Partitiegrootte C: terugbrengen

Pagina: 1
Acties:
  • 881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 15:28
Mijn nieuwe Pc dus eindelijk geinstalleerd met XP Home editie. Deze heeft echter bij installatie maar een partitie van 128gb gemaakt op mijn Hitachi T7k250. Bij schijfbeheer geeft deze na alle updates (SP2) 105gb niet toegewezen ruimte aan.

Nu is het plan na het doorlezen van de FAQ's om twee partities te maken: C: voor OS en Programma's, en D: voor data.
Nu heb ik echter na lang googelen en de Faqs doorlezen nergens kunnen vinden hoe ik C: terugbreng naar zo'n 25a30gb, en de rest als D: partitioneer. Ook niet via de zoekfunctie. Via schijfbeheer heb ik op zeker geen enkele mogelijkheid kunnen vinden om de ruimte van C: terug te brengen.

Het is echter mijn eerste keer dat ik ga partitioneren (eens moet.... tsja :+ ) dus het kan heel goed zijn dat ik ergens finaal overheen heb gelezen. Maar het zou toch fijn zijn als iemand me verder zou kunnen helpen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Isaja op 14-04-2006 19:15 . Reden: typo's ]

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
zoek is naar programma's als partition magic

daarmee kun je je partitie groote aanpassen

Verwijderd

Er zijn diverse programma's om partities in groote te wijzigen als er al een besturingssysteem op is geninstalleerd (dat na de wijziging nog steeds moet werken). Een bekend programma is Partion Magic (was altijd van Powerquest, nu van Symantec geloof ik) Hiermee kun je in windows de groote aanpassen en dan bij de reboot wordt de groote daadwerkelijk aangepast. Het probleem is echter dat het van nogal wat factoren afhangt of het wel daadwerkelijk gaat lukken. De kans dat het finaal mis gaat is zeker aanwezig en of je dan nog bij je data kan op die partitie kan ik je niet garanderen...

Edit:
Grrrrr.... was net te laat

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 19:19 . Reden: Net te laat... ]

Verwijderd

Neem dus een partitiemanager met een goede documentatie.

Partition Magic 8 oogt heel vriendelijk en er zitten een paar goede PDF bestanden bij. Echter heeft dit pakket al tot 3x toe mijn indeling verprutst. Echter hoor ik ook positieve geluiden over dit pakket dus het mes snijdt weer eens aan 2 kanten.
Paragon Partition Manager 7 oogt ook vriendelijk. De gebruikershandleiding is ietsjes minder van opzet, maar alles werkt via het Windows principe en je hoeft niet bang te zijn voor moeilijke DOS commando's. PPM kent ook een state of the art defragmenter die standaard ingesteld zijn werk al prima doet op zowel FAT32 als op NTFS.
Let er wel op dat PPM claimt 100% beschermd te zijn tegen stroomuitval en andere datacorruptie. Kijk daar niet te fel naar, elk partitioneerconsult kan verprutst worden welk programma dan ook.

Wil je echt op safe spelen dan kun je er ook voor kiezen om het zo te laten, maar waarom open je anders een topic hierover?

Weet je wat: Kies een pakket naar keuze en print een screenshot van je situatie. Dan kunnen we makkelijker praten. Doe nog niets verder.

Succes

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 19:26 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

Onderaan:
Partitioneren en formatteren:
[...]
Voor geavanceerde bewerkingen als resizen en mergen van partities kun je het beste kijken naar PartitionMagic, Paragon Partition Manager of de freeware the Partition Resizer.
Linkjes staan in de FAQ ;)

Wat betreft de bewerkingen met PartitionMagic: het is mooi spul, maar doe wel alle bewerkingen één voor één en doe niet alles tegelijkertijd. Backup in ieder geval wel het belangrijkste spul (documenten, foto's, mailbox, etc?) naar een optisch schijfje of een ander harddisk :)

• Isaja
Wow, dank voor de snelle Reply's! _/-\o_

Ik zie het nu idd in de Faq staan, zoals ik al zei; overheengelezen :P

Maargoed, ik zal nog even niets doen, haha. Ik heb zojuist PPM gedownload (evaluatie=gratis, dus...) Dit is het scherm waarin het overzicht staat van mijn schijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=LSGKFZ4Z

Dus eigenlijk is het gewoon opgedeeld in 2en; Dus hoe is het nu veilig om via dit progje naar de nieuwe indeling te gaan? Heb zelf al wel enig idee, maar aangeboden hulp slaan we natuurlijk nooit af... ;)

P.S --> Ik hoop dat de afbeelding te lezen is, is simpel knip en plakwerk, laat het me maar weten als het beter moet

[ Voor 13% gewijzigd door Isaja op 14-04-2006 19:56 . Reden: mijnalbum.nl...? moet ik echt iets beters voor vinden :P ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PM spreekt toch voor zich? Gewoon klikken, slepen, etc of allerlei (context)menu's bekijken, etc.. B)
Als je op F1 drukt dan komt er een heuse handleiding tevoorschijn :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 14-04-2006 21:04 ]

Verwijderd

Wat wil met een patitie van 128 gb, oeps das groot, deze die ik hier heb is maar 15 gb groot, hoeft ook niet meer te zijn, alles staat er op, en nog 7 gb over, de rest van de data gaat naar andere schijven. ook de games staan niet op mijn C. Met pm gaat dat gemakelijk gewoon schuiven, met die balkjes.

• Isaja
Dus gewoon het 2e deel eerst als schijf D aanmaken, en daarna 'schuiven met de balkjes....' ?

Heb eerlijk gezegd echt geen flauw idee, maar zal wel eens onder F1 gaan kijken.

Tips blijven welkom...

• Isaja
Zojuist van een vriend partition Magic 8.01 kunnen lenen, hiermee vallen dus wel daadwerkelijke wijzigingen aan te brengen.

Nu heb ik dus de zeer uitgebreide handleiding doorgelezen, maar hierin wordt duidelijk vermeld: "Do not merge partitions that contain operating systems or compressed partitions"

Ik heb nu nog maar 6gb ruimte gebruikt op C:, alleen XP, drivers, en een stuk of drie programma's. Nog geen andere data.

Dus is dit nu de juiste oplossing?

1. Van de 108 GB niet toegedeelde ruimte een nieuwe partitie E: maken
2. Schijf C: Delen in 2: C: 25GB voor OS en programma's, resterende ruimte als D: zetten
3. Schijf D: en E: nu alsnog samenvoegen (mergen) omdat het OS nu op C: staat, en deze samen schijf D: gaan vormen?

Wanneer het zo gedaan word, krijg ik dan gewoon 2 schijven, zonder rare sub-areas (ik noem maar wat) of andere rare bijkomstigheden? Dus in feite; is het dan gewoon hetzelfde als wanneer mijn gehele schijf tijdens de windows install gesplitst was op bovenstaande manier?

Bovenstaande lijkt me de juiste oplossing, maar ik zou toch graag het advies hebben van iemand met meer ervaring.

Edit: Ik zie nu dat ik de C: schijf ook kan uitbreiden naar de maximale grootte (=238gig) door de balk van resize maximaal naar rechts te schuiven. Wordt de dan niet gefragmenteerde ruimte nu wel gefragmenteerd, en automatisch bij de C: schijf betrokken, zodat er éen grote schijf ontstaat die ik naderhand eenvoudig kan partitioneren?

Zou mooi zijn... :+

[ Voor 16% gewijzigd door Isaja op 15-04-2006 21:37 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:57
partitioneren doe je vóóraf..
zit er bij PM 8.01 de mogelijkheid diskettes te maken?
booten met die diskette dan blijf je buiten de OS die op je harde schijf staat en kun je veiliger/simpel C: resizen

gewaarwordingshorizon

• Isaja
beascob schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 21:53:
partitioneren doe je vóóraf..
zit er bij PM 8.01 de mogelijkheid diskettes te maken?
booten met die diskette dan blijf je buiten de OS die op je harde schijf staat en kun je veiliger/simpel C: resizen
Snap eerlijkgezegd niet helemaal wat je bedoeld... :P (zal wel aan mij liggen }:O )

Doel is nu gewoon OS en program Files op C (25GB) en de rest van de schijf als D voor data.

Boven staat een printscreen van de situatie (wel in PPM), zo is het nu.

Wat is nu de veiligste manier om het goed te krijgen?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Pff.... je wilt veel te veel op safe spelen, en je leest niet wat men hier zegt.

Zoals gezegd: het kan fout gaan (het gebeurt echter maar heel soms).

1. Maak een back-up van je data
2. Defragmenteer je C-schijf (bijv. via de Windows utility)
3. Verklein C met PM
4. Maak een extra partitie aan in de niet-toegewezen ruimte met PM of met Disk Management van MS en formatteer deze.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik zou dolgraag partitioneren, maar mijn systeem gaat op zijn gat als er 2 of meer partities zijn :'(
Dit is relevant aan: Met dit probleem

Nu werk ik noodgedwongen op een grote partitie en er is niets meer aan de hand. Ik heb gisteren 3 grote games overgepompt vanaf mijn DVD-drive (13,4 GiB totaal) en geen centje pijn, maar o wee als ik mijn schijf durf te partitioneren.

Mijn systeem pikt niet de beschermde pre-shell modus van Windows zoals off-line partitioneren. Dat lijdt geheid tot een crash sooner or later.

Ik haal dit aan omdat het zijdelings relevant is aan dit topic, niet om mezelf te kicken.

Als je gaat partitioneren dan vind ik Paragon Parition Manager nog het beste.

Afbeeldingslocatie: http://img74.imageshack.us/img74/9849/untitled6fo.th.jpg

Ik kan niet anders, ideaal is het niet.

Mijn wens: De C-partitie naar 20 GiB en de D-partitie voor de rest.

• Isaja
Heren, allen bedankt voor jullie hulp!

..... Het is dus gelukt! :Y)

Heb eerst via partitionmagic c naar 25gig gebracht, opnieuw opgestart, en daarna van de overgebleven ruimte partitie D gemaakt! Werkt perfect nu.

Ik zat idd veel te moeilijk te denken, maar blij toe, haha. Jullie hebben deze nOOB weer een stuk wijzer gemaakt! B)

Verwijderd

Gefeliciteerd :)

Zou hou je Windows wel lekker op het begin van je schijf wat de snelheid zeker ten goede zal komen. Ik werk met één partitie, maar die wordt wel onderhouden door PerfectDisk.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 00:52
Voor wie nog meer zn partitie wil resizen kan ik ipv Partition Magic (altijd gebruikt) Acronis Disk Director ook aanraden... net wat makkelijker dan Partition Magic, verder lijken ze erg op elkaar.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:39
Acronis gebruik ik ook, stukken beter vind ik zelf!! Kans op mislukking is kleiner(met PM had ik al van de eerste keer een mislukking :'( ) Acronis partition expert heeft mij al zeker 10 keer probleemloos geholpen met een resize van mijn schijven(toen ik vista ofzo wilde installeren bijvoorbeeld)

http://specs.tweak.to/16567

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Isaja schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:14:
Mijn nieuwe Pc dus eindelijk geinstalleerd met XP Home editie. Deze heeft echter bij installatie maar een partitie van 128gb gemaakt op mijn Hitachi T7k250.
Mag ik als "spuit 11" nog even vermelden dat XP er niet automagisch 128Gig van heeft gemaakt maar dat je dat toch echt zelf hebt gekozen tijdens de installatie....

Dus ik raad aan bij de volgende keer het toch tijdens de installatie te doen, als je niet weet hoe dat moet gebruik de search. Overigens is het niet altijd nodig nieuwe partities te maken tijdens het installeren, alleen als je groottes wilt wijzigen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Wat is er mis gegaan dat je voor je Windows XP met SP2 22Gb kwijt bent? Ik zou niet eens de moeite doen voor die tools maar direct booten vanaf cd :)

• Isaja
nAFutro schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:42:
Wat is er mis gegaan dat je voor je Windows XP met SP2 22Gb kwijt bent? Ik zou niet eens de moeite doen voor die tools maar direct booten vanaf cd :)
C: is voor XP en alle program files, kom ik zeker nooit ruimte tekort ;)

Verwijderd

één tip: ga niet je drive letter van de partitie waar windows op staat wijzigen :> . heb ik namelijk op school gedaan, ik dacht nja mischien lukt het. maar nee dus :+

• Isaja
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:18:
één tip: ga niet je drive letter van de partitie waar windows op staat wijzigen :> . heb ik namelijk op school gedaan, ik dacht nja mischien lukt het. maar nee dus :+
Hehe, staat dikgedrukt en met drie uitroeptekens in de handleiding van PM....

Booten van nietbestaande schijf, altijd lekker! :Y)

Verwijderd

Voor mij ook goed nieuws. Ik heb het weten te bewerkstelligen om 2 partities te maken zonder gecrash, gewoon in Windows schijfbeheer.
Daarbij heb ik de schijf dynamisch gemaakt omdat ik vermoed dat mijn systeem zonder VIA IDE filter problemen heeft met mijn MBR. Nu is er geen MBR meer en de problemen lijken weg te zijn.

Die 8 MB aan het einde van de schijf is volgens mij voor de Logical Disk Manager tabel en/of voor sommige RAID controllers met overhead. Belangrijk om rekening mee te houden tijdens het partitioneren is een advies dat ik iedereen wil meegeven :)

Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/8251/untitled9zb.th.jpg

Verwijderd

Isaja schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:22:
[...]

Hehe, staat dikgedrukt en met drie uitroeptekens in de handleiding van PM....

Booten van nietbestaande schijf, altijd lekker! :Y)
Ik heb het ooit gespresteerd om Windows XP te laten booten vanaf de eerste primaire partitie [die ik de letter G:\ heb meegegeven :) ]
Pagina: 1