[File Server] Stabiele 24/7 fileserver maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-04 11:44

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
Ik heb hier een P3 866 met 512MB, en 60,80 en 160GB schijven
Zat voor een fileserver :)

Hier heb ik Win2k met SP4 opstaan, Symantec Antivirus,Remote en alle windows patches.
toch blijft hij niet stabiel, na een paar dagen dan zie ik hem ineens niet meer in mijn netwerk, dan moet ik de pc even resetten en dan doet hij het weer.

aangezezien die pc ver weg verstopt staat moet ik me elke keer een weg banen door de spullen om bij de server te komen, dat wil ik niet meer en moet hij gewoon 100% stabiel worden, tevens komt er binnenkort een site op te draaien, dan moet hij zeker goed werken)

Geheugen is 100% Getest met memtest
Windows is er al eens opnieuw op geweest, geen verschil
HD's zijn ook goed (getest progjes vm de fabrikant)

Hoe kan ik mijn Server zo stabiel mogelijk krijgen? ( mischien een andere windows proberen, of een soort lindows?)

er moet wel Windows op draaien, mede omdat ik totaal geen verstand heb van linux ( moet ik nog steeds eens mee gaan rommelen :-)
- in de toekomst kom er miss een PHPsite op te draaien (standaard spul, niet hand-made ofzo)
-Bestanden moeten ten alle tijde beschikbaar zijn ( logisch ;) )

alvast bedankt voor alle input ;)

Met Vriendelijke Groet,

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-04 19:01

Arno

PF5A

Is er een recentere BIOS flash voor je mobo? Vaak wil een nieuwere BIOS wel wat problemen oplossen ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Night89

Night89

Topicstarter
Arno schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:37:
Is er een recentere BIOS flash voor je mobo? Vaak wil een nieuwere BIOS wel wat problemen oplossen ;)
helaas, de meeste mobo fabrikanten maken het al een hel om voor oudere moederborden drivers te vinden op hun site, en asus kan daar helemaal wat van, de halve site ligt contine plat :( support dan)

jaar geleden ofzo was er niks nieuws kwa bios, zal niet veel veranderd zijn denk ik, maar zal morgen eens kijken!

Met Vriendelijke Groet,

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
Zelf draai ik nu voor file-opslag Freenas (www.freenas.org) is heel handig om te doen, download de image van de site, brand die op cd en binnen 15 minuten heb je een betrouwbare fileserver/ftp/timeserver en meer in je netwerk.
Ik haal met deze server uptijden van 40/50 dagen, af en toe een update en gaat weer verder, weet echter niet of php ondersteund wordt, maar zou zeggen, probeer eens en veel suc6

• Night89

Night89

Topicstarter
MadDog11 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:47:
Zelf draai ik nu voor file-opslag Freenas (www.freenas.org) is heel handig om te doen, download de image van de site, brand die op cd en binnen 15 minuten heb je een betrouwbare fileserver/ftp/timeserver en meer in je netwerk.
Ik haal met deze server uptijden van 40/50 dagen, af en toe een update en gaat weer verder, weet echter niet of php ondersteund wordt, maar zou zeggen, probeer eens en veel suc6
Ga ik zeker doen, is wel een linux distro denk ik ?

Met Vriendelijke Groet,

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

FreeBSD gewoon kan je alles wat je maar wil mee kwa server gedoe :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Night89

Night89

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:55:
FreeBSD gewoon kan je alles wat je maar wil mee kwa server gedoe :)
Probleem is wel, ik wil der ook Windows software op kunnen draaien ( Station Ripper e.d.)
daarom heb ik het liefst windows
maar kan het natuurlijk altijd proberen

wat zijn goede Linux progjes voor
ftp-server
antivirus
file-server ( niet veel nodig denk)?

heb die site van freenas even bekeken, ziet er interessant uit!, ga binnenkort eens even mee spelen :)

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

NightRaider schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:34:
Hoe kan ik mijn Server zo stabiel mogelijk krijgen? ( mischien een andere windows proberen, of een soort lindows?)
Wij draaien hier op het thuisnetwerk een computer met:
PIII 533
256Mb
160Gb HD

We gebruiken Windows Server 2003, en halen hier de 50 dagen uptime zonder stabiliteitsproblemen mee. Verder dan 50 dagen zijn we nog niet gekomen, omdat we vonden dat 't toch maar 's tijd werd voor patches e.d., maar hij was nog niet instabiel geworden. Mochten we eroverheen komen zal ik 't even laten weten :). We draaien overigens:

- Terminal Service
- FTP Server
- Apache server
- Torrent (MicroTorrent=uTorrent)

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Vind je in de eventlog geen aanwijzigingen/foutmeldingen die kunnen duiden op waarom je hem niet meer in het netwerk ziet?

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
is het misschien zo dat er slechte condensators op het moederbord zitten?
of is de voeding misschien niet helemaal ok meer.
Het kan gewoon goed werken met win2k, ook langere tijd.

Tweak!

Verwijderd

Zal zeggen draai eens memtest, cpu bruner, ander voeding,ect. Het lig verschijnlijk aan de hardware aangezien windows 2k op andere systemen wel 100% stabiel draait.

Veder kan je ook aan zulke oplosingen denken Asus WL-HDD, accespiont / file server in één. Voledig via webinfra te configeren, lekker stil, energie zuinig, en klein. Toen de tijd was die bij mycom in de aanbieding voor 55 euro inclusief 40GB 2,5" laptop 54000Prm schijf.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 00:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb een uptime van meer dan een jaar gehaald met mijn webserver. Compaq M700 laptop met Windows 2003 + IIS. De enige reden waarom die down moest was een verhuizing en de accu was niet meer zo best. Instabiliteit zit vaak in de hardware. Mijn laptop had ik enige tijd geleden vervangen door een dual CPU systeem en dat was niet stabiel te krijgen. Geheugen etc gaf geen fouten bij testen. En de instabiliteit nam met de week toe. Uiteindelijk maar een andere PC gepakt en die draait nu zonder enig probleem.
Zoek het dus in je hardware.

This footer is intentionally left blank

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:18

Geckoo

Good news, everyone!

het eerste wat bij mij op komt is netwerk kaart. wat voor 1 is dat? en kan je in je logs niet terug kijken waar het probleem in zit.
en als je de server niet meer kan bereiken zet er dan eens een monitor aan om te kijken wat windows zelf zegt?
dat ie niet stiekem op standby is gegaan ofzo :+

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Night89

Night89

Topicstarter
bedankt voor alle input, ga alle reacties eens even 1 voor 1 af en proberen maar :-)

als je nog wat vergeten bent gooi het maar neer :>

netwerk kaart is een Sweex kaart met een realtek sjippie (10/100)

[ Voor 21% gewijzigd door Night89 op 19-04-2006 12:06 ]

Met Vriendelijke Groet,

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
NightRaider schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:53:
[...]

Ga ik zeker doen, is wel een linux distro denk ik ?
FreeNAS is a small (less than 16Mo) Operating System based on FreeBSD 6 that provide Free Network-Attached Storage services (CIFS, FTP and NFS).

Maar laat je niet afschrikken door dat BSD, als je de manual stap voor stap volgt draait het echt binnen 15 minuten, was bij mij ook zo en ik heb geen BSD/Linux ervaring, gewoon goed lezen :D

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 20:48

sjaak

un giorno credi

Wat ook appeltje-eitje is, is clarkconnect(.org) Iso op cd zetten, ervan booten, wat dingetjes invullen die redelijk te doen zijn en half uur later staat er een samba/ftp/www/mailserver te draaien met MySQL, PHP etc. Alles te bedienen met web interface. Zeker de moeite waard.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 11:20
Je geeft aan dat je tussen bergen spullen door moet om bij je server moet komen.
Staat hij erg "ingebouwd" en kan hij zijn warmte nu niet goed kwijt.
Mogelijk een warmte-probleem ????

Verwijderd

ff tussendoor: het kan zijn dat de server traag is door een torrent programma. Weet niet of je dit gebruikt, maar die zorgt ervoor dat het niet echt snel gaat. Kost veel geheugen. Anders ff keer proces beheer checken.

Verwijderd

Ik heb een server draaien met een PIII en 320 mb ram . Iets meer opslag en server 2003 erop. Draait al zeer lange tijd stabiel met remote en symantec erop. In de kerst vakantie heb ik hetzelfde meegemaakt wat resulteerde in een zeer onstabiel systeem. In de logs kon ik nergens wat terugvinden en een memtest kwam positief eruit. Ik heb het probleem opgelost door 2 dingen. ( was een combinatie van 2 fouten bij mij ). Nieuwe harde schijf voor je systeem en een zwaardere voeding.. Het bleek namelijk dat al die harde schijven teveel stroom vroegen en daardoor je systeem onstabiel word. Je kan dit alleen volgens mij alleen door te proberen achterkomen. Bij mij was het daardoor opgelost. Wat voor een voeding zit erin?? Succes.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ik heb een Windows 2000 servertje gehad die maanden bleef draaien. Heb nu een Linux bak en die draait nu ook 150 dagen stabiel.

Waarschijnlijk hardware of drivers.

FreeNAS ziet er leuk uit; maar op dit moment kun je nog geen rechten geven op basis van een individuele gebruiker, meer 'alles of niets'. Althans, zo was het vorige maand toen ik het testte.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Zet die server eens op een bereikbare plek, voor een paar dagen met tobo en muis.
Kijk dan wat er gebeurt zodra die niet meer te bereiken is, want dan weet je of je systeem instabiel is of er iets met het netwerk aan de hand is.

Overigens is Debian linux beslist niet moeilijk, je kunt gewoon alles at je nodig hebt apt-getten (apt-get install samba bijv.) en dan met nano (texteditor) configureren.

Lijkt moeilijk, maar mijn server heeft nu al een tijdje uptime, IBM p3 1GHz, 512 MB, 80GB + 250GB + 10GB(bootschijf).

Monitor gewoon eens een aantal zaken zoals temperatuur, geheugengebruik, cpugebruik enzo.

Ik heb linux overigens nog niet zo ver dat de ftp server andere datamappen kan gebruiken dan de homedir van de betreffende user, maar vsftpd is een eenvoudige ftp server.

Nog een andere linux-optie is clarkconnect.
Dit is opzich een routerdistro, maar heeft ook een standalone mode waarin 'ie ftp en fileserver kan zijn, en het mooie is dat 'ie via een webinterface te beheren is.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-04 14:16

dijkmane

biertje ?

is t heel erg als ie bijv elke dag om 0300 reboot ?

anders laat je dat toch doen ?

specs : wil je niet weten

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 17:50

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Anti-XP schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:12:
Zet die server eens op een bereikbare plek, voor een paar dagen met tobo en muis.
Kijk dan wat er gebeurt zodra die niet meer te bereiken is, want dan weet je of je systeem instabiel is of er iets met het netwerk aan de hand is.

Overigens is Debian linux beslist niet moeilijk, je kunt gewoon alles at je nodig hebt apt-getten (apt-get install samba bijv.) en dan met nano (texteditor) configureren.

Lijkt moeilijk, maar mijn server heeft nu al een tijdje uptime, IBM p3 1GHz, 512 MB, 80GB + 250GB + 10GB(bootschijf).

Monitor gewoon eens een aantal zaken zoals temperatuur, geheugengebruik, cpugebruik enzo.

Ik heb linux overigens nog niet zo ver dat de ftp server andere datamappen kan gebruiken dan de homedir van de betreffende user, maar vsftpd is een eenvoudige ftp server.

Nog een andere linux-optie is clarkconnect.
Dit is opzich een routerdistro, maar heeft ook een standalone mode waarin 'ie ftp en fileserver kan zijn, en het mooie is dat 'ie via een webinterface te beheren is.
Probeer eens webmin dat is een makkelijke tool voor dat soort zaken, (laatste versie is niet te apt-getten maar is heel simpel te compilen) voor zover ik weet heeft deze ook modules voor vs-ftp aan boord.

alternativ

• Night89

Night89

Topicstarter
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 20 april 2006 @ 07:43:
Je geeft aan dat je tussen bergen spullen door moet om bij je server moet komen.
Staat hij erg "ingebouwd" en kan hij zijn warmte nu niet goed kwijt.
Mogelijk een warmte-probleem ????
nee warmte kan hij makkelijk kwijt, gewoon de weg ernaar toe staat een beetje vol :-)

zwaardere voeding zal ik van het weekend eens even nakijken heb denk ik nog een 400w no name liggen, moet wel kunnen denk.

in de nacht rebooten is erg, want er gaan ook DC++/Streamripper e.d. progs op draaien, en die gaan niet automatisch weer aan :-)

Met Vriendelijke Groet,

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst maar een pc die al 250 dagen met Windows 2000 server toch maar even een reboot moeten geven vanwege update die al 200 dagen niet waren gedaan. Dit is een pctje met PIV 2 ghz, 2 x 80 gb raid, 512 mb, Gigabyte 8INXP moederbord en Enlight 420W voeding. Geen enkel punt qua stabieliteit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

heb het al een paar keer gezegd in een ander topic, maar ik heb ook totaal geen kennis van Linux of whatsoever. Ik heb clarkconnect home edition geinstalleerd, ingesteld en netwerk draaide in 3 uur tijd. ( ik was wel wat stom met kabels van daar zo lang) ik heb via het forum daar een PDC/Autobackup/Mysql server en webserver ingesteld...Uptime atm 40Dagen

• Frogmen
  • Niet online
Geef om te beginnen eerst eens het complete lijstje met software die erop draait want in stukjes en beetjes krijg ik het idee dat het een download bak is met een berg tools erop. Kortom maak een keuze en wees selectief.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Zo had ik sinds mn servertje draaide last van vastgelopen netwerk verkeer. En dit zeer willekeurig, het kon dagen goed gaan en dan ineens in een dag 3 of meer vastlopers.
Het enige wat ik dan hoefde te doen was de Lan-verbinding even uit en aan zetten.

Ik draai vanaf mn server via de woonkamer pc films op de tv en diashow etc. je kent het wel.
(Overigens als updates doe op de server (win2003) start ie helemaal niet meer op.
Een of andere patch vernaggelt het systeem behoorlijk.)

Na dagen zoeken en proberen besloot ik om het Lan en Wan te scheiden dmv een tweede Nic erin te plaatsen.
Sindsdien loopt ie feilloos.

been there, done that, bought the T-shirt

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit is al eens een keer gevraagd, maar je gaf er geen antwoord op.. Dus..

Wat staat er in je event viewer? Staat toch vaak nuttige informatie in + de tijdstippen waarop het gebeurde. Probeer eens te kijken vanaf wanneer ongeveer je PC uit het netwerk is en zoek dat tijdstip op in de event viewer.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

NightRaider schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:34:
Ik heb hier een P3 866 met 512MB, en 60,80 en 160GB schijven
Zat voor een fileserver :)

Hier heb ik Win2k met SP4 opstaan, Symantec Antivirus,Remote en alle windows patches.
toch blijft hij niet stabiel, na een paar dagen dan zie ik hem ineens niet meer in mijn netwerk, dan moet ik de pc even resetten en dan doet hij het weer.

aangezezien die pc ver weg verstopt staat moet ik me elke keer een weg banen door de spullen om bij de server te komen, dat wil ik niet meer en moet hij gewoon 100% stabiel worden, tevens komt er binnenkort een site op te draaien, dan moet hij zeker goed werken)

Geheugen is 100% Getest met memtest
Windows is er al eens opnieuw op geweest, geen verschil
HD's zijn ook goed (getest progjes vm de fabrikant)

er moet wel Windows op draaien, mede omdat ik totaal geen verstand heb van linux ( moet ik nog steeds eens mee gaan rommelen :-)
- in de toekomst kom er miss een PHPsite op te draaien (standaard spul, niet hand-made ofzo)
-Bestanden moeten ten alle tijde beschikbaar zijn ( logisch ;) )

alvast bedankt voor alle input ;)
alle reacties hier zijn longshots, eigenlijk geef je geen info. Begin eens met je eventlogs na te kijken enzo... overigens snap ik de link tussen "niet stabiel" en "zie hem niet meer in netwerk" niet echt, hoe probeer je hem dan te benaderen, lukt het op ip nog wel (zou simpelweg kunnen zijn dat je nameresolving niet meer werkt, maar dat de server an sich het nog prima doet).

php niet installeren op een windowsbak tenminste niet op iis, gebruik gewoon asp/asp.net (dit haalt je naam "fileserver" natuurlijk onderuit >> webserver :))

i pwn u all >> NT4 +iis4.0 uptime of 569 days (reboot bc of codered patch install).

win2k(3) servers zijn stabieler, maar de meeste bedrijven hebben een betere patch policy tegenwoordig en hoewel ik wel eens een patchronde oversla, zeker eens in de 3 maanden gaan ze toch down...

• Night89

Night89

Topicstarter
CelestialCelebi schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:38:
Dit is al eens een keer gevraagd, maar je gaf er geen antwoord op.. Dus..

Wat staat er in je event viewer? Staat toch vaak nuttige informatie in + de tijdstippen waarop het gebeurde. Probeer eens te kijken vanaf wanneer ongeveer je PC uit het netwerk is en zoek dat tijdstip op in de event viewer.
had ik daar geen antwoord op gegeven? sorry dan :-)

heb alle logboeken van win2k nagekeken, de enige fouten die er in staan is te weinig ruimte op F: (Mp3 schijf die nokkie nokkie zit :-)

voor de rest niks

PC Is nu vooral File server ( Mp3, en programma's als er weer een pc opnieuw geinstalleerd moet

Over een tijdje komt er een PHP Site op te draaien ( zo'n standaard pack, phpbb dacht ik?)
ook DC++ En Azureus

voor de rest staat er Symantec Antivirus Corporate en Remotely Anywhere op.

Met Vriendelijke Groet,

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

donder symantec er eens af. toen ik nis2005 deraf donderde om als vervanger nod32 te nemen was de pc stuk sneller. (vervangende vuurmuur: me routertje)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Symantec corporate en norton zijn hele andere prodcuten, hou daar wel even rekening mee.

Maar TS, doe eens zoals ik het zei, zet het ding eens op een plek waar je erbij kunt, met een beeldscherm en kijk wat er gebeurt als hij niet meer bereikbaar is.
Dan kun je echte systeemproblemen uitsluiten en zul je naar je software moeten kijken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Night89

Night89

Topicstarter
Anti-XP schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:08:
Symantec corporate en norton zijn hele andere prodcuten, hou daar wel even rekening mee.

Maar TS, doe eens zoals ik het zei, zet het ding eens op een plek waar je erbij kunt, met een beeldscherm en kijk wat er gebeurt als hij niet meer bereikbaar is.
Dan kun je echte systeemproblemen uitsluiten en zul je naar je software moeten kijken.
van het weekend zal ik dat doen :-)

Met Vriendelijke Groet,

Pagina: 1