nieuwe SATA disk installeren

Pagina: 1
Acties:

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik wil graag mn ATA HD, met daarop mn windows installatie kopieren naar mn SATA HD. Ik gebruik hiervoor dan Norton Ghost. Wat ik volgens mij dan gewoon moet doen is "Copy Harddisk" en het vinkje "Set Active" aanvinken. Klopt dit? Vervolgens vertel ik mn BIOS dat hij van de SATA disk moet booten en klaar is klara toch?

Echter, zit ik dan niet met de gebakken peren als hij hem niet boot? Of blijft hij de originele partitie met windows (op de ATA) ook gewoon als active zien? Met andere woorden, kan er iets misgaan op deze manier? Ik zit niet op problemen met mn harde schijf te wachten, ivm mn eindscriptie enzo, maar wil toch wel gebruik maken van mn nieuwe 16MB Maxtortje met NCQ! ;)

Ik hoor het graag, thnx!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Dit gaat denk ik niet werken. Je schijf zal waarschijnlijk een andere grootte hebben (en anders ben je die ruimte gewoon kwijt) maar bovenal, hij hangt aan een andere poort, dus klopt de boot.ini al niet. Ook moet je mogelijk drivers voor SATA installeren (kan ik niet zeggen omdat je je specs niet vermeld), waardoor Windows ook niet kan opstarten. Dus ik zou het er niet op wagen.

• eigenwijsje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Voor dat je de windowsXP gohst maakt, moet je wel de SATA drivers installeren, dus ook de SATA controller aan hebben staan!!!

Waarom??

Zodat windows dan dus wel al de sata geinstalleerd heeft, en windows dus ook over de drivers beschikt, daarna kun je dus met norton een backupmaken van je boot disk, doe dus niet de hele disk, maar alleen alle bestanden die erop staan.

Als je zeker weet of dit klopt, controleer het dan ook nadat de cpy gebeurt is.

Als het klopt, dan moet je de bootschijf in je bios omzetten, en in je sata controller op active zetten, dan kan je pas bootten vanaf die schijf, eerder niet

het wordt overigens ook vermeld in het boekje wat bij je moederbord geleverd is, kun je die niet vinden, dan de manual opzoekken bij de fabrikant van je moederbord.

[ Voor 12% gewijzigd door eigenwijsje op 10-04-2006 21:15 ]

Verwijderd

The__Virus schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:08:
Dus ik zou het er niet op wagen.
Waarom zou je het niet wagen?

Het is zowieso een kopie van de inhoud van je schijf dus mocht het niet werken stop je gewoon je oude ATA schijf weer terug en ga je nadenken over andere opties.

Wel goed opletten dat je de ATA disk als source en de SATA als destination markeert. Als je het per ongeluk andersom doet ga je niet blij zijn ;)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:57
in de FAQ
http://gathering.tweakers...messages/649273#cursussen
staat o.a.:
installeer Windows op een IDE schijf, installeer de SATA drivers en Ghost dan naar SATA

zou dus kunnen...
maar altijd backuppen. :)

gewaarwordingshorizon

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
allereerst bedankt voor alle feedback, appreciate it!

Maar de volgende vraag; waar haal ik dan die zogenaamde SATA drivers vandaan?! Ik heb een maxtor Diamondmax 10, maar kan niets vinden op de maxtor site.

Moederbord is een ASUS A8N-E. Tja, en ik weet dat er eerst problemen waren met de DM10 icm nForce4 chipsets, maar mijn DM10 is vrij nieuw, en de nieuwe versies zouden er geen problemen meer mee hebben, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Dus, als iemand me nog wat gedetailleerder zo kunnen helpen, graag! Thnx alvast...:P

edit: Ik bedacht me ineens dat het wrschnlk op de Nvidia site moest zijn. Echter, daar zie ik alleen SATA -RAID drivers...kan ik daar wat mee?

[ Voor 12% gewijzigd door quelake op 10-04-2006 22:28 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Afhankelijk welke controller je gebruikt kun je op de CD van je MB de files vinden. Dacht dat er een programma bijhoort Makedisk.exe

ARME AOW’er

• G-Mono
  • Laatst online: 06-02 15:01
Die vind je ook als je de Sata drivers op de site van Asus download.
Het bestandje heet inderdaad Makedisk.exe

[ Voor 4% gewijzigd door G-Mono op 10-04-2006 23:55 ]

• The__Virus
Ho stop. Voor de NForce4 zijn er dus geen drivers nodig voor SATA-HDD's, de native Windows drivers bieden hier al ondersteuning voor. Toch de IDE-SW drivers installeren (die zijn dus optioneel) kan alleen maar instabiliteit veroorzaken. Dus even int kort:
Je schijf zal in Windows direct herkent worden, je zult voor het booten enkel de boot.ini aan moeten passen. Misschien is Ghost zo intelligent dat als je zegt 'Make Active' (zoals je in de TS zei) dat hij het dan automatisch voor je doet. Maar let wel: als de schijfgrootte van de oude schijf kleiner is, zul je (vanwege het compleet kopiëren van de MBR) waarschijnlijk net zoveel ruimte overhouden (de rest zal Windows niet zien). Daar zul je dan een partitionerings programma overheen moeten laten gaan, wat ook weer de nodige risico's met zich meebrengt. En wat hierboven werd gezegd, dat je alsnog die oude schijf hebt: als je deze nieuwe actief maakt, zal die oude dat niet meer zijn en zul je ook niet zomaar meer op kunnen starten totdat ook dat veranderd is.

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Nou ik heb gisteren geprobeerd om het om te zetten, maar als ik dat doe (HD ghosten) en de partitie als actief zet, en vervolgens dus in mn BIOS aangeef dat hij van de SATA moet booten, doet hij het niet.

Hij geeft als melding simpelweg: Error loading OS

Jullie hebben het over het aanpassen van de boot.ini. Wat moet ik daar dan specifiek in aanpassen, waardoor hij ineens wel zou booten van de SATA? Ik kan trouwens op die copy alleen een bestandje vinden dat boot.ini.backup heet?

Weer een hoop vragen, ik weet het ;)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik gebruik altijd Western digital Data lifeguard 11. Deze kan simpel in windows een nieuwe schijf als bootdrive configureren door de huidige bootschijf te kopiëren en de nieuwe schijf te activeren. Vervolgens vraagt hij voor te rebooten en moet je alleen zorgen dat je je nieuwe schijf gebruikt als eerste. De oude bootschijf kun je dan in windows schoonmaken of tussen de reboot al eruit halen.

Vroeger gebruikte ik Ghost maar sinds XP heb ik altijd problemen gehad dat hij niet wilde starten van de nieuwe schijf. Dit progje werkt bij mij al sinds de introductie van XP ;) , kun je na gaan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken voor drivers etc aangezien alles in windows gebeurd (je ziet de nieuwe schijf niet eens als je geen driver hebt geladen).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb heel lang lopen zoeken naar informatie over het aanpassen van mn boot.ini...maar kom er nog steeds niet uit.

De situatie is als volgt:
Ik heb twee harde schijven, 1 daarvan is ATA, de andere dus SATA. Ik heb de ATA partitie met Windows XP erop nu geghost naar de SATA HD, partitie F:\. Nu moet ik waarschijnlijk de boot.ini aanpassen op de F:\ schijf...maar wat moet ik er dan precies inzetten?!

Momenteel ziet hij er zo uit.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

maar dan krijg ik dus simpelweg "Error loading OS".

Kan iemand me helpen?

• The__Virus
Ik weet je schijfindeling niet. Ik ga ervan uit dat de ATA HDD wordt gezien als rdisk(0). De SATA zal dan rdisk(1) worden (niet disk(0) in disk(1) veranderen!). Dan hangt het er vanaf hoeveel partities je op de SATA HDD hebt en dus de hoeveelste daarvan de F: is. Dat vul je in bij partition(). Dus rdisk verander je naar 1 (of nog weer anders, bijv. 2, 3 enz., maar dat denk ik niet) en partition verander je naar het nummer van de partitie op je SATA HDD. Als die bijv. begint bij E:, dan is F: de 2e partitie, dus zeg je partition(0) (hij begint bij 0 te tellen).
Pagina: 1