AMD64 3500+ gaar, of is het het mobo A8N-E?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Sinds een week of 2 heeft mijn pc last van BSOD's en fatale fouten in programma's in WindowsXP pro, maar ook in andere besturingssystemen heb ik raar gedrag. Deze fouten treden geheel random op, zo lijkt het. In windows krijg ik foutmelding als PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL e.d. Ik weet niet precies welke het waren, omdat de pc direct restarte, dus had niet de tijd om het rustig te lezen. (ik zag net dat in de spontane-reboot en vastlopers draad hier wat over stond, maar daarvoor is het inmiddels te laat. hierover later meer).

Even de relevante hardware:
AMD64 3500+ venice (Zalman CNPS7700AlCu koeling)
Asus A8N-e (passive Zalman northbridge koeling) (bios: 1005)
1GB G.Skill pc4800
2x Hitachi SATA II 160 GB in RAID 0
Gainward 7800 GTX Golden Sample

Dit alles bevindt zich in een Antec Sonata II met een flinke hoeveelheid luchtdoorstroming (2x 12 CM fans) en heb dit spul allemaal nieuw gekocht halverwege december 2005

Voordat ik deze foutmeldingen kreeg, heeft mijn pc het circa 3 maanden rock-solid gedaan op 2600 MHz (ipv 2200), met continue 100% belasting, 24/7 (DPC), waarbij mijn processortemperatuur nooit boven de 60 graden is uitgekomen, en moederbord temperatuur niet boven de 35.

Mijn eerste gedachten was: De boel trekt mijn overklok niet goed. Ik heb vervolgens in de bios alle dingen op standaard of automatisch gezet, zodat alles op originele snelheid zijn werk doet, en dus geen problemen zou moeten leveren. Dit hielp helaas niet. Daarna heb ik geprobeerd om een paar voltages omhoog te zetten, terwijl snelheden hetzelfde bleven, maar ook dit hielp niet.
Mijn tweede gedachten: Gaar geheugen, dus ik heb 2 verschillende tests gedaan. Een memtest die onder windows werkt, en de standaard memtest vanaf floppy. Bij beide kwam mijn geheugen er geheel vlekkeloos doorheen, dus daar kon het ook al niet meer aan liggen.
Mijn derde gedachte: Misschien is mijn windows installatie om de een of andere reden gaar geworden en is 'ie nu instabiel. Ik heb dus windows compleet opnieuw geinstalleerd, maar ook dit was niet voldoende. Ik bleef vastlopers en BSOD's krijgen.

Het werd duidelijk dat het dus een hardware probleem moest zijn. En vermoedelijk of de processor, of het moederbord. Nadat ik dit aan iemand vertelde, adviseerde hij me om het cache geheugen in de processor uit te schakelen, omdat dat misschien wel eens brak geworden kon zijn. Helaas zit deze mogelijkheid niet in de bios van dit moederbord, dus kan ik dit niet testen (tenzij iemand weet hoe ik dat toch kan uitschakelen).

Terwijl ik op internet aan het zoeken was om te kijken hoe ik dit toch kon doen, kwam ik op een andere site, waar iemand dezelfde soort foutmeldingen had (ook geheel willekeurig, net zoals bij mij), en zei dat hij dit had opgelost door het volledig formateren van zijn harde schijf.
Dit heb ik dus ook geprobeerd. Ik heb mijn RAID 0 array opnieuw aangemaakt en geformateerd en vervolgens windows opnieuw geinstalleerd. Dit leek een tijd lang (een paar uurtjes) goed te gaan, maar tijdens de installatie van ServicePack 2 kreeg ik wederom een foutmelding, gevolgd door een reboot, waarna vervolgens mijn Windows installatie helemaal vernaggeld was (daarom kan ik nu dus ook niet meer het automatisch restarten na BSOD's uitschakelen; ik kom windows niet eens meer in).
Inmiddels zit ik dit te typen op een live cd van Ubuntu, maar ook daar heb ik al vreemd gedrag meegemaakt (muis die spontaan blijft vasthangen, FireFox die ineens afsluit, spontaan opnieuw inloggen in grafische modus), dus er zit echt iets grondig mis....

Mijn vraag is dus: weet iemand waar dit aan kan liggen (moederbord of processor? of toch wat anders?) en hoe ik dit eventueel op kan lossen? Of weet iemand hoe ik toch mijn cache kan uitschakelen, zodat ik zelf kan testen of het daaraan ligt? Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om onderdelen bij anderen te testen.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Wat voor een voeding heb je? Daar zou het ook heel goed aan kunnen liggen.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL geeft ook vaak nog een code mee bijv. 0x0000001C ofzo daar kan je ook nog op googlen

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Standaard voeding van mijn Antec kast en voor zover ik weet zijn die dingen niet echt slecht ofzo :)

Wat betreft die foutmelding: lees mijn post nog eens goed. na een tiende van een seconde ofzo reboote de pc automatisch, dus ik had niet de tijd om precies te lezen wat er stond. Deze meldingen waren nog net wat ik kon opvangen in die flits. Die foutmelding kan ik nu dus sowieso niet meer bekijken omdat ik niet in windows kom en dat automatische rebooten niet kan uitschakelen. Ik heb nu ook niet meer zoveel behoefte om Windows voor de 4e keer ofzo in 3 dagen tijd opnieuw te moeten installeren.....

[ Voor 28% gewijzigd door Bubbles op 06-04-2006 17:58 ]

Verwijderd

heb je al ander geheugen in je pc geprobeert?

Het huidige geheugen hoef niet kapot te zijn,maar misschien is het toch niet helemaal compatible

Je weet zeker dat die northbridge niet te warm word,met die passieve koeling?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 18:02 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Onder windows kun je het herstarten van je pc afzetten zodat je de foutmelding kunt lezen. Ergens bij opstart- en herstelinstellingen.

Het kan ook je ram zijn. Laat eens een mem-test lopen.

Hmm ok lezen is ook een kunst :?

Je zegt dat je de foutmeldingen kreeg nadat je SP2 wou installeren. Probeer eens een herinstallatie maar laat SP2 eens achterwege. Of haal een nieuwe van het net.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 07:19

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ergens in de instellingen van windows kan je aangeven dat hij niet reboot tijdens een BSOD, dan valt de fout netjes te noteren, en te achterhalen..

Eigenschappen deze computer, dan Geavanceerd en dan kiezen voor tab Opstart- en Herstelinstellingen

nevermind, misschien dat je overige hardware kunt ontkoppelen, en usb apparaten loskoppelen, om mte zo weinig mogelijk hardware op te starten, om dingen uit te sluiten...

[ Voor 27% gewijzigd door SAiN ONeZ op 06-04-2006 18:28 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:00:
heb je al ander geheugen in je pc geprobeert?
Ik heb helaas geen vervang geheugen beschikbaar
Het huidige geheugen hoef niet kapot te zijn,maar misschien is het toch niet helemaal compatible
Misschien, maar het heeft 3 maanden perfect gelopen, ook op hogere snelheden, op 100% belasting, dus ik betwijfel het.
Je weet zeker dat die northbridge niet te warm word,met die passieve koeling?
Als ik het koelblokje aanraak is die wel warm, maar niet overdreven heet. Dit komt waarschijnlijk ook omdat hij ongeveer 5 cm na mijn 12cm intake-fan zit, en dus flink wat lucht erdoorheen krijgt geblazen. En nogmaals, hij heeft het hiervoor 3 maanden lang zonder problemen gedaan op volle belasting. Ik kreeg nu die errors ook als ik 0 belasting had.
kluyze schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:01:
Onder windows kun je het herstarten van je pc afzetten zodat je de foutmelding kunt lezen. Ergens bij opstart- en herstelinstellingen.

Het kan ook je ram zijn. Laat eens een mem-test lopen.

Hmm ok lezen is ook een kunst :?

Je zegt dat je de foutmeldingen kreeg nadat je SP2 wou installeren. Probeer eens een herinstallatie maar laat SP2 eens achterwege. Of haal een nieuwe van het net.
Nee, ik krijg die foutmelding volledig random en hebben niet met SP2 te maken. De reden dat ik SP2 meldde was, omdat ie tijdens de installatie daarvan weer een random crash had, en ik daarna windows niet meer opnieuw kon opstarten. Ik heb crashes gehad voordat ik SP2 installeede, en nadat ik SP2 installeerde. Mijn windows versie is overigens een legale versie en is dus verder ook niets mis mee.
sain onez schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:26:
ergens in de instellingen van windows kan je aangeven dat hij niet reboot tijdens een BSOD, dan valt de fout netjes te noteren, en te achterhalen..

Eigenschappen deze computer, dan Geavanceerd en dan kiezen voor tab Opstart- en Herstelinstellingen

nevermind, misschien dat je overige hardware kunt ontkoppelen, en usb apparaten loskoppelen, om mte zo weinig mogelijk hardware op te starten, om dingen uit te sluiten...
Hier ga ik nog even naar kijken, hoewel ik niet heel veel eruit kan halen, wat niet sowieso nodig is. Naast de hardware die ik al had genoemd zit er het volgende in, of aan vast:

Creative Audigy 4
NEC DVD brander
Asus DVD ROM
Logitech MouseMan MX510 (USB)
Logitech tobo (simpel ding) (USB)
HP Deskjet 4320 (USB)
Logitech webcam (USB)
Netwerkkaart zit onboard (1 Gbit)
Onboard geluidskaart is uitgeschakeld in de bios.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien een slechte cpu of zo (die in het begin wel nog goed werkte maar door de overclock of gewoon door de tijd het nu wel heeft begeven. Ik denk dan aan fouten bv te wijten door statische ontladingen of dergelijk of gewoon productie fouten.) Probeer eens zo veel mogelijk hardware te vervangen. (stuk voor stuk) Eventueel in een pc-zaak waar ze je willen helpen.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Die gedachte had ik dus zelf inmiddels ook gekregen. Enige nadeel is dat de pc zaak waar ik mijn spullen heb besteld hier niet om de hoek ligt en ik zelf ook niet zomaar vervoer (lees: auto o.i.d.) kan regelen om met de pc daar naartoe te gaan.

ps: over die SP2 installatie: die was direct van internet geplukt, dus daar ligt het iig ook niet aan.

edit:
Ik ga nu nog eens proberen om windows te installeren en de overbodige hardware eruit halen. Ik heb hier nog een reserve PCI >:) :+ videokaart liggen, zodat ik de andere videokaart als boosdoener ook eventueel kan uitsluiten. Helaas ben ik zelf de rest van deze avond weg en heb dus niet heel veel tijd om dingen te proberen met die installatie...

[ Voor 36% gewijzigd door Bubbles op 06-04-2006 19:12 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

IRQ foutmelding moet duiden op een van je apparaten (bv videokaart) en niet je processor, al ben ik geen expert.

Misschien voor de zekerheid ook nog even de firmware van je mobo upgraden.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Die IRQ foutmelding is er 1 uit de velen. Ik weet niet precies wat er allemaal voorbij is gekomen, maar dankzij wat googlewerk herkende ik in ieder geval deze 2 die ik voorbij heb zien flitsen.

edit:
update: ik heb nu al de grootste moeite om windows geinstalleerd te krijgen, en dat terwijl ik nu alle niet essentiele hardware eruit heb gehaald. Heb nu allen processor, geheugen, 1 harddisk, videokaart, floppydrive en 1 dvd station erin zitten. Maar ik ben de rest van avond weg en heb dus geen tijd meer om nu nog nieuwe dingen te proberen. Wordt later nog wel een keer vervolgd...

[ Voor 51% gewijzigd door Bubbles op 06-04-2006 19:59 ]

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zeer grote kans dat het geheugen de boosdoener is. Bij een gaar MB of CPU krijg je Windows zeker niet geinstalleerd.

Volvo V70 D5 my2011

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
FalconM schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:19:
Zeer grote kans dat het geheugen de boosdoener is. Bij een gaar MB of CPU krijg je Windows zeker niet geinstalleerd.
Zeker van wel. Ik heb het zelf hier vaak gehad dat een mobo instabiel werd, maar dat er nog wel windows op kon draaien / geinstalleerd worden. Vorige week zelfs nog eentje geRMA'ed waarop ik wel degelijk windows geinstalleerd kreeg. Nieuw mobo terug gehad. Daarvoor heb ik ook zat problemen gehad (lekkende elco's).

Over de TS dan. Ik heb nagenoeg exact hetzelfde probleem, zie ook mijn topic. Ik heb momenteel bijna alles uitgesloten op CPU na. Bij mij neemt de frequentie van het crashen wel af als ik er minder geheugen in doe. Moet jij ook maar eens proberen ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 06-04-2006 23:35 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 18:48
dit lijkt mij een moederbord probleem, heel vaak gehad, waarbij het toch echt het moederbord was.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Update: Ik krijg het niet voor elkaar om windows geinstalleerd te krijgen op 1 harde schijf. Heb geprobeerd zonder RAID controller, met RAID controller (JBOD), maar dan loopt hij vast.
Ik heb inmiddels de 2e harde schijf er weer bij gemikt en de handel weer in RAID 0 gezet, en nu kom ik in ieder geval al verder met de installatie.
De optie van minder geheugen heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb er momenteel 2x 512 MB geheugen inzitten (matched pair).

edit:
Ook dat resulteerde in een crash. Ik heb die oude videokaart (S3 Trio64+) er maar weer uitgehaald en de Gainward erin gedaan. Tevens heb ik nu alleen maar de andere harddisk erin zitten en ik kom nu verder dan met de ene harddisk die ik als eerste in zijn eentje probeerde. Ik ga eens kijken hoe ver ik ga komen. Mocht ik de boel goed geinstalleerd krijgen, laat ik hem de nacht aanstaan en laat ik hier morgenochtend wel weten wat het geworden is. De afgelopen 2 weken is het me namelijk niet gelukt om die pc langer dan een uur of 6 achter elkaar aan te houden zonder reboots.

edit2:
Voorlopig lijkt hij het goed te doen. Ik heb nog geen enkele crash gehad, sinds ik maar 1 harddisk gebruik en de andere eruit heb gehaald. Morgen meer hierover, mocht het blijven werken.

[ Voor 49% gewijzigd door Bubbles op 07-04-2006 02:51 ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Okeej, ik moet er hier zelf vandoor, maar mijn pc heeft nog geen enkel teken van instabiliteit vertoond, en dat terwijl de processor ook 100% belast is sinds afgelopen nacht. Het lijkt er dus op dat 1 van de 2 harddisks de boosdoener was. Die gaat dus RMA terug naar de winkel. Zit nog mooi garantie op dus. :)

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Goed, ik heb inmiddels nog een aantal reboots gehad sinds mijn laatste installatie anderhalve week geleden. Ze komen nu inmiddels veel minder vaak voor, maar het gebeurd nog steeds.

Ik heb inmiddels al een aantal keer chkdsk laten draaien in een commandline, of bij het booten van windows. Soms vindt hij dan ineens een paar fouten, maar een volgende keer is er niets aan de hand. Althans, dat beweert chkdsk dan. Ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat mijn andere harde schijf ook niet helemaal in orde lijkt te zijn. Als ik ergens deze week wat tijd over heb, ga ik proberen windows eens te installeren op een oude harddisk en kijken of hij dan wél stabiel blijft draaien. Mijn langste uptime sinds mijn nieuwe installatie is ongeveer 3 dagen, wat al aanmerkelijk beter is dan daarvoor, maar het blijft niet juist.

Overigens heb ik bij foutmeldingen steeds andere dingen waarvan hij beweert op zijn bek te zijn gegaan. Soms zegt hij dat er een fout was bij win32k.sys, soms tcpip.sys, soms weer wat anders, soms helemaal niets, maar het blijft dus behoorlijk random.

Ik heb inmiddels nogmaals eens memtest een paar uur laten draaien, maar daar kwamen geen fouten uit tevoorschijn. Klopt het dat memtest ook het cachegeheugen van de processor test? Want als dat het geval is, kan ik dat ook gelijk als boosdoener uitsluiten.

Tot nader bericht bij vastlopers, of andere nuttige tips van jullie kant.

Verwijderd

Ik heb je topic ff snel doorgelezen (met een half oog) en zie dat je al veel geprobeerd hebt maar mis toch echt ergens welke drivers je gebruikt en/of je al andere geprobeerd hebt.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Hoewel het eigenlijk overbodig is om te vermelden welke drivers ik heb gebruikt (lees het nog maar eens goed na wat er allemaal staat) zal ik toch je vraag beantwoorden: de standaard drivers die meegeleverd werden met mijn hardware. Lijkt me stug dat het aan drivers ligt, als het eerst 3 maanden zonder problemen heeft gewerkt, en het daarna ineens problemen veroorzaakt.

Overigens heb ik sinds mijn vorige post alweer 3 crashes gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Bubbles op 19-04-2006 17:45 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Check voor de zekerheid (ga er niet vanuit dat t hieraan ligt, maar goed) ook even de condensatoren op je moederbord. Let hierbij op gesprongen of lekkende condensatoren.

Ik heb ook een dergelijk probleem gehad, ben een jaar door aan t klungelen geweest met verschillende hardware te vervangen en dergelijke, totdat ik opeens zag dat er 6 condensatoren gesprongen of aan het lekken waren

Just my 2 cents :)

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Hups. weer een update van mijn kant. Ik ben inmiddels verder gegaan met dingen testen en uitsluiten. Mijn bevindingen tot nu toe, sinds de vorige keer:

- Windows op een oude harddisk geinstalleerd -> maakte niet uit.
- Nieuwe drivers geinstalleerd -> pc hangt direct na het opstarten van windows (proberen niet uitvoerbare data uit te voeren), zodra er iets met mijn netwerkkaart moet gebeuren.
- BIOS geflashed naar versie 1011 (was 1005)
- Netwerkkaart uitgeschakeld in BIOS -> pc heeft ruim 4 dagen stabiel gedraaid, toen moest ik hem wegens software veranderingen rebooten, namelijk:
- NV NAM (NV Firewall) uninstalled en in de BIOS netwerk interface weer aangezet.
- Daar zit ik momenteel op te tiepen. :)

Voorlopig lijkt het erop dat de NV Firewall voornamelijk voor problemen zorgde. Ik kijk dit nog even deze week aan en als dat stabiel blijft, ligt daar (in combinatie met een nieuwe BIOS en nieuwe drivers) de oorzaak van mijn oude problemen (hmm. dit klopt syntactisch niet helemaal geloof ik, maar jullie snappen me wel).

Als dat allemaal blijft werken deze week (24 uur per dag aan, hele week, 100% belasting (de koe draait ook weer \o/ )), ga ik denk ik ergens volgende week mijn RAID array weer in elkaar zetten en daar windows opnieuw op installeren. Ga het dan eerst nog eens even met de NV Firewall erbij proberen, maar als dat mis gaat, gooi ik die de deur uit en gebruik ik wel een andere firewall.

[ Voor 11% gewijzigd door Bubbles op 01-05-2006 16:33 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

Wel erg vreemd dat hij het niet helemaal random doet dan, als het aan die firewall zou liggen, hoe kun je dan onder een live cd van Ubuntu ook problemen ondervinden.

Mocht je toch nog een vermoeden hebben dat de HDD de oorzaak is. Probeer eens een Lowlevel format. Helpt vooral bij Maxtor prut HDDs <noflame> Maxtor raadt het zelfs aan voordat je een HDD RMA stuurt om een low level format te proberen, daar het wel eens de problemen oplost.

Heeft mij al wel eens geholpen.

Buiten mijn voorgaande verhaal denk ik niet dat het probleem in je HDD zit. Bij 1 van de HDD's van mij zit een power snoertje beetje los. en als hij wegvalt blijft windows redelijk door draaien(kan niet bij die HDD =) en de pc kan vastlopen, maar ik kan meestal doorwerken en ik krijg zeker geen BSOD's)

Nog even een tip als je weer in windows kunt. check de event viewer ook even, misschien geeft die een hint van de oorzaak van je probleem.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 16:44 . Reden: spelfouten.. ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Die problemen onder Ubuntu waren ook niet heel erg ernstig en zal wel aan wat anders raars hebben gelegen. (ubuntu zelf ofzo. ik ben er ook niet heel erg enthousiast over)

Ik kijk overigens nu tegen een uptime van ruim 7 dagen aan en heb nog steeds nergens last van gehad. Wat mij betreft stabiel genoeg, dus zodra ik wat meer tijd heb deze week, ga ik de boel weer eens degelijk installeren.

Pagina: 1