Toon posts:

Gaming en virtualisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door nieuwe hardware is het steeds meer mogelijk om virtualisatie te gebruiken. Is het voor voor gameontwikkelaars niet interessant om games te laten draaien in een apart besturingssysteem (ongeveer als het xbox 360 besturingssysteem) naast Windows, MacOS of Linux. Wat mijn gedachten zijn is een minimaal besturingssysteem speciaal voor games naast een regulier OS.

Een voordeel kan zijn meer prestaties met minder hardware en een nadeel is de ondersteuning van hardware.

Ik wil graag weten of jullie dit een voordeel of een nadeel vinden.

Voor meer info over virtualisatie.
http://www.virtualization.info/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 15:08
Nadeel: Switchen tussen OSsen zodra je wil gamen.

Zelf vind ik het een nadeel. Ze kunnen beter een game mode in een OS bouwen die alles killed tot op het bot, zodat je spellen maximaal draaien.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
eXistenZ_NL schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:12:

Zelf vind ik het een nadeel. Ze kunnen beter een game mode in een OS bouwen die alles killed tot op het bot, zodat je spellen maximaal draaien.
op een of andere manier kun je dat al in windows xp doen, dat alle geheugen voor alleen maar het spel gebruikt wordt en niks anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:04
eXistenZ_NL schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:12:

Dat is niet echt een nadeel, je denkt te veel in vmware/virtual pc omgevingen. Je kan het aparte game-OS totaal onzichtbaar voor de gebruiker maken, vergelijkbaar als je een applicatie start op een server via citrix. Visueel gezien lijkt het gewoon dat je het lokaal start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dragon9114 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:17:
op een of andere manier kun je dat al in windows xp doen, dat alle geheugen voor alleen maar het spel gebruikt wordt en niks anders.
HEBBEN !!! :9~ Een linkje toevallig ??

Verder was er vroeger een alternative shell voor Windows 98SE en ME die GameOS ofzo heette, maar dat was echt 3 keer niks/een flop :X

* nero355 zou geen problemen hebben met een Game OS waarvoor je moet rebooten => Lekker Linux draaien en voor je games even rebooten naar een 100% op gaming gericht OS :9 :>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:37:
[...]

Verder was er vroeger een alternative shell voor Windows 98SE en ME die GameOS ofzo heette, maar dat was echt 3 keer niks/een flop :X

* nero355 zou geen problemen hebben met een Game OS waarvoor je moet rebooten => Lekker Linux draaien en voor je games even rebooten naar een 100% op gaming gericht OS :9 :>
De vanderpool en pacifica technologie maken het mogelijk om een apart OS zonder aanpassingen te laten draaien binnen het gebruikte ook OS. Dit maakt het mogelijk om windows xp op linux te draaien zonder significante performace verlies.

Mijn idee erachter is een soort geoptimaliseerd os voor games dat via virtualisatie techniek zonder al teveel performance verlies op andere OS's kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-08 14:50
nero355 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 11:37:
[...]

Wellicht deze?
http://support.microsoft.com/kb/331796/
Anders [google=windows xp game performance]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het enige wat je ermee bevorderd is "platform onafhankelijkheid", mits je die virtuele machine op meerdere OS'en kan draaien.

Echter is het virtuele OS een extra laag bovenop het normale OS dus zal je game altijd minder snel nooit sneller draaien in vergelijking met games die direct het echte OS kunnen aanspreken.

[ Voor 7% gewijzigd door Creepy op 14-04-2006 12:09 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:04:
Het enige wat je ermee bevorderd is "platform onafhankelijkheid", mits je die virtuele machine op meerdere OS'en kan draaien.

Echter is het virtuele OS een extra laag bovenop het normale OS dus zal je game altijd minder snel nooit sneller draaien in vergelijking met games die direct het echte OS kunnen aanspreken.
De vanderpool techniek maakt het mogelijk om het mogelijk via virtualisatie om op apart gedeelte van de processor een OS te draaien. Hierdoor wordt het virtuele OS geen extra laag op het normale OS en kan de hardware directer worden aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:47:
[...]

De vanderpool techniek maakt het mogelijk om het mogelijk via virtualisatie om op apart gedeelte van de processor een OS te draaien. Hierdoor wordt het virtuele OS geen extra laag op het normale OS en kan de hardware directer worden aangesproken.
Dan nog wordt niet de volledige processor gebruikt voor de game. Op zich is het idee leuk, maar onrealiseerbaar. Om zoiets te starten heb je steun nodig van gameproducenten nodig, en veel ook. Ze richten zich al niet op linux, dus waarom zouden ze zich richten op iets anders dat waarschijnlijk initieel geen aanhangers heeft? Vergeet niet dat voor elk stukje hardware dan ook ondersteund moet worden, en dat is ook bij linux niet het geval.

Vergeet het maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Lijkt me overbodig; virtualisation kost alleen maar resources. Tenslotte draai je dan je "Game OS" naast Windows, dus Windows blijft gewoon geheugen claimen (en een enkele CPU cycle).

Overigens is het een fabeltje dat het OS zo'n grote gebruiker van geheugen is. De reden is dat moderne OSen ongebruikt geheugen niet verspillen, maar inzetten voor caches. Als een game dat nodig heeft, dan kan Windows het eenvoudig teruggeven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1