Speakers: PMPO & RMS what;s up with dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 12:28

admiral866

The King Personality Disorder

Topicstarter
Bij speakers wordt vaak vermeld hoeveel watt ze kunnen leveren. En zo nu en dan ook het RMS-vermogen.
He enige verschil wat ik tot nu weet is dat PMPO altij deen hoger getal heeft dan RMS, maar daar heb ik weinig aan.

Maar wat is nu het belangrijkst om op te letten. En wat betekenen deze termen??

Groot tijd bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-06 19:00
Volgens mij is RMS continue vermogen
en PMPO vermogen is piekvermogen (dat weet ik vrij zeker).

Je moet kijken naar het continue vermogen, dat is het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-06 20:24
het is inderdaad rms is continue geleverd vermogen
pmpo is maximaal geleverd vermogen
dat wil zeggen dat ie dat een seconde of mischien wel twee aankan voordat je ze opblaast
Kijk inderdaad ALTIJD naar het RMS of CONTINU vermogen aan dat andere heppie helemaal nix

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

pmpo is het vermogen wat een paar 10de van een sec geleverd kan worden, en zeker geen 2 sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
inderdaad RMS is het continu geleverde vermogen. daarnaast heb je geloof ik ook nog DIN vermogen, geen idee wat dat is. het verschil tussen PMPO en dat wat piekvermogen of muziekvermogen wordt genoemd, is dat PMPO over een veel kortere periode gaat.
piekvermogen gaat geloof ik over een seconde of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Bij power specs horen een heleboel voorwaarden. Ik ken niet de twee standaarden precies, maar RMS heeft volgens mij alleen maar betrekking op dat de gemiddelde waarde van de sinus wordt genomen (half wortel twee keer max waarde). PMPO neemt de top van de sinus, en dat geeft echt een onwijs krom beeld. Bovendien is het gedurende een hele korte tijd, in een heel klein frequentiegebied en met heel veel vervorming. Een voorbeeld van een powerspec is bijvoorbeeld deze (continu):
75 Watt @ 4 Ohm, 20-20.000 Hz, 0.05% THD, both channels driven
Of DIN:
100 Watt @ 4 Ohm, 1 KHz, 1% THD, both channels driven

Overigens zijn ze niet erg belangrijk om op te letten. 2 keer zoveel vermogen levert een 3 dB harder max spl op, en 3 dB verschil is het kleinste verschil dat waarneembaar is (voor de meeste mensen waarschijnlijk, zelf weet ik het niet zeker).

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Topicstarter
en als een speaker, voor gewoon gebruik en soms best hard winamp aan, nu iets van 10 RMS heeft?
Is dat dan een beetje voldoende?

En dat RMS heeft dus het meest te maken met de kwaliteit van het geluid bij hoge aantallen decibels?
-Dus als je het geluid harder wilt, moet je erop letten dat je RMS ook hoger wordt wil je kwaliteit behouden..

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee, niet echt.

Waar je mee te maken hebt met geluidsversterking is dat de versterker de energie levert, en de speaker die energie omzet in akoustische energie.
Nou zijn er drie gegevens belangrijk voor het volume:
- de hoeveelheid energie die de versterker per sec kan leveren--> het vermogen
bijv: 100 Watt @ 4 Ohm, 1 KHz, 1% THD
De versterker is de drijvende kracht in geluidsversterking. Het vermogen dat een versterker kan leveren is sterk afhankelijk van de impedantie (zeg maar weerstand) van de speaker, oftewel de speaker load. Bij 2 Ohm kan een versterker het meest vermogen leveren, maar er zijn maar heel weinig versterkers die zo'n lage load aankunnen, zelfs 4 Ohm is al twijfelachtig voor de meesten. Dus let goed op de specs.
- het vermogen dat de speaker kan hebben: de power handling.
Dit is het vermogen dat een speaker gedurende lange tijd (continu) of korte tijd (muziek) kan hebben voordat er cone damage onstaat door oververhitting. De speaker kan nooit meer vermogen krijgen dan de versterker kan leveren! Dus aan 500 Watt speakers heb je niks als je maar een 50 Watt versterker hebt.
Dit is dus het cijfer dat de max input van een speaker aangeeft, het zegt nog niet alles over de max output! Daarvoor is het volgende punt.
- de gevoeligheid van de speaker. Dit geeft aan hoe rendabel de speaker is met het omzetten van elektrische energie van de versterker in akoustische energie. Het wordt als volgt aangegeven:
90 dB spl bij 1 Watt op 1 meter
Bij 8 Ohm speakers wordt het ook wel eens zo aangegeven:
90 dB spl bij 2.83V op 1 meter
Het komt op hetzelfde neer voor een 8 Ohm speaker.
Het cijfer geeft aan welk volume (sound pressure level in decibells) de speaker geeft bij een bekend vermogen en afstand. Dit wordt in een akoustisch dode kamer gemeten.

En om even terug te komen op jouw vraag. Als je kwaliteit wilt behouden op hoge volumes, dan kan je het besten investeren in een goeie versterker, die niet snel begint te vervormen (lees clippen). Een versterker is namelijk de prime source van vervorming. Maar dit is echt alleen belangrijk als je tegen het max aanzit.

Ook is het handig om de decibell schaal te snappen. Het is een logaritmische fuctie: L(in dB)= 10 * 10log ( I (in Watt/m^2))/ 10^-12). Waar het op neer komt is dat je 10 keer zoveel vermogen moet leveren voor een 10 dB hoger spl, wat ervaren wordt als twee keer zo hard. 2 keer zoveel vermogen levert 3 dB winst op, het kleinste verschil dat je kan waarnemen.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Jag--> dit zijn de betere posts!
[off topic]
Nog een vraagje aan mijn kant.
Mijn versterker heeft een vermogen van 2x 100 Watt Continue.
In Dolby Surround omgeving (bijv tijdens het afspelen van een film met 5.1 muziek)
is ineens het vermogen 5 x 70 Watt continue.
Er schijnen 5 aparte versterkers in te zitten, wat ik niet snap waarom die versterkers dan eerst 100 Watt continue aankunnen en later 'maar' 70 Watt.
Ik snap dat 2x100=200 veel minder is dan 5*70=350 maar 5*100=500watt = plusminus 2.2 ampere ofzo. Dat zou de versterker dan toch wel uit het net kunnen trekken?
Of zijn de resterende 3 versterkers gewoon minder sterk en passen de twee 'sterke' versterkers zich tijdens zo'n film aan?
[/ off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jag--> dit zijn de betere posts!
Er schijnen 5 aparte versterkers in te zitten, wat ik niet snap waarom die versterkers dan eerst 100 Watt continue aankunnen en later 'maar' 70 Watt.
Er zitten inderdaad 5 eindversterkers in, waar er in een stereo versterker maar twee zitten. Het antwoord is vrij simpel. En ik heb het ook al een beetje verklapt in eerdere posts: 75 Watt @ 4 Ohm, 20-20.000 Hz, 0.05% THD, both channels driven
Het is namelijk zo dat het vermogen dat een vesterker kan leveren sterk afhankelijk is van de voeding. Je kan een versterker vergelijken met een auto, waarbij de voeding de motor is, en de transistoren (die het signaal dus versterken dmv een OP-AMP schakeling). Als al jouw 5 eindversterkers tegelijk max versterken, dan kan je voeding niet genoeg vermogen leveren om nog de 100 Watt te halen. Dat is dus ook de reden dat het vermogen van een stereo versterker ook wordt gemeten met allebei de kanalen aangestuurd.
En het was trouwens niet echt offtopic, maar wel een scherpe vraag.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Topicstarter
Jag,
Echt hartstikke bedank man!!

Hier kan heb ik (en anderen) wat aan..

nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 09:00
voor een 10 dB hoger spl, wat ervaren wordt als twee keer zo hard
Hmm, bij Na leerden we dat 3 dB meer 2x zo hard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Als al jouw 5 eindversterkers tegelijk max versterken, dan kan je voeding niet genoeg vermogen leveren om nog de 100 Watt te halen. Dat is dus ook de reden dat het vermogen van een stereo versterker ook wordt gemeten met allebei de kanalen aangestuurd.
Ahaaaaa
:)

Altijd leuk om wat meer over m'n geliefde versterkertje te weten!!
Thanxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Jahoe! Leer ons meer!!!

erikje:

Het geluid wordt 3dB harder, als de bron verdubbeld (een vallend blad VS twee vallende bladeren). Het geluid zelf hoeft niet 2X zow hard te worden...

Zet maar eens een versterjker met 2 boxen aan. En even later een andere versterker, met twee andere boxen erbij aan (de twee staan even hard). Het geluid zal _lang_ niet twee keer zo hard zijn als met de ene amp, terwijl je toch 2X zoveel geluid levert!

En met even hard bedoel ik dus evenveel dB's. Dus niet gaan zeiken over het verschil in speaker-efficiency enzow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jahoe! Leer ons meer!!!
Uhh, vraag maar wat, wie weet weet ik het ook nog :). Kijk ondertussen nog maar eens op de volgende link, staat ook wat over dit onderwerp (alleen dan met gitaar versterkers): http://www.chariot.net.au/~gmarts/amppower.htm
Hmm, bij Na leerden we dat 3 dB meer 2x zo hard is...
Nee dus. JaapVR heeft het al gezegd.
De decibell schaal "begint" bij min oneindig, en 0 dB is dus ook niet geen enkel geluid. 0 dB is al er een geluidsdruk is van 1 * 10^-12 Watt/m^2. Daarom kan je eigenlijk nooit zeggen dat het twee keer zo hard is, want er is geen nulpunt. Je kan hoogstens zeggen dat het twee keer zo hard klinkt, maar dat is dan gewoon een gevoel. Wat je wel kan stellen is dat er een twee keer zo hoge geluidsdruk is, wat het geval is bij 3 dB extra spl. Maar 3 dB klinkt echt absoluut niet als twee keer zo hard! Probeer de preamp van winamp maar eens (of een amp die volume aangeeft in een relatieve dB schaal), en zet 'm maar eens 3 dB harder.
Met je balance een 3 dB stijging te maken door de balance van links naar midden te zetten, werkt wel met een spl meter, maar niet met twee oren. Want dan ga je van alleen links iets horen (ongeveer) naar allebei, en dat geeft een geweldige stijging in ervaring van volume. Ik hoop dat de laatste uitweiding een beetje duidelijk was.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1155

Goede uitlag, Jag!

Om op de vraag van Admiral terug te komen: 10 W RMS per speaker kan best voldoende zijn om spelletjes te spelen en MP3's. Ik gebruik de FPS1000 van Creative. Ok, je moet geen bioscoopgeluid verwachten (dan ga ik wel in m'n woonkamer met de ProLogic set spelen :) ), maar op m'n werkkamertje (3 bij 4 meter) is deze set sterk genoeg om je van de kamer te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6011

Licht uiteraard aan de grote van de omgeving..

Zoiezo voor muziek geen computerboxjes nemen, die zijn daar niet voor bedoeld en klinken walgelijk met muziek, neem beter versterkertje met boxen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De vraag was of 10 Watt speakers genoeg zijn. Dan ga ik er ff vanuit dat met die 10 Watt eigenlijk de versterker wordt bedoeld. Nou dan kan je gerust stellen dat 10 Watt meer dan zat is, verwacht echter niet dat je de schilderijen beneden van de muur kan trillen.
Wat waarschijnlijk veel erger is, is de lage gevoeligheid van zulke speakers dan de 10 Watt. Maar ook al zullen ze niet zo zuinig met hun energie omspringen, dan nog is 10 Watt genoeg.

Ik heb zelf een powermeter in mijn kamer ingebouwd, en het eerste LEDje ervan gaat aan bij de 0.15 Watt. Nou, als dat LEDje aangaat weet ik dat ik 'm snel wat zachter moet zetten, want dat is namelijk al behoorlijk veel (zo'n 30 dB verwijderd van het absolute maximum).

Overigens maakt niet alleen de grote van de kamer uit voor de gevoeligheid van je speakers (verwar de prestaties van een speaker zoals een fabrikant die opgeeft, gemeten in een akoustisch dode kamer, niet met de prestaties van een speaker in jouw kamer), maar ook de vulling van je kamer. En daarmee bedoel ik het materiaal dat op de grond ligt, of er veel meubels instaan, enz.
Bij mij thuis hoor je bijvoorbeeld als je net buiten mijn kamer staat en daar een geluid maakt, de reflecties uit mijn kamer terug komen. Dat is mijn smaak qua akoustiek, en is erg bevordelijk voor je max spl (kan zo 6 dB schelen). Voor geinteresseerden nog een leuke link over dit onderwerp (lijkt wel het einde van een teleac uitzending): http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html en dan naar Power, how much do you really need?
Staan ook nog een hoop andere interessante artikelen, en een forum met heel veel mensen die er erg veel vanaf weten.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ga trouwens ook eens naar lieve adjes en antwoordt ff op mijn topic over een audio forum (als jullie dat willen uiteraard).

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[nutteloze info]
PMPO = Peak Maximum Power Output
RMS = Root Means Square
[/nutteloze info]

Zie maar wat je d'r verder mee doet... :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Pagina: 1