[CMS] Het grote Joomla (voorheen Mambo) OS topic - deel 2

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 205.525 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Mambo Open Source
Afbeeldingslocatie: http://www.leunk.com/mambogotheader.jpg

Wat is Mambo?
Mambo Open Source, zoals Mambo voluit heet, is een zogenaamd Content Management System (CMS). Bij een CMS worden de content (teksten, plaatjes,etc) en de opmaak gescheiden. Hierdoor krijg je een modulair en uiterst flexibel systeem. Mambo onderscheidt zich (imho) van andere CMS pakketten door het hippe uiterlijk (i.t.t. bv een PHPNuke), het zeer gebruiksvriendelijke backoffice systeem en het in toenemende mate aantal beschikbare uitbreidingen. Een klein voorbeeld van het gebruiksgemak: Je hebt op internet een agenda component gevonden. Dit is een zip bestandje wat je download. Normaal zou je dat moeten uitpakken en in exact de goede map op de server moeten uploaden. Niet bij Mambo! Je hebt een 'uploaden&installeren' button en je zoekt het zipje op je lokale schijf op en klaar! That's all.

Een eerste kennismaking:
frontend: http://mambo.mamboforge.net/demo en backend:

Afbeeldingslocatie: http://img213.exs.cx/img213/3903/mambohome4ym.th.png
om als admin in te loggen (zie menuitem 'administrator'): admin/admin

Niet uniek, maar wel mooi: Het is Open Source.
Mambo OS is momenteel bij versie 4.5.2. De komende maanden zijn er nieuwe versies in de pijplijn maar tot 5.0 zijn dit alleen maar bugfixes en kleine aanpassingen. Versie 5.0 zou rond de zomer uit moeten komen. De roadmap (to freedom, oh nee, to ultimate Mambo) tref je hier aan.

Details & requirements
Features omvatten onder meer:
• Grote en gezonde community
• Registered gebruikers kunnen gelijk met de content 'bemoeien'
• In de site embedde help voor front/backend
• Page caching mogelijkheid
• Uitgebreid media management systeem
• Syndication (RSS)
• Handige macro's (mambots)
• Uiters handig uitbreiding upload/installatie/onderhoud systeem
• Simpel op html gebaseerd template gebeuren
• Goede gebruikers hierarchie en ondersteuning
• Goed functionerende WYSIWYG content editor (echt goed imho)

Requirements
Mambo is getest op: Linux, Free BSD, Mac OS X and Windows NT/2000/XP.
"Linux or one of the BSD's are recommended
Anything else that can run the 3 pieces of software listed below should do it."

Apache
MySQL
PHP (version 4.1.2 or higher)http://www.php.net

SERVER CONFIGURATION
"You MUST ensure that PHP has been compiled with support for MySQL and Zlib in order to successfully run Mambo.
While we have reports that Mambo works on IIS server we recommend Apache for running Mambo on Windows."
Ook is het handig om Gif Draw (GD) werkend te hebben want dat wordt door veel uitbreidingen gebruikt.

CMS 'look' en Templates
Een groot nadeel van CMS sites (en Mambo is hierop geen uitzondering) is dat ze zonder een flinke dosis aanpassing er enorm 'CMS' uitzien. Om te bewijzen dat Mambo er ook heel gelikt en on-CMS uit kan zien kijk HIERmaar eens naar...

Er rouleren een flink aantal helemaal niet onaardige templates (zie links sectie) en je kan ook zelf aan de slag. Een Dreamweaver met plugin tutorial vind je hier. Die-hards die vanaf scratch werken doen het met deze tekst.

Tips
Om van de CMS look af te komen kan je al beginnen door zo veel mogelijk zaken uit te zetten (newsflashes, polls, de hele zooi) en dan te bekijken wat je echt nodig hebt. Dit scheelt meestal al aanzienlijk.Een aantal leuke en simpele componenten ter suggestie. Nog even zonder links (je moet sowieso inloggen).

• Forum: Simpleboard of PHP2BB
• Gastenboek: AkoBook
• Foto's: Z00m Gallery of Gallery (de bekende)
• Mambot comments onder dingen: AkoComment (module & mambot)
• Vermaak: PU Arcade
• Messenger: PMS

Links

Mambo Server (officiele site)
Mambo Server forums
Mamboportal.comRegistreren en heel veel downloads
Mambohut.com, templates site
Mambers.com, een grote online community (EN)
Mamboforge.net is een officiele en volle, maar helaas ook chaotische site
Mambo Awards ter inspiratie wat kan
MamboOpenSource.nl is een Nederlandse community
DutchMambo.nl idem.
Mambo.pagina.nl is een goed uitgangspunt

Tenslotte
Waarom geen Groot CMS topic?
Enig idee hoeveel CMS smaakjes er zijn? Als je daar de minder bruikbare van aftrekt dan heb je nog tientallen leuke en goede CMSen. Ik wil dit topic niet als vergelijkingstopic, maar om meer diepgang in het gebruik en aanpassing van Mambo te creeeren. Vragen als "hoe implementeer ik deze en deze component in Mambo?" lijken me niet geschikt voor een groot CMS topic. Ik heb goede ervaringen met andere CMSen (o.a. PHPNuke), maar voorlopig biedt Mambo mij het beste. Niet voor jou? Dan moet je misschien een ander topic zoeken/openen. Mambo liefhebbers kunnen elkaar hier goed helpen! Het is dus meer een ervaringen en hulp topic voor Mambo specifiek.
Opmerkingen, links, correcties en updates welkom!

ps. Idee n.a.v.: [rml][ CMS] Centraal Mambo topic[/rml]
last update: 8 april 2005

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Misschien nog even een link naar het vorige deel en moet ook de TS niet aangepast worden met joomla informatie er in.

[ Voor 42% gewijzigd door Justifier op 08-04-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
klopt, maar heb net 10 minuten mijn pc weer met schone winxp install dus heb nu even andere prioriteiten ;)

Maar die ander liep op 1001 dus dacht even een moetje dan maar. Iig weer een plek :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 10:41
Goed.

Iets waar ik zelf al een tijdje naar op zoek ben. Ik denk dat ik er uiteindelijk niet onderuit kom om er zelf aan te gaan knutselen, maar ik probeer eerst eens te zoeken of iets dergelijks al bestaat.

Wat wil ik? Ik heb voor een tweetal verenigingen waar ik een website voor onderhoud. Beide sites draaien op Joomla. Ik heb ook voor beide verenigingen Yahoo groups opgericht. Nu ben ik al een tijdje niet echt tevreden met de koers die Yahoo volgt met zijn groepen. Ik zou de functionaliteit van de Yahoo groepen dus graag naar de websites overbrengen. Voor een deel is dat gemakkelijk. Ik heb storage en ik heb een fotoboek en ik kan gebruikers aanmaken die vervolgens hier dingen in kunnen stoppen, maar het stuk waar ik het meest in geïnteresseerd ben is het forum deel. Het feit dat gebruikers een e-mail kunnen sturen naar een e-mail adres en dat vervolgens dat naar alle andere gebruikers van de lijst wordt gestuurd. En dat tevens deze mails nog in een forum structuur worden opgeslagen binnen de site, zodat ze later nog te raadplegen zijn.

Bestaat iets dergelijks voor Joomla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:33

Nakebod

Nope.

Als je gaat aanpassen, denk ik dat het leuk is een losse sectie te maken voor templates, en een "Must have/Easy to use" Componenten/Modules gedeelte, eventueel met wat tips&trucs. Bijvoorbeeld AkoComment, ik heb het ooit 1x werkend gekregen, maar hoe.. geen idee :P

Hier alvast een klein voorproefje:

Templates

Tutorials
Compass Designs
DutchJoomla
Mambo Solutions
DutchJoomla

Gratis Templates
Joomlaya
JoomlaHacks
Joomla-Templates
Joomla Designs
JoomlaStyle
Mambo Solutions
JoomlaResource

Betaalde Templates/Template Clubs
Joomla Solutions
Joomplates
RocketTheme

En @ feuniks, ik denk niet dat je alle functionaliteiten kan behouden, of niet in 1 component iig.
Wat denk ik wel enigzins geschikt hiervoor kan zijn, is Community Builer,
Community Builder suite extends the Joomla! user management system. Key features: extra fields in profile, enhanced registration workflows, user lists, admin defined tabs, image upload, front-end workflow management, integration with other components, like PMS, Newsletter, Forum, Galleries, etc. N.B.: upcomming 1.0 stable release is compatible with 4.5.0-4.5.3 and Joomla! 1.0 and 1.1.
Dus samen met een newsletter, forum en gallerie, dan heb je al veel functionaliteiten terug, wel in een iets andere vorm.

De enige mailing list die ik kan vinden is http://extensions.joomla....nk/link_id,360/Itemid,35/
Kost wel geld, 25 euro ofzo omgerekend, dus valt dan ook nog wel mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Nakebod op 08-04-2006 22:33 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 10:41
@Nakebod

Ik was net eens aan het kijken naar die comunity builder. Voor onder andere een smoelenboek waar ik ook nog mee bezig ben. Ik zie dat ik daar inderdaad veel terugzie van wat ik binnen Yahoo heb, maar ik mis het email verkeer en dat is juist iets wat mijn gebruikers zo leuk vinden en wat ik dus heel graag wil blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 12:29

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Volgens mij heb ik nou echt iets verknalt, het aanpassen van de hosts file en alles ging (dacht ik) goed, niet dus. nou heb ik alles in configuration.php terug gezet naar "localhost", ik kan de site dus ook weer zien, maar elke link is nou http://localhost/localhost/index.php?xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx , dus 2 keer localhost in de link :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
royco_100 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:51:
Volgens mij heb ik nou echt iets verknalt, het aanpassen van de hosts file en alles ging (dacht ik) goed, niet dus. nou heb ik alles in configuration.php terug gezet naar "localhost", ik kan de site dus ook weer zien, maar elke link is nou http://localhost/localhost/index.php?xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx , dus 2 keer localhost in de link :'(
Hup de config in duiken. :) Dan heb je ergens de $mosConfig_live_site sloop de localhost eruit en klaar is kees?

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco_100

royco_100

Enthousiaste Tweaker

HawVer schreef op zondag 09 april 2006 @ 00:05:
[...]

Hup de config in duiken. :) Dan heb je ergens de $mosConfig_live_site sloop de localhost eruit en klaar is kees?
als ik die leeg laat (dit dus: $mosConfig_live_site = '';) dan staan er allemaal foutmeldingen op de site!

Warning: strpos() [function.strpos]: Empty delimiter. in C:\www\includes\sef.php on line 398
Home

[ Voor 17% gewijzigd door royco_100 op 09-04-2006 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het niet beter 2 topics te starten? Eentje voor Joomla en eentje voor Mambo? Met de release van Joomla! 1.5 (binnenkort) en 2.0 (eind dit jaar?) zullen ze beide steeds verder uit elkaar groeien. Daarnaast vraag ik me af wat de toekomst van Mambo is, nu er ontzettend veel mensen overgestapt zijn naar Joomla.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Zien we tegen die tijd wel.
Vooralsnog zijn Mambo en Joomla componenten/mambots/modules nog steeds zo een 90% ofzo uitwisselbaar.
Als 1.5 uitkomt, en er dan al zoveel verschil in zit (Als goed is nog niet) dan kan er eventueel een 2e topic naast komen.

@ royco_100:
$mosConfig_host = 'localhost';
$mosConfig_live_site = 'http://www.nakebod.nl';

Die 2 waarden moeten iig goed staan. Als ik het zo zie, heb je 1 van de 2 verkeerd.
Maar jij had het probleem dat je er vanuit je eigen netwerk niet op kan komen?
Dan moet je Joomla gewoon configgen zoals op bovenstaande manier, dus zodat hij voor externe gebruikers wel benaderbaar is.
En in je host file op je lokale pc, zet je domain.nl <intern ip van je server>
Dan zou het voor iedereen moeten werken. Op deze manier had ik het ook een hele tijd draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Als er animo is voor Mambo gebruikers (echo echo echo.... krekels.. bosje tumbleweed.. lege zaal...) dan mogen die best een afsplitsing gebruiken, maar dan blijft dit het Joomla topic mijns inziens. (lees: de mensen die wel normaal meegegroeid zijn in de ontwikkelingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Normaal meegegroeid.. Rare uitdrukking eigenlijk :P Het is ook een keuze die je maakt, of uit onwetendheid dat je blijft hangen bij Mambo.
Maar de meeste mensen die enigzins het vorige topic hebben gevolgd, zijn wel allemaal overgestapt op Joomla.

Oh ja, de roadmap voor Joomla, http://dev.joomla.org/content/view/23/61/ gezien er nu nog een Mambo roadmap staat :)
En ohja 2: Deze maand 1.5 beta.
Ook een handige link: http://dev.joomla.org/content/view/1139/82/ voor de Dev status
En de downloads voor beta's: http://dev.joomla.org/content/view/17/60/#beta

[ Voor 22% gewijzigd door Nakebod op 09-04-2006 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco_100

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Nakebod schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:41:
Zien we tegen die tijd wel.
Vooralsnog zijn Mambo en Joomla componenten/mambots/modules nog steeds zo een 90% ofzo uitwisselbaar.
Als 1.5 uitkomt, en er dan al zoveel verschil in zit (Als goed is nog niet) dan kan er eventueel een 2e topic naast komen.

@ royco_100:
$mosConfig_live_site = 'http://www.nakebod.nl';

Die 2 waarden moeten iig goed staan. Als ik het zo zie, heb je 1 van de 2 verkeerd.
Maar jij had het probleem dat je er vanuit je eigen netwerk niet op kan komen?
Dan moet je Joomla gewoon configgen zoals op bovenstaande manier, dus zodat hij voor externe gebruikers wel benaderbaar is.
En in je host file op je lokale pc, zet je domain.nl <intern ip van je server>
Dan zou het voor iedereen moeten werken. Op deze manier had ik het ook een hele tijd draaien.
Ik heb nou alles aangepast en op no-ip.com een account aangemaakt, nou moet ik kiezen tussen host type:
- DNS Host A
- DNS Host (round robin)
- DNS Alias
- Port 80 redirect
- Web Redirect,

Welke moet ik hebben?
De site is nou wel vanaf de buitenwereld beschikbaar, maar zelf bekijken gaat nog steeds niet.
Klopt mijn hosts wel?

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen
# gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost

xxxxx.nl 10.0.0.151

[ Voor 29% gewijzigd door royco_100 op 09-04-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

In het voorbeeld staat toch echt: ip domein, en niet domein ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco_100

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Ok dat is veranderd, maar weer staat er links onderin in FF wachten op: xxx.no-ip.org, na een minuut krijg ik dan wel iets te zien maar dat is niet zoals het moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Ik zal de vraag hier ook nog een keer stellen. Omdat we in het vorige deel tegen het einde aan zaten.

Ik zoek een fotoalbum voor Joomla met de backend functionaliteit vergelijkbaar met die van zOOm, maar met een ander frondtend indeling. Ik weet niet of het met zOOm kan (Ik kan het niet vinden in zOOm), of er een ander makkelijk toepasbaar album is voor Joomal

Lay-out:
Afbeeldingslocatie: http://www.dereuswebdesign.nl/images/gal.jpg

Je klikt dus op een galerie. Er verschijnen thumbnails en als ik op een thumbnail druk dan komt de foto in het preview-venster te voorschijn. Alle elementen blijven dus aanwezig en worden niet weggeklikt zoals bij de navigatiestructuur van zOOm

Kunnen jullie helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon2107 op 10-04-2006 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 11:52
Ben nu eindelijk terug in gang geschoten met m'n joomla-project, het begint al mooi te vorderen. Technisch zit m'n site zo goed als volledig in elkaar, ik ben nu net begonnen met de layout, dus de template & de css. Al bij al eenvoudiger dan ik gedacht had, als je al wat kennis hebt van HTML en CSS :)

Nu vraag ik me af hoe ik in plaats van de simplistische tekst-mainmenu een zelfgemaakte, met rollover-images menu kan plaatsen. Moet ik hiervoor een simpele module bijmaken en dus handmatig m'n menu opbouwen, waarbij ik de links van de main menu aan m'n images koppel? Dit houdt natuurlijk in dat ik de main menu zelf niet meer wil laten zien, is dit mogelijk?

Of moet ik dit op een andere manier aanpakken?

Ik ben zoiezo niet van plan om de main menu regelmatig aan te passen dus hij hoeft niet "dynamisch" te zijn. Dit in tegenstelling tot de andere menu's, uiteraard ;-)

Daarvoor wil ik trouwens ook een mooie algemene menu-button ontwerpen maar die kan ik waarschijnlijk eenvoudig als achtergrond instellen voor een menu-object... moet ik nog eens uitpluizen.

Enneuh... misschien kan je in de 1e post een joomla-banner plaatsen ipv die van mambo, kwestie van 'mee te zijn met de tijd'. Tenslotte is dit het grote Joomla topic :p

[ Voor 10% gewijzigd door Sfinx- op 10-04-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik heb een script in php gemaakt. Het is een script om videobestanden uit te lezen uit een database enz. Nu wil ik deze als content in Joomla hebben (oftewel integreren in mijn joomla website).

Maar in Joomla kun je met je editor geen PHP gebruiken. Ook kan is het me niet gelukt om een iframe te gebruiken. Is dit wel mogelijk? Of heeft iemand een workaround om een externe site in je joomla te integreren?!

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Je kan gewoon de wrapper gebruiken, via menu > menu waar de link moet komen > new > wrapper > en dan de url invullen van je php pagina.
Of, als het een handig script is :P Een module voor Joomla ervan maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nakebod op 11-04-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
Ik weet niet of het een handig script is. Het script zorgt er voor dat de gebruiker zelf videofilmpjes kan uploaden. Hij kan vervolgens een klant een inlogcode geven waarmee hij 15 minuten lang deze filmpjes kan bekijken. Hierna wordt hij uitgelogd en wordt de inlogcode gewijzigd.

Ik ben pas begonnen met joomla. Nog geen idee hoe die modules werken. :) Iig bedankt Nakebod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Laatst online: 27-05 15:18
edit. foutje, kan weg.

[ Voor 98% gewijzigd door damouzer op 11-04-2006 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Laatst online: 27-05 15:18
Sfinx- schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:28:
Ben nu eindelijk terug in gang geschoten met m'n joomla-project, het begint al mooi te vorderen. Technisch zit m'n site zo goed als volledig in elkaar, ik ben nu net begonnen met de layout, dus de template & de css. Al bij al eenvoudiger dan ik gedacht had, als je al wat kennis hebt van HTML en CSS :)

Nu vraag ik me af hoe ik in plaats van de simplistische tekst-mainmenu een zelfgemaakte, met rollover-images menu kan plaatsen. Moet ik hiervoor een simpele module bijmaken en dus handmatig m'n menu opbouwen, waarbij ik de links van de main menu aan m'n images koppel? Dit houdt natuurlijk in dat ik de main menu zelf niet meer wil laten zien, is dit mogelijk?

Of moet ik dit op een andere manier aanpakken?

Ik ben zoiezo niet van plan om de main menu regelmatig aan te passen dus hij hoeft niet "dynamisch" te zijn. Dit in tegenstelling tot de andere menu's, uiteraard ;-)

Daarvoor wil ik trouwens ook een mooie algemene menu-button ontwerpen maar die kan ik waarschijnlijk eenvoudig als achtergrond instellen voor een menu-object... moet ik nog eens uitpluizen.

Enneuh... misschien kan je in de 1e post een joomla-banner plaatsen ipv die van mambo, kwestie van 'mee te zijn met de tijd'. Tenslotte is dit het grote Joomla topic :p
Eigenlijk zelfde vraag. Hoe verander je het standaard menu in een door mijzelfde gemaakte versie? Wel de dreamweaver tutorial gevolgd, maar daar kwam het niet aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
Zoiezo, hoe kun je dat menu eventueel aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Volgens mij is de engie manier om, dynamische, menu's te gebruiken die niet standaard via de CSS op te maken zijn, zoals rollover menu's, flash menu's e.d., is het gebruiken van Extended Menu, D4J TransMenu, swMenuMaker, en meer van dat soort dingen.
Te krijgen via http://extensions.joomla.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
Is het mogelijk om news dat door een gebruiker gesubmit wordt direct the publishen? Dus zonder dat je naar het 'Administrators' gedeelte hoeft te gaan en het en bericht te publishen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
MrDirk schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:32:
Is het mogelijk om news dat door een gebruiker gesubmit wordt direct the publishen? Dus zonder dat je naar het 'Administrators' gedeelte hoeft te gaan en het en bericht te publishen?
Dat is toch gewoon ergens een instelling ofzo?

(heb je ook niet veel aan :p maar ik dacht dat het gewoon mogelijk moest zijn. Ik ben alleen nu ff niet in staat om het voor je op te zoeken.)

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 11-04-2006 20:13 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Nakebod schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:39:
Volgens mij is de engie manier om, dynamische, menu's te gebruiken die niet standaard via de CSS op te maken zijn, zoals rollover menu's, flash menu's e.d., is het gebruiken van Extended Menu, D4J TransMenu, swMenuMaker, en meer van dat soort dingen.
Te krijgen via http://extensions.joomla.org
Ik heb ze allemaal een voor een bekeken en nergens is er support voor content-specifieke images in de plaats van tekst, als je dynamisch wilt werken. Verder las ik dat de enige oplossing wel degelijk het opbouwen van een niet-dynamische module is die je in de plaats van mainmenu gebruikt.

Kheb ook even zitten zoeken achter hoe je gesubmit nieuws onmiddelijk kan publishen, maar op het eerste zicht lijkt me dat onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05-2021

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Ik ben al een hele tijd bezig een uitgebreid Smoelenboek te maken mbv Joomla, en ben erg ver gekomen met een aantal components.. maar nu begint het er toch echt op te lijken dat Joomla er net niet geschikt genoeg voor is. :( Ik zit meer sourcecode aan te passen en toe te voegen dan echt gebruik te maken van de modules en components van Joomla zelf. Jammer

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
MrDirk schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:32:

Toch is dit waarschijnlijk geen gewone instelling. Ik weet het niet hoor, maar op het joomla forum zijn hier ook veel vragen over. Alleen niemand beantwoord ze... :)

Jezus jongens, zo easy :P Gewoon in je front-end editor eventjes naar beneden scrollen op tabblad 'Publishing' klikken en dan de setting op 'Publish' zetten.

Afbeeldingslocatie: http://afasystemsinc.com/publish.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door MrDirk op 11-04-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Ik dacht dat je bedoelde dat het niet meer moest goedgekeurd worden door een publisher/administrator maar ineens gepubliceerd worden. Dat gaat dus wel degelijk niet :) [zou trouwens ook niet echt aan te raden zijn, dan kan iedereen zomaar je site bewerken]

Je kan trouwens met de (niet inbegrepen in het basispakket) com_contentpublisher component een mooi overzicht krijgen van alle niet-gepubliceerde artikelen. Is toch wel iets dat er basis in had mogen zitten vind ik.

Hier een screenshotje, nog volop in het ontwikkelingsstadium dus let aub niet op de layout/foutjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutsbeveren.be/stuff/publisher_klein.png Klik voor een groter formaat

[ Voor 34% gewijzigd door Sfinx- op 11-04-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

ImPrEzA schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:34:
Ik ben al een hele tijd bezig een uitgebreid Smoelenboek te maken mbv Joomla, en ben erg ver gekomen met een aantal components.. maar nu begint het er toch echt op te lijken dat Joomla er net niet geschikt genoeg voor is. :( Ik zit meer sourcecode aan te passen en toe te voegen dan echt gebruik te maken van de modules en components van Joomla zelf. Jammer
Ook wel eens gekeken naar Community Builder? http://www.joomlapolis.com Zou perfect moeten zijn, tenzei je hele "rare" eisen hebt waaraan CB niet voldoet.
Heb zelf een vrij simpel iets gemaakt, meer om te kloten, niet voor het echte online gebeuren,
http://www.nakebod.nl/com...task,userProfile/user,63/
En de gebruikerslijst: http://www.nakebod.nl/com...mprofiler/task,usersList/
Je kan zelf tabs, velden en gebruikers lijsten, aanmaken.
Eventueel extra plugins erbij, of zelf schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94901

Mijn meest recente joomla site, gemaakt voor een artiest:

www.d-spirit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 11:27
Anoniem: 94901 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:17:
Mijn meest recente joomla site, gemaakt voor een artiest:

www.d-spirit.nl
Mooie site! Welk gastenboek heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

component/option,com_mambook/Itemid,40/
Guess what, het gastenboek is mambook :P http://www.sakic.net
Alle componenten die gebruikt worden kan je eigenlijk altijd uit de URL halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nakebod schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:28:
component/option,com_mambook/Itemid,40/
Guess what, het gastenboek is mambook :P http://www.sakic.net
Alle componenten die gebruikt worden kan je eigenlijk altijd uit de URL halen.
Oh ja ... ?? Op mijn site kun je het niet uit de URL halen.

Maar dat is dankzij een extension die OpenSef heet: je kunt de URL omleiden. Dus bv jouwsite.tld/hiereensubdinges leidt naar een pagina met een ingewikkelde URL

[ Voor 6% gewijzigd door Eusebius op 26-06-2006 10:37 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 17:04

McMiGHtY

- burp -

Ons team is na lang onderzoek ook overgegaan op Joomla!. Na diverse .Net CMS' en getest en te onhandig, onwerkbaar, onveilig en noem het maar op te hebben gevonden zijn we geswitched naar Joomla! en ik moet zeggen het bevalt goed. We zijn nog wel in een " opbouwende" fase maar hebben besloten de site al wel live te laten gaan.

Van alleen een PHPBB Site naar een " echte" site.

http://www.datacrash.net

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 17:04

McMiGHtY

- burp -

Eusebius schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:46:
[...]

Oh ja ... ?? http://www.google.com/hetgastenboek/ ? Dat is mijn site, en daar kun je het niet uit de URL halen.

Maar dat is dankzij een extension die OpenSef heet: je kunt de URL omleiden. Dus bv jouwsite.tld/hiereensubdinges leidt naar een pagina met een ingewikkelde URL
Search Engine Friendly

[ Voor 3% gewijzigd door McMiGHtY op 26-06-2006 11:53 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Eusebius schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:46:
[...]

Oh ja ... ?? http://<aangepast op verzoek>/ ? Dat is mijn site, en daar kun je het niet uit de URL halen.

Daarom zeg ik ook "eigenlijk altijd" :P
En dan nog is het te achterhalen dat je com_akobook gebruikt, maar dat nu door de images die gebruikt worden :+

[ Voor 5% gewijzigd door Nakebod op 26-06-2006 13:03 . Reden: Aanpassing op verzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.comedy-gags-jokes.com/images/scottangrave_small.jpg
No shit. Wil je dit soort onzin reply's volgende weer achterwege laten? Het is hier geen HK

[ Voor 23% gewijzigd door Creepy op 18-04-2006 13:18 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit: Excuses :)

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 94901 op 18-04-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik zit met een vraagje met betrekking tot Search Engine Friendly URL's, als je die aanzet, werken php-checks op de querystring dan nog wel?

Ik heb bijvoorbeeld een php check als volgt staan:
PHP:
1
2
3
4
$option = $_GET['option'];
if (($option == 'com_frontpage') || ($option == '')) {
toonlayoutvanhomepage
}

Zal dit nog werken als ik vervolgens Search Engine Friendly url's aanzet?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Even een opmerking over een paar posts: Het is hier geen HK en ook geen slow chat topic.Indien je alleen wilt melden dat een site mambo/joomla gebruikt of dat je site live staat voegt dat 0,0 toe aan dit topic. Het gaat hier over mambo/joomla. Ik hoop dat dit soort reply's achterwege gelaten kunnen worden. Thanx :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31450

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het installeren en gebruiken van plugins voor Joomla op servers waar de safe-mode aanstaat? Ik heb van iemand gehoord dat dit nogal eens problemen op levert, en het uitzetten van safe-mode behoort niet tot de mogelijkheden. Op de Joomla fora staan er ook meer vragen dan antwoorden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik ben op zoek naar een mambot of zo om een scrollende newsflash in mijn content weer te geven.

Ik ken de Newsflash Scroller modules en zo, maar modules kun je afaik niet in je content verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:40

Tjark

DON'T PANIC

Ik heb niet gezien dat iemand 't er over heeft gehad, maar zijn er mensen die naar de Joomladag in Breda van morgen gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Tjark op 21-04-2006 21:14 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik heb er wel van gehoord, maar ga er niet heen.
Hoewel het mij wel mooi lijkt. Beetje dieper op Joomla ingaan, iets wat ik nu niet doe, en wat je op zo een dag wel doet.
Vooral de presentatie Joomla 1.5 lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt safemode aan laten staan. moet je eknel wat aanpassen in je htacces kan er nu even niet bij, wanneer ik er wel bij kan zal ik het hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Mjah, dat is gok ik:
PHP:
1
php_flag safemode on

in de .htaccess in je root gooien.
Moet echter de hoster wel aan hebben staan dat je de default waardes mag overrulen. En dat is vaak niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unverter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 19:39

Unverter

Rediscover the web!

Anoniem: 31450 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:24:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het installeren en gebruiken van plugins voor Joomla op servers waar de safe-mode aanstaat? Ik heb van iemand gehoord dat dit nogal eens problemen op levert, en het uitzetten van safe-mode behoort niet tot de mogelijkheden. Op de Joomla fora staan er ook meer vragen dan antwoorden over.
Ik zit nu ook met dit probleem. Mijn host wil mappen wel schrijfbaar maken, dus op die manier lukt het installeren van modules en mambots (plugins) wel. Componenten leveren wel problemen op, terwijl de map die beschreven moet worden wel de zelfde rechten heeft als bijv. de map waar de modules ingeplaatst worden.

Ik ga nu proberen handmatig dingen met componenten te installeren (door entry in jos_components oid aan te maken).
Verder kun je kijken of de Safe Mode patch bij jou werkt om via FTP meer dingen te kunnen doen. Even zoeken op Google, dan vind je hem zo. Bij mij werkte het alleen niet helemaal goed, maar misschien bij jou wel. Ik kreeg wat foutmeldingen te zien.

En Joomla 1.5 kan hier beter mee omgaan, omdat dingen direct al via FTP geïnstalleerd kunnen worden. Alleen jammer dat de beta pas deze maand uit komt. Voordat de final er is duurt het nog wel wat langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Voor de mensen die altijd maar lopen te zeuren dat Joomla ramvol met tables zit.... http://www.aboutdj.nl/test/

Voor het grootste deel compleet van tabellen ontdaan en compleet gestyled met CSS. Was even doorbijten (aangezien ik geen webdesigner ben en ook al amper kaas heb gegeten van CSS) maar met behulp van Google ben ik op het punt gekomen dat EN Joomla voor zover mogelijk vrij is van tabellen EN dat ik alles via een stylesheet heb weten te stylen.

Van de week nog even flink de zooi opschonen en dan kan ie op de live site gegooid worden :D

(voor de mensen die willen weten hoe je van de tabellen af komt, http://forum.joomla.org/index.php/topic,24921.0.html )

Zodra alles af is wat betreft de nieuwe template gaat de oude als GNU/GPL beschikbaar komen..... mocht er iemand behoefte aan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 27-04-2006 03:33 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Het vrijwel tableless maken is wel vrij eenvoudig te doen.
Met mijn eigen template had ik het ook, maar ik heb nu een kant en klare template, en die heeft dat nog niet.
Ik moet het eigenlijk nog eens aanpassen, maar nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sidns gisteren ook maar een JoomFish op de website van mn bedrijf geinstalleerd.
Moet alleen wat table waardes nog aanapssen zodat de table iig, steeds net breed blijft :)
Moet zeggen dat ik m best aardig gelukt vindt.. nu VirtieMarkt nog..
www.slaatsmachines.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

leuk gedaan, en transmenu blijft een leuk menu systeem alleen 1 groot probleem: standaard legt transmenu geen alternatieve links aan voor browsers die geen javascript ondersteunen... op zich geen big deal, ware 't niet dat alle search-engines 't ook niet ondersteunen, hetgeen _wel_ een groot probleem is.

- of je moet kijken of transmenu een 'no-script' optie heeft om een no javascript menu ook te tonen
- of je zorgt ervoor dat er een goede sitemap beschikbaar is (bv joomap)

(trouwens is zo'n sitemap altijd erg goed)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Site map moet inderdaad nog komen, maar over het algemeen nog weinig problemen gehad met zoekmachines aangezien de laatste machine elke dag wel ververst worden.

Maar die sitemap moet inderdaad nog gemaakt worden ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Probeer die joomap maar eens, die kan ook een google-sitemap-link aanmaken die je in je google-sitemap-account kan proppen

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Trouwens: ik ben nog naar de Joomla! dag in Breda geweest: erg leuk, aardig grote opkomst van 200 man. Veel gesproken met andere gebruikers en ontwikkelaars. Goed te zien dat het leeft!

Nog ff een poll voor tussendoor:

Poll: Gebruik je Joomla of Mambo?
Joomla, maar begonnen met Mambo
Joomla vanaf het begin
Mambo, maar wil naar Joomla
Mambo en blijf bij mambo
niet/nog niet
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=128058&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 27-04-2006 11:29 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De sitemap is bij deze ook een feit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

mooi netjes!

Nu nog SEF urls aanzetten en openSEF 2.0 rc4 installeren en de site is er klaar voor ;)

(en nog een tip voor openSEF: gebruik - als scheidingsteken ipv _ )

[ Voor 26% gewijzigd door Tjark op 27-04-2006 11:43 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mja heb opensef geprobeerd maar kreeg het maar niet leuk aan de gang..
het is idd een toevoeging,maar meer iets voor op langer termijn.

en zo blijven we ermee spelen

Edit: Heb nu dus Opensef aanstaan maar zoals je site wil he tniet echt werken...

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 94901 op 27-04-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja nu inmiddels al wel ,maar had intussentijd even pauze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat kleine vraagjes:

Ik werk momenteel veel met Typo3, inclusief de ergernis die veel mensen waarschijnlijk wel kennen, de ietwat weinig instinctieve interface en zeker de problemen als externe ermee moeten werken, bv voor redactie werkzaamheden ..
(zonder verder in te gaan op 'welk cms is beter', in zo'n discussie heb ik geen intersse, ik weet dat dat altijd subjectief is)

Voor een nieuwe site, die waarschijnlijk behoorlijk groot wordt, moet ik een nieuw systeem opzetten en ik dacht aan Joomla, maar ik heb wel enkele eisen ...:
caching, wat mij betreft is het belangrijk dat content niet iedere keer opnieuw gerenderd wordt, zeker als dit gewoon semi-statische is ..
Hoe gaat Joomla om met caching? en hoe stabiel is dat (ik las dat in de laatste versie juist veel moeite gedaan is voor caching, maar weinig erover hoe stabiel dat is)

verder, hoe flexibel is Joomla wat betreft een eigen custom databank-structuur:
de opdracht die ik heb zou absoluut gebaseerd moeten zijn op een eigen specifieke relationele datastructuur en deze intensief uitnutten ...
Bij Typo3 wet ik dat ik dit met weinig extra werk als extesnie kan opzetten en implementeren, inclusief bepaalde functionaliteiten, maar voor Joomla zou ik dat opniwue moeten leren, wat mogelijk een stevig tijdsverlies betekent...
Is het erg moeilijk te leren voor Joomla extensies te maken en eigen datastructuren te implementeren?

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 27-04-2006 13:54 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Typo3 is idd mooi, heel mooi, en als je tijd hebt (of je kent 't al) en je hebt een gebruikersgroep die er dagelijks mee werkt (zodat ze na 1-2 weken nog steeds weten hoe alles moet) dan is Typo3 een zeer geschikt CMS ervoor.

Joomla is wat 'eenvoudiger' (verschillende gebruikersrechten: wat is dat?) maar je kan redelijk eenvoudig je eigen componenten of modules maken. En hoe jij je databasetabellen voor jouw componenten inricht dat is je eigen zorg. Dus wat bedoel je precies met 'flxibiliteit van je eigen custom databank-structuur' ?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik heb vooral vragen erbij hoeveel moeite het kost om een eigen component te (leren) schrijven..?
Als dat gewoon erg intensief is, loont het niet, dan kies ik toch voor Typo3, ondanks dat ik de ndaelen darvan ken, weet ik ook beter in te schatten hoeveel werk het me zal gaan kosten, het in te richten en op te zetten.

Overigens, is het wel goed mogelijk om de rechten van bv redacteuren te scheiden van devvers?

[ Voor 37% gewijzigd door RM-rf op 27-04-2006 14:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Een component schrijven is an sich niet zo heel moeilijk.
Eerder de vraag, hoe goed is je PHP kennis?
Ben er stiekem ook een beetje mee bezig. Ik ben zelf eigenlijk slecht bezig, heb een bestaand component goed bekeken, hoe werkt de install, hoe werkt de uninstall, wat bevat het xml bestand? enz enz.. Leer je ook van, maar misschien ook de foute dingen.
Maar, wil je het via de normale weg doen, http://dev.joomla.org

Eigenlijk moet je het schrijven van een component/module/mambot zien als het schrijven van een php script, en met wat extra toevoegingen is het "ineens" een component. Natuurlijk is dit wel heel erg simpel gezegd, maar het meeste werk is wel het schrijven van het script.

En de rechten, Joomla heeft wel wat rechten, bijv voor de frontend: Guest, Registered, Author, Editor en Publisher.
En daarnaast heb je ook nog 3 backend groepen: Manager, Administrator en Super Administrator.

Momenteel is het nog niet mogelijk zelf groepen te maken met bepaalde rechten, iets wat ik tot nu toe heel jammer vind.
En om een hack te gebruiken in een productie site.. mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik ben nu bezig met een joomla site die ik in 2 talen ga opzetten.

Nu kan je wel site languages veranderen, echter de titels van site modules (b.v. main menu) kan je alleen in de backend aangeven (m.a.w. wordt niet vertaald).

Weet iemand of dit wel mogelijk is, of dien ik de source te gaan hacken om ook voor de module titels de language file te kunnen gebruiken?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* anandus heeft een site draaien met Mambo (ernstig gehackt/aangepast met een berg components en mdules enzo).

Nu kreeg ik van de week een mailtje dat mijn hoster deze zomer volledig over gaat stappen op php5.

Draait Mambo vrolijk verder op php5 of zijn er aanpassingen die ik moet verrichten?
marko77 schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:47:

Nu kan je wel site languages veranderen, echter de titels van site modules (b.v. main menu) kan je alleen in de backend aangeven (m.a.w. wordt niet vertaald).

Weet iemand of dit wel mogelijk is, of dien ik de source te gaan hacken om ook voor de module titels de language file te kunnen gebruiken?
Daar was toch Mambofish (of Babelmambo, ofzo :P) voor?
Dat was juist een pakket om je site multi-langual te maken, geloof ik :)

[ Voor 51% gewijzigd door anandus op 01-05-2006 00:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand hier ervaring met aanpassingen maken binnen JCE Editor?
Pas graag het command van bijv het anchor knopje aan dat er dan automatisch een stel tables in komen ipv de anchor, maar helaas wil het mara niet vlotten.

Heb de anchor js al aangepast, maar kan nergens vinden waarom hij toch steeds dat popup venster blijft openen :(

Even voor de algemene informatie, OpenSEF werkt dus NIET goed icm JoomFish :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 94901 op 01-05-2006 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Waarom zou je via het anchor knopje uberhaupt tables willen maken?
Daar hebben ze niet voor niets de table knopjes voor uitgevonden :P
En ik denk dat je misschien beter kan kijken om een plugin te schrijven voor TinyMCE, heb het idee dat dat een betere manier is. Kan je ook wat veiliger upgraden zonder bang te zijn dat je werk weer weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat ik anchor toch niet gebruik en ik daar dus graag een kant en klare table uit zou willen zien rollen.

dit is makkelijker voor de klant, drukt ie daarop en dan kan ie bijvoorbeeld meteen al een charts toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 22:37
marko77 schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:47:

Inmiddels is er Joomfish, zij het in beta-stadium. Voor zover mijn ervaring met voorloper MambelFish betreft, kun je er ook de modules, componenten, etc, mee vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Thanx voor de link, ik ga dat even uittesten vd week :)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let er wel even op dat JoomFish niet icm OpenSEF werkt. Niet super in ieder geval, raad het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
De site die ik multilingual wil maken, maakt geen gebruik van OpenSEF, deze optimalisatie is namelijk niet van toepassing op die site .

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik heb zojuist mambo geinstalleerd bij mijn hoster (b-one.net) en deze was er van overtuigd dat ik mambo/joombla kon draaien.

Maar nu ik het geinstalleerd heb krijg ik een 3tal foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
Warning: mosCache::require_once() [function.require-once]: Unable to access /customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/Cache/Lite/Function.php in /customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/mambo.php on line 172

Warning: mosCache::require_once(/customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/Cache/Lite/Function.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/mambo.php on line 172

Fatal error: mosCache::require_once() [function.require]: Failed opening required '/customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/Cache/Lite/Function.php' (include_path='.:') in /customers/koffiehuus-onsmoe.nl/koffiehuus-onsmoe.nl/httpd.www/mambo/includes/mambo.php on line 172

Nu is mijn vraag: wat kan ik hier aan doen? Ik kan zo niet mijn site bekijken/of in mijn administratie paneel komen.

Instellingen webruimte:
  • PHP 5 (kan ingesteld worden als 4)
  • PHP draait in safe-mode
  • PHP error message: aan
  • PHP Register Globals: aan
De MYSQL versie kan ik zo niet achterhalen. Helaas.

Hopelijk hebben jullie een oplossing!
Helaas heb ik zelf niet zoveel kennis van PHP. Maar een paar simpele wijzegingen moeten te doen zijn hoop ik.

[ Voor 7% gewijzigd door bakvis op 01-05-2006 18:52 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31

bakvis

Tweakers.Nerd

typo

[ Voor 99% gewijzigd door bakvis op 01-05-2006 18:51 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
bakvis schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:47:
Instellingen webruimte:
  • PHP 5 (kan ingesteld worden als 4)
  • PHP draait in safe-mode
  • PHP error message: aan
  • PHP Register Globals: aan
Safe mode mag off en register globals mag ook op off. Beide zouden in de ON stand niet voor problemen mogen zorgen bij een standaard install maar het is het proberen waard.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Zo te zien kloppen de paden niet, heb je dat wel goed geconfigureerd?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Laatst online: 28-05 10:13
ik heb 'm ook in een aparte post staan, maar hier is het wat drukker......:

Ik heb WinXP, daarbij heb ik phpdev4.3 geinstalleerd en in de WWW folder staat Joomla. Op de localhost draait mijn website uitstekend en nu wil ik de website ook voor de buitenwereld bereikbaar maken en dat lukt niet echt.

Ik heb in httpd.conf van Apache de localhost veranderd in 82.197.x.x(of moet dat http://82.197.x.x/) zijn?

Ik heb in de configuration.php van Joomla $mosConfig_live_site = 'http://localhost'; verandert in $mosConfig_live_site = 'http://82.197.x.x/';

De site is echter nog steeds niet bereikbaar van buitenaf. De router staat goed omdat ik, vorige week bij het testen met een andere phpdev installatie (per ongeluk) nog wel bereikbaar was.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

ik heb Mambo geinstalleer maar krijg een vreemde lay-out

het komt omdat alles wordt gelinkt naar:

http://192.168.1.3mambo/*
het moet natuurlijk zijn:
http://192.168.1.3/mambo/*

in mijn admin interface zie ik ook:
Live Site: http://192.168.1.3mambo

in mijn configuration.php staat:
$mosConfig_live_site = 'http://192.168.1.3/mambo/';

mijn hele config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?php
$mosConfig_offline = '0';
$mosConfig_user = 'root';
$mosConfig_password = '*****';
$mosConfig_db = 'mambo';
$mosConfig_dbprefix = 'mos_';
$mosConfig_lang = 'english';
$mosConfig_absolute_path = '/var/www/mambo/';
$mosConfig_sitename = 'Mambo';
$mosConfig_shownoauth = '0';
$mosConfig_useractivation = '1';
$mosConfig_uniquemail = '1';
$mosConfig_offline_message = 'This site is down for maintenance.<br /> Please check back again soon.';
$mosConfig_error_message = 'This site is temporarily unavailable.<br /> Please notify the System Administrator';
$mosConfig_debug = '0';
$mosConfig_lifetime = '900';
$mosConfig_MetaDesc = 'Mambo - the dynamic portal engine and content management system';
$mosConfig_MetaKeys = 'mambo, Mambo';
$mosConfig_MetaTitle = '1';
$mosConfig_MetaAuthor = '1';
$mosConfig_locale_debug = 0;
$mosConfig_locale_use_gettext = 0;
$mosConfig_locale = 'en_GB';
$mosConfig_offset = '0';
$mosConfig_hideAuthor = '0';
$mosConfig_hideCreateDate = '0';
$mosConfig_hideModifyDate = '0';
$mosConfig_hidePdf = '0';
$mosConfig_hidePrint = '0';
$mosConfig_hideEmail = '0';
$mosConfig_enable_log_items = '0';
$mosConfig_enable_log_searches = '0';
$mosConfig_enable_stats = '1';
$mosConfig_sef = '0';
$mosConfig_vote = '0';
$mosConfig_gzip = '0';
$mosConfig_multipage_toc = '1';
$mosConfig_allowUserRegistration = '1';
$mosConfig_link_titles = '0';
$mosConfig_error_reporting = -1;
$mosConfig_register_globals = 1;
$mosConfig_list_limit = '10';
$mosConfig_caching = '0';
$mosConfig_cachepath = '/var/www/mambo/cache';
$mosConfig_cachetime = '900';
$mosConfig_mailer = 'mail';
$mosConfig_mailfrom = '***********';
$mosConfig_fromname = 'Mambo';
$mosConfig_sendmail = '/usr/sbin/sendmail';
$mosConfig_smtpauth = '0';
$mosConfig_smtpuser = '';
$mosConfig_smtppass = '';
$mosConfig_smtphost = 'localhost';
$mosConfig_back_button = '0';
$mosConfig_item_navigation = '0';
$mosConfig_secret = 'ticlCmAswZYyxRDS';
$mosConfig_pagetitles = '1';
$mosConfig_readmore = '1';
$mosConfig_hits = '1';
$mosConfig_icons = '1';
$mosConfig_favicon = 'favicon.ico';
$mosConfig_fileperms = '0777';
$mosConfig_dirperms = '0777';
$mosConfig_helpurl = 'http://help.mamboserver.com';
$mosConfig_mbf_content = '0';
setlocale (LC_TIME, $mosConfig_locale);

wie weet hoe ik dit kan fixen?
Mambo version: 4.6.0

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 151099 op 02-05-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haal de / eens weg achter live site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gedaan:

$mosConfig_absolute_path = '/var/www/mambo/';

$mosConfig_absolute_path = '/var/www/mambo';
$mosConfig_live_site = 'http://192.168.1.3/mambo';

maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb maar even 4.5.3 geinstalleerd en nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom dan niet meteen Joomla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:00

FlipFluitketel

Frontpage Admin
OK.. Nu wil ik het weten ook.. Waarom stapt iedereen over van mambo naar joomla?
Wat is het grote verschil dat joomla nu beter is dan mambo? (Behalve dat mambo overgenomen is door een of ander bedrijf..)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dat joomla behoorlijk actief ontwikkeld wordt en een grote community overgenomen heeft van mambo, zijn denk ik de twee belangrijkste argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Nu heb ik een probleempje. Nu heb ik een nieuwe template aangemaakt. TemplateDetails.xml aangepast. Maar nu krijg ik mijn nieuwe template niet te zien in het rijtje!

Wat doe ik fout? hij moet hem toch automatisch zien als ik een nieuwe map met bestanden in de template map zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Install - Template - From folder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Yoeri schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:07:
Install - Template - From folder ?
Bedankt voor de reactie, maar ik heb het al gevonden. Als je in TemplateDetails.xml een tag open laat staan wordt het hele bestand niet gelezen. Dus dat is opgelost.

Wel heb ik nog een andere vraag:
Ik wil in mijn menu een niet standaard laten zien voor een breed platform aan browsers. Dit heb ik al geprobeert bij een andere site, maar hier werkt het nog niet goed en laat het het vreemde lettertype alleen zien als het geinstalleerd is op de client pc. Hiervoor heb ik de volgende CSS-code gebruikt.

code:
1
font-family: "Cracked Johnnie" src:url(fonts/cracked.tff),arial;

Wat doe ik hier fout. Hoe krijg ik die CSS zo, dat ie binnen het gros van de bowsers het juiste lettertype laat zien, ook al is dit niet standaard aanwezig op de pc?

Is het trouwens ook mogelijk om plaatsjes te gebruiken als buttons in een menu???

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon2107 op 02-05-2006 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
je kunt alles in je menu gebruiken zolang je weet hoe je dat moet doen.
In het standaard joomla menu worden text en backgrounds gebruikt, die code zul je aan moeten passen of wellicht is er een extension die doet wat jij wilt.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit: Opgelost :)

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 94901 op 03-05-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag Virtuemart gevuld, alle machines staan er nu in, ziet er gelijk wat levendiger/netter uit vindt ik zelf wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Opzich ben ik wel tevreden met Joomla, maar ik mis eigenlijk een offline tool om snel teksten te typen & op te maken en met een druk op de knop up te loaden. Kent iemand zoiets?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Eusebius schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:46:
Opzich ben ik wel tevreden met Joomla, maar ik mis eigenlijk een offline tool om snel teksten te typen & op te maken en met een druk op de knop up te loaden. Kent iemand zoiets?
Deze extentie doet volgens mij wat jij wilt.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13496

Eusebius schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:46:
M'schien is dit wat voor je :

J!Explorer op http://www.joomlatools.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stats component zwaar belastend voor server Afdrukken E-mail
geschreven door Regenerate
donderdag 27 april 2006

ImageOnderstaand verhaal komt van het joomla.org forum en bevat interessante info voor (fervente) gebruikers van de Joomla! stats component en Joomla! webhosters.

Rochen host momenteel duizenden websites met Joomla! waaronder joomla.org en Rochen heeft dus aardig wat ervaring met hosting voor Joomla! websites. Een component voor Joomla! is de stats component waarmee gebruikers statistische data krijgen over hun website via de Joomla! backend. Het gross van de gebruikers denkt "mooi!" en gaat het meteen installeren. Het idee om allemaal statistische gegevens over de bezoekers van je website te zien klinkt natuurlijk geweldig.

Wat veel mensen echter niet weten is dat deze stats component de MySQL database load dramatisch verhoogt, ver boven hetgeen de Joomla! core installatie normaal nodig heeft. In sommige gevallen hebben deze stats componenten complete managed servers met enkele grote Joomla! sites om zeep geholpen. Alhoewel dit effect vooral merkbaar is bij grote websites, is het ook op kleine sites al merkbaar. Dit kan overigens voorkomen bij elke Joomla! component, maar de grootste effecten zijn te zien bij de stats component.

We willen wel duidelijk maken dat dit géén probleem is met de Joomla! core zelf die erg stabiel is. Het probleem doet zich voor bij de stats component die vrijgegeven wordt via de officiële extenties website en andere websites die Joomla! addons aanbieden. Naar onze mening zou statistische data eigenlijk verzameld en verwerkt moeten worden op het niveau van de server en niet dmv een platform als Joomla! wat elke keer als een bezoeker de site bezoekt excessieve server loads veroorzaakt bij o.a. de MySQL database. Dit is niet alleen slecht voor de prestaties van de server zelf maar dus ook van de website waar deze component geïnstalleerd is.

Wij (Rochen) ontvangen meerdere malen per week emails van mensen die van hostingprovider willen verhuizen omdat hun huidige host hun verteld heeft dat hun Joomla! installatie de server de nek om draait. De fout ligt hem echter niet bij de Joomla! installatie, maar aan de stats component die onder Joomla! is geïnstalleerd. Het is natuurlijk lastig voor een hostingprovider die niet bekend is met Joomla! om dat verschil te zien, dat is niet hun fout en dat wil ook niet zeggen dat ze een slechte host zijn, het zegt alleen dat ze geen Joomla! experts zijn.

Mijn advies aan iedereen die Joomla! gebruikt is om deze stats component níet te gaan gebruiken om problemen met de hostingprovider te voorkomen. Ik wil ook adviseren aan iedereen die deze component gebruikt om deze te deïnstalleren. Het kan zijn dat je tot op heden nog geen problemen gehad hebt omdat je site nog niet genoeg bezoekers heeft om problemen te veroorzaken, maar ik kan je garanderen dat dit wél een (groot) probleem gaat worden als je site meer bezoekers krijgt. Ik wil ook de ontwikkelaars van deze componenten verzoeken om dit probleem mee te nemen in de ontwikkeling voordat ze toekomstige componenten uitbrengen voor onschuldige slachtoffers.

Bron: Rochen Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

An sich een leuk stukje tekst, maar ik mis de namen van componenten die bekend zijn een hoge load te veroorzaken?
Bijvoorbeeld BSQ Sitestats? Die gebruik ik, en het is logisch dat de MySQL server zwaarder wordt belast, van iedere pagina die opgevraagd wordt, wordt er ook iets in de DB geschreven. Dit betekend dus extra queries, dus ook wat extra load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Naar onze mening zou statistische data eigenlijk verzameld en verwerkt moeten worden op het niveau van de server
dit is 100% waar, de meeste hosters bieden al logs e.d. aan, dus waarom zou je dan als gebruiken nog een extra stats verzameling doen. Lijkt mij een beetje nutteloos.

En om idd bij elka paginaloads in je db iets op te slaan lijkt me erg veel van het goede, helemaal als je veel traffic hebt.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Ik heb inmiddels Joomfish geïnstalleerd en het doet wat ik wil :)

iets raars wat ik wel ben tegengekomen is het volgende:

ik heb ook als album coppermine geïnstalleerd en op de een of andere manier zijn sommige karakters (b.v. ä) normaal goed zichtbaar, echter als ik de coppermine pagina bekijk worden het ? of andere rare karakters. Nu hebben beide templates een meta tag met charset=UTF-8 , dus daar zit geen verschil.

Weet iemand hier wellicht wat dit probleem kan veroorzaken?

--EDIT
ik heb het probleem al gevonden, in de html stond wel de goede charset, echter coppermine heeft ook een php script die de charset aanpast (dat kon ik zien omdar FF aangaf dat de charset niet klopte).
In de coppermine instellingen kon ik de charset alsnog aanpassen en nu werkt ie ok 8)

[ Voor 24% gewijzigd door marko77 op 04-05-2006 19:19 ]

Mijn rig

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen stellen is prima, maar het is hier geen helpdesk. Zie hier