Auto verbruikt veel olie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:52
Dit is mijn tweede topic over mijn auto. Aangezien ik bij mijn eerste topic over het abnormale koelvloeistofverbruik goed geholpen ben met tips en aanwijzingen, probeer ik het bij deze nog een keer met een nieuw probleem.
(overigens was dit vorige probleem opgelost door het plaatsen van een nieuwe slangklem :) )

Mijn auto (Mazda MX-3 1995 1.8 V6 24V met een 160.000 km op de teller) gebruikt veel olie.
Het oliegebruik was altijd al aanwezig, maar te verwaarlozen. Meestal kon ik het wel uitzitten tot de volgende olieverversing en als ik zeker wilde gaan, gooide ik er na een kilometertje of 5000-7500 een keer een litertje bij. Niks ernsitgs dus voor een auto van deze leeftijd en km-stand (toch??)

Laatst heb ik een probleem gehad met olielekkage: hij lekte langs de druksensor. Aangezien je hier nog redelijk goed bij kunt, heb ik deze zelf vervangen. Het lek was gedicht en alles leek goed. :)

Echter, de auto gebruikt nu heel veel olie! :(
Ik denk dat ik het met 1 l op de 1000 km net kan redden. Ik heb het nog niet echt goed bijgehouden, maar ik blijf bijvullen! Ik heb al contact gehad met de garage en die willen er natuurlijk een full-scale onderzoek aan spenderen. Aangezien het verbruik redelijk constant lijkt, durf ik er nog wel een paar dagen mee door te rijden, voor ik de stap naar de garage zet. In de tussentijd wil ik zelf proberen wat informatie op te doen.

Ik ben heel erg op zoek naar tips/adviezen over de volgende onderwerpen.

- Kan het olieverbruik veroorzaakt worden door de nieuwe druksensor?
- Kan mijn eerdere lekkage de oorzaak zijn voor dit probleem. Er heeft echter *nooit* te weinig olie in gezeten!
- Zijn er nog tips/trucs waaraan ik zelf al een beetje kan kijken wat de oorzaak is?
- Ik gebruik een iets andere olie, dan voorgeschreven door het boekje. In het verleden heb ik hier geen last mee gehad. Het boekje zegt (volgens mij) 5W30 en er zit een 10W30 of 10W40 in. Kan dit er mee te maken hebben?
- Kan iemand me inzicht geven in wat zo'n onderzoek bij de garage ongeveer gaat kosten?
- En de overige tips natuurlijk...

Overige informatie.
De auto gebruikt echt! De uitlaat is van de binnenkant ontzettend vettig. (Dit was nooit zo; ik controleer dat soort dingen vrij vaak).
Ik heb het idee dat het verbruik erger wordt als de olie goed heet is. Na een stukje snelweg ruik ik een sterke olielucht in de auto. Bij een klein eindje rijden heb ik dit niet.
De auto rookt vrijwel niet! Dit vind ik zelf heel apart met zo'n enorm verbruik.
Volgens mij (ben helaas niet 100% zeker) lekt hij ook niet meer. Ik heb al met een hete motor van een stuk rijden hem in de garage gezet met flink wat karton eronder. Dit leverde niets op.

Ik zal het topic in de gaten houden en jullie overige vragen beantwoorden. Alvast bedankt! :)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heb geen verstand van auto´s maar met mijn motorfiets had ik een keer het volgende.
Water in de olie zorgde ervoor dat de olie er via de overloop uit werd geperst als de motor heet werd.Dat water lag onderin het blok en zette onevenredig uit bij opwarmen.
Je kunt zoiets zien aan het schuim in de olie als je olie peilt.
Misschien dat er via je defecte druksensor water in de olie is gekomen. Alle olie eruit laten lopen en verse olie erin en dan nog eens kijken.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb met mijn auto een keer opeens een oplopend olieverbruik gehad. Dat waren toen de kleprubbers die totaal verhard waren.
Nu zeg je dat het verbruik gelijk blijft, maar het is wel iets om te onderzoeken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:06
Niet de voorgeschreven olie gebruiken is vaak niet slim :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Komend weekend ga ik hem verversen. Nieuw filter erin en andere olie.
Er zit in ieder geval _geen_ schuim in de olie als ik hem peil.
Kleprubbers zou natuurlijk kunnen.. Zal de garage vrij makkelijk achter moeten kunnen komen toch?

@ephymerous: je zegt het stellig genoeg dat ik denk dat je er ervaring mee hebt?
Waarom is het niet slim? (ik snap natuurlijk wel dat je er niet iets in moet gooien dat totaal anders is, maar volgens mij kan een kleine afwijking niet zoveel kwaad?) Wat kan er allemaal gebeuren met de olie die ik erin heb zitten, en waarom zou dit niet gebeuren met de voorgeschreven olie?

[ Voor 6% gewijzigd door MindWarp op 18-04-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Zweet je motor ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:52:
Het boekje zegt (volgens mij) 5W30 en er zit een 10W30 of 10W40 in. Kan dit er mee te maken hebben?
;(
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:17:
Kleprubbers zou natuurlijk kunnen.. Zal de garage vrij makkelijk achter moeten kunnen komen toch?
Valve seal zie je bij het hard optrekken. Ik denk echter wat anders ;(
Welke kleur heeft je uitlaatgas en hoe ruikt die? Zoetig van de olie maar niet blauw?
Een compressiemeting zou eventueel ook nog kunnen maar of dat afdoende is weet ik in dit geval niet.

* Chevy454 heeft 2 mogelijke verdachten.

[ Voor 68% gewijzigd door Chevy454 op 18-04-2006 13:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:17:
@ephymerous: je zegt het stellig genoeg dat ik denk dat je er ervaring mee hebt?
Waarom is het niet slim? (ik snap natuurlijk wel dat je er niet iets in moet gooien dat totaal anders is, maar volgens mij kan een kleine afwijking niet zoveel kwaad?) Wat kan er allemaal gebeuren met de olie die ik erin heb zitten, en waarom zou dit niet gebeuren met de voorgeschreven olie?
Allereerst goed theoretisch verwoorden kan ik het niet, ik ben er van overtuigd dat Chevy454 dat wel kan ;)

Maar olie heeft een bepaalde dikte, een bepaalde smering ed, en als je die gaat veranderen zou de olie makkelijker/minder goed weg kunnen, en/of te weinig of juist te veel smeren. Zoiets ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 18-04-2006 13:39 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Euhm.. geen idee of de motor zweet eigenlijk.. bedoel je hiermee gewoon een soort condensvorming tegen het blok? En daar moet ik dan even naar kijken als ie goed warm is?

Chevy: uitlaatgas is kleurloos... bij een koude start heeft het wel iets zoetigs denk ik... bijna koelvloeistof-achtig zeg maar. Niet echt de bezinelucht die je zou verwachten bij de kleine 2k rpm stationair bij koude motor.
Maar het koelvloeistofpeil is al heel lang superstabiel.. ook de olie ziet er nog prima uit. (wordt alleen iets minder qua volume :P)

Ben benieuwd wat je verdachten zijn. De auto loopt werkelijk als een zonnetje! ook bij optrekken geen enkel probleem.. zowel snel als langzaam rijdt het prima.

Ik zal zo nog eens gaan sniffen :)
edit:
sniffen kan ik beter vanmiddag thuis doen.. in de garage blijft de lucht beter hangen en men kijkt me niet zo raar aan op de parkeerplaats hier ...
ephymerous schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:37:
[...]

Allereerst goed theoretisch verwoorden kan ik het niet, ik ben er van overtuigd dat Chevy454 dat wel kan ;)

Maar olie heeft een bepaalde dikte, een bepaalde smering ed, en als je die gaat veranderen zou de olie makkelijker/minder goed weg kunnen, en/of te weinig of juist te veel smeren. Zoiets ;)
Ik zou me voor kunnen stellen dat wanneer een olie te dun is / te goed smeert het overal langs kan lopen en dus ook mee kan verbranden in de cilinder? Dus in dat opzicht een goed punt denk ik...

[ Voor 37% gewijzigd door MindWarp op 18-04-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:52:
- Kan het olieverbruik veroorzaakt worden door de nieuwe druksensor?
- Kan mijn eerdere lekkage de oorzaak zijn voor dit probleem. Er heeft echter *nooit* te weinig olie in gezeten!
Sja, het kan zijn dat de nieuwe sensor niet goed is of dat hij er niet goed inzit. Wat aan er aan de hand kan zijn: De sensor lekt niet, want de olie is dik als de motor koud is en er is geen druk. Tijdens het rijden wordt de olie warm (dus dunner) en komt er druk op te staan (hoe meer toeren hoe meer druk). De sensor, die defect is/niet goed vast zit gaat onder de hoge druk lekken. Maar als je je auto weer stilzet stopt het lekken (druk lager, olie koelt af). Erg lastig dus om te kijken wat het is. Probeer eens een eind te gaan rijden met je auto (zodat alles warm is), rijd hem daarna op een schone ondergrond en laat de motor een paar minuten toeren maken (2500 rpm ofzo). Als de sensor dan lekt zal er bijna zeker olie op je ondergrond liggen.
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:40:
Ik zou me voor kunnen stellen dat wanneer een olie te dun is / te goed smeert het overal langs kan lopen en dus ook mee kan verbranden in de cilinder? Dus in dat opzicht een goed punt denk ik...
Klopt helemaal. Te dunne olie zal makkelijker langs de afdichtingen lekken. Te dikke olie zal niet genoeg smeren en je motor zal dus sneller slijten. Daarom altijd -alleen- maar de voorgeschreven olie gebruiken.

De indicatie van de motorolie geeft aan hoe dik deze is als hij koud is en als hij warm is. Hoe hoger de nummers hoe dikker de olie. Je hebt dus te dikke olie in je motor gegooid. Vooral de 10W40 is fout, want deze is altijd te dik. De 10W30 gaat nog, want die is alleen te dik bij het starten (wat overigens ook al niet al te best is).

Het zou daarom dan ook kunnen dat de verschillende afdichtingen (zoals die van de zuigers met het blok) zo ver gesleten zijn dat ze nu lekken. Onder andere een compressiemeting zal uitkomst bieden hier.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien olieschraapveer die er geen zin meer in heeft.

Als er een of meer zuigerveren gebroken zijn merk je dat in de prestatie..
edit@hieronder:
Als een olieschraapveer z'n werk niet meer doet dan beland de olie aan de wand van de cilinder in de verbrandingskamer (het wordt niet weggeschraapt). Dat hoor je ook niet, maar je ruikt/merkt het wel :P

[ Voor 88% gewijzigd door Glashelder op 18-04-2006 15:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
@ ShadowLord:

Wow, wat een antwoord! Dankjewel!
Je eerste suggestie ga ik gelijk vanmiddag (eigenlijk "nogmaals") proberen. Het is een half uur snelweggen van mijn werk naar mijn huis en ik kan voor een mooie schone ondergrond in de garage zorgen.

Dat tweede klinkt me eigenlijk ook vrij realistisch in de oren. Ik zal zometeen nog even in het boekje kijken wat voorgeschreven is. Dan kijk ik thuis wat ik erin gedaan heb.
Bedoel je met een comressiemeting dat de druk in de cilinders gemeten wordt? En dat deze dus bij lekkende afdichtingen lager is dan hij zou moeten zijn?

Ik weet dat het helemaal nergens op slaat hoor, maar vanaf welk moment zijn de reparaties nog "te doen"? Ik doel dan voornamelijk op kosten. Het lijkt me vrij ingrijpend om dichtingen en/of pakkingen in je blok te vervangen? Vooral met zo'n V6-blok waarbij je twee banken langs moet?

Heeft iemand ook enig idee naar de onderzoekskosten door de garage van zoiets? Dingen als compressiemeting of andere gerelateerde onderzoeken.

En in het kader van de ijdele hoop: Wat is de kans dat het op dit moment _beter_ (in de ruimste zin van het woord) wordt, wanneer ik hem ververs en er de juiste olie in doe?

Een hoop vragen... sommige misschien n00b.. maar ik stel de hulp en het advies zeer op prijs :)

@Glashelder: motor loopt als een zonnetje. geen rare geluiden en de prestaties zijn precies zoals ze moeten zijn (en waren toen ik hem kocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 23:11

The Deaken

Nexus

Ander vraagje, wat voor soort olie heb je er in gedaan? synthetische / semi-synthetische of normale?

Ik heb zelf namelijk slechte ervaringen met synthetische olie in een al wat ouder motorblok met een redelijke kilometerstand. Synthetische olie is leuk spul en doet iets wat het bij al wat oudere motoren absoluut niet moet doen: troep opruimen. Hierdoor gaat je motor meer olie verbruiken bij bijvoorbeeld de al eerder genoemde schraapveren of op andere punten.

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Op dit moment zit er geen synthetische olie in.. Had zelf ook het idee dat het beter was om er normale olie in te doen. Ik zat laatst wel te twijfelen of ik het olieverbruik misschien tegen kon gaan met een syntheet, maar als ik dit zo lees, dan kan ik dat dus beter niet doen?

Trouwens.. nu ik nog even over het antwoord van ShadowLord nadenk. Ik denk niet dat hij nog lekt. Ondanks het feit dat er geen blauwe rook uit komt, is de uitlaat erg vettig van binnen.. Dit lijkt me toch op olieverbruik te duiden, toch?

Niemand die wat met de olielucht kan, die ik heel duidelijk ruik als ik een stuk snelweg gereden heb en dan tot stilstand kom? Ik ruik bijna niets na korte eindjes.

(Desalniettemin zal ik het vanmiddag nog even checken hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het ligt er helemaal aan wat er standaard ingezeten heeft. Als dat synthetische olie was en je gooit er daarna minerale olie in, dan zal de synthetische laag afgebroken worden wat tijdelijk tot hogere slijtage lijdt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 23:11

The Deaken

Nexus

Glashelder schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:07:
Het ligt er helemaal aan wat er standaard ingezeten heeft. Als dat synthetische olie was en je gooit er daarna minerale olie in, dan zal de synthetische laag afgebroken worden wat tijdelijk tot hogere slijtage lijdt..
Dat heb ik er dus vergeten bij te vermelden, in mijn geval was het eerst altijd minerale olie en later synthetische olie, dat was dus geen succes :/

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 15:32:
Misschien olieschraapveer die er geen zin meer in heeft.
Dan zijn de rapen gaar (niet dat het uitmaakt, de rapen zijn nu toch al gaar :+). En niet geheel onwaarschijnlijk overigens. Dat kan wel met die verkeerde olie maar ik denk dat het een combinatie is van de schraapveren maar ook van de kleppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 18-04-2006 16:17 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Als ik de symptomen van een kapotte olieschraapveer zo lees, dan lijkt het me dat dit gepaard moet gaan met erg veel blauwe rookwolken? en een vette olielucht @ anytime? en niet alleen bij een warme/hete olietemp?
Of vergis ik me hierin.

Stel dat er synthetische olie in heeft gezeten (ik denk dat we dat nooit meer te weten komen); is het dan slim om dat nu weer te proberen, of ik kan ik beter bij de minerale (+- 20.000 km gereden) blijven?

Beetje suffe vraag hoor, maar olieschraapveer = foute boel? is dat zo'n vervelende reparatie dan (</n00b>) ?

edit: ik ga zo naar huis.. dan nog voor de zieke vriendin zorgen.. vanavond de garage maar eens in.
Dingen waar ik op ga letten..
- zwetend blok :?
- lekkage
- geurtjes

anders nog? :+

Ik zou het op prijs stellen als er ook nog even gekeken kan worden naar de overige vragen met betrekking tot kosten/ellende. :)

[ Voor 24% gewijzigd door MindWarp op 18-04-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Als ik jou was zou ik de olie eruit laten lopen, direct nieuw oliefilter en brandstof filter (weet niet hoe lang geleden dit is vervangen) monteren en dan weer de juiste olie toevoegen. En dan maar eens zien hoe het gaat. Ik weet niet hoeveel km's je gereden hebt maar persoonlijk denk ik dat als hij nu nog goed loopt er niet veel schade veroorzaakt zal zijn :)

/edit

Wat betrefd de kosten. Mocht je olieschraapveer, je rubbers/kleppen ed beschadigd zijn, wordt dat een hele dure reparatie, blok moet dan helemaal uit elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door ephymerous op 18-04-2006 16:27 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 16:00
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:21:
Beetje suffe vraag hoor, maar olieschraapveer = foute boel? is dat zo'n vervelende reparatie dan (</n00b>) ?
Schraapveer zit om je zuiger heen. Als die vervangen moet worden dan moet je hele blok open.
Daarnaast (maar dat weet ik niet zeker.. hun je beter aan chevy vragen ;)) lijkt het me dan handig om de zuigerveren ook te vervangen en de cylinders te laten honen. Als het blok toch helemaal uit elkaar ligt.. dan maar meteen goed..

[ Voor 9% gewijzigd door FragDaddy op 18-04-2006 16:28 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om een olieschraapveer te vervangen moet je je halve motorblok demonteren (kop, distributie, middenstuk (waar je cilinders inzitten).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3f3772dd57181c708c87e55d1a566674/full.jpg

De onderste is de olieschraapveer. Deze waren zoals je kan zien ook niet zo goed meer :P

Als het inderdaad je olieschraapveer is dan zit er teveel olie op de cilinderwanden tijdens de ontploffing. Die olie zal dan deels verbranden maar dit is zo weinig dat dat meestal niet heel erg rookt. Erge rook krijg je als er olie langs je klepstangen naar beneden loopt (dat komt dan direct in je uitlaat = heet).

Je zou er eens een bougie uit kunnen draaien, als je die erg vettig is dan komt er olie in je verbandingskamer. Als dat niet het geval is kan het via je uitlaatklep naar beneden komen.

[ Voor 46% gewijzigd door Glashelder op 18-04-2006 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:28:
Als het blok toch helemaal uit elkaar ligt.. dan maar meteen goed..
Krukas polijsten, hoge compressie zuigers, snelle nokkenassen, grotere kleppen, ...
Bewegende delen op gewicht brengen en balanceren. Eventueel stroken van de krukas. Uitliteren,...

En dan gaat het ding nog voor geen meter vooruit Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/schater.gif
Glashelder schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:28:
Als het inderdaad je olieschraapveer is dan zit er teveel olie op de cilinderwanden tijdens de ontploffing. Die olie zal dan deels verbranden maar dit is zo weinig dat dat meestal niet heel erg rookt. Erge rook krijg je als er olie langs je klepstangen naar beneden loopt (dat komt dan direct in je uitlaat = heet).
Dat valt wel mee. Wanneer de slotspeling van de olieschraapveer te groot is dan valt het echt pas tegen. Dan verstook je snel 1l olie op 500km. Maar de kleppen krijgen als laatste smering en omdat die olie te dik is kregen die geen smering en lopen die droog Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/schater.gif.

Gare klepgeleiders en seals kunnen wel olieverbruik geven tot ongeveer 1l op 1000km ofzo.
ephymerous schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:25:
Wat betrefd de kosten. Mocht je olieschraapveer, je rubbers/kleppen ed beschadigd zijn, wordt dat een hele dure reparatie, blok moet dan helemaal uit elkaar.
Voor de kleprubbers hoef de kop niet los. Kan je ook vervangen met de kop nog op de motor. Moet je alleen zorgen dat de klep niet naar onderen flikkert want dan ben je niet blij :+ Dan kan de kop alsnog eraf. Ik zou toch de kop eraf nemen. Meteen de zittingen even inslijpen en de kleppen schoonmaken.

[ Voor 90% gewijzigd door Chevy454 op 18-04-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Laatst online: 21:27

Soggy

vroemmmm

Het klinkt alsof de carterdruk te hoog oploopt, waardoor ie z'n overtollige dampen (waarmee ook de oliedamp die in je blok hangt) eruit gaat blazen. Hierdoor verlies je dus inderdaad olie. Dit gaat vaak ook gepaard met een oliegeur die bij een warme motor en hoge(re) toeren goed waarneembaar kan zijn, maar dit is wel wat afhankelijk van de isolatie van de passagiersruimte.

Het oplopen van de carterdruk zal meestal een gevolg zijn van lekkende zuigerveren: de druk wordt langs je zuigers je blok ingeperst en dat vindt ie niet lekker....

(Soggy spreekt uit ervaring: rijdt al 300.000 km Mini's en heeft al heel wal liters olie bijgegoten).

Een compressietest kan uitsluitsel geven, je kunt in eerste instantie vragen of ze alleen dat willen doen. Is een half uurtje tot een uurtje werk of zo. Geloof me maar dat dat een dure wordt om te laten repareren.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Soggy schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:41:
Het klinkt alsof de carterdruk te hoog oploopt
Dat kan goed zijn maar het hoeft daar niet aan te liggen. Je krijgt alleen hoge carterdruk door slechte afdichting van de compressieveren (oké bij BMW daargelaten, die kunnen geen fatsoenlijke carterventilatie ontwikkelen :+). Je kan een goede hoge compressie hebben maar een hoog olieverbruik door een gare olieschraapveer. Niet dat het uitmaakt in dit geval.
waardoor ie z'n overtollige dampen (waarmee ook de oliedamp die in je blok hangt) eruit gaat blazen.
Die moeten langs de PCV klep gaan en worden opgebrand. Zo krijg je uiteraard ook een hoog olieverbruik. En van dit proces hoef je niet echt iets te ruiken in de passagiersruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 18-04-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

"zweten" wil zeggen ergens een lekke pakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Zo, even een update van mijn kant.
Zojuist even met de auto op pad geweest. Even flink warmgereden en daarna op een schone onderground een tijdje @ 3000 rpm laten lopen.
Geen druppel te bekennen. Op zich goed nieuws dus. Wel een flinke olielucht in de auto en bij het openen van de motorkap komt de geur je dan ook tegemoet.

Ik heb dus vandaag een nieuwe ontdekking gedaan. Voor het totaalbeeld eerst een plaatje waarbij er niets aan de hand lijkt:
Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/8753/abcd00117hn.th.jpg

Sorry voor de phone pics, maar je krijgt zodadelijk een goed beeld.
Nu viel het me op dat hier vooraan tussen het kleppendeksel en het blok er wat olie zat:

Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/3528/abcd00104uk.th.jpg

Toen ik dit schoon wilde maken (ik was wel benieuwd of het dan op korte termijn weer terugkomt), bleven er al kleine stukjes pakking aan mijn poetsdoek hangen. Even inzoomen laat onder andere het volgende plaatje zien:

Afbeeldingslocatie: http://img450.imageshack.us/img450/6220/abcd00123uw.th.jpg

Is dit zo duidelijk als het lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

klepdekselpakking?
Kan niet echt veel zien aan de foto's, maar als die pakking lekt dan druppelt er dus soms olie op het blok, verbrandt en stinkt dus. Verklaart uiteraard niet de vettige uitlaat, maar weet je zeker dat dat nieuw is?

[ Voor 88% gewijzigd door hufkes op 18-04-2006 18:57 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 23:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
hufkes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:55:
klepdekselpakking?
Kan niet echt veel zien aan de foto's, maar als die pakking lekt dan druppelt er dus soms olie op het blok, verbrandt en stinkt dus. Verklaart uiteraard niet de vettige uitlaat, maar weet je zeker dat dat nieuw is?
Klepdeksel is toch op foto 1 vooraan, waar ook de 3 bougies zitten?
In dat geval: klepdeksel!

uitlaat ga ik nog wel even met de poetsdoek door.. ofzo... alstie afgekoeld is :P

edit: op foto2 zie je dus wat olie (oud, maar ook 'nieuw') en je ziet ook een klein stukje pakking uitsteken volgens mij.
op foto3 zie je op een andere plek een stukje pakking uitsteken.

Ik heb geen idee of dit de oorzaak is, maar het is op zijn minst verdacht (om nog maar te zwijgen van de andere kant van het blok waar ik niet goed bij kan.. misschien is het daar nog wel erger)...

[ Voor 38% gewijzigd door MindWarp op 18-04-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:58:
[...]

Durf het niet zo te zeggen, zo veel verstand heb ik er ook niet van :P
Weet alleen dat dat bij mijn golfje het euvel was. Werd overigens voornamelijk gedreven door de stank en niet zo zeer door verhoogd oliegebruik, want wat een stank geeft zo nu en dan een drupje olie.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even iemand gas laten geven en dan kijken of er olie doorheen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
SniekyTunes schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:58:
[...]

uitlaat ga ik nog wel even met de poetsdoek door.. ofzo... alstie afgekoeld is :P

edit: op foto2 zie je dus wat olie (oud, maar ook 'nieuw') en je ziet ook een klein stukje pakking uitsteken volgens mij.
op foto3 zie je op een andere plek een stukje pakking uitsteken.

Ik heb geen idee of dit de oorzaak is, maar het is op zijn minst verdacht (om nog maar te zwijgen van de andere kant van het blok waar ik niet goed bij kan.. misschien is het daar nog wel erger)...
Als de olie om de rand van het deksel zit (wat het geval is zoals ik het hier zie) dan is de pakking van je kleppendeksel idd lek en zal daar wat olie uit komen. Of dit veel olie zal zijn betwijfel ik, want in principe staat er geen superhoge druk daar (maar ik heb geen idee of de schuine houding van de motor mischien zorgt dat er de olie er makkelijker uitlekt).

Als je koppakking lek is (wat ook kan zonder vermenging van het koelwater & olie) dan wordt het een duur grapje, eveneens als de olieschraapveer weggesleten is. In het 2e geval zou het me zelfs niet verbazen als een revisie van de motor op z'n plek is (cilinders laten honen, etc) want je hele motor moet dan toch uit elkaar. Al met al zijn dat geen goedkope reparaties...

Compressiemeting is vooral voor een defecte koppakking (daarvoor had ik er iig mee te maken), maar volgens mij gaat dat ook op als je schraapveren op zijn (want dan kan daar ook druk langs weglekken toch?). Dij een compressiemeting meten ze hoe hoog je motor de druk in de cylinder kan laten oplopen. Is dit te laag, dan zit er ergens een lekkage in de cylinder en zal de motor iig gedeeltelijk uit elkaar moeten.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Langs de olieschraapveren lekt in principe geen druk weg (heel weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
als ik het zo even zie lijkt het me erg sterk dat hij er 1L olie langs je klepdekselpakking perst na 1000km

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Dat lijkt mij idd ook sterk, ik denk dat het een combinatie is :P

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Tjonge, ik mag me echt zorgen gaan maken nietwaar?
Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat hij een beetje lekt uit de voorste klepdekselpakking. Echter, misschien is het probleem wel veel erger bij de achterstee klepdekselpakking. Ik kan daar heel slecht bij, maar kan al met het blote oog van een afstandje zien dat het er vrij vettig is. Er staat echter geen olie bij de bougies.

Overigens schijnt het dat alle V6 Mx-3 auto's last krijgen van lekkage uit de achterste klepdekselpakking.

Ik vrees het ergste, maar hoop toch echt dat er niet meer aan de hand is dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
SniekyTunes schreef op woensdag 19 april 2006 @ 10:12:
Tjonge, ik mag me echt zorgen gaan maken nietwaar?
Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat hij een beetje lekt uit de voorste klepdekselpakking. Echter, misschien is het probleem wel veel erger bij de achterstee klepdekselpakking. Ik kan daar heel slecht bij, maar kan al met het blote oog van een afstandje zien dat het er vrij vettig is. Er staat echter geen olie bij de bougies.

Overigens schijnt het dat alle V6 Mx-3 auto's last krijgen van lekkage uit de achterste klepdekselpakking.

Ik vrees het ergste, maar hoop toch echt dat er niet meer aan de hand is dan dat.
Die klepdekselpakking mag wel een beetje zweten. Ik verwacht niet dat daar 1L olie doorheen verdwijnt.. Dan zou je echt flinke sporen moeten zien en dan zou het ook op straat lekken als je je auto gewoon ergens neerzet. (de olie verbrand niet altijd meteen als die op het blok komt. Daar is het blok vaak lang niet heet genoeg voor)

Ook verklaart wat zweten langs het kleppendeksel echt NIET waarom je uitlaat zwart en vettig is. Dat duid er op dat er olie in je verbrandingskamers komt en dat is volgens mij altijd foute boel. (Komt of via de klepgeleiders, of via de koppakking of langs de zuigers naar binnen.. en als 1 van die drie de boosdoener is, is dat gewoon klote want dan moet het blok los. Ik hoop dat het de koppakking is want dat is dan nog het goedkoopste.)

Hoe zit de uitlaat van die mazda in elkaar? Als het een V6 is kan het zijn dat er twee losse uitlaatpijpen van beide kanten van de 'V' naar achter lopen zeg maar. Dan kan het best zijn dat de ene pijp vet is en de andere pijp niet... Dan weet je in iedergeval aan welke kant van het blok de fout zit.

Ik zou trouwens een compressietest laten doen. Is niet zo veel werk (iig niet voor die voorste cylinderrij, want daar zie ik de bougies gewoon zitten) en daarmee kun je in iedergeval al heel wat uitsluiten/duidelijk krijgen.
Ik vrees (zonder de auto van dichtbij gezien te hebben) ook het ergste. Sorry.

Hoeveel kilometers heeft die auto gelopen?

Nog een testje.. rij die auto eens GOED warm en trek er dan eens een paar keer goed mee op en rem eens af op de motor. Laat iemand achter de auto (en/of terwijl je langsrijdt) opletten of er geen blauwe rook uit de uitlaat komt. Dan weet je in iedergeval dat de olie door de uitlaat verdwijnt (wat je eigenlijk ook al weet omdat die uitlaat vet is.. is de achterkant van je auto ook vettig 'zwart'?)

[ Voor 21% gewijzigd door FragDaddy op 19-04-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Een kleppendekselpakking is niet duur en zelf makkelijk erop te zetten.

Het kan ook zijn dat een van je zuigerveren/schraapveren is gebroken, daar hoef je niet perse iets van te merken, behalve als je gaat rijden, wat gas geeft. dan lekt er compressie weg via je carter -> verhoging carterdruk -> via de carterventilatie terug je motor in waar het wordt verbrand -> verbruik -> olie in je uitlaat -> en natuurlijk de reuk

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Heb nog wel 1 vraag. stel nou dat het blok wel helemaal uit elkaar moet (waar het nu toch een beetje op begint te lijken).. en dat de reparatie erg duur lijkt te worden... Is dan een revisie van het blok nog een optie? Ik bedoel: alstie toch helemaal uit elkaar moet, dan kun je er beter nog wat extra flappen in investeren, zodat je in één keer echt goed klaar bent?

Aan wat voor bedrag van vermoedelijk 4 cijfers moet ik dan denken?
Wat levert het precies op?

Hoe de uitlaat precies zit weet ik niet. Er staat 160.000km op de teller.
Ik heb gisteravond het laatste stukje van de uitlaat eens onder handen genomen en zoveel mogelijk zwarte troep en vet weggepoetst... vanavond dus even weer kijken hoe het er uit ziet...
De achterkant van de auto is ook wel zwart.. maar hij's ook een tijdje niet gewassen :P
zal vanavond ook eens kijken of dit vettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:07
ik zou eerst een compressie test gaan laten doen, en dan pas eventueel verder kijken.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Pakkingen zijn al vrij duur om te laten doen (zeker koppakking) want daar gaan veel uren in zitten. Als je motor helemaal uit elkaar moet kun je hem denk ik het beste gelijk laten reviseren want dan kan die veel langer mee. Echter, dit is geen goedkoop grapje. Daarom zou je jezelf moeten afvragen of de auto nog wel genoeg waard is hiervoor...

Maar zoals al eerder gezegd. Eerst compressietest en eventueel andere testen als bij de compressietest niets gevonden wordt. Dan pas weet je wat het is en wat het gaat kosten. Dus, even langs de garage want: meten = weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
SniekyTunes schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:20:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Heb nog wel 1 vraag. stel nou dat het blok wel helemaal uit elkaar moet (waar het nu toch een beetje op begint te lijken).. en dat de reparatie erg duur lijkt te worden... Is dan een revisie van het blok nog een optie? Ik bedoel: alstie toch helemaal uit elkaar moet, dan kun je er beter nog wat extra flappen in investeren, zodat je in één keer echt goed klaar bent?

Aan wat voor bedrag van vermoedelijk 4 cijfers moet ik dan denken?
Wat levert het precies op?

Hoe de uitlaat precies zit weet ik niet. Er staat 160.000km op de teller.
Ik heb gisteravond het laatste stukje van de uitlaat eens onder handen genomen en zoveel mogelijk zwarte troep en vet weggepoetst... vanavond dus even weer kijken hoe het er uit ziet...
De achterkant van de auto is ook wel zwart.. maar hij's ook een tijdje niet gewassen :P
zal vanavond ook eens kijken of dit vettig is.
Laat ik het anders vragen: Is de achterkant van de auto zwarter dan de zijkanten..

Als het blok toch uit elkaar moet, kun je inderdaad beter even GOED laten kijken naar wat er allemaal versleten is of 'binnenkort' dreigt te gaan en dat laten vervangen/vernieuwen. Revisie vind ik zo'n zwaar woord.

Daarnaast zou ik me ook even goed afvragen of je wel zoveel geld aan die auto wil uitgeven. Is de rest van de auto nog goed? Vering,remmen,banden,carrosserie,interieur? Zou je niet weer eens een andere auto willen hebben? Want als je mogelijkerwijs (veel) meer dan 1000 euro aan zo'n auto gaat verspijkeren moet je wel zeker weten dat je er weer een tijdje mee kunt/wilt rijden (of echt een liefhebber zijn)

[ Voor 27% gewijzigd door FragDaddy op 19-04-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Of een ruilmoter van de sloop, zetten ze nog vaak goedkoop voor je erin ook.

voor prijzen van pakkingen e.d.
http://www.partsbase.nl/2/Index.asp

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
soepkip schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:53:
Of een ruilmoter van de sloop, zetten ze nog vaak goedkoop voor je erin ook.

voor prijzen van pakkingen e.d.
http://www.partsbase.nl/2/Index.asp
Als je al zo'n blok kunt vinden (zijn redelijk zeldzame auto's) is het altijd afwachten wat je precies terugkoopt. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om complete blokken te kopen. Kijk een ruil-kop die je vantevoren even goed kunt bekijken/bemeten ofzo is iets heel anders.. maar een dicht blok zomaar van de sloop trekken..? nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

FragDaddy schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:56:
[...]

Als je al zo'n blok kunt vinden (zijn redelijk zeldzame auto's) is het altijd afwachten wat je precies terugkoopt. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om complete blokken te kopen. Kijk een ruil-kop die je vantevoren even goed kunt bekijken/bemeten ofzo is iets heel anders.. maar een dicht blok zomaar van de sloop trekken..? nee dank je.
Er zijn er genoeg die je een aantal maanden garantie geven.

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:52:
Revisie vind ik zo'n zwaar woord.
Als het goed gebeurd wordt hij normaal lichter :+
Maar 1000 euro is wel weinig geteld als er gereviseerd (Het honen kost rond de 200 euro en dan moet je nog nieuwe zuigers @ 150 euro per zuiger tellen) moet worden. Dan moet het motorblok eruit, helemaal schoongemaakt worden etc etc etc,...

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 19-04-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 19:14

Meneer aard

Porsche rulez!

Olie verbruik kan een aantal dingen mee te maken hebben. Om alles uit te sluiten zou ik eerst een compressie test doen om te kijken of je zuigerveren nog intact zijn. Als de compressie test goed is (ik veracht weinig trammelant bij een auto met 160k op de klok).

Hoe zijn je bougies? Heb je daar al naar gekeken? Zijn die vettig van olie? Als je dikke olie verbruik hebt heb je dikke walmen achter de auto hangen. Toen ik mijn motor had losgehaald van de auto en weer in elkaar had gezet had ik ook alles lekker in de olie gezet voor de eerste start (zuigerwanden beetje met olie etc) en dat was ook verbrand en dat ruik en zie je ook wel hoor. Ook tijdens vollast als je motor versleten is.

Als de compressie test goed is, en de bougies lijken OK. Dan zou ik gewoon beginnen met het kleppendeksel pakking te vervangen. Ik weet niet of je de pakking heb vervangen van de Olie-druk sensor? Is vaak een koperen ring die kan hard worden, gewoon even uitgloeien (gasfornuis vol staat, als ie rood gloeiend is direct in een bakje water laten schrikken) of vervangen. Kijk ook eens naar de keeringen van de nokkenas/ krukas, is het blok nat?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1