De vraag was of 10 Watt speakers genoeg zijn. Dan ga ik er ff vanuit dat met die 10 Watt eigenlijk de versterker wordt bedoeld. Nou dan kan je gerust stellen dat 10 Watt meer dan zat is, verwacht echter niet dat je de schilderijen beneden van de muur kan trillen.
Wat waarschijnlijk veel erger is, is de lage gevoeligheid van zulke speakers dan de 10 Watt. Maar ook al zullen ze niet zo zuinig met hun energie omspringen, dan nog is 10 Watt genoeg.
Ik heb zelf een powermeter in mijn kamer ingebouwd, en het eerste LEDje ervan gaat aan bij de 0.15 Watt. Nou, als dat LEDje aangaat weet ik dat ik 'm snel wat zachter moet zetten, want dat is namelijk al behoorlijk veel (zo'n 30 dB verwijderd van het absolute maximum).
Overigens maakt niet alleen de grote van de kamer uit voor de gevoeligheid van je speakers (verwar de prestaties van een speaker zoals een fabrikant die opgeeft, gemeten in een akoustisch dode kamer, niet met de prestaties van een speaker in jouw kamer), maar ook de vulling van je kamer. En daarmee bedoel ik het materiaal dat op de grond ligt, of er veel meubels instaan, enz.
Bij mij thuis hoor je bijvoorbeeld als je net buiten mijn kamer staat en daar een geluid maakt, de reflecties uit mijn kamer terug komen. Dat is mijn smaak qua akoustiek, en is erg bevordelijk voor je max spl (kan zo 6 dB schelen). Voor geinteresseerden nog een leuke link over dit onderwerp (lijkt wel het einde van een teleac uitzending):
http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html en dan naar Power, how much do you really need?
Staan ook nog een hoop andere interessante artikelen, en een forum met heel veel mensen die er erg veel vanaf weten.
Jag