RAID 0 & Partities

Pagina: 1
Acties:

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 18:05
Hallo,

Ik heb hier 2 x Hitachi Deskstar T7K250.

Patities
Ik heb dadelijk 500 GB opslag. Dit moet ik onderverdelen in hoofdzakelijk:
Windows, Programma's, Games, Muziek, Movies, Back Up [tijdelijk, dit gaat meteen naar externe Maxtor Onetouch 2, 300 GB]

Onderverdeling in partites
Ik heb 2 mogelijkheden uitgewerkt:
1.
C: Windows plus alle programma's en games
D: Muziek
E: Movies
F: Back Up

Of

2.
C: Windows + programma's
D: Games
E: Muziek
F: Movies
G: Back Up

Keuze
1 Word wellicht beetje 'onoverzichtelijk'.

2 Spreekt mij het meest aan. Waarom? ik weet het niet gevoel ofzo.
Zou ik hier problemen ondervinden oid wanneer ik de games op een aparte partitie instaleer?

Vragen
Welke raden jullie aan? Hoe hebben jullie het?

Grootte voor onderdelen
Windows - 3 GB
Programma's - 30 GB
Games - 30 GB
Muziek - heb momenteel rond de 140 GB, wil ongeveer 220 GB van maken
Movies - Wat nog over is wat zo rond de 150 - 200 word
Back Up - Image hoeft dus enkel van windows en mijn apps niet games

Vragen
Lijkt dit jullie goed? [vooral oog op Windows, Programma's en Games]
Hoe groot is een dergelijke backup? [ps. hoe lang duurt een back up maken?]

Raid
Nu heb ik veel gelezen over RAID.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik de schijven in RAID 0 of gewoon los moet draaien.

Ik weet dat RAID 0 geen foutentolerantie heeft en wanneer 1 schijf kapot gaat alles weg is. Echter computer ik nu al enkele jaren en heb nog nooit een problemen gehad met mijn interne HD's. Ik neem aan dat de schijven niet zomaar crashen [Op Murphy na dan] en dat het toch veilig is.

Vragen
Is het zoveel slechter voor HD's op in RAID 0 te draaien?
Is het verschil van RAID 0 goed merkbaar [vooral mbt games]?

Voorbeeld
Ik doe Windows, Programma's en Muziek op schijf 1
De overige zaken op schijf 2
Schijf 1 zal constant draaien waardoor deze wellicht meer te verduren krijgt dan schijf 2, klopt dit?
RAID 0 verdeeld alles dus lijkt me dat de schijven dan juist minder 'schaden'

Verwijderd

Raid0 <-> single drive -> klik
Raid0 voor de thuis pc -> klik

Persoonlijk ben ik geen tegenstander voor RAID0 in een thuis pc. Als je de boel maar backupped. Nu is er wel een ding aan je huidige design: Je gaat én je OS én je programma's op dezelfde disken draaien. Als je echt voor speed wilt gaan zou ik die zaken scheiden. Volgens mij zijn twee disken (1 voor OS en 1 voor games) sneller dan een RAID0 waar alles op zit (ook je swap file).

En om op een van je vragen terug te komen:
Voorbeeld
Ik doe Windows, Programma's en Muziek op schijf 1
De overige zaken op schijf 2
Schijf 1 zal constant draaien waardoor deze wellicht meer te verduren krijgt dan schijf 2, klopt dit?
RAID 0 verdeeld alles dus lijkt me dat de schijven dan juist minder 'schaden'
Antwoord op vraag 1 is ja.
Antwoord op vraag 2 is niet dat de schijven dan minder schaden. Wel dat de schijven allebei evenveel schaden. Als je bij RAID0 is schrijft of leest (wat dan ook) heb je je beiden schijven nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 18:51 ]

• Card Nox
Jij raad dus aan om ze dan single te laten draaien.
Disk 1 OS + progs
Disk 2 Games

Dit is opzich logisch omdat de taken dan verdeeld worden over 2 schijven en niet 1 schijf alles doet terwijl de andere niets doet.

Dus het is sneller en veiliger ??? [vooral sneller wil ik bevestiging :)]

Okee dan zal ik de vraag anders stellen:
Schaden de schijven dan meer in RAID 0 dan wanneer ik ze single zou laten draaien en dan volgens bovengenoemde manier?

Ik ga nu ff die 2 links van jou doorlezen, lijken me op het eerste gezicht wel erg informatief dus :P

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 11-04-2006 18:57 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:23
Games 30GB is veel te weinig, alleen bijv. CS Source neemt hier al bijna 10GB in. Minstens het dubbele zal zeker zo vol zitten. Ik heb zelf ook muziek op een aparte partitie (een download partitie, is voor alles wat ik download (dit is trouwens een aparte schijf bedenk ik net van 250GB :P)), evenals games en mijn OS'en. Dus OS'en apart met programma's, downloads apart en games apart. Sommige games hoef je namelijk niet opnieuw te installeren bij een format (zoals CS Source en al die custom content opnieuw downloaden is geen pretje).

[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 11-04-2006 18:58 ]

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~grvdh/Got/Indeling.png

Zo heb ik em al 2 jaar en bevalt prima en dat is met een opstelling van 300 gb, en het bevalt tot nu toe prima, muziekpartitie zou iets kleiner kunnen maar als je de overige 200 gb bijvoorbeeld onderverdeeld in stukken waar je nu evt te kort zou komen (films bijv) dan kom je al een heel eind. Ik moet er wel bij vermelden dat ik niets aan films bewerk maar verder wel een heavy user ben, ruim wel me programma's eens in de maand op..

[ Voor 5% gewijzigd door Alternativ op 11-04-2006 19:03 ]

alternativ

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik gebruik een dergelijk systeem.
Zoals ik het doe:
C Windows + progs
D Games +Files (save games en files blijven fris als je MOET formatten etc)
E Opslag (Dus je muziek, video plaatjes, bla bla bla)
F Backup (Backup van de Windows partitie met basic progs installed, de meest gebruikte/belangrijkste)

Zorg ervoor dat F het beste een compleet losse HD is, tegen HD crashes etc.

Op deze manier blijven je files van work in progress, savegames van games gespaard bij een forced format of virus etc.
Mocht een virus in je Opslag komen zijn je andere files veilig (meeste virussen hoppen niet zomaar naar andere HD en of bestanden) dus games en files veilig.
Vanaf de Backup in relatief korte tijd te replacen, met meeste functionaliteit meteen intact, vergeet echter niet regelmatig te backuppen (ik save belangrijke bestanden meestal op de C, D en F meteen als ik er iets aan verander voor de zekerheid.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:06
Card Nox schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:38:
Ik heb 2 mogelijkheden uitgewerkt:
1.
C: Windows plus alle programma's en games
D: Muziek
E: Movies
F: Back Up

Of

2.
C: Windows + programma's
D: Games
E: Muziek
F: Movies
G: Back Up
Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gifAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gifAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gifAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gifAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gifAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif

Ik heb een RAID0 arraytje van 2x 200GB en heb dat als volgt ingericht:

C:\ 130GB Windows, progs, games
D:\ 270GB Archief (muziek, film, script/programmeer, foto's, etc) en tijdelijke zaken (waarvan sommige delen backupt moeten worden, dat scheidt ik gewoon met ouderwetse mapjes ;) ).

Werkt prima. Ik heb een hekel aan gezeur dat hier iets vol is en daar ruimte over. Deze indeling is prima.

Echter kun je, als je geen harde schijf intensieve taken verricht (film renderen ofzo) en/of veel simultane taken doet, beter een slimme setup maken van losse schijven, bijvoorbeeld:

Schijf 1
C:\ Windows + Progs
D:\ Films

Schijf 2
E:\ Games
F:\ Muziek

oid. Ook een RAID-array komt in de knoop met simultane bewerkingen (aangenomen dat je een onboard/southbridge oplossing gebruikt).

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 11-04-2006 19:14 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Card Nox
@ The__Virus
Toevallig heb ik nog nooit een CS game gespeeld 8)7

Maar 10 GB is idd huge!!

Momenteel komt zit het vaak rond de 5 GB wat dus neer zou komen op 6 games.

Maar met oog op de toekomst, het dus groter worden van games zal ik hier 60 GB van maken, is dit genoeg :P? [Kan het latern nog altijd uitbreiden is het niet.]

@ Alternativ
Ziet er mega relxt uit ;)

@ gabiballetje
Ik kan niet maken dat het een aparte interne HD is. Zoals ik aangegeven had wil ik een back up maken en deze snel genoeg naar mijn externe HD van 300 GB brengen. Dus dan is het nog veilig ;).

@ Breepee
Nee ik gebruik niet zo'n intensieve harde schijf taken. Windows en Gamen, veel zwaarder word het niet dus.

@ 925013
Heb nu de eerste link gelezen en tot nu toe word het geen RAID 0.
Nu de andere nog even doorspitten.

EDIT:
Damn wat reageren jullie toch allemaal lekker snel :D I Love it

EDIT:
Damn ik kom maar niet door die 2de link, maar ik heb het einde even gelezen en hun zijn er ook niet erg over te spreken.

Zoals ik het nu voor me zie:
Single Drivers, waarom?
1. veiliger
2. waarschijnlijk even snel als het niet sneller is bij gamen [mits disk 1 os heeft en disk 2 games]

C: System & Programs - Disk 1 - 40 GB
D: Games - Disk 2 - 60 GB
E: Music & Images - Disk 1 - 210 GB [wat over is wat ik niet in C: duw]
F: Movies & Series - Disk 2 - ?? [= 250 GB - D: - G:]
G: Backup & Instal Files - Disk 2 - ?? [Instal files: apps, codecs, drivers, evt images. kortom alles wat ik gebruik voor de installatie van 'iets' dit komt uit op max. 4 GB]

Hoe groot is windows?
Hoe groot is een backup van windows en apps enzo?

[ Voor 43% gewijzigd door Card Nox op 11-04-2006 19:56 ]

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Card Nox schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:17:
Zoals ik het nu voor me zie:
Single Drivers, waarom?
1. veiliger
2. waarschijnlijk even snel als het niet sneller is bij gamen [mits disk 1 os heeft en disk 2 games]

C: System & Programs - Disk 1 - 40 GB
D: Games - Disk 2 - 60 GB
E: Music - Disk 1 - 210 GB [wat over is wat ik niet in C: duw]
F: Movies & Series - Disk 2 - ?? [= 250 GB - D: - G:]
G: Backup & Instal Files - Disk 2 - ?? [Met instal files bedoel ik dus gewoon alle files waarmee ik de apps instaleer, dit komt uit op max. 4 GB]

Hoe groot is windows?
Hoe groot is een backup van windows en apps enzo?
Een windows install met office, creative studio cs2, office inc visio (+ alle talen) jah ik werk graag compleet neemt bij mij rond de 8 gig in (dan zitten daar ook drivers bij). Als ik dan naar mijn documenten kijk en overige software dan zit ik rond de 3 gig extra. Maar dan heb ik ook alle appz + eventuele codecs / themes op de c:/ staan. Dat en +/- 75% overhead heb ik genomen als basis voor de C:\ maar ik kan altijd nog wat van de d:/ afsnoepen.. Tevens heb ik op d:\ zoals je ziet alle images staan dus als ik een windows cd heb dan komt deze daar te staan.

En een backup van windows wordt zo groot als je C:\schijf..

[ Voor 3% gewijzigd door Alternativ op 11-04-2006 19:44 ]

alternativ

• Card Nox
Stel:
C: = 40 GB
Gebruik : 10 GB
Backup = 40 GB??

Met Images bedoel ik dan alle foto's enzooi die ik heb.

Images van programma's [zoals windows] doe ik bij instal files.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb hier de volgende set-up.
1x 80 Gb
- 20 Gb Windows
- 60 Gb Back-up

2x 200 Gb RAID 0
- 400 Gb
- GAMES
- MOVIES
- MUSIC
- STUFF
- PROGS

Dus eigenlijk een 400 Gb schijf waarin ik gewoon mappen heb gezet waar alles ingaat.
Ook de pagefile staat op de 400 Gb. :)

Werkt heerlijk.
Alleen jammer dat uitbereiding niet zo makelijk gaat aangezien de 400 Gb bijna volstaat.
Nu nog 2x 200 Gb extra erbij in RAID 5 (oid) zou dus betekenen dat ik de 400 Gb ergens zou moeten back-uppen.

Dus misschien is een extra schijf voor Windows erbij nemen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door endless op 11-04-2006 20:14 . Reden: Blijf RAID 1 en 0 door elkaar halen.. :X ]

• Card Nox
Ik heb de 2 HD's al binnen en ik ga niet nog een HD kopen :)
Wanneer ik Windows + apps en muziek en images op disk 1 zet is het zowat hetzelfde wanneer ik enkel windows en apps instaleer op 1 schijf omdat maar af en toe muziek luister, en wat eet dat nu van je PC? ook niets.

Maar iemand antwoord op mijn vraag:
C: = 40 GB
Gebruik : 10 GB
Backup = 40 GB??

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Nope de backup is dan hetgeen je gebruikt hebt dus 10 gig, tenzij je een of ander programma hebt dat ook de lege ruimte meeneemt (ghost heeft die optie afaik) maar dat is redelijk nutteloos :D

alternativ

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OM FAQ / Beleid Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen is toch voldoende duidelijk?

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen manier van indelen van partities.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft de partities: check het FAQ-linkje dat Guardian Angel hierboven heeft gegeven :) Het is hier eigenlijk wel de bedoeling dat je eerst o.a. de FAQ raadpleegt eer je een topic opent ;) Het volgende topic is trouwens ook aardig: Aantal partities op jouw computer en waarom?*
Is het zoveel slechter voor HD's op in RAID 0 te draaien?
Technisch gezien niet, nee.
Is het verschil van RAID 0 goed merkbaar [vooral mbt games]?
De theorerische doorvoersnelheid is 2x groter, in de praktijk is dat zeker merkbaar bij o.a. de laadtijden van games.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 11-04-2006 20:56 ]

• Card Nox
Excuus, helemaal niet bij nagedacht.

Had dit topic ook al op een ander forum geopend [daar wel FAQ doorgespit maar niets gevonden] en dacht daarom 'zal het eens hier posten, even peilen wat de mensen er hier van zeggen' en in de snelligheid :D dus compleet vergeten te kijken.

Nogmaals sorry en bedankt voor het advies.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met jouw huidige voorstel zou je dus X-Plane v2.81 niet kunnen spelen. Jammer.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Card Nox
Wat is X-Plane v2.81??

Kan er op intenet zo 1, 2, 3 niets over vinden.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Toevallig heb ik ook van die 2 beestjes in RAID 0 en ik kan je 1 ding vertellen : WOOW !!!!

Echt hoe kan ik ooit al die tijd zonder hebben geleefd :X Ik zit er zelfs aan te denken om nog 2 stuks te halen alleen wat moet ik met 1 TB in RAID 0 ??

Gelukkig heb ik nog eens plek voor 5 HD's op mijn moederbord dus in principe kan ik wel iets nuttigs regelen. Eventueel nog net op tijd misschien de 2 Hitachi schijven weer los draaien en dan wat kleinere schijven of misschien toch maar 2 Raptortjes in RAID 0 zetten, hoewel ik de prijs nog steeds hoog vind...
Heb ook nog 1 160 GB Maxtor @ IDE dus als ik er daarvan nog 1 aanschaf zou ik ook wel daarmee RAID 0 kunnen draaien... weet het nog niet :)

Verder wat betreft je partities : Doe wat jij wil !! Ik heb zelf 25 GB voor Windows en de rest voor alle andere zooi. Effectief hou je trouwens 467 GB over van de zogenaamde 500 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Card Nox schreef op woensdag 12 april 2006 @ 11:42:
Wat is X-Plane v2.81??

Kan er op intenet zo 1, 2, 3 niets over vinden.
Zoek eens op X-Plane helpt een stuk meer (v.281 erachter kom je alleen maar op illegale shit terecht :+ )

alternativ

• Card Nox
Ik neem aan dat het een vliegtuig simulater is?

Waarom zou ik hem dan niet kunnen spelen ?
X-Plane 8.x is a 3-D accelerated program, which means that it needs a decent CPU and a 3-D accelerator card to run. 3-D accelerator cards are designed specifically to do high-speed graphics, so they work many times faster than your CPU ever could. The 2 languages of 3-D accelerator cards are OpenGL and Direct-3D.

All Laminar Research software uses OpenGL. You must therefore have a 3-D accelerator card that can run OpenGL to use our latest software.

The faster your CPU, the better the frame-rate, so get a fast Pentium or Mac if possible.
Verder ken ik het helemaal niet dus ik denk dat ik dan wel zonder kan :)

@nero355, heb je ze ook beide los gedraaid of dat niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 12-04-2006 15:12 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Card Nox schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:11:
Ik neem aan dat het een vliegtuig simulater is?

Waarom zou ik hem dan niet kunnen spelen ?
Verder ken ik het helemaal niet dus ik denk dat ik dan wel zonder kan :)
Zou ook wel willen weten wat er zo boeiend aan is ??
@nero355, heb je ze ook beide los gedraaid of dat niet?
Nope gelijk in RAID 0 gegooid :D

Maar ik had ervoor al 2 losse schijven en hoewel dat ook wel redelijk voldoet vind ik RAID 0 toch wel veel fijner !! Echt je zou eens moeten zien hoe snel installaties gaan van bijvoorbeeld een DEMO van een spel ofzo :9~

Ervoor had ik een Maxtor 160 GB 6Y160P0 (die ik dus nog gebruik) en een Maxtor 80 GB 6Y080L0 die rare tik geluiden begon te maken, maar verder OK is |:(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1