Toon posts:

Asrock dual sata2 geeft helemaal geen beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste luisteraar,

aan de hand van de best buy guides zette ik een computertje in elkaar. Helaas, als ik hem opstart geen beeld. Al mijn vrienden hebben geen idee wat het kan zijn, iemand hier wel?

Geschiedenis
Mijn vorige computer kreeg kuren. Ik had een virusmelding en mijn computer gaf op willekeurige momenten in of net na het opstarten geen beeld meer - zelfs in veilige modus. Aangezien Norton net een week was verlopen en ik een virusmelding had gekregen ben ik naar een computerboer gestapt die mij vertelde dat het moederbord versleten was. Daarom ben ik een nieuwe gaan bouwen aan de hand van de best buy guides.

Specs
  • Mobo: ASRock 939 Dual-Sata2. Gekozen omdat ik nog even mijn oude AGP videokaartje wil gebruiken. Gekocht bij 1to0.
  • Proc: AMD Athlon 64, 3500+. Was aanbieding bij 1to0, en dual procs vond ik nog te duur.
  • Proc-koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (geschikt voor AMD Athlons 64). Gekocht bij FreezingHardware
  • Werkgeheugen: DDR PC3200 2GB Dual-Channel Kit. Bij 1to0 gekocht.
  • Kast incl. voeding: Arctic Cooling Silentium 3. Bij FreezingHardware gekocht
  • Grafische kaart: GeForce FX 5200 (V9520/TD). Oud kaartje, maar nou ook weer niet zo oud dat ik nu al weer geld had voor een nieuwe.
  • HD: Western Digital, IDE hard disc, 80GB. Iets meer dan een jaar oud discje met uiteraard al mijn bestanden erop en dus oude installatie XP
  • Monitor: oude LG Flatron die het nog altijd prima doet, met uitzondering van heel af en toe een piepje. Ben aan het sparen voor een andere.
Installatie
Ik gebruik in deze paragraaf de nummers (#) van de onderdelen in het moederbord zoals die ook in de handleiding staan: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf
  • Eerst CPU erop gezet. Netjes het hoekje op het hoekje en zachtjes aangedrukt. Hendeltje naar beneden een klaar. Toen de CPU-koeler. Geen gezeur met pasta, want dat zat al netjes op de koeler gesmeerd. Dus erboven gehangen en met het kliksysteem erop gedrukt. Zit mooi stevig vast.
  • Werkgeheugen erin geklikt. Beiden in de (primaire) blauwe slots voor het dual processing.
  • Voeding CPU-fan bevestigd in #3.
  • DVD en HD in kast gehangen. Stom genoeg HD vanaf de verkeerde kant waardoor het kliksysteem even veel druk aan de zijkanten van de HD heeft uitgeoefend en een schokkende klik toen het kliksysteem in zijn gaatjes schoot. Ik heb niet het idee dat de HD beschadigd is, want hij klinkt goed, maar hem er ooit nog uithalen zit er niet in denk ik 8)7 .
  • Mobo in kast geschroefd.
  • Voeding Mobo in #2.
  • ATX power connector in #4
  • USB lijn van front-kast in #21
  • Geluidsdraadjes van front-kast in # 27 (dit is overigens wel erg ver, ik heb echt geen ruimte meer bij die 2 snoeren.
  • De 4 overige draadjes van de front-kast in #17 (system panel header). Hiertoe moest ik 1 draadje van het 3-pins (1 dummy) power-LED verplaatsen naar de dummy-positie. Alle 'klikkertjes' heb ik met de tekst naar de buitenkant van het bord bevestigd. De Power-LED en de Power-SW en volgens mij ook de Reset-SW doen het. Het HDD-LEDje heb ik echter nog niet zien branden.
  • HD aan uiteinde van het primaire IDE slot gehangen, en DVD-brander aan uiteinde van de secundaire. Beide voedingen ook erin gedaan.
  • Muis en toetsenbord erin, en scherm in videokaart.
Het resultaat: de computer aanzetten.
Power erin en aan. De fans draaien prima. De fan van de videokaart maakt gruwelijk veel herrie, maar dat deed hij altijd al. Ik krijg geen beeld! De computer gaat lekker verder. Ik hoor de DVD rommelen, de HD rommelt ook af en toe (maar ik zie geen HD-LED branden). Dan gaat de fan van de videokaart in stappen langzamer draaien (nu maakt hij dus net iets minder herrie dan een straaljager). Het doet dus van alles, maar ik krijg geen beeld. De reset knop lijkt het te doen, maar aangezien in geen beeld heb en noob ben weet ik dat niet zeker. De monitor slaat overigens helemaal niet aan, het lijkt alsof er dus echt helemaal geen signaal door die kabel richting moinitor gaat.

Vreemd: het lichtje van de optische muis.
Als ik de muis bevestig met een koppelstukje tussen de USB van de muis en zo'n oude ronde 5 pins muis-slot, dan brand de muis zodra ik stroom op de computer zet. Dit dus terwijl de comp nog niet is aangezet :? . Als ik hem in een USB-slot stop dan gebeurd dit niet. Hij gaat dan echter ook niet aan als ik de comp. opstart, maar dat zegt niks aangezien ik niet weet hoever de comp nou eigenlijk opstart.

Mijn pogingen om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Andere HD. Ik heb mijn andere HD van 20 GB even geprobeerd om te checken of de 80 GB niet beschadigd was. Alles gaat precies hetzelfde met deze HD (zonder besturingssysteem).
Andere grafische kaart. De GeForce FX had ik gekocht voor zijn TV-out. De oudere (ook AGP) kaart heb ik nog en die was niet stuk, dus die heb ik geprobeerd. Het maakt amper geluid nog omdat de videokaartkoeling passief is. Ik krijg echter geen beeld. Alles gaat hetzelfde als voorheen.

Conclusie
Ik weet het niet meer. Ik hoop dat ik een jumpertje naar AGP moet omzetten op het mobo, maar dat kan ik niet vinden. Heeft er iemand goed nieuws voor me :?

Bij voorbaat dank,
Quinten

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-03 17:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Weet je zeker dat je oude videokaart niet kapot is? Heb je de monitorkabel en de monitor zelf getest?
Als een computer wel aan gaat maar geen beeld geeft, en zeker als dat op een tweede computer precies hetzelfde is zou ik daar aan gaan denken, en niet direkt mijn hele systeem vervangen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet mijn monitor getest (maar hij geeft wel netjes een geen-signaal beeld als hij niet is aangesloten).
Ik heb de monitor-kabel ook niet getest, want ik had niet echt gedacht dat dat stuk zou kunnen zijn.
Overigens heb ik nu niet hetzelfde probleem als eerst, want ik kreeg toen wel beeld maar hij sprong dan later uit. Nu krijg ik nooit beeld.

Ik zal kijken of ik even ergens een beelschermpje kan lenen.

De videokaart heb ik dus wel nog getest - ik heb een andere geprobeerd en die deed het ook niet.

Andere ideeen zijn welkom

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:38 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 15:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Als je moederbord kapot zou zijn dan zou hij ook niet verder moeten gaan en hoor je je CD/DVD speler ook niet draaien.

Verder moet je niet kijken of dat lampje van je muis wel of niet brandt en zeker niet bij de eerst keer aanzetten. Het lampje van je HDD kan verkeerd omzitten op het moederbord.

Heb je je interne speaker goed aangesloten? Hoor je daar nog wat uit?
Zit die 4pins kabel linksboven op je moederbord aangesloten?
Gaat het lampje van je monitor oranje branden? of groen?

Verder dacht ik dat dit moederbord standaard op AGP staat, maar nu je het zegt begin ik weer te twijfelen :P er staat iig wat over in dat boekje

Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/img/pix/160578.jpg

Zoek ff op die lange rij met jumpers onder die CPU, ohnee toch niet :) is voor future poort

Succes

[ Voor 24% gewijzigd door Woohooo op 14-04-2006 13:53 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 09:29

silitek

Tubes Only

Je heb USB front kast aangesloten??....weet je zeker dat je DAT alles goed zit??...als je -5v of +5v verkeerd aangesloten heb je de poppen aan het dansen. Moederbord gaat dan vaak kapot.

Tubes....It's what make music music!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-03 15:21
Woohooo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 13:50:Verder dacht ik dat dit moederbord standaard op AGP staat, maar nu je het zegt begin ik weer te twijfelen :P er staat iig wat over in dat boekje
Dit is niet nodig bij dit bordje, ik had namelijk van de week nog een AGP kaartje erin zitten en heb er nu een PCI-E kaartje in zitten, hij detecteert automatisch welke hij moet pakken (ik weet niet wat hij doet met een kaart in elke slot :P maar goed daar gaat het nu niet over).

Overigens, je hebt je moederbord e.d. allemaal vervangen, maar je hebt Windows XP niet opnieuw geïnstalleerd? Dit lijkt mij niet erg slim, ondanks dat dit in dit geval bijna niet het probleem kan zijn, moet je hoe dan ook Windows XP opnieuw installeren voor een goede werking van het systeem.

De grafische kaart lijkt dus niet het probleem, ik neem aan dat je de monitor wel op de grafische kaart hebt aangesloten en niet op het moederbord? :X Dit is mij namelijk ook al eens gebeurd, dat gaat natuurlijk niet goed :P Overigens zou ik ook even een ander kabeltje en monitor testen, als dit nog niet lukt zou ik even contact opnemen met de winkel waar je het moederbord hebt gekocht.

*Hier werkt het als een trein met een qua processor en moederbord gelijk systeem* :7

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Topicstarter
@Woohoo:
- de interne speaker heb ik niet aangesloten. Ik kan namelijk helemaal geen interne speaker vinden. Er is ook geen draadje van. Volgens mij zit die niet in de kast. Is dat erg? Ik kan wel een uit mijn oude kast halen op zich... Ik denk ook niet dat het in de 9-pin verwerkt zit, want het moederbord heeft er een aparte (4-pins) aansluiting voor.
- de 4 pins kabel zit inderdaad linksboven
- het lampje van mijn monitor blijft oranje branden. Hij slaat helemaal niet aan
- de aansluiting van de HD-LED heb ik gedaan met het witte draadje op de '-' en de groende op de '+'. Wit op '-' en rood op '+' werkt voor de andere LED prima, overigens. Kan dit toch verkeerd om zijn?
- ik weet niet of het moederbord standaard op AGP staat. Ik kan daar ook helemaal niks over vinden in de handleiding. Weet iemand hier meer van?

@Silitek
- de USB van de front-kast heb ik aangesloten in een USB poort. Ik heb ze echter niet gebruikt. Dit kan ik niet verkeerd hebben aangesloten, want er is maar 1 manier waaroip het past
- welke +5V -5V bedoel je? Ik dacht dat ik alles correct had aangesloten, want met uitzondering van dat maffe front-panel ding kan alles mmaar op 1 manier in hun slots.

Verwijderd

Topicstarter
@ SpitFire:
- XP opnieuw installeren was mijn volgende stap. Dat gaat echter een beetje lastig zonder beeld. :) ... :'(
- ik heb de monitor op de kaart aangesloten. Op het moederbord kan volgens mmij helemaal niet, want daar zit nergens een aansluiting voor.
- andere monitor testen gaat gebeuren. De mensen die er 1 voor me hebben moeten alleen even thuiskomen eerst - maar ik heb er een hard hoofd in. De winkel (1to0.nl) hebben helaas geen telefoonnummer, wat de communicatie nogal lastig maakt. Of ik kan het nummer niet vinden, dat kan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, het wordt nog vager.

Ik heb de speaker van mijn oude kast aangesloten. Ik krijg nu WEL een brandend HDD-LEDje bij het opstarten. Ik hoor echter GEEN PIEPJES.

Verder gaat alles hetzelfde.

Wat betekent dit?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 08:35
probeer je geheugen in de 2 zwarte banken, been there, done that

[ Voor 21% gewijzigd door LinuZZ op 14-04-2006 15:40 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• silitek

silitek

Tubes Only

ok je front USB is een vaste stekker begrijp ik...dan kan dat niet fout gaan. Je heb ook kasten met Losse USB-front stekkertjes vor jou niet van toepassing..dus. Als alles gewoon opstart Hdd, Cd-drive enz.. zonder beeld, verdenk ik toch je VIDEOkaart.

Verwijderd

Topicstarter
LinuZZ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:39:
Zou het dat kunnen zijn dan ?
silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:54:
ok je front USB is een vaste stekker begrijp ik...dan kan dat niet fout gaan. Je heb ook kasten met Losse USB-front stekkertjes vor jou niet van toepassing..dus. Als alles gewoon opstart Hdd, Cd-drive enz.. zonder beeld, verdenk ik toch je VIDEOkaart.
Maar ik heb wel ook een andere videokaart geprobeerd al. Ik hoop dat de kabel naar me monitor stuki is, maar ik vrees van niet. Dat merk i.i.g. binnen een uur, want dan heb ik een testmonitor.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas helaas. Ik heb nu een andere monitor geprobeerd. Die blijft volhouden dat hij niet is aangesloten.

Moet ik nu tot dinsdag wachten om de winkel te mailen ?
Zou ik ook ondersteuning bij ASRock kunnen vragen overigens ?

• Narf717
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
hmmz

kheb hetzelfde mobo...

Eerste keer dat ik alles had aangsloten deed ie het niet..

Teruggebracht na weken ploeteren, moest een nieuw mobo worden besteld.
Kan zijn dat je hetzelfde hebt wat ik ook had...

ik had trouwens de 6800 LE AGP erin zitten... die zou moeten werken met dual sata, maar het kan zijn dat ie te hoge voltages had of iets dergelijks

5200 moet dan echt wel kunnen,

dus ik denk dat je idd nog even de andere dingen moet checken, geheugen gewoon voor de zekerheid, maar ik vrees het ergste man :(

suc6 iig!

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Verwijderd

Topicstarter
Juist.

Ik heb
LinuZZ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:39:
gedaan.

Het werkt. Hij doet het nu. Ik heb beeld. Ik niet snap, maar ik niet klaag.

Iedereen heel erg bedankt voor de moeite en de antwoorden!!!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Probeer het bios eens te resetten door stroomvoorziening te ontkoppelen, waarna je de biosbatterij er even uithaalt. Kijk dan na een tijdje (10 minuutjes?) weer of het werkt.

Opgelost dus :).

[ Voor 8% gewijzigd door AntonH op 14-04-2006 17:14 ]

• Narf717
  • Laatst online: 26-11-2025
LOL! cheers m8 :Y)

Veel plezier! :)

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Verwijderd

Topicstarter
O mijn god.

Er werd al een opmerking gemaakt over XP installeren. Welnu, dat probeer ik nu dus. Alles gaat goed, tot een bepaald punt in "installing devices". Daar kapt hij ermee en restart de computer. 2de keer hetzelde verhaal op precies hetzelfde punt. Aargh

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Test je geheugen eens met memtest86+ :)

Hier stond een dode link.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

De blauwe slots zijn toch de Dual channel slots?

Als de modules daarin niet werken zou je dus nooit in dual channel kunnen draaien... beetje sonde. :P

Of kon je ze naderhand wel ineens terug prikken?

[ Voor 15% gewijzigd door Da_maniaC op 14-04-2006 19:04 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• silitek

silitek

Tubes Only

Volgens mij heeft tie een setje TWINMOS dual-channel gekocht. Dat zou toch gewoon op dit mobo moeten werken in dual!!....Hoe is de voeding???...is die nog wel helemaal kozer???

Check je voedingslijnen eens

Verwijderd

Topicstarter
Nou, volgens mij zijn zowel de zwarte als de blauwe dual channel. Als je maar de ene 2 OF de andere 2 gebruikt. --- jep, zojuist nog even gechecked in de handleiding. 2 zwarte is ook een dual channel configuratie.

Maarum, wat is memtest86+ ? Zou het aan mijn geheugen kunnen liggen denk je?

Vriend van me zegt een nieuwe HDD te kopen en daarop XP te installeren. Dat dat goed moet gaan en dat ik daarna dan me bestanden terug kan zetten. Wat denken jullie daarvan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:07:
Volgens mij heeft tie een setje TWINMOS dual-channel gekocht. Dat zou toch gewoon op dit mobo moeten werken in dual!!....Hoe is de voeding???...is die nog wel helemaal kozer???

Check je voedingslijnen eens
Klopt. TwinMos setje heb ik inderdaad. Ik weet echter niet hoe je voeding moet checken. Mijn NOOB-hoofd zegt dat als de comp een tijdje draait met ook draaiende fans, dat de voeding dan wel goed moet zijn. Is dat niet zo?

Is het een indicatie dat mijn muis lichtgeeft terwijl mijn computer uitstaat dat er iets mis is?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 19:11 ]

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ik had vorige week bij de installatie van m'n 939dual-sata2 precies hetzelfde, m'n 2 (niet als dc-kit gekochte) reepjes 512mb kingston pc3200 zorgden voor een non-boot in de blauwe bankjes, 1 reepje in blauw bootte wel en de twee reepjes doen het wel goed in de zwarte bankjes. ik draai nu 2x256mb (blauw) + 2x512mb (zwart) in dualchannel (aangezien ik toch last had van de 1t bug, dan maar wat meer RAM :p ) en heb helemaal geen problemen meer :) (ik heb mn systeem al meerder malen redelijk intensief getest op stabiliteit)
het lijkt me geen reden om direct memtest te gaan draaien, blijkbaar een bugje of iets dergelijks van het mobo. ik zie ook geen reden om de voeding te verdenken van enige malfunctie, maar bij een nieuw systeem zijn de (waarden van) voltages wel een van de dingen die ik altijd even in de gaten houd :P
(met everest, speedfan, of wat voor proggie dan ook)

edit: in het officiele got-topic van dit mobo ben ik volgens mij al eerder iets tegengekomen over USB (ik neem aan dat je muis via USB is aangesloten), een zoekactie in het topic toont enkele zinvolle resultaten ;)

edit 2: waar het wel aan kan liggen? kan van alles zijn, maar ik denk niet dat je er snel of makkelijk achterkomt, daarom gooi ik het voor het gemak op een bugje van het mobo (misschien BIOS-versie) of een klein incompatibiliteitsprobleem (klein, omdat het alleen in 2 bankjes problemen geeft en de andere twee geen problemen opleveren)

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen__online op 14-04-2006 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:24:
ik had vorige week bij de installatie van m'n 939dual-sata2 precies hetzelfde, m'n 2 (niet als dc-kit gekochte) reepjes 512mb kingston pc3200 zorgden voor een non-boot in de blauwe bankjes, 1 reepje in blauw bootte wel en de twee reepjes doen het wel goed in de zwarte bankjes. ik draai nu 2x256mb (blauw) + 2x512mb (zwart) in dualchannel (aangezien ik toch last had van de 1t bug, dan maar wat meer RAM :p ) en heb helemaal geen problemen meer :) (ik heb mn systeem al meerder malen redelijk intensief getest op stabiliteit)
het lijkt me geen reden om direct memtest te gaan draaien, blijkbaar een bugje of iets dergelijks van het mobo. ik zie ook geen reden om de voeding te verdenken van enige malfunctie, maar bij een nieuw systeem zijn de (waarden van) voltages wel een van de dingen die ik altijd even in de gaten houd :P
(met everest, speedfan, of wat voor proggie dan ook)
Maar waar kan het dan wel aan liggen?

• silitek

silitek

Tubes Only

De ASROCK lust een behoorlijke stabiele voeding van een A-merk. Zo'n 450 watt is gewenst.
Wat voor merk heb je??...en kijk in de BIOS of de lijnen stabiel zijn.
Vooral de 12v en de 5v lijn moeten voldoende waardes hebben maar vooral stabiel

Een hele goede voor dit mobo is de coolermaster Real Power 450 (RS-450-ACLY)
Vele problemen kunnen door een brakke voeding komen....

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:33:
De ASROCK lust een behoorlijke stabiele voeding van een A-merk. Zo'n 450 watt is gewenst.
Wat een BS. Dus ik zou problemen moeten hebben met mijn Enermax 360W voeding? FYI: mijn setup (ja, met Asrock Dual-Sata mobo) vraagt op dit moment 120W.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:33:
Wat voor merk heb je??...en kijk in de BIOS of de lijnen stabiel zijn.
Vooral de 12v en de 5v lijn moeten voldoende waardes hebben maar vooral stabiel

Een hele goede voor dit mobo is de coolermaster Real Power 450 (RS-450-ACLY)
Vele problemen kunnen door een brakke voeding komen....
ik denk niet dat dit probleem voeding-gerelateerd is, mede uit eigen ervaring :P
ik heb exact dezelfde situatie gehad en kan je verzekeren dat het niet aan m'n voeding ligt, hoewel het maar een 360w chieftec is :Y) deze is heel stabiel ben ik inmiddels achter, na enkele uren achtereen prime95 bij een leuke overclock gedraaid te hebben en er al wat uurtjes gamen zonder vage fouten of bsod's op te hebben zitten :)
een zwakke of brakke voeding kan uiteraard voor vage fouten zorgen, dat ben ik helemaal met je eens, en een stabiele en sterke voeding is een must voor elk systeem, maar aangezien dezelfde geheugenmodules het in twee andere bankjes wel gewoon doen, denk ik dat we die factor hier kunnen uitsluiten :)

• silitek

silitek

Tubes Only

Maasluip schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:42:
[...]
Wat een BS. Dus ik zou problemen moeten hebben met mijn Enermax 360W voeding? FYI: mijn setup (ja, met Asrock Dual-Sata mobo) vraagt op dit moment 120W.
Je moet wel lezen, vriend. Ik zeg een slechte voeding KAN voor een onstabiel systeem zorgen!!!!!....

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:45:
[...]

Je moet wel lezen, vriend. Ik zeg een slechte voeding KAN voor een onstabiel systeem zorgen!!!!!....
Nee, je zegt dat 450W gewenst is. Natuurlijk zijn er setups te bedenken waar dat absoluut nodig is (dikke videokaart, veeeel harde schijven), maar dat heeft de TS niet, sterker nog de TS heeft minder hardware in zijn systeem dan ik.

Conclusie: een 450W merkvoeding is echt niet nodig.

• silitek

silitek

Tubes Only

Goed :+ ontopic: Probeer ook eens een andere voeding..daar ging het eigenlijk om.

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie denken niet dat het aan de oudere (IDE) harde schijf kan liggen?

Even voor de duidelijkheid: het probleem waar ik nu mee zit is dat Windows niet installeert: de comp restart op een bepaald punt bij "installing devices". Ik moet weten of het verstandig is om nu naar de winkel te hobbelen voor een nieuwe harde schijf, zoals mij wordt aangeraden door een vriend van me.
Nu de computer wel opstart nadat ik het geheugen heb verplaatst nam ik eigenlijk aan dat het geheugen dan nu wel goed zat.

Voor antwoord op de vraag wat voor voeding: in de topicopener staan al mijn gegevens. Voeding is 350W bijgelevert bij Arctic Cooling Silentium 3 kast (gekozen via Best Buy guides).
silitek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:08:
Goed :+ ontopic: Probeer ook eens een andere voeding..daar ging het eigenlijk om.
Ik moet zeggen dat dit mij ingewikkeld klinkt. Ik heb ook geen andere voeding, en die kopen lijkt me maar niks. Ik heb wel even in de BIOS gekeken naar temps en voltages: de voltages staan allemaal stil, m.u.v. de 12 V, die schommelt een heel klein beetje in de 100sten en 1000sten. Ik nam aan dat dat niet erg was... Aan de andere kant, ik zie de voltages natuurlijk niet als het systeem echt aan het draaien is (bv. voor een spel ofzo)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 09:56 ]

• jan_va
  • Niet online
probeer bij je setup zo weinig mogelijk in je PC te hebben, als het even kan dan zou ik XP proberen installeren met maar één latje ram aanwezig, dan kan er al niets verkeerd gaan met dual channel. Probeer ook alles van PCI kaartjes die er niet hoeven in te zitten eruit te doen voor de installatie (had vorige week een PC hier staan die ik moest installeren maar ik kreeg maar geen beeld, muis gaf wel licht enzo, maar dat is normaal omdat er een beetje spanning op je mobo komt te staan als je de stroomkabel hebt aangesloten en je voeding niet op "off" staat; PCI kaartje eruit en alles ging goed...)

bij het onderdeel "detecting devices" een fout krijgen is wel iets raars...is dat voor het kopieren van bestanden bij de installatie van XP?
indien wel dan kan het mss handig zijn om je bios te flashen, voor hetzelfde geld zit je met een "oeroude" bios die voor problemen zorgt. een HDD die het niet doet of voeding die het niet trekt zouden mij echt verbazen maar mag je niet uitsluiten, daarom zou ik eerst XP proberen installeren met zo weinig mogelijk hardware aangesloten (geen front USB, zet die muis niet op USB,...)
Hopelijk werkt het...

Verwijderd

Topicstarter
jan_va schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 10:04:
probeer bij je setup zo weinig mogelijk in je PC te hebben, als het even kan dan zou ik XP proberen installeren met maar één latje ram aanwezig, dan kan er al niets verkeerd gaan met dual channel. Probeer ook alles van PCI kaartjes die er niet hoeven in te zitten eruit te doen voor de installatie (had vorige week een PC hier staan die ik moest installeren maar ik kreeg maar geen beeld, muis gaf wel licht enzo, maar dat is normaal omdat er een beetje spanning op je mobo komt te staan als je de stroomkabel hebt aangesloten en je voeding niet op "off" staat; PCI kaartje eruit en alles ging goed...)

bij het onderdeel "detecting devices" een fout krijgen is wel iets raars...is dat voor het kopieren van bestanden bij de installatie van XP?
indien wel dan kan het mss handig zijn om je bios te flashen, voor hetzelfde geld zit je met een "oeroude" bios die voor problemen zorgt. een HDD die het niet doet of voeding die het niet trekt zouden mij echt verbazen maar mag je niet uitsluiten, daarom zou ik eerst XP proberen installeren met zo weinig mogelijk hardware aangesloten (geen front USB, zet die muis niet op USB,...)
Hopelijk werkt het...
Het enige wat ik dan kan proberen is om 1 latje geheugen eruit te halen, want verder is er niets wat ik kan verwijderen, heb helemaal geen kaarten behalve 3D- en die moet ik hebben aangezien ik geen onboard videokaart heb.

Verwijderd

Topicstarter
Nou. Dat heb ik nu ook geprobeerd. Ik heb (in verschillende slots) de latjes afzonderlijk gebruikt, maar dat heeft geen effect.

Ik ga nu proberen om mijn nog oudere harde schijf te gebruiken, daar staat namelijk geen OS op. Kijken of dat lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn oude HDD lukt het wel !!! Hij is door "installing devices heen" !

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nog een vraag. Om mijn hele systeem niet naar beneden te halen wil ik toch een nieuwe harde schrijf kopen.

1. wat is het verschil tussen SATA150 en SATA300 (mijn mobo kan SATA2) ?
2. hoe zit dat met de driver daarvan installeren. Hierboven staat ergens een opmerking over het eerst moeten installeren van die driver voor je XP kan installeren. Maar moet ik daarvoor dan een floppy drive hebben?
Volgens de handleiding van mijn mobo moet ik een diskette maken voor "RAID" mode, en hoeft het niet voor in "non-RAID" mode. Maar wat is het verschil tussen die modes?

Na even Googlen vond ik "RAID is voor meerdere harde schijven". Ik hoef maar 1 harde schijf en wellicht nog 1 externe voor backups later, dus dit is voor mij niet van toepassing.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 11:39 ]

Pagina: 1