Toon posts:

7800 GT overheat by AoE3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

Ik heb een 7800 GT van XFX met een
voeding:
Tagan TG420-U02i-Xeye 420W ATX2

als ik Age of Empires 3 (AoE3) speel met alles op highsettings wat mij pc gewoon aankan.
Dan gaat m'n graphische kaart warmlopen.

M'n kaart word zo heet dat je je hand niet meer op de videokaart kunt leggen.
Als m'n kaart dan super heet is krijg ik allemaal rare dingen ingame.
Er vallen gewoon hele stukken beeld weg. en dat word dan blauw rood en wit.
het valt gewoon weg dat renderd die niet meer ofzo.

Wat kan ik hier aan doen???

de kaart is helemaal stofvrij ik heb 8 fan's die het warme lucht wegblaze (in de goede richting)

Ik snap het niet meer.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Of heb je een oplossing?

laat het me weten

klaas

ps. ik heb niks overgeclocked!!!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

8 fans die de lucth wegblazen.. Hoe moet ik dat opvatten? Blazen ze allemaal de lucht naar buiten? In dat geval kun je onderdruk krijgen wat niet goed is voor de airflow.

Het feit dat de heatsink ook ontzettend warm wordt duidt op goed contact tussen GPU en koeler, vreemd dat de stockkoeler dan blijkbaar niet voldoende kan koelen.

[ Voor 12% gewijzigd door frankknopers op 05-04-2006 21:40 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

rare dingen in het beeld (blauwe strepen,witten vlekken) dat zijn artifacts
krijg je als de kaart te warm word!
je zegt dat je je hand er niet meer op kan houden,mmm geef eens temps
kijk gewoon ff onder je video menu..
8 casefans zeggen natuurlijk niets mits je een goede airflow hebt
stockcooler?:gooi er eens een zalman op lekker stil cool as hel >:)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik neem aan dat de fan draaid op de videokaart?
Blazen de 8 fans allemaal naar binnen of blazen een paar fans de warme lucht ook weer naar buiten?
Waar ongeveer zitten de fans?

Verwijderd

Topicstarter
temperaturen kan ik niks over zeggen.
ik heb namelijk geen temperatuurmeter ofzo ertussen.

ja de fans blazen naar buiten.
ik heb een termaltake kast en daar zitten 8 fans in ik neem aan dat de opstelling voor een ideale airflow daarvan wel goed is.

ja zoals ik al zei m'n videokaart koeling draait perfect geen stof in oid.

maar frank knopers hoe bedoel je contact tussen de gpu en koeler... leg uit..

ik hoop dat ik een oplossing kan vinden want het irriteerd me mateloos.

ja ik kan natuurlijk een zalman koeler erop zetten maar je verw8 toch van een product
dat hij z'n eigen capaciteit kan koelen???

ik hoop dat ik jullie weer genoeg informatie heb gegeven.

btw onderdruk bij airflow :O wtf dat heb ik nog nooit gehoord :P (leg uit)

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
kan bijna niet anders dat je koeler van je videokaart niet goed contact maakt met je gpu.

even voor de makkelijkheid . je GPU is de chip op je videokaart , die staat in verbinding met je koeloppervlak, en die wordt gekoelt door je fan op je videokaartkaart (JOH!)

(kan je de kaart bijna niet aanraken aan het koelblok? of aan de bovenkant van je kaart?

nu kan het zijn dat het koeloppervlak niet goed contact maakt met je chip je videokaart , waardoor de chip zijn warmte nietgoed af kan voeren , en dus teheet wordt.

ik zou zeggen , trek je kaart is uit je computer , en experimenteer hem goed . slimste is je koeler eraf tehalen , en ff nieuwe koelpasta (koelpasta zorgt voor goede contact tussen GPU en koeloppervlak) en monteer je koeler er terug op , en goed kijken of je hem stevig erop zet .. en kijk dan is verder.. ^^

nogsteeds het zelfde probleem? probeer is andere drivers of iets dergelijks.

ik heb het even met grote lijnen en uitleg vertelt , ik weet natuurlijk je kennis niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ikbengoofy op 05-04-2006 22:28 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Allemaal leuk en aardige reacties maar neem aan dat je op zo'n kaart ook nog garantie hebt zitten. Dus ja waarom gewoon niet RMA.. 8)7 Want als je zelf met de koeler bezig gaat vervalt dus meteen je garantie mocht je die dus hebben :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door MasterMike op 05-04-2006 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ga ik doen ff m'n videokaart opsturen ik heb nog wel een reserve 7800 liggen :S NOT.

mja ik wil m'n kaart dus niet een paar weekjes kwijt.

ik zou morgen eens kijken hoe dat zit met die koeler ik denk dat dat het wel eens kan zijn.

want de achterkant van de kaart is gewoon koel alleen de voorijzer met de shiny xfx erop.
die is echt kokend heet. onderkant mja kan ik niet voelen zit ikke plastic koeler op.
morgen meer :P.

heb je nog wel een suggestie wat het misschien kan zijn laat het me ook weten.

thnx voor de snelle reply's mannen.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Voor de zekerheid kun je riva tuner eens downloaden, daarmee kun je gewoon de temp bijhouden terwijl je gamed.

Verwijderd

Je zegt dat al je fans naar buiten blazen... die aan de voorkan moetten naar binnen blazen. Ik zou dat eerst maar eens proberen voor je je garantie van je kaart vergooit.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
Er is een semi-bekend probleem met de 7800GT kaarten & de koeler. Deze wil nog wel eens op '2D-snelheid' blijven draaien. Dan krijg je de problemen die je hier beschreven hebt. Je zou verwachten dat de thermal protection van de driver dan je kaart al uit had geschakeld, maar dat is schijnbaar niet altijd het geval.

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1099513

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 05-04-2006 23:01 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

idd koeler los halen van contact vlak schoonmaken,nieuwe pasta erop en weer in elkaar zetten
kijk goed of er ook daadwerkelijk contact met elkaar is .Minder contactoppervlak betekent ook gelijk
minder warmte geleiding.in rust heeft de kaart dan nog wel genoeg koeling ,maar belast heeft het simpelweg niet de tijd om de warmte snel genoeg door te voeren naar de koeler en dat kost je temps

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Draait je koeler van je videokaart gewoon niet op lage snelheden, bijvoorbeeld 20% waarbij dit ingame 80-100% zou moeten zijn.

Verwijderd

heb je rivatuner ,,,nee down die dan ff
en kijk wat de fan speeds zijn zowel 2d als 3d. zet ze is ff helemaal voluit dus 100%
kijk wat je temps in rust op 2d. veel mensen laten hun videokaart koeler in rust minder hard draaien
zet hem voluit en je hebt meer marge op 3d kwa temps!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

was er niet laatst ergens een nieuwsbericht dat nvidia soms een soort bescherm folietje was vergeten van de coolers af te halen, dat zeg maar tussen de koelprut en de koeler zit zodat het er niet af gaat als de koeler er nog niet opzit.

Dus zeg maar core>folie>prut..(die folie moet er natuurlijk vanaf, zijn de beste mensen@nvidia vergeten)
Ik dacht iig dat dit om nvidia kaarten ging toen, als het iets anders was negeer mijn verhaaltje dan maar :P

Verwijderd

hmm geen idee eigenlijk bij mijn xfx 7800gt mankeerde er niets aan :9

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

MrDrako schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:55:
was er niet laatst ergens een nieuwsbericht dat nvidia soms een soort bescherm folietje was vergeten van de coolers af te halen, dat zeg maar tussen de koelprut en de koeler zit zodat het er niet af gaat als de koeler er nog niet opzit.

Dus zeg maar core>folie>prut..(die folie moet er natuurlijk vanaf, zijn de beste mensen@nvidia vergeten)
Ik dacht iig dat dit om nvidia kaarten ging toen, als het iets anders was negeer mijn verhaaltje dan maar :P
Dat is enkel bij hele vroege revisie's van de 7800GS... niet de GT. ;)

en die folie had gelukkig geeneens invloed op de Koelprestatie alleen op de herrie.

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 06-04-2006 10:26 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

eeeh prop er een andere cooler op en hij loopt weer als een zonnetje :) >:)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
welke kant blazen je case fans op???

het is natuurlijk de bedoeling dat de fans voor in de kast naar binnen blazen en de zijkant ook naar binnen

en de achterkant en de boven kant naar buiten

1337

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 20:11
Bij mij draaide de fan van m'n XFX 7800GT zelfs in 3D mode nog op 35%, wat veel te weinig was. Heb ik met rivatuner even bijgesteld.

Maar misschien ook een tip wat ik laatst had, mijn kaart ging opeens heel slecht presteren en werd hartstikke heet tijdens het gamen (lees: temperaturen van 90 graden)
Wat bleek, het stickertje van XFX wat óp de ventilator zat, was losgekomen en ín de ventilator geschoten, waardoor deze werd geblokkeerd.

Zou best kunnen dat dit bij jou ook is gebeurd en dat hij daarom zo heet wordt. Ik zou er iig even naar kijken.

PS5 PSN: UnrealKazu

Pagina: 1