Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Ik vraag me af in hoeverre je uberhaupt het water actief moet koelen als je een bassin van 60l hebt (maar ja ik heb er ook niet echt veel kaas van gegeten
)
Dat vroeg ik me eigen dus ook af 
Vandaar de vraag aan de kenners
Vandaar de vraag aan de kenners
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Je kan het water op 3 manieren afkoelen (ok, meer manieren, maar 3 manieren zijn het meest gebruikelijk en makkeljik uitvoerbaar)
1. Geen radiator, geen ijs/koelelement maar gewoon alleen de bak.
Voordeel: eenvoudig, stil
Nadeel: beperkt koelvermogen. Alhoewel dat met een bassin van 60 liter wel meevalt. Kijk in Die-hard overclockig forum voor wat meer info (staat een recent topic in met wat meer uitleg)
2. Radiator.
Voordeel: compact, goed koelresultaat.
Nadeel: fan op raidaotr maakt geluid/herrie. Iets ingewikkelder, alhoewel dat ook wel weer meevalt.
3. Koelelementen
Voordeel: Goedkoop (alhoewel die dingen natuurlijk wel iedere keer in het vriesvak moeten, energiekosten)
Nadeel: als je je comp tot het uiterste hebt overclockt, moet je wel een constante aanvoer van koelelementen hebben, omdat anders de temp toch weer oploopt. En dan je comp crasht. Loopt je computer niet vast zonder koelelementen, dan kan je ofwel verder overclocken met koelelementen, of de boel lekker zo laten, en een "geen gezeik" koeling hebben.
Persoonlijk zou ik dan voor het laatste gaan. Iedere keer een crashende computer omdat je koelelementen bent vergeten is ook niet alles.
Wel leuk voor een eenmalig "hoe hoog kom je met waterkoeling" project.
1. Geen radiator, geen ijs/koelelement maar gewoon alleen de bak.
Voordeel: eenvoudig, stil
Nadeel: beperkt koelvermogen. Alhoewel dat met een bassin van 60 liter wel meevalt. Kijk in Die-hard overclockig forum voor wat meer info (staat een recent topic in met wat meer uitleg)
2. Radiator.
Voordeel: compact, goed koelresultaat.
Nadeel: fan op raidaotr maakt geluid/herrie. Iets ingewikkelder, alhoewel dat ook wel weer meevalt.
3. Koelelementen
Voordeel: Goedkoop (alhoewel die dingen natuurlijk wel iedere keer in het vriesvak moeten, energiekosten)
Nadeel: als je je comp tot het uiterste hebt overclockt, moet je wel een constante aanvoer van koelelementen hebben, omdat anders de temp toch weer oploopt. En dan je comp crasht. Loopt je computer niet vast zonder koelelementen, dan kan je ofwel verder overclocken met koelelementen, of de boel lekker zo laten, en een "geen gezeik" koeling hebben.
Persoonlijk zou ik dan voor het laatste gaan. Iedere keer een crashende computer omdat je koelelementen bent vergeten is ook niet alles.
Wel leuk voor een eenmalig "hoe hoog kom je met waterkoeling" project.
Effe voor je gezocht:
Ging over de noodzaak van een radiator of niet;
gathering.tweakers.net/showtopic/111814
Ging over de noodzaak van een radiator of niet;
gathering.tweakers.net/showtopic/111814
Thanx Herman
Ik was er ff tussenuit
Ik zal die topic es doorlezen
nogmaals bedankt
greetz
Ik was er ff tussenuit
Ik zal die topic es doorlezen
nogmaals bedankt
greetz
Pagina: 1