkt ook niet (dat heb ik immers zelf al geprobeerd) omdat Firefox in die situatie op de werk-pc tóch op zoek gaat naar de oude profile-map die Firefox verwacht aan te treffen in de map met de oude/"privé" naam "C:\Documents and Settings\PC Bram\Application Data\Mozilla". En Firefox zoekt daarnaar vanwege het feit dat Firefox oorspronkelijk zo op de privé-pc is geïnstalleerd. Geloof me, dat werkt niet, niet bij mij althans. Maar misschien kan het ook wel niet zoals ik het wil en dan installeer ik Firefox gewoon opnieuw op de werk-pc met daarbij één voor één die extensies.

[ Voor 10% gewijzigd door Thexder op 20-04-2006 18:39 ]

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hm hier werkt het gewoon hoor, ik zie niet in waarom hij zou gaan zoeken naar de originele map?

In profiles.ini staat niet voor niks alles relatief:
[Profile0]
IsRelative=1
Path=Profiles/profielnaam

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Paul
Afaik staan er in "%ProgramFiles%\Mozilla FireFox" totaal geen settings, en zou hij voor het profiel dus gewoon in "%USERPROFILE%\Application Data\Mozilla\Firefox\profiles.ini" moeten opzoeken.

Edit: Zie je die "IsRelative" ? :P
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=R:\Firefox\Profiles\4uqgdhbu.default
Default=1

[ Voor 36% gewijzigd door Paul op 20-04-2006 19:45 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 21:23

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Ik stem voor!
Echt goed programma. Dit is je oplossing. Geen ervaring met bugs na veelzijdig gebruik.

System specs

• Thexder
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:44:
Afaik staan er in "%ProgramFiles%\Mozilla FireFox" totaal geen settings, en zou hij voor het profiel dus gewoon in "%USERPROFILE%\Application Data\Mozilla\Firefox\profiles.ini" moeten opzoeken.

Edit: Zie je die "IsRelative" ? :P
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=R:\Firefox\Profiles\4uqgdhbu.default
Default=1
Hmmm, na nogmaals mijn profiles.ini bestudeert te hebben kom ik tot de ontdekking dat er bij mij helemaal geen IsRelative= regel in voorkomt. Ik heb die tip in jullie eerdere reply's over het hoofd gelezen (sorry) en ik vermoed dat ik bij het rommelen in mijn profiles.ini de IsRelative= regel zelf verwijderd heb onder het mom 'niet belangrijk' (dubbel sorry).

1. Ik wil de IsRelative= regel wel weer in profiles.ini terugplaatsen, maar wat moet het dan worden om goed te functioneren: IsRelative=0 of IsRelative=1 ?

2. En hebben Name=default en Default=1 nog een doel en/of met elkaar te maken? Ik heb beide niet in mijn profiles.ini staan (en voor zover ik weet heb ik ze ook niet eerder weggehaald), maar jij, Paul, noemt Name=default en Default=1 wel in jouw voorbeeld, dus vandaar mijn vraag...

[ Voor 6% gewijzigd door Thexder op 21-04-2006 15:31 ]

• Paul
0 = False
1 = True

IsRelative=0 == Path is niet relatief == complete pad naar het profiel opgeven

Default=1 == Als er geen profiel wordt meegegeven (bijvoorbeeld op de commandline) neem dan dit profiel.
name=default: Laat in dat profiel-kies-schermpje dit profiel met de naam 'default' zien. Je kunt daar net zo goed 'Klaas Vaak' invullen ofzo :)

Die 'default's betekenen dus ieder iets anders :) Ik heb tevens geen idee wat de default (:P) is voor IsRelative. Staat je profiel in een submap van de map waar profiles.ini in staat dan kun je IsRelative op 1 laten staan / zetten en dan de relatieve lokatie ten opzichte van die map opgeven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Thexder
Is het bestand profiles.ini eigenlijk wel nodig?

Want wat ik ontdekte (met dank aan de eerdere reply van Boomerang): als ik mijn shortcut uitbreid met Boomerang's code/tip dan heb ik en gebeurd er exact wat ik wil: ik kan de Firefox-map met alle geïnstalleerde extensies en thema's gewoon in z'n geheel van de privé-pc (via 'n usb stick) overzetten op de werk-pc en hoef daarna alleen maar de Firefox-shortcut uit te breiden met de -profile verwijzing.

Dan had ik nog één laatste punt (is misschien een beetje off-topic maar ik waag het erop ;)).

In de 'profile'-map kom ik vaak (niet altijd) het bestand pluginreg.dat tegen. Google vertelt mij dat dit bestand 'iets' te maken heeft met geïnstalleerde Firefox-plugins, maar wát is mij in de aangeboden (en meest Engelse) links niet helemaal duidelijk omdat het meerendeel van de links gaat over een Firefox/Linux omgeving

1. Is pluginreg.dat belangrijk om te hebben? Ik kom namelijk dit bestand hier niet altijd tegen in de actieve Firefox 'profile'-map en voor mijn gevoel draait Firefox hier zowel met als zonder pluginreg.dat even soepeltjes;

2. Indien dus belangrijk, wat doet pluginreg.dat dan in Firefox/Windows?;

3. En als ik pluginreg.dat niet (meer) heb, hoe krijg ik het bestand dan weer terug?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is Firefox Extension Backup Extension geen idee?
Ik heb ook een boel extensies en kan idd ook begrijpen dat Bram er 38 gebruikt, een beetje firefox-gebruiker heeft er minstens 10 :P
FEBE allows you to quickly and easily backup your Firefox extensions. In fact, it goes beyond just backing up -- It will actually rebuild your extensions individually into installable .xpi files. Now you can easily synchronize your office and home browsers.

FEBE backs up your extensions, themes, and (optionally) your bookmarks, preferences and cookies.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1