Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

APK personenauto's eens in twee jaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

PWM schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:24:
[...]

Kleine aanpassing :+

Dat dus :)
Jammer, mijn auto gaat de volgende APK namelijk niet overleven haha :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Moet er niet aan denken als mijn auto niet jaarlijks meer gekeurd hoeft te worden. Die van mij leeft op kleine onderhoudsbeurtjes en zo nu en dan eens wat vervangen als ik merk dat iets niet helemaal goed meer is. Bij de APK ontdekken ze dan de rest van de dingen die nog niet opgevallen waren.
IMHO mogen ze er idd wel het 4 - 8 systeem invoeren waarbij er na 8 jaar jaarlijks gekeurd wordt. Ik ben niet de enige met een auto van 15 jaar oud die gewoon elk jaar een checkup nodig heeft. Nu ga ik dan wel gewoon elk jaar op zijn tijd naar de garage voor een checkup, ook als dit niet zou moeten, maar er zijn genoeg kamikazepiloten zonder geld die gewoon een checkup overslaan omdat het niet meer verplicht is.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 16:05

Khaine

Python liefhebber

Mij lijkt het verstandig om de APK te koppelen aan je verzekering. Je moet immers opgeven voor die verzekering hoeveel KM's je verwacht in het jaar te maken. Als dat er b.v. 7500 zijn kun je m.i. best af met een tweejaarlijkse keuring.
Als je 15000 of meer maakt slijt je auto sneller, en zou ik een jaarlijkse keuring geen gek punt vinden.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Khaine schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:04:
Mij lijkt het verstandig om de APK te koppelen aan je verzekering. Je moet immers opgeven voor die verzekering hoeveel KM's je verwacht in het jaar te maken. Als dat er b.v. 7500 zijn kun je m.i. best af met een tweejaarlijkse keuring.
Als je 15000 of meer maakt slijt je auto sneller, en zou ik een jaarlijkse keuring geen gek punt vinden.
Een auto kan ook door roesten als hij stil staat hoor ;).

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

squaddie schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:10:
[...]

Hoe je het went of keert apk blijft een moment opname, kortom ongeacht welke frequentie wordt gebruikt als iemand voor de apk er een paar fatsoenlijke bandjes onderzet en deze na de weer in de garage legt is niet uit te bannnen. Als je dit de kop wil indrukken dan zal de politie meer aandacht moeten besteden om dergelijke autos van de weg plukken en aan een controle onderwerpen en als het blijkt dat de auto niet voldoet een bekeuring uitschrijven en dan bedoel ik niet uitsluitend dat kapotte lampje.

Verder ben ik wel voor de APK frequentie van 4 vrijgesteld, daarna elke 2 jaar vanaf 8 jaar elk jaar.
Die pakkans krijg je nooit hoog genoeg om relevant te worden. Met de APK-keuring zijn de ergste barrels al van de weg af, remmen e.d. ga je niet elk jaar verbouwen. Bandjes is een risico, maar als je BEWUST elk jaar slechte bandjes terugzet ben je ziek in je kop :X
Schimmige autohandelaren doen het nog wel eens, ergens anders de auto APK laten keuren, en vervolgens de oude bandjes eronder :X. En dat ergens anders (bijv mijn oom) krijgt dan op zijn kop dat ze met de APK hebben gesjoemeld... jaja 8)7
Bartjeee schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:07:
[...]

Een auto kan ook door roesten als hij stil staat hoor ;).
Hoeveel auto's van jonger dan 10 jaar roesten zo geweldig veel dat in 2 jaar tijd de balken doorrotten?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
squaddie schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:10:
[...]

Verder ben ik wel voor de APK frequentie van 4 vrijgesteld, daarna elke 2 jaar vanaf 8 jaar elk jaar.
Kortom dat scheelt 3 keuringen tov de situatie zoals die nu is op de hele levensduur van de auto (tenzij die voor die tijd al total-loss is)
Totaal dus zo'n 100 euro, aangezien men verwacht dat er vrijwel geen duur onderhoud nodig wordt geacht tijdens de keuring.
Waarom is men dan uberhaupt hierover bezig?
Is vrijwel geen winst voor de autobezitter en al met al lever je wel wat veiligheid in, omdat mensen gemiddeld met gladdere banden zullen doorrijden (vraag jezelf maar eens af hoe vaak je het profiel checked op je banden) en mischien met minder goede remmen rondrijden. Dat zijn namelijk de dingen die redelijk ongemerkt slijten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Betreffende onderhoud en keuringen weet Jan met de Pet het wel beter. Gewoon ieder jaar keuren door een onafhankelijke instantie en klaar. Bijvoorkeur iedere 6 maanden of iedere 20 000km maar dat is niet haalbaar.

Een auto is een simpel ding maar er kunnen veel dingen mee misgaan waar men geen weet van heeft. Maar anderzijds, het zou geen slechte zaak zijn mochten er meer doden in het verkeer vallen door haperende systemen. Weten de mensen weer meteen dat ze niet al te veel op die systemen moeten vertrouwen. Misschien dan toch maar naar 2 jaar?

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 12-03-2007 01:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Auto's die op benzine rijden, hoeven straks minder vaak een APK-keuring te ondergaan dan auto's die rijden op diesel of LPG. Dat zei verkeersminister Camiel Eurlings vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Het APK-regime voor benzineauto's wordt versoepeld naar eens in de twee jaar. Voor diesel- en LPG-wagens blijft de huidige jaarlijkse keuringsplicht van kracht.

De laatste categorieën auto's worden vaker afgekeurd, zo blijkt uit onderzoek. Eurlings vindt dat niet zo verwonderlijk. Hij wees erop dat deze voertuigen doorgaans intensiever worden gebruikt.
nu.nl

Ik vraag me af of dit niet onder het kopje discriminatie valt?

Bij een benzineauto is twee jaar potentieel onveilig rondrijden dus geen enkel probleem volgens Eurlings, maar bij diesel en LPG is dat wel het geval? Riekt nogal onfris imho...

En trouwens, LPG en benzine is toch altijd gecombineerd, of zijn er ook wagens die geen benzine hebben maar alleen LPG?

Virussen? Scan ze hier!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12

Wimo.

Shake and Bake!

Over het algemeen maken LPG en diesel bakken wel 3x zoveel km's als benzine varianten. Dus .. ergens zit er wel logica.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wimo. schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:11:
Over het algemeen maken LPG en diesel bakken wel 3x zoveel km's als benzine varianten. Dus .. ergens zit er wel logica.
Maar er zijn ook benzinewagens waar heel veel mee gereden word, en LPG/diesels waar weinig mee gereden word.

Wat is de logica achter het feit dat een veelrijdende benzineauto niet jaarlijks hoeft en een weinig rijdende diesel/LPG wel?

Vind Eurlings het niet erg als benzineauto's een ongeluk veroorzaken doordat er iets kapotgaat dat bij APK had opgemerkt geworden, en bij een diesel wel?

Dat past wel in de anti-diesel hetze die het kabinet voert (denk aan minister Cramer met d'r uitspraken over dit onderwerp). Maar het lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.

Als je dat (meer rijden) als argument wil gebruiken moet je het niet onderverdelen naar brandstofsoort, maar naar afgelegde kilometers

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 13-04-2007 17:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 01:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waarschijnlijk wilden ze gewoon voor alle auto's het om de 2 jaar doen, maar hebben ze daarbij voor dieselauto's afgezien ivm roetmeting, en bij LPGauto's ivm gastank?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

wildhagen schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:14:
[...]

Maar er zijn ook benzinewagens waar heel veel mee gereden word, en LPG/diesels waar weinig mee gereden word.

Wat is de logica achter het feit dat een veelrijdende benzineauto niet jaarlijks hoeft en een weinig rijdende diesel/LPG wel?

Vind Eurlings het niet erg als benzineauto's een ongeluk veroorzaken doordat er iets kapotgaat dat bij APK had opgemerkt geworden, en bij een diesel wel?

Dat past wel in de anti-diesel hetze die het kabinet voert (denk aan minister Cramer met d'r uitspraken over dit onderwerp). Maar het lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.

Als je dat (meer rijden) als argument wil gebruiken moet je het niet onderverdelen naar brandstofsoort, maar naar afgelegde kilometers
Diesel waar weinig km's mee worden gemaakt? Ik denk dat er daar maar weinig van zijn :) Hier in NL betalen we bergen wegenbelasting voor diesel en lpg wagens. Je kan er rustig vanuit gaan dat 99% van de dieselrijders veel km's maken. Anders was de diesel allang de deur uit gegaan voor een benzine wagen.

Verwijderd

het is van de zotte dat we de apk frequentie gaan verandere... voor welke brandstofsoort dan ook
De apk moet strenger! en niet minder streng worden
maarja nederlands denken alleen aan de centen... de 30euro op jaarbasis (bij een dealer)

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Wat mij betreft blijft het gewoon jaarlijks. Waarom? Zo ben je er zeker van dat alle auto's op de weg aan de minimale veiligheidseisen voldoet, en voor die paar tientjes per jaar hoef je het ook niet te doen.

Plus dat veel auto's dan ook goed onderhouden blijven, aangezien het gros van de mensen de APK tegelijk laten uitvoeren met een onderhoudsbeurt.

Volvotips.com

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik twijfelde of ik nog een topic hierover zou openen maar ik had er in het verleden al eentje gemaakt :)
Wimo. schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:26:
Je kan er rustig vanuit gaan dat 99% van de dieselrijders veel km's maken. Anders was de diesel allang de deur uit gegaan voor een benzine wagen.
Mijn privé diesel rijdt momenteel niet zo gek veel, iig te weinig om het omslag punt te halen, maar als ik een benzine variant zou kopen die aan mijn huidige eisen voldoet, ik zoveel geld bij moet leggen (zo'n 10.000 euro) waar ik heel wat wegenbelasting voor m'n diesel van kan betalen. Dan doe ik dat liever ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _JGC_
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 18:57:
het is van de zotte dat we de apk frequentie gaan verandere... voor welke brandstofsoort dan ook
De apk moet strenger! en niet minder streng worden
maarja nederlands denken alleen aan de centen... de 30euro op jaarbasis (bij een dealer)
Laat ze dan eerst die oplichters eens aanpakken.

Ik heb 3 jaar bij een automaterialenzaak gewerkt, 2 keer mijn auto daar laten keuren, beide keren 35 euro voor een dieselauto, inclusief roetmeting, herkeuring en afmelden. Vorig jaar had ik een baan op 100km afstand van huis, waarbij ik elke dag een auto nodig had. Aangezien de toko waar ik anders mijn APK doe niet op zaterdags keurt en geen auto's uitleent (nouja, een grote mitsubishi bus, maar daar word je ook niet vrolijk van als je er 200km mee gaat rijden), besloot ik het maar bij de euromaster te doen 2 panden verderop van mijn werk...

"APK keuringen vanaf 25 euro"

Dat stond er met grote letters op de voorgevel. Ik zet mijn auto daar neer, maak afspraak voor keuring , 37.50 omdat die 25 euro alleen in combinatie met een kleine beurt is (zat net 3000km terug nieuwe olie in die bak) en ga naar mijn werk. Haal ik vervolgens om 17:00 mijn auto op, afgekeurd. Ik dat ding een paar dagen later voor herkeuring doen, krijg ik vervolgens de rekening:

37,50 APK
37,50 roetmeting (!)
10,- afmeldkosten (!)

en daarbij nog iets van 20 euro voor iets wat ze nog weer gevonden hadden en snel ff gefixt hadden. Totaalbedrag zo'n 100 euro... idd VANAF 25 euro. Oplichters.

Dit uiteraard bij dezelfde toko die de 2e band voor de helft van de prijs aanbiedt en de 1e 2x zo duur maakt (alle prijzen zijn excl heffingen en verwijderingsbijdrage) en dan ook nog eens fortuinen rekent voor het monteren van die dingen (hoezo zou je voor 10-15 euro een band kunnen monteren, er nieuwe ventielen bij kunnen doen en er stukjes lood opplakken?)

Ik zit nu inmiddels dichter bij mijn werk, 28km ipv 102km. Nog steeds dezelfde auto, ik ga echt geen nieuw brik kopen voor die 2 jaar dat ik nog in dit land woon. Binnenkort dat ding maar eens aanbieden voor APK+grote beurt bij de toko waar ik normaal mijn APK en onderhoud ook doe. Dan maar wat uren opnemen, is altijd nog goedkoper en leuker dan je laten besodemieteren door een toko die staat te gooien met "aanbiedingen".

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Gunner schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:38:
Ik twijfelde of ik nog een topic hierover zou openen maar ik had er in het verleden al eentje gemaakt :)

[...]
Mijn privé diesel rijdt momenteel niet zo gek veel, iig te weinig om het omslag punt te halen, maar als ik een benzine variant zou kopen die aan mijn huidige eisen voldoet, ik zoveel geld bij moet leggen (zo'n 10.000 euro) waar ik heel wat wegenbelasting voor m'n diesel van kan betalen. Dan doe ik dat liever ;)
Dat kan, vergeet de jaarlijkse keuring straks ook niet in je berekening mee te nemen :)

• Wok
  • Laatst online: 20:28

Wok

Dakloos...

wildhagen schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:14:
[...]

Met hem ^^ :)

Ik ben wat dat betreft een mooi praktijkvoorbeeld met 60k km afgelopen jaar @ Euro95 (weliswaar leasekar, maar toch ;) ). De aanname dat diesel/LPG-rijders meer kilometers maken loopt dus (deels) spaak. Niet alleen omdat ik toevallig een uitzondering ben, maar ook omdat LPG steeds meer in zwang raakt door de hoge brandstofprijzen. Een LPG-auto is bij een gering aantal kilometers per jaar (bij een tweedehands auto met LPG al bij ca. 8k km per jaar; oldtimers al helemaal buiten beschouwing gelaten) tegenwoordig al voordeliger dan een vergelijkbare auto op louter benzine. Zeker onder de particulier/prive rijdende Jan Modaal klasse (gemiddeld 15k km per jaar), heeft LPG de laatste jaren een grote toevlucht genomen t.o.v. benzine.

Sowieso ben ik geen voorstander van verruiming van de APK-termijn. Je wilt niet weten hoeveel een auto kan aftakelen in een jaar :X (een lompe boer kan een splinternieuwe auto binnen jaar slooprijp krijgen en helaas rijden er best veel lompe boeren op de weg). Een auto die vorig jaar nog glansrijk door de APK kwam, kan dit jaar waarlijk een tikkende tijdbom zijn geworden (ik heb het in de praktijk gezien :X ) laat staan als de termijn verruimd wordt ;(

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

ik denk dat de beste lange termijn oplossing toch is om Reparende istantie's te gaan scheiden van keuringen... maar of dat er gaat komen? waarschijnlijk niet

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wok schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 20:42:
[...]

Sowieso ben ik geen voorstander van verruiming van de APK-termijn. Je wilt niet weten hoeveel een auto kan aftakelen in een jaar :X (een lompe boer kan een splinternieuwe auto binnen jaar slooprijp krijgen en helaas rijden er best veel lompe boeren op de weg). Een auto die vorig jaar nog glansrijk door de APK kwam, kan dit jaar waarlijk een tikkende tijdbom zijn geworden (ik heb het in de praktijk gezien :X ) laat staan als de termijn verruimd wordt ;(
Eens.

Ik vind het erg dubieus. Aan de ene kant wil men het verkeer veiliger maken door allerlei trajectcontroles, doorgetrokken strepen, 30km zones etc in te voeren en aan de andere kant wil men dan gaan 'bezuinigen' op zoiets belangrijks als de staat van de voertuigen. Volstrekte waanzin!
Ik werk zelf bij een autobedrijf en als je ziet hoeveel gammele wrakken er rondrijden, bah. En dan zijn wij merkdealer, waar dus over het algemeen mensen met knaken komen. Laat staan hoe de autos er aan toe zijn die bij de onafhankelijke garage komen.

De diesel/LPG redenering kan ik ergens wel volgen, maar als je kijkt welke mensen daadwerkelijk bezuinigen op onderhoud, dan heb je het over de 10.000km per jaar prive benzine rijders. Veelrijders zijn over het algemeen veel zuiniger op hun auto en zorgen er ook beter voor qua onderhoud. De eerste groep rijdt dan wel niet veel, maar als je kijkt hoe hun auto's er af en toe aan toe zijn, bah..Ik word er eng van.

Nee, ik ben tegen. Wel ben ik het eens met de mening dat de onafhankelijkheid ver te zoeken is. Eigenlijk zouden keuren en repareren bij afzonderlijke bedrijven moeten gebeuren.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_JGC_ schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:42:
[...]

Laat ze dan eerst die oplichters eens aanpakken.

Ik heb 3 jaar bij een automaterialenzaak gewerkt, 2 keer mijn auto daar laten keuren, beide keren 35 euro voor een dieselauto, inclusief roetmeting, herkeuring en afmelden. Vorig jaar had ik een baan op 100km afstand van huis, waarbij ik elke dag een auto nodig had. Aangezien de toko waar ik anders mijn APK doe niet op zaterdags keurt en geen auto's uitleent (nouja, een grote mitsubishi bus, maar daar word je ook niet vrolijk van als je er 200km mee gaat rijden), besloot ik het maar bij de euromaster te doen 2 panden verderop van mijn werk...
APK keuringen kunnen niet op zaterdag. Je kan in het weekend geen auto's afmelden bij de RDW. En op het moment dat je een auto afmeld moet je die in je garage hebben staan, omdat de RDW een steekproef kan houden.

Dat die toko het wel doet kan wel..maar als ze controle krijgen op maandag zijn ze flink de lul...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 21:09

trixx

-CTU- SuiZide

Timmert schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:05:
[...]

Nee, ik ben tegen. Wel ben ik het eens met de mening dat de onafhankelijkheid ver te zoeken is. Eigenlijk zouden keuren en repareren bij afzonderlijke bedrijven moeten gebeuren.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 21:09

trixx

-CTU- SuiZide

Timmert schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:05:
[...]

Das lekker. Weer een regel erbij..... Het idee is nl. minder regels in Nederland.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• _JGC_
Glashelder schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:08:
[...]

APK keuringen kunnen niet op zaterdag. Je kan in het weekend geen auto's afmelden bij de RDW. En op het moment dat je een auto afmeld moet je die in je garage hebben staan, omdat de RDW een steekproef kan houden.

Dat die toko het wel doet kan wel..maar als ze controle krijgen op maandag zijn ze flink de lul...
Die toko heeft 1 APK keurmeester, die alleen van maandag t/m vrijdag werkt. Ik laat over het algemeen weekends mijn auto onderhouden, maar voor APKs moet ik of uitwijken naar een garage op loopafstand van mijn werk, of zorgen voor ander vervoer, of vrije uren opnemen. Vorig jaar heb ik dus gekozen voor een APK station naast mijn werk, wat ook de laatste keer is dat ik me laat oplichten door zoiets. Dit jaar zorg ik wel voor een van de andere alternatieven.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik vind het een slecht plan.
Er rijden zat barrels rond op onze wegen, dat worden er straks nog meer. En dat gezeur over dat het geld kost die APK keuring, als je gewoon je wagen goed onderhoudt en netjes z'n service beurtjes geeft dan hadden eventuele kosten van onderdelen toch wel naar voren gekomen. Zorg dat je zelf lekker je lampjes vervangt en je vloeistoffen bijhoudt. Kost geen drol maar de garage vraagt maar al te graag 30 euro voor het vervangen van 1 lampje!! (Volkswagendealer Pouw in Zaandam heeft daar een mooi handje vol van.)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 18:23
ach eurlings had het ook zo kunnen doen dat de apk net zo geregeld is als bij motoren. Alleen is de eigen verantwoordelijkheid bij motoren gewoon wat evidenter aanwezig. Motor kapot ==> gevolgen veel erger.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1 2 Laatste