Beste luisteraar,
aan de hand van de best buy guides zette ik een computertje in elkaar. Helaas, als ik hem opstart geen beeld. Al mijn vrienden hebben geen idee wat het kan zijn, iemand hier wel?
Geschiedenis
Mijn vorige computer kreeg kuren. Ik had een virusmelding en mijn computer gaf op willekeurige momenten in of net na het opstarten geen beeld meer - zelfs in veilige modus. Aangezien Norton net een week was verlopen en ik een virusmelding had gekregen ben ik naar een computerboer gestapt die mij vertelde dat het moederbord versleten was. Daarom ben ik een nieuwe gaan bouwen aan de hand van de best buy guides.
Specs
Ik gebruik in deze paragraaf de nummers (#) van de onderdelen in het moederbord zoals die ook in de handleiding staan: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf
Power erin en aan. De fans draaien prima. De fan van de videokaart maakt gruwelijk veel herrie, maar dat deed hij altijd al. Ik krijg geen beeld! De computer gaat lekker verder. Ik hoor de DVD rommelen, de HD rommelt ook af en toe (maar ik zie geen HD-LED branden). Dan gaat de fan van de videokaart in stappen langzamer draaien (nu maakt hij dus net iets minder herrie dan een straaljager). Het doet dus van alles, maar ik krijg geen beeld. De reset knop lijkt het te doen, maar aangezien in geen beeld heb en noob ben weet ik dat niet zeker. De monitor slaat overigens helemaal niet aan, het lijkt alsof er dus echt helemaal geen signaal door die kabel richting moinitor gaat.
Vreemd: het lichtje van de optische muis.
Als ik de muis bevestig met een koppelstukje tussen de USB van de muis en zo'n oude ronde 5 pins muis-slot, dan brand de muis zodra ik stroom op de computer zet. Dit dus terwijl de comp nog niet is aangezet
. Als ik hem in een USB-slot stop dan gebeurd dit niet. Hij gaat dan echter ook niet aan als ik de comp. opstart, maar dat zegt niks aangezien ik niet weet hoever de comp nou eigenlijk opstart.
Mijn pogingen om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Andere HD. Ik heb mijn andere HD van 20 GB even geprobeerd om te checken of de 80 GB niet beschadigd was. Alles gaat precies hetzelfde met deze HD (zonder besturingssysteem).
Andere grafische kaart. De GeForce FX had ik gekocht voor zijn TV-out. De oudere (ook AGP) kaart heb ik nog en die was niet stuk, dus die heb ik geprobeerd. Het maakt amper geluid nog omdat de videokaartkoeling passief is. Ik krijg echter geen beeld. Alles gaat hetzelfde als voorheen.
Conclusie
Ik weet het niet meer. Ik hoop dat ik een jumpertje naar AGP moet omzetten op het mobo, maar dat kan ik niet vinden. Heeft er iemand goed nieuws voor me
Bij voorbaat dank,
Quinten
aan de hand van de best buy guides zette ik een computertje in elkaar. Helaas, als ik hem opstart geen beeld. Al mijn vrienden hebben geen idee wat het kan zijn, iemand hier wel?
Geschiedenis
Mijn vorige computer kreeg kuren. Ik had een virusmelding en mijn computer gaf op willekeurige momenten in of net na het opstarten geen beeld meer - zelfs in veilige modus. Aangezien Norton net een week was verlopen en ik een virusmelding had gekregen ben ik naar een computerboer gestapt die mij vertelde dat het moederbord versleten was. Daarom ben ik een nieuwe gaan bouwen aan de hand van de best buy guides.
Specs
- Mobo: ASRock 939 Dual-Sata2. Gekozen omdat ik nog even mijn oude AGP videokaartje wil gebruiken. Gekocht bij 1to0.
- Proc: AMD Athlon 64, 3500+. Was aanbieding bij 1to0, en dual procs vond ik nog te duur.
- Proc-koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (geschikt voor AMD Athlons 64). Gekocht bij FreezingHardware
- Werkgeheugen: DDR PC3200 2GB Dual-Channel Kit. Bij 1to0 gekocht.
- Kast incl. voeding: Arctic Cooling Silentium 3. Bij FreezingHardware gekocht
- Grafische kaart: GeForce FX 5200 (V9520/TD). Oud kaartje, maar nou ook weer niet zo oud dat ik nu al weer geld had voor een nieuwe.
- HD: Western Digital, IDE hard disc, 80GB. Iets meer dan een jaar oud discje met uiteraard al mijn bestanden erop en dus oude installatie XP
- Monitor: oude LG Flatron die het nog altijd prima doet, met uitzondering van heel af en toe een piepje. Ben aan het sparen voor een andere.
Ik gebruik in deze paragraaf de nummers (#) van de onderdelen in het moederbord zoals die ook in de handleiding staan: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf
- Eerst CPU erop gezet. Netjes het hoekje op het hoekje en zachtjes aangedrukt. Hendeltje naar beneden een klaar. Toen de CPU-koeler. Geen gezeur met pasta, want dat zat al netjes op de koeler gesmeerd. Dus erboven gehangen en met het kliksysteem erop gedrukt. Zit mooi stevig vast.
- Werkgeheugen erin geklikt. Beiden in de (primaire) blauwe slots voor het dual processing.
- Voeding CPU-fan bevestigd in #3.
- DVD en HD in kast gehangen. Stom genoeg HD vanaf de verkeerde kant waardoor het kliksysteem even veel druk aan de zijkanten van de HD heeft uitgeoefend en een schokkende klik toen het kliksysteem in zijn gaatjes schoot. Ik heb niet het idee dat de HD beschadigd is, want hij klinkt goed, maar hem er ooit nog uithalen zit er niet in denk ik
. - Mobo in kast geschroefd.
- Voeding Mobo in #2.
- ATX power connector in #4
- USB lijn van front-kast in #21
- Geluidsdraadjes van front-kast in # 27 (dit is overigens wel erg ver, ik heb echt geen ruimte meer bij die 2 snoeren.
- De 4 overige draadjes van de front-kast in #17 (system panel header). Hiertoe moest ik 1 draadje van het 3-pins (1 dummy) power-LED verplaatsen naar de dummy-positie. Alle 'klikkertjes' heb ik met de tekst naar de buitenkant van het bord bevestigd. De Power-LED en de Power-SW en volgens mij ook de Reset-SW doen het. Het HDD-LEDje heb ik echter nog niet zien branden.
- HD aan uiteinde van het primaire IDE slot gehangen, en DVD-brander aan uiteinde van de secundaire. Beide voedingen ook erin gedaan.
- Muis en toetsenbord erin, en scherm in videokaart.
Power erin en aan. De fans draaien prima. De fan van de videokaart maakt gruwelijk veel herrie, maar dat deed hij altijd al. Ik krijg geen beeld! De computer gaat lekker verder. Ik hoor de DVD rommelen, de HD rommelt ook af en toe (maar ik zie geen HD-LED branden). Dan gaat de fan van de videokaart in stappen langzamer draaien (nu maakt hij dus net iets minder herrie dan een straaljager). Het doet dus van alles, maar ik krijg geen beeld. De reset knop lijkt het te doen, maar aangezien in geen beeld heb en noob ben weet ik dat niet zeker. De monitor slaat overigens helemaal niet aan, het lijkt alsof er dus echt helemaal geen signaal door die kabel richting moinitor gaat.
Vreemd: het lichtje van de optische muis.
Als ik de muis bevestig met een koppelstukje tussen de USB van de muis en zo'n oude ronde 5 pins muis-slot, dan brand de muis zodra ik stroom op de computer zet. Dit dus terwijl de comp nog niet is aangezet
Mijn pogingen om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Andere HD. Ik heb mijn andere HD van 20 GB even geprobeerd om te checken of de 80 GB niet beschadigd was. Alles gaat precies hetzelfde met deze HD (zonder besturingssysteem).
Andere grafische kaart. De GeForce FX had ik gekocht voor zijn TV-out. De oudere (ook AGP) kaart heb ik nog en die was niet stuk, dus die heb ik geprobeerd. Het maakt amper geluid nog omdat de videokaartkoeling passief is. Ik krijg echter geen beeld. Alles gaat hetzelfde als voorheen.
Conclusie
Ik weet het niet meer. Ik hoop dat ik een jumpertje naar AGP moet omzetten op het mobo, maar dat kan ik niet vinden. Heeft er iemand goed nieuws voor me
Bij voorbaat dank,
Quinten