Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Dit is technisch niet onmogelijk, maar verwacht niet dat het werkt. De codecs die bij VoIP gebruikt worden (GSM, u-Law, a-Law) zijn ontworpen voor spraak, en niet voor data.
XS4ALL denkt er zelf anders overVinnienerd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:42:
Dit is technisch niet onmogelijk, maar verwacht niet dat het werkt. De codecs die bij VoIP gebruikt worden (GSM, u-Law, a-Law) zijn ontworpen voor spraak, en niet voor data.
Kan ik ook faxen versturen en ontvangen over mijn VoIP nummer?
Ja, dat kan. U bent hierin wel afhankelijk van een goede en stabiele internetverbinding. Daarbij is het aan te raden om de datasnelheid van uw fax terug te brengen tot 9600 baud of zelfs lager. Wij raden u aan hiervoor de handleiding van uw fax te raadplegen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
T38???Vinnienerd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:42:
Ja, theoretisch gezien is het perfect mogelijk, alleen veel aanbieders ondersteunen het niet.
doet niet aan icons, usertitels of signatures
Nope : Fax heeft een of andere T-38 protocol dat 100% storingsvrij moet zijn ofzo en daarom is VoIP niet geschikt als Fax Data carrier 
Dit heb ik rechtstreeks van de programmeur van Faxility toen ik ermee zat te experimenteren.
Dit heb ik rechtstreeks van de programmeur van Faxility toen ik ermee zat te experimenteren.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoe XS4ALL er over denkt verandert niks aan mijn argument
Toch staan er in mijn Sipura 3000 allerlei opties om het faxen te faciliteren via VoIP.
XS4All gaat uit van een apparaat.
Is er ook software (a la zo'n voip-softphone) waarmee gefaxt kan worden?
Thnx voor alle antwoorden so far
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Het KAN wel, maar of het momenteel SLIM is om te gebruiken : Nee.
Er wordt wel aan gewerkt dus maak je geen zorgen !!
Er wordt wel aan gewerkt dus maak je geen zorgen !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355: iets met klok en klepel?? T38 is een protocol wat je binnen VoIP kunt gebruiken waarmee je kunt faxen. VoIP == verzamelnaam voor bellen via IP. T38 is, net als bijv g729, g711 en GSM een compressiemethode die je gebruikt binnen VoIP, net als dat SIP en H323 protocollen zijn om VoIP mogelijk te maken.
je "programmeur van Faxility" weet dus duidelijk ook niet waar hij/zij over praat. Faxen binnen VoIP is zeker mogelijk, maar niet alle CPE's en/of providers ondersteunen het ook daadwerkelijk.
@flipjevandejam: dat je CPE het kan, wil nog niet zeggen dat je provider het ook kan. Je kan wel een PCI-E vika in een AGP slot rammen, maar dat wil nog niet zeggen dat je opeens PCI-e kan gebruiken. Of een ADSL2+ modem op een ADSL1 lijn.
Het probleem wat optreed zit hem in het feit dat de meeste codexen niet lossless zijn. Het verlies aan data is geen probleem bij een spraakverbinding, maar met een fax gaat het natuurlijk fout (witte strepen e.d.). Wanneer je een lossless codec gebruikt (bijv G711 u-law) kan je dus zonder problemen faxen. Belangrijk daarbij is wel dat je verbinding stabiel is en dat er apparaat is wat met je RTP gaat klooien en uit zichzelf besluit over te stappen op bijv T38 (het speciale fax over VoIP, ak FoIP, protocol) (reinvite) wanneer andere apparaten dat niet snappen. Ondersteunen alle hops T38, dan is faxen zelf bij een kwalitatief slechte internetverbinding nog mogelijk.
Vooral het gebrek aan ondersteuning van reinvite en T38 zorgt vaak voor problemen. Eigen tests (cisco <-> cisco of addpac <-> addpac) hebben echter in het verleden al bewezen dat het wel kan
je "programmeur van Faxility" weet dus duidelijk ook niet waar hij/zij over praat. Faxen binnen VoIP is zeker mogelijk, maar niet alle CPE's en/of providers ondersteunen het ook daadwerkelijk.
@flipjevandejam: dat je CPE het kan, wil nog niet zeggen dat je provider het ook kan. Je kan wel een PCI-E vika in een AGP slot rammen, maar dat wil nog niet zeggen dat je opeens PCI-e kan gebruiken. Of een ADSL2+ modem op een ADSL1 lijn.
Het probleem wat optreed zit hem in het feit dat de meeste codexen niet lossless zijn. Het verlies aan data is geen probleem bij een spraakverbinding, maar met een fax gaat het natuurlijk fout (witte strepen e.d.). Wanneer je een lossless codec gebruikt (bijv G711 u-law) kan je dus zonder problemen faxen. Belangrijk daarbij is wel dat je verbinding stabiel is en dat er apparaat is wat met je RTP gaat klooien en uit zichzelf besluit over te stappen op bijv T38 (het speciale fax over VoIP, ak FoIP, protocol) (reinvite) wanneer andere apparaten dat niet snappen. Ondersteunen alle hops T38, dan is faxen zelf bij een kwalitatief slechte internetverbinding nog mogelijk.
Vooral het gebrek aan ondersteuning van reinvite en T38 zorgt vaak voor problemen. Eigen tests (cisco <-> cisco of addpac <-> addpac) hebben echter in het verleden al bewezen dat het wel kan
Verwijderd
Weet niet helemaal zeker of VoDSL op ongeveer eenzelfde manier werkt als VOIP,maar heb hier al een jaartje gfi faxmaker + modem aan de dsl hangen, ennuh werkt eigenlijk voortreffelijk
vodsl is compleet anders dan VoIP. VoDSL is nog eerder vergelijkbaar met POTS dan met VoIP. VoDSL zit op ATM niveau, een paar niveau's onder IP dus.Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:03:
Weet niet helemaal zeker of VoDSL op ongeveer eenzelfde manier werkt als VOIP,maar heb hier al een jaartje gfi faxmaker + modem aan de dsl hangen, ennuh werkt eigenlijk voortreffelijk
Ik heb zelf een Speedtouch 716v5 WL, met een 2 telefoonuitgangen. Ik heb een belbudget abo van kpn, ADSL van het net, en twee accounts (met telefoonnummer) bij Voipbuster, de ene gebruik ik voor de fax, de ander voor telefonie. Dat werkt tot nu toe prima moet ik zeggen. Ik ben geen fanatieke faxer, dus om te beoordelen of het even stabiel/betrouwbaar is als faxen via de oude vertrouwde kpn-lijn durf ik nog niet te zeggen... Maar ik heb altijd nog mijn kpn-lijn als back-up
Kosten: 9,67 kpn belbudget, 19,95 ADSL 1,5 Mb en per VB account 10 Euro per 120 dagen. Gesprekskosten naar 06- en 0800/0900 nummers niet meegerekend, bel en fax je vervolgens helemaal gratis...
O ja: let er wel op: als je je KPN lijn aansluit op het modem, dan zal je kpn oproep worden doorgegeven aan beide FXS-poorten. Dus: je fax gaat over. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Ik heb het zo opgelost: de fax pakt het signaal na 6 keer bellen. Na 5 keer bellen via kpn nummer, gaat mijn voicemail aan. De fax zal het dus nooit kunnen overnemen, tenzij direct naar het Voipbusternummer wordt gebeld: dan omzeil je de voicemail van je kpn-lijn. Er zijn faxen die deze optie niet hebben, dus... een gewaarschuwd mens...
Kosten: 9,67 kpn belbudget, 19,95 ADSL 1,5 Mb en per VB account 10 Euro per 120 dagen. Gesprekskosten naar 06- en 0800/0900 nummers niet meegerekend, bel en fax je vervolgens helemaal gratis...
O ja: let er wel op: als je je KPN lijn aansluit op het modem, dan zal je kpn oproep worden doorgegeven aan beide FXS-poorten. Dus: je fax gaat over. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Dan bevestig je hierbij mijn vermoeden dat die gast net zo'n prutser is als zijn Fax Server/client programmarac-on schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:58:
@nero355: iets met klok en klepel?? T38 is een protocol wat je binnen VoIP kunt gebruiken waarmee je kunt faxen. VoIP == verzamelnaam voor bellen via IP. T38 is, net als bijv g729, g711 en GSM een compressiemethode die je gebruikt binnen VoIP, net als dat SIP en H323 protocollen zijn om VoIP mogelijk te maken.
Bedankt voor de info in ieder geval !!
Pagina: 1