Codecs in AE (en andere proggies):
Heel klein, goede kwaliteit (afhankelijk van je settings) en voor web: WMV windows media file.. is een aparte instelling, staat dus niet bij avi. Met goede kwaliteit bedoel ik dus voor kleine filmpjes die je niet naar een klant gaat sturen of waar je zelf niet in gaat editen. Dit is een mooie web standaard en of goede preview standaard voor je zelf om grotere films in uit te renderen en als "thumbnail te gebruiken"
WMV is beter dan H264 van apple (vind ik persoonlijk) zet deze 2 maar eens langs elkaar. WMV zal kleiner en mooier zijn
Normale/tussen viewing: Sorenson3 op 50%
Goede backup: Sorenson3 op 100%
(het verschil tussen 50 en 100 is bijna niet te zien, daarom als je hem ff snel wil mee nemen en toch geen wmv wil is sor3 op 50 zeker!! voldoende)
Backup en later weer gaan editen (of hergebruiken, in elk geval hercoderen):
optie 1 en mijn voorkeur: .Mov uncompressed
rede waarom: Als je deze rart (geen zip maar rar dus) worden filmpjes van 2 gig maar 40mb ofzo... echt absurt! probeer het maar uit, I dare you! Dit is dus de beste manier van backupen, nadeel is dat je hem niet 123 kan terugkijken omdat ie in een rar zit.
Dit is echt geen grapje, ik wilde het in het begin ook niet geloven. Werkt btw alleen met quicktime niet met avi's... weet niet waarom
Optie 2:
Quicktime Animation op 100, nadeel: bestanden worden veel te groot.. vooral op resoluties boven het pal formaat is dit niet te doen.
Normale avi codec die wel ok is (buiten xvid & divx om):
Indeo 5.1
Niet te groot en redelijk mooi.
Let op; dit is een keyframe codec. Mocht je deze niet willen kan je ze uitvinken bij de codec opties.
Je bestand word nu echter wel groter (en soms een beetje "fuzzyer" niet altijd..)
Overige tip:
Als je veel verschillende scenes/kleurovergangen ed hebt en je pakt een keyframe heavy codec zoals bijv Xvid, doe dan _altijd_ 2nd pass aan vinken (dat ie je video eerst analyseert voor ie gaat coderen). Doe je dit niet heb je kans dat ie bij een overgang informatie mee neemt uit de vorige scenes.
Een goed voorbeeld is bij oude kazaa films dat bewegend water een grote brei werd en dat sommige stukken van andere scenes in de nieuwe bleven hangen!!!
Je kan er echter ook voor kiezen om zelf voor iedere scene deze keyframes aan te geven, dit duurt echter langer dan dat je hem op 2nd pass zet.
/edit
jullie problemen met slecht lopende filmpjes kan komen omdat ze te groot zijn.
Dit zit zo:
Als een filmpje 1,4 minuten is en 2 gig groot is moet je computer per seconden 20mb verwerken.
Dit is veel te veel. Zeker als je deze op een externe hd zit. De snelheid van een externe hd zit op 22/32 mb per seconden, dit komt niet door de hd maar door de chip in de externe behuizing. Zelfs een 4200rpm zou in zo'n behuizing nog geen bottleneck zijn. (zowel firewire als usb2, dat fabeltje dat firewire sneller is is fake... en nee, lacie schijven zijn niet sneller dan andere merken, in veel gevallen juist langzamer omdat deze redelijk brakke chips hebben, lees de reviews er maar op na), de snelheid van een normale desktop hd zit btw op (afhankelijk van je schijf) 55/65 mb/s
Het filmpje wat ik boven aangaf is ook te groot voor een hd in een normale setup. Ik weet dan echter niet of je hd het dan te zwaar heeft of je cpu (nooit getest) uncompressed dingen afspelen is dus eigenlijk _not done_.
/edit2
btw, de grote van je filmpje word bepaald door de codec MAAR ook door de drukte van je filmpje.
Zit hier alleen zwart wit in met langzame bewegingen is het filmpje in vergelijking met een kleuren&snel filmpje veel kleiner. Kijk dus niet vreemd op als dit een keer gebeurt.
Je snapt zelf wel dat er in kleurrijke frames meer data zit dan in zwarte frames.
/edit3
Ik zal hier binnenkort eens wat werk van mezelf posten...
En
luuk:
Je kerstkaart filmpje....
Ik zal eerlijk zijn:
Leuk dat je het doet maar......... Trapcode alllll over the place!
Probeer plugins te gebruiken om je filmpje beter te maken en te verruimen. Ga niet een filmpje maken om plugins te gebruiken. De basis van je filmpje moet ergens anders liggen. Niet bij trapcode... snappie

, verder wel cool dat je bezig bent met AE ed, keep on learning!!!
[
Voor 48% gewijzigd door
ixl85 op 12-01-2007 20:07
]