waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
k...
ik ben dus van plan een waterkoelingsysteempje aan te schaffen :P maar nou had ik een vraagje....

op waterkoeling.nl staat dat een radiator optioneel is:?

waar dan circuleert het warm geworden water toch steeds en heb je uiteindelijk water wat even warm is als de proc (en word dus steeds warmer..)

of heb ik et nou mis:?

kortom: MOET je een radiator hebben :?

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Verwijderd

kijk een radiator is wel aan te raden. ik heb ook waterkoeling. p3 650@975
ik maak gebruik van zo,n 10 liter xenos opbergdoos die gevuld is met water.
pomp kan 400liter per uur max doorpompen
na nadat het water langs de proc is gekomen gaat het naar een radiator (3 liter buis, diameter 10mm) mijn pc staat dag en nacht aan met een koe erop. als ik naar de temp van het water kijk is die 3-5 graden hoger dan de kamertemp. zet ik bovenop de radiator mijn 12cm fan (131,5 CFM) aan dan is de watertemp 1-2 graden hoger dan de kamertemp.
ik denk als je zonder radiator aan de gang gaat je wel van genoeg water in je waterreservoir gebruik moet maken. maar ik denk niet dat het meteen nodig is

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

als je een peltier gaat gebruiken is het denk ik wel noodzakelijk, maar als je het koelblok op rechtstreeks op je processor zet dan niet perse.
Ik heb zelf een celly2 met waterkoeling zonder peltier, maar wel een radiator. Het water werd namelijk wel redelijk warm, met radiator stuk minder (zelf gemaakt van koperbuis trouwens..)

maar ik denk dat het toch wel aan te raden is er eentje te gebruiken.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het hangt er een beetje vanaf, voornamelijk van twee dingen:

Wat gaat er aan energie het systeem in: de processor(s) + evt peltier.
Wat kan er aan energie het systeem uit: via warmteverlies door slangen, reservoir en evt radiator.

Is het nu een processor welke weinig energie afgeeft (cellie, P2, P3 oid) dan kan je vaak zonder radiator af.
Gebruik je meerdere procs, peltiers of AMD processors, of ben je gewoon een extreme overclocker, dan is een radiator aan te raden.

Bij mij liep de temp van het water op tot ongeveer 40 graden, waarbij mijn dual celly 366 stabiel op 550 liep.
Met radiator was dit 27 graden, waarbij de cellies op 605 liepen bij 2,2 volt. (Dus meer warmte-input, maar ook meer warmteverlies in radiator.

Een en ander hangt ook af van het reservoir:
Theoretisch (dus reservoir zonder warmteverlies aan omgeving, bij benadering een thermofles) heeft het reservoir enkel invloed op de tijd die het durt tot een warmte-evenwicht is bereikt. (groot reservoir = langere tijd)

In de praktijk is het echter zo dat een reservoir ook veel warmte verliest. Een open reservoir verliest meer warmte dan een gesloten, en een groot reservoir verliest ook meer warmte dan een klein. Tevens is het materiaal van belang: piepschuim=slecht voor warmteverlies, metaal is goed voor warmteverlies, plastic is medium, maar wel lekker handig :)

Voor de slangen geldt eigenlijk hetzelfde als voor het reservoir.

Verwijderd

Ik gebruik een koelbox op 12V om mijn water te laten afkoelen. Vroeger gebruikte ik een radiator en een 120 mm fan, maar ik werd zot van het geluid. Dit is al een heel stuk minder
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tomahawk/casemod/waterkoeling2.jpg

• wolffman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:18

wolffman

....

wat en hele mooie set hierboven, maar ,......wat doet die kut 14inch daar op die achtergrond. aaaaaaghhhh haal weg!!!!!

Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 23:30 schreef Tomahawkske het volgende:
Ik gebruik een koelbox op 12V om mijn water te laten afkoelen. Vroeger gebruikte ik een radiator en een 120 mm fan, maar ik werd zot van het geluid. Dit is al een heel stuk minder
[afbeelding]
Heb je je resovoir in de koelbox staan? Of gewoon het water in de koelbox gedaan?
Pagina: 1