Toon posts:

USB werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al meer dan een jaar een Asus P4P800 moederbord. Altijd naar redelijke tevredenheid kunnen gebruiken, maar sinds kort werken mijn usb-poorten niet meer. Printers, mobieltjes, cardreaders, externe hardeschijven worden niet meer herkend. Ze krijgen gek genoeg wel stroom (de telefoon zegt dat ie aan het opladen is), maar Windows XP SP2 en Ubuntu Linux Breezy herkennen ze niet als apparaten. Dit was voorheen wel het geval. Ik heb in de BIOS geprobeerd om wat zaken te veranderen, USB Legacy support een keer uitgeschakeld (las in een ander topic dat dat zou kunnen helpen) etc. Helaas heeft dit alles niet geholpen.

Ik heb aan de voor- en achterkant van mijn systeem in totaal vier extra poorten, ook als ik deze verwijder (kabeltje lostrekken van het moederbord) doe de onboard poorten het nog steeds niet. Ik heb ook nog een keer via apparaatbeheer alle usb-opties verwijderd en opnieuw laten herkennen. De USB hubs worden wel door Windows herkend, maar de aangesloten apparaten nog steeds niet. Ik ben een beetje bang dat ik uit moet gaan kijken naar een nieuw moederbord, maar misschien heeft iemand van jullie nog een idee?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Als ook Linux het niet vindt, is het geen driverprobleem (mits die distributie ondersteuning biedt voor jouw hardware uiteraard, maar ik ga er vanuit dat dat zo is). Een BIOS reset of update zou je kunnen proberen, anders ben ik bang dat je poorten het niet meer doen. Doen je poorten het ook niet als je er slechts 1 apparaat aanhangt? Of eventueel via een gevoede USB hub (om stroomtekort uit te sluiten)?

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:53:
Als ook Linux het niet vindt, is het geen driverprobleem (mits die distributie ondersteuning biedt voor jouw hardware uiteraard, maar ik ga er vanuit dat dat zo is). Een BIOS reset of update zou je kunnen proberen, anders ben ik bang dat je poorten het niet meer doen. Doen je poorten het ook niet als je er slechts 1 apparaat aanhangt? Of eventueel via een gevoede USB hub (om stroomtekort uit te sluiten)?
Ik zal eens proberen of een bios-reset helpt, ik heb al de nieuwste bios volgens mij, dus een update is er niet. Ik heb ook een externe harddisk aangesloten met losse voeding en ook die werkt niet. Het gekke is juist dat de aangesloten apparaten (telefoon etc) wel stroom krijgen, maar niet door het systeem worden herkend. Ubuntu biedt inderdaad ondersteuning voor mijn hardware want op mijn laptop met dezelfde distro werkt alles wel gewoon. Anders zit er inderdaad niets anders op dan een nieuw moederbord aan te schaffen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je kunt natuurlijk ook gewoon een PCI-insteekkaartje kopen, scheelt een hoop geld :).

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
Maar dan is je mobo nog steeds brak...

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad. Wie weet maakt mn moederbord ergens kortsluiting en komen er straks weer andere defecten naar boven.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Is het een P4P800 SE ?? Maandag namelijk een computer van NoRRoD teruggestuurd met hetzelfde kwaaltje hier op mijn werk. Alle USB poorten deden gewoon in 1 keer niks meer ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Ik heb laatst ook zoiets gehad, mijn pc wilde de ipod van mijn vriendin niet meer herkennen. En toen ineens ook mijn digicam en andere USB apparaten niet meer.

Ik heb uiteindelijk maar format C gedaan en en windows er opnieuw op gezet. Nu werk alles weer zonder porblemen, dus het lijkt haast wel dat een stukje software de USB drivers helemaal vernaggelt had.
Misschien een poging waard voor je een nieuwe mobo gaat kopen....

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:35:
Is het een P4P800 SE ?? Maandag namelijk een computer van NoRRoD teruggestuurd met hetzelfde kwaaltje hier op mijn werk. Alle USB poorten deden gewoon in 1 keer niks meer ...
Yep, inderdaad de P4P800 SE. Alleem jammer dat ik de bon kwijt ben geraakt.
ErHa schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:42:

Ik heb uiteindelijk maar format C gedaan en en windows er opnieuw op gezet. Nu werk alles weer zonder porblemen, dus het lijkt haast wel dat een stukje software de USB drivers helemaal vernaggelt had.
Misschien een poging waard voor je een nieuwe mobo gaat kopen....
Het is het proberen waard. Het zou dus goed moeten gaan als ik een andere hd erin stop en even een OS installeer, of zou het per se Windows moeten zijn?

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:30:
Het is het proberen waard. Het zou dus goed moeten gaan als ik een andere hd erin stop en even een OS installeer, of zou het per se Windows moeten zijn?
Een OS lijkt me voldoende, maar ik gebruik alleen Windows, vandaar dat ik dat schreef.
Heb het toentertijd met mijn probleem nooit getest met een ander OS.

Misschien als tijdsbesparing is het een idee om te booten vanaf cd met knoppix?
Ik gok even dat dat USB ondersteund (heb Knoppix ook nooit geprobeerd of gebruikt)

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
USB wordt door knoppix idd ondersteund, dat zou ik even proberen.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Het zou raar zijn als het een driverprobleem was, want ik draai dual boot, dus als Windows een storing zou veroorzaken, dan zou die weer moeten worden opgelost door Ubuntu. Heb voor de zekerheid nog even een live-cd geprobeerd (wel Ubuntu, Knoppix had ik niet liggen). Dit hielp helaas niet. Misschien moet ik het dit weekend met een schone Windows proberen. Verder iemand nog suggesties?
Pagina: 1