Wifi netwerk onder moeilijke omstandigheden

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 17:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Kenissen van me willen in hun winkel een wifi netwerk ontvangen. Een situatie schets: hun winkel ligt 20m achter hun huis waar ze hun internet (Chello) binnen krijgen. Een kabel trekken is niet echt een optie, en de elektische installatie 'hangt' aan het huis van de buren (hun ouders), dus dLAN gaat niet werken. Dus dacht ik aan een WiFi router. Echter, hun winkel bestaat voor een groot gedeelte waar een stalen dak op zit. Ik vrees dat dit de ontvangst van WiFi signalen nogal bemoeilijkt. Het grootste probleem is dat ff proberen meteen erg duur is en als het niet werkt zit je met de apparatuur (terug brengen kan natuurlijk, maar dan is het probleem nog niet opgelost).

Ik heb begrepen dat het WiFi signaal versterken bij de router niet mag , maar dat er wel WiFi ontvangers zijn met ingebouwde +12dB booster. Kan ik zoiets gebruiken om toch WiFi te ontvangen, of is dat niet voldoende door het stalen dak?

Of kan ik een WiFi antenne op het dak plaatsen die de signalen dan weer in een kabeltje 'propt'. Wireless in de winkel is nl. niet perse nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Je kunt speciale WiFi richtantennes gebruiken. Zijn over het algemeen niet te duur en bij de betere IT zaak te koop. dmv het signaal te richten ben je zeker van een (beter) ontvangst. Wij zelf gebruiken ze opschepen voor naar de wal.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 13:18 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De router boosten (dmv firmware ofzo) is inderdaad niet toegestaan omdat je dan in de categorie "officieel zendstation" gaat vallen. En ben je piraat ;)

Ik denk zelf dat het stalen dak inderdaad problemen gaat opleveren.
Ik heb zelf 10 meter afstand met baksteen en hout ertussen (niet eens dik) en heb soms al 40% ofzo ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-04 08:23
Anders maar je in de winkel een LAN, en doe je allen de interlink als WLAN? Dan kun je langs het dak :Y)

als je er 2 simpele richtantennes tussen zet kun je ook voorkomen dat er meteen grapjassen proberen in te breken, want je hebt veel minder ontvangst buiten de straal.

Ik heb een prima ontvangst over 750 meter open air, met een rondstraal antenne vam 10 dBi en een 13 dBi richtantenne. Verder gewoon standaard D-Link 802.11g apparatuur...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 12:55:
Je kunt speciale WiFi richtantennes gebruiken. Zijn over het algemeen niet te duur en bij de betere IT zaak te koop. dmv het signaal te richten ben je zeker van een (beter) ontvangst. Wij zelf gebruiken ze opschepen voor naar de wal.
of je deze vraag hier mag beantwoorden weet ik niet, maar wat voor winkels heb je het dan over? der zit hier in twente namelijk niet zo veel (zeg maar gerust niets) die wlan antennes verkopen....
en ja heb pricewatch gezien

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-04-2006 19:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

20 meter kabel is een probleem?
Since when?
Pvc-pijp (3/4 dikte), kabel erin en trekken maar. Kan zelfs langs de muur, plafond of dakrand.
Ik heb zelf een 15 meter pijp + kabel onder de grond liggen naar de garage, afgemonteerd en wel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:01:
20 meter kabel is een probleem?
Since when?
Pvc-pijp (3/4 dikte), kabel erin en trekken maar. Kan zelfs langs de muur, plafond of dakrand.
Ik heb zelf een 15 meter pijp + kabel onder de grond liggen naar de garage, afgemonteerd en wel.
Tussen de winkel en het huis ligt een parkeeplaatsje. We proberen te vermijden dat we dit moeten open breken, dat wordt nl. nooit meer echt netjes.

Komt er uit zo'n richt-antenne weer UTP kabel, of moet daar dan weer een router achter?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

zonoskar schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:58:
[...]

Tussen de winkel en het huis ligt een parkeeplaatsje. We proberen te vermijden dat we dit moeten open breken, dat wordt nl. nooit meer echt netjes.
Asfalt of tegels?
Tegels is easy.
En anders langs de wand/muur/whatever.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

bartgrefte schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:35:
[...]

of je deze vraag hier mag beantwoorden weet ik niet, maar wat voor winkels heb je het dan over? der zit hier in twente namelijk niet zo veel (zeg maar gerust niets) die wlan antennes verkopen....
en ja heb pricewatch gezien
We hebben die antennes bij Radio Holland gehaald. Deze zijn aan te sluiten op het accesspoint en op de ontvanger; dus geen utp output. Dus eigenlijk een vervanging van de antenne op je WiFi toestellen. Richtantennes kun je met verlengkabel kopen zodat je die op de daken kunt plaatsen van de gebouwen. Geschatte kost per antenne 200 eurie.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 22:05:
[...]

We hebben die antennes bij Radio Holland gehaald. Deze zijn aan te sluiten op het accesspoint en op de ontvanger; dus geen utp output. Dus eigenlijk een vervanging van de antenne op je WiFi toestellen. Richtantennes kun je met verlengkabel kopen zodat je die op de daken kunt plaatsen van de gebouwen. Geschatte kost per antenne 200 eurie.
€200 is wel een beetje veel. maar ehm.. ik kan geen antennes op hun site vinden die voor LAN's geschikt zijn. 't is allemaal sattelietcommunicatie, tv ontvangen enz...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 13:03

DaRoot

Some say...

Je zou evt. zelf antennes kunnen bouwen, beetje afhankelijk van hoe handig je bent. Zijn genoeg how-to's te vinden over hoe zelf richtantennes te bouwen. De grootste kosten zitten dan qua onderdelen in de connectors.

Edit:
Check hier maar eens: http://pe2er.nl/biquad/

[ Voor 14% gewijzigd door DaRoot op 13-04-2006 12:07 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dat is een mooie bouwtekening, die ga ik proberen. Zou het afdoende zijn om zo'n antenne te maken voor de ontvangkant alleen, zodat het AP in huis ook gebruikt kan worden voor een laptop?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Denk dat er maar één manier voor is om daar achter te komen...

Trial & Error

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-04 20:31
mensen,

ik merk even dat ik moet ingrijpen,

20 METER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

daar ga je dus echt geen richtantennes voor gebruiken.

wat je kunt doen is een accespoint neerzetten voor het raam bij de buitenmuur, en een bridge bij de ontvangende kant ( of pc of whatever)

dan moet je toch echt wel verbinding krijgen, je gaat toch geen richtantennes gebruiken die voor afstanden van minimaal 800 meter bedoelt zijn. doe even normaal.

mocht de accespoint niet lekker werken voor het raam ofzo, zet em dan even buiten neer, ramen kunnen soms lastig werken, mocht de ontvangst buiten beter zijn.

Dan even je ap in een waterdicht doosje bouwen en buiten aan de muur hangen.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Zo hangen er dus 2 AP's aan onze gebouwen (70 meter afstand + straat / bomen er tussen). Verbinding is perfect, met normale antenne's (Asus WL500g's met alternatieve firmware).

Ik snap in hemelsnaam niet waarom mensen soms zo moeilijk kunnen doen, maargoed dat is een ander verhaal :+

[edit]
Je reactie vind ik een beetje overdreven. Ik wil alleen maar aangeven dat het gebruik van richtantennes een optie is. Als de topicstarter dit dan wil gebruiken, prima.
Jongens, beetje minder mag wel, niet? Richtantenne's hoeven helemaal niet genoemd te worden, want die werken (vaak) ook niet door een staalen constructie heen. Dus buiten plaatsen is de makkelijkste optie die er is. Maargoed laten we ontopic gaan en niet gaan zeuren over het wat onhandige taalgebruik van sommige mensen hier.
Maar beweren dat ik niet normaal ben en jij de grote pro vind ik een beetje ver gaan.
Klopt, maar dan is jou reactie alsnog overdreven, je kan er ook overheen lezen, en kijken naar wat er bedoeld word en niet kijken naar het taalgebruik. Maargoed wie ben ik hé.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 13:21 ]

Verwijderd

shure-fan schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:01:
mensen,

daar ga je dus echt geen richtantennes voor gebruiken.

wat je kunt doen is een accespoint neerzetten voor het raam bij de buitenmuur, en een bridge bij de ontvangende kant ( of pc of whatever)

dan moet je toch echt wel verbinding krijgen, je gaat toch geen richtantennes gebruiken die voor afstanden van minimaal 800 meter bedoelt zijn. doe even normaal.

mocht de accespoint niet lekker werken voor het raam ofzo, zet em dan even buiten neer, ramen kunnen soms lastig werken, mocht de ontvangst buiten beter zijn.

Je reactie vind ik een beetje overdreven. Ik wil alleen maar aangeven dat het gebruik van richtantennes een optie is. Als de topicstarter dit dan wil gebruiken, prima. Maar beweren dat ik niet normaal ben en jij de grote pro vind ik een beetje ver gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

shure-fan schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:01:
mensen,
.....
With Shure-fan ... straling gaat 'onder het dak door'? Dan heeft dat geen invloed, eerder versterkend denk ik. Koop aan ontvangst kan desnoods USB ontvangertje, best wel goed met een paar meter te verlengen zodat je een optimaal plekje kan vinden en echt goedkoper dan een bridge en dat soort oplossingen!

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:45

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:07:
[...]

Zo hangen er dus 2 AP's aan onze gebouwen (70 meter afstand + straat / bomen er tussen). Verbinding is perfect, met normale antenne's (Asus WL500g's met alternatieve firmware).

Ik snap in hemelsnaam niet waarom mensen soms zo moeilijk kunnen doen, maargoed dat is een ander verhaal :+
Zit er ook iets van een stalen dak tussen dat door vele in dit topic als een probleem word gezien?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

franssie schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:10:
[...]

With Shure-fan ... straling gaat 'onder het dak door'? Dan heeft dat geen invloed, eerder versterkend denk ik. Koop aan ontvangst kan desnoods USB ontvangertje, best wel goed met een paar meter te verlengen zodat je een optimaal plekje kan vinden en echt goedkoper dan een bridge en dat soort oplossingen!
Ooit gehoord van de Fresnel zone? Kan je denken dat het eronder door gaat, maar ongemerkt kan dat dak voor nog aardig wat trammelant zorgen.

Denk dat de strekking van de reacties hier meer is: het kan werken, maar kijk niet heel raar op dat je evt. extra antennes nodig hebt. Aantal reacties hierboven zitten goede dingen tussen, ze worden alleen wel errug overdreven gebracht. Er zit natuurlijk ook aardige verschillen tussen merken apparatuur onderling.

't Is gewoon moeilijk een uitspraak te doen of het gaat werken of niet. Ik zou gewoon in goed overleg met de leverancier afspreken dat je het koopt, het test, en binnen redelijke termijn (een week ofzo) kunt retourneren indien het gewoon niet goed werkt. Als dit juist overlegd wordt, lijkt me het geen enkel probleem.

Verwijderd

royco_100 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:11:
Zit er ook iets van een stalen dak tussen dat door vele in dit topic als een probleem word gezien?
Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen stalen dak tussen zit, dus de accesspoint BUITEN ophangen, dan hoef je niet door het dak heen.

Hier in het gebruik (mijn werk) hebben we een aanbouw, daar zit ook een stalen constructie in, waar wifi NIET doorheen wil. Daar hangen dus 2 extra accesspoints binnen.

Tijdens de testfase met een WL500g bleek echt dat je er niet doorheen kwam. Maar qua afstand zijn de WL500g's geen probleem. Als ik op de 1e verdieping een accesspoint neerhang, dan hebben we vanaf de kelder tot zolder (3e verdieping) goed berijk, met slechts 1x WL500g. De aanbouw niet, maar daar geef ik het staal de schuld van.

3Com kreeg het staalprobleem hier niet eens opgelost, en nou moet ik zeggen dat ze "slechts" 7x zijn overgevlogen vanuit Engeland met een paar mensen, om ons probleem op te lossen (stabiliteit in het draadloze netwerk, etc). Als ik je nou zeg dat de 3Com zooi weer de deur is uitgeschopt dan weet je voldoende.
Er zit natuurlijk ook aardige verschillen tussen merken apparatuur onderling.
Maakt geen **** uit. 3Com krijgt dingen niet opgelost wat ik zelf wel kan met een Asus WL500g? 60 euro voor een WL500g versus een 3Com netwerk van 20000 euro?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 13:29 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:27:
[...]

Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen stalen dak tussen zit, dus de accesspoint BUITEN ophangen, dan hoef je niet door het dak heen.

Hier in het gebruik (mijn werk) hebben we een aanbouw, daar zit ook een stalen constructie in, waar wifi NIET doorheen wil. Daar hangen dus 2 extra accesspoints binnen.

Tijdens de testfase met een WL500g bleek echt dat je er niet doorheen kwam. Maar qua afstand zijn de WL500g's geen probleem. Als ik op de 1e verdieping een accesspoint neerhang, dan hebben we vanaf de kelder tot zolder (3e verdieping) goed berijk, met slechts 1x WL500g. De aanbouw niet, maar daar geef ik het staal de schuld van.

3Com kreeg het staalprobleem hier niet eens opgelost, en nou moet ik zeggen dat ze "slechts" 7x zijn overgevlogen vanuit Engeland met een paar mensen, om ons probleem op te lossen (stabiliteit in het draadloze netwerk, etc). Als ik je nou zeg dat de 3Com zooi weer de deur is uitgeschopt dan weet je voldoende.

[...]

Maakt geen **** uit. 3Com krijgt dingen niet opgelost wat ik zelf wel kan met een Asus WL500g? 60 euro voor een WL500g versus een 3Com netwerk van 20000 euro?
Eigenwijs of niet? Je geeft zelf al aan dat er een verschil zit in merken onderling.
Een test in PC-Active: Verschillende merken routers, getest icm. de pc-kaarten van die merken, dus Belkin router met Belkin pc-kaart, Sweex router met Sweex pc-kaart, etc.
Over een afstand van 20 meter, haalt de snelste combo 37,4 MB/s (Belkin), en de langzaamste 4,6 MB/s (Sitecom). Nu jij weer.
Duurder of bekender betekent niet automatisch beter.

Verwijderd

DaRoot schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:57:
[...]

Eigenwijs of niet? Je geeft zelf al aan dat er een verschil zit in merken onderling.
Een test in PC-Active: Verschillende merken routers, getest icm. de pc-kaarten van die merken, dus Belkin router met Belkin pc-kaart, Sweex router met Sweex pc-kaart, etc.
Over een afstand van 20 meter, haalt de snelste combo 37,4 MB/s (Belkin), en de langzaamste 4,6 MB/s (Sitecom). Nu jij weer.
Linkje naar de test (als dat er is)? Ik wil wel weten hoe U.S.Robotics het doet.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Staat in een computerblad, PC-Active, januari nummer dit jaar. En U.S. Robotics staat er niet bij zie ik.

Verwijderd

DaRoot schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:57:
Als bedrijf boeit de snelheid me niet zo geweldig veel, stabiliteit is VEEL BELANGRIJKER. Dat is dus de reden dat ik 3Com de deur uit geschopt heb.

Sowieso draai ik wifi enkel met goeie wifi kaartjes (broadcom, intel, 3com, cisco, etc), en als AP connect ik naar verschillende apparaten, waaronder de Asus WL500g met eigen linux distro.

Sowieso draai met apparatuur zonder realtek (etc) chips, die hebben namelijk geen eigen CPU, dat kost dus al veel kracht van de AP CPU, en dat zorgt al voor uitval. 1 van de punten waar ik op let is dat het allemaal "echte" chips zijn, ipv emulatie (realtek meuk).

U.S.Robotics is volgends mij realtek of soortgelijke "meuk". Merken als 3Com, Intel, Cisco, Linksys zijn wat dat betreft wel redelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 14:31 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:30:
[...]

Als bedrijf boeit de snelheid me niet zo geweldig veel, stabiliteit is VEEL BELANGRIJKER. Dat is dus de reden dat ik 3Com de deur uit geschopt heb.

Sowieso draai ik wifi enkel met goeie wifi kaartjes (broadcom, intel, 3com, cisco, etc), en als AP connect ik naar verschillende apparaten, waaronder de Asus WL500g met eigen linux distro.

Sowieso draai met apparatuur zonder realtek (etc) chips, die hebben namelijk geen eigen CPU, dat kost dus al veel kracht van de AP CPU, en dat zorgt al voor uitval. 1 van de punten waar ik op let is dat het allemaal "echte" chips zijn, ipv emulatie (realtek meuk).

U.S.Robotics is volgends mij realtek of soortgelijke "meuk". Merken als 3Com, Intel, Cisco, Linksys zijn wat dat betreft wel redelijk.
Helemaal mee eens, maar desondanks zitten er toch aardige verschillen in de merken onderling. 2 verschillende fabrikanten die toevallig dezelfde chips gebruiken (Atheros om iets te noemen) kunnen van hun uiteindelijke ontwerp, met name antennes, toch een heel verschillend product maken. Kan je wel dezelfde chips gebruiken, als het totale ontwerp gewoon minpunten kent, kom je nog niet veel verder.

Verder denk ik dat de situatie op jouw werkvloer iets anders is dan wat de TS nodig heeft. Die zou het waarschijnlijk wel kunnen redden met bijv. Netgear apparatuur.

Bij ons op de zaak hebben we trouwens de laatste tijd slechtere ervaringen met Linksys spullen. Diverse mensen komen Linksys bij ons omruilen voor Netgear, en vervolgens zijn ze wel tevreden. Geeft ook te denken.

Verwijderd

Verder denk ik dat de situatie op jouw werkvloer iets anders is dan wat de TS nodig heeft.
Het ging mij er enkel om dat er "hier in dit topic" nogal moeilijk gedaan word. Plaats de AP buiten het ijzer, en je ontvangst is toch normaal? Waarom dan met dure antenne's?

Verder doel ik nou even niet op merken, maar enkel dat richtantenne's een "zware overkill" zijn naar mijn mening.

Verder heb je wel gelijk, dat er verschil kan zijn tussen merken, daar hoef je me niet van te overtuigen. Maar dat vind ik "in dit topic" niet echt nodig om te bespreken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 15:41 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:35:
[...]
Het ging mij er enkel om dat er "hier in dit topic" nogal moeilijk gedaan word. Plaats de AP buiten het ijzer, en je ontvangst is toch normaal? Waarom dan met dure antenne's?

Verder doel ik nou even niet op merken, maar enkel dat richtantenne's een "zware overkill" zijn naar mijn mening.
Zou inderdaad zo kunnen. Maar goed, ik heb meer zoiets: eerst zien, dan geloven. Misschien kan of wil de TS de AP's niet vlak bij de muur zetten, uit de buurt van het ijzer. Hopelijk laat ie in elk geval hier ook even weten hoe en wat. En wat het resultaat is natuurlijk.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-04 20:31
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:35:
[...]

Verder heb je wel gelijk, dat er verschil kan zijn tussen merken, daar hoef je me niet van te overtuigen. Maar dat vind ik "in dit topic" niet echt nodig om te bespreken.
ik geloof dat wij wel redelijk op 1 lijn zitten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-04 11:12
Wireless netwerken werken met een "zichtverbinding" zolang dat stalen dak zich niet tussen de lijn router - netwerkkaartje bevindt heb je totaal geen last van dat dak.

Bij mij staat op de dakgoot een rondstraal antenne (standaardding met een verlengkabel van 6 meter), en bij de buurman 5 huizen verder ook. Dit is +/- 25 meter verder, de dakgoot (zink) verzwakt niets omdat de antennes elkaar "kunnen zien".

De buurman in kwestie kan gewoon 54mbit blazen naar mijn netwerk.

Dit is echter wel met 2 accesspoints die in peer2peer modus staan...

LAN <-> P2PA <-> P2PB <-> LAN buurman

Hiervan is het voordeel dat de routers alleen elkaars mac toelaten, en dit vrijwel niet gehackt kan worden. Het is een soort 54mbit LAN verlenger....

Als je hier meer info over wil, mail me maar... (zie profile)

[ Voor 4% gewijzigd door rdfeij op 13-04-2006 18:23 . Reden: typo ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
DaRoot schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:38:
Zou inderdaad zo kunnen. Maar goed, ik heb meer zoiets: eerst zien, dan geloven. Misschien kan of wil de TS de AP's niet vlak bij de muur zetten, uit de buurt van het ijzer. Hopelijk laat ie in elk geval hier ook even weten hoe en wat. En wat het resultaat is natuurlijk.
Voor de raam van de winkel zitten stalen tralies (tegen inbreken). Ik heb geen idee hoe dat van invloed is als ik een AP voor de raam zet. Ik denk dat alles een beetje tegen zit om 'gewoon' ontvangst te hebben in de winkel. Een antenne (richt- of niet) buiten de winkel lijkt me de beste oplossing. Als ik die dan aan een AP in de winkel koppel, zou je wel gewoon WiFi ontvangst in de winkel moeten hebben lijkt me, dus dat ga ik proberen.

Als ik dan toch met externe antennes aan de gang ga, kan ik net zo goed dat schema van die richtantenne gebruiken. Dat is niet heel duur en zou redelijk goede resultaten moeten geven (iig beter dan een AP buiten hangen). Ik heb iig genoeg skills om zoiets netjes te kunnen maken :) Maar ik zal eea eerst met de eigenaren overleggen hoe en wat zij willen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

toch zou ik eerst een usb wifi dongle in een microwave bakje buiten hangen en kijken wat het doet, scheelt toch best wat centen t.o.v. een echt AP? (of wil je meerdere computers aansluiten?)

Maar laat even weten hoe je het hebt opgelost- ben niet nieuwsgierig maar ...

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Ik heb hier een netwerk met een vriend. Deze woont ruim 100m verderop. We hebben op beide flats (naja, flat, appartementen, 3-hoog, dus zo'n 10m gok ik), de zooi op het dak gezet.

Werkt tot nu toe prima, gemiddeld 1.6-1.8Mb/sec (=ruim 15mit).
Ene kant een Askey accespoint, andere kant een Belkin ethernet bridge. Beide kanten voorzien van (zelfbouw) Power-over-Ethernet voedingen, en dmv UTP omhoog gegaan. Aangezien t allemaal in de buitenlucht staat alleen alles zelf voorzien van waterdichte behuizingen en weersbestendige UTP kabel.

Een wireless bridge op het dak (dus boven de stalen constructie) kan voor TS al voldoende resultaat geven. Met een UTPtje intern naar de pc (of switch bij meerdere) of een AP binnen weer moet genoeg zijn.
Pagina: 1