Welk geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Om het uiterste uit mijn PIV3,0 systeempje te persen wil ik graag wat meer en vlotter geheugen te hebben. Ik merk nu bij sommige spellen dat er iets teveel geswapt word. Daarbij houd mijn geheugen de processor niet bij met overklokken.

Dus had ik bedacht om:
A: 4x 512MB Hyper X met timings van 2-3-2. voor €200
B. 2x1 GB TwinMOS met timings 2-?-? voor €150

Als eerste. Ik snap niks van die twinmos specs. Wat hoort nou waarbij qua timings?

Ik ga er maar even van uit dat die HyperX sneller is. Al is het alleen maar omdat het overklok potentieel hoger is vanwege de koelerdingen die erop zitten. Maar zo ja, hoeveel sneller dan? Is het merkbaar in spellen t.o.v. die twinmos?

Het geheugen wat ik nu heb (4x256) gaat er helemaal uit uiteraard.

Hallo met Tim

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Neem gewoon 2x 1GB van Twinmos. Snel geheugen is leuk, maar in de praktijk merk je er maar heel weinig van.

Bij synthetische tests van Sandra en Everest zie je een hoger getal staan i.c.m. sneller geheugen, maar in de praktijk is het echt te verwaarlozen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 21:17
in de toekosmt kan je dan in die andere sloten ook nog eens 2*1GB steken... 4 GB zal meer doen dan 4*512MB dat iets sneller is

"If it works, don't fix it"

• Pkunk
Het belangrijkste is dat het geheugen m'n processor bij kan houden. Die gaat behoorlijk ver namelijk. Maakt het dan niet uit die die twinmos geen extra koeling heeft? Want door strakkere timings worden de reepjes ook warmer dacht ik.

Hallo met Tim

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
intel heeft niks aan timings, zie maar DDR2, dat heeft timings van cas 5 zelfs, echter DDR2 pc6400 cas 5 is echt wel sneller dan pc 2700 cas2.

Ga dus gewoon voor pc4000 (500MHz) geheugen Adata of Crucial, dit is vrij goedkoop maar wel snel!

• Pkunk
p43000 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:55:
intel heeft niks aan timings, zie maar DDR2, dat heeft timings van cas 5 zelfs, echter DDR2 pc6400 cas 5 is echt wel sneller dan pc 2700 cas2.

Ga dus gewoon voor pc4000 (500MHz) geheugen Adata of Crucial, dit is vrij goedkoop maar wel snel!
Ja zoiets had ik ook al eens bij ome toms gelezen. Maar draait pc4000 geheugen niet gewoon op dezelfde snelheid als pc3200 op mijn moederbord? Want zo komen ze aan die naam namelijk.

8x400Mhz=(pc)3200
8x500Mhz=(pc)4000

Kan dat geheugen natuurlijk makkelijk aan, dat wel, maar wat is dan de meerwaarde tov pc3200?

[ Voor 14% gewijzigd door Pkunk op 20-04-2006 13:11 ]

Hallo met Tim

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

lol ik las je titel en kon niet nalaten je voor me te zien als chinees :P

OT ik zou zeker voor de 2 x 1 gb Twinmos gaan !

[ Voor 26% gewijzigd door Tenesmia op 20-04-2006 13:09 ]

Ad Astra Per Aspera

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Nou je zegt dat je processor ver kan overclocken. Dus als je dan je FSB naar bijvoorbeeld 240MHz zet, is je PC3200 geheugen vrij ver overgeklokt. PC4000 geheugen loopt dan nog ruim binnen z`n limieten en is dus stabiel. Als je gewoon stock draait zal PC4000 gewoon op 3200snelheden draaien.

Hier heb je bijvoorbeeld Crucial PC4000 geheugen. Het draait zelfs op CAS2,5 dus als je ooit nog een Athlon64 haalt, kan je het door de lage timings hergebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door -ErikE- op 20-04-2006 13:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Timlog schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:07:
[...]

Ja zoiets had ik ook al eens bij ome toms gelezen. Maar draait pc4000 geheugen niet gewoon op dezelfde snelheid als pc3200 op mijn moederbord? Want zo komen ze aan die naam namelijk.

*knip* foute rekensom

Kan dat geheugen natuurlijk makkelijk aan, dat wel, maar wat is dan de meerwaarde tov pc3200?
Nou, als jij boven de 200MHz FSB wil gaan werken ishet wel fijn dat je mem dat bij kan houden. Ik heb zelf een Athlon 2500+ die niet hoger wil lopen dan 180FSB omdat mijn PC2700 geheugen niet echt mee wil. Met PC3200 mem kan ik natuurlijk verder omdat ik iig zeker weet dat mijn geheugen naar de 200MHz meekan.
Dus als je nog sneller mem hebt dan heb je de zekerhed dat je gewoon wat extra snelheid eruit kunt halen.

• Pkunk
Tenesmia schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:08:
lol ik las je titel en kon niet nalaten je voor me te zien als chinees :P
chinees? asjemenou.. 8)7
p43000 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:09:
Nou je zegt dat je processor ver kan overclocken. Dus als je dan je FSB naar bijvoorbeeld 240MHz zet, is je PC3200 geheugen vrij ver overgeklokt. PC4000 geheugen loopt dan nog ruim binnen z`n limieten en is dus stabiel. Als je gewoon stock draait zal PC4000 gewoon op 3200snelheden draaien.

Hier heb je bijvoorbeeld Crucial PC4000 geheugen. Het draait zelfs op CAS2,5 dus als je ooit nog een Athlon64 haalt, kan je het door de lage timings hergebruiken.
Achzo.. hmm... dan zou ik dus het beste 2x1GB pc4000 kunnen halen. Dure grap. Dus als ik dat doe wil ik wel zeker zijn dat ik daar nog een flinke tijd mee vooruit kan. Ook op m'n volgende pc. Maar het is natuurlijk geen DDR2 wat eraan zit te komen. Niet echt future-proof dus. zucht... misschien kan ik toch het beste kijken wat ik uit m'n huidige geheugen kan persen met wat koeling.

Hallo met Tim

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chinees zie ik niet in de topictitel terug, wel lees ik een titel die letterlijk in de PMG FAQ staat als voorbeeld van hoe het niet moet :o
Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan ook zonder omwegen op slot, omdat ze in de strijd zijn met het doel/niveau van GoT. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
Wanneer komt $apparaat op de markt? (gewoon geduld hebben)
Waar kan ik $apparaat kopen? (zie prijslijsten of bel/mail leveranciers)
Hoe lang duurt de RMA van $apparaat? (vraag het de fabrikant/leverancier)
Wie heeft ervaringen met $apparaat? (GoT is een en al ervaringen)
Los van de titel, er is ook genoeg terug te vinden (deels in de FAQ) over timings en wat ze betekenen (want het is inderdaad vrij standaard dat geen twee fabrikanten exact dezelfde notatie gebruiken...)

Zie o.a.:
http://www6.tomshardware.com/motherboard/19981024/index.html
en de PMG (RAM) FAQ zelf.

En laat je tenslotte niet wijsmaken door allerlei geweldige claims van 3rd party RAMfabrikanten. Ze gebruiken allemaal chips van die paar 'echte' chipfabrikanten. In het beste geval geven ze aan welke chips ze gebruiken, vaak echter niet. Zoek dus gewoon op welke chips compatibel zijn met je mobo (en als je dat wilt ook goed te OCen zijn) en koop gewoon DIMMs met die chips erop, waarbij de DIMMs van de chipbakkers zelf waarschijnlijk goedkoper zijn en exact even goed presteren :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.