Toon posts:

Smb connectie met windows server werkt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 855 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop stage bij een bedrijf met een MS Exchange server. Nou werk ik met mijn ibook G4. Maar als ik bij gegevens (documenten etc. ) die op de server staan wil, dan lukt het mij niet.

Ik doe het volgende:

Ik ga in de finder naar Netwerk, daarna naar map X. Hierin staan 3 usercomputers. 1 daarvan is de server en de andere 2 zijn computers die in het kantoor staan. Ik heb ze alle 3 al aangeklikt en het domein staat goed, diverse usernames en wachtwoorden ingetikt en op verbinden geklikt maar ik krijg constant hetzelfde antwoord:

" De alias 'X-UM0UQYV ' kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.

Daaronder staan 3 buttons: Verwijder alias - Herstel Alias- Ok

Dus wat moet ik nou doen om te zorgen dat ik toch verbinding kan maken?

Verwijderd

Topicstarter
Kom er nog geen stap verder mee

Verwijderd

smb enz wel aangezet in sharing? bij je pref. scherm...

anders via Finder>Go>Connect to server (Apple+K)

dan smb://naamserver/ of ip server.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 12:54 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Wat wil je nu precies bereiken? Windows fileshares benaderen of connectiviteit met de Exchange server? Dit zijn twee verschillende dingen namelijk :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon met men ibook in de mappen komen die op de server staan. Net zoals je bij Windows erbij kan komen.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Dan wil je dus Windows shares benaderen :)
Bij mij werkt die network browser ook niet echt lekker, maar ik zit hier in een netwerk met 2000+ hosts, dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Wat bij mij altijd werkt, is wat Qorne hierboven al beschrijft:

• Ga naar de Finder
• Klik op Go -> Connect to server... (cmd+K)
• Typ het adres van de server (evt +share) in, in het formaat smb://naam-van-de-server/optioneel-sharenaam en klik op Connect.

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat doe ik ook wel smb://XSERVER/ en smb://XSERVER/yvonne (is collega). Maar dan moet ik een wachtwoord intikken. Bij Werkgroep of Domein staat groot X en bij username staat gewoon mijn achternaam in grote letters, heb alles al ingetikt maar hij blijft nu zeggen dat het wachtwoord/username ongeldig is.

Ik snap niet wat ik fout doe

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Kent de computer waarmee je probeert te verbinden die combinatie van username/password wel dan? Ik vermoed van niet namelijk ;)
Je moet dan even een account aanmaken op de server en daarmee inloggen.

micheljansen.org

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Is dat ook de juiste info om je te kunnen valideren op het domein? (die X en je achternaam dus)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

lier

MikroTik nerd

Al een keer [domeinnaam]\[Urenname] met bijbehorend wachtwoord geprobeerd ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ja alles klopt The Rookie, heb alles al geprobeerd met username etc. etc. krijg hem gewoon niet aan de praat.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wat gebeurt er op het moment dat je ipv de naam van de server het IP Adres gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
Dan kom ik in mijn eigen werkgroep terecht met het icoontje deze ibook is van mij en dan kan ik gewoon inloggen. Maar kan niks anders selecteren

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Huh? Als je bij "Go -> Connect to server" het IP adres van de server invult kom je terecht op je iBook? Dan doe je toch echt iets fout :)

Liege, liege, liegebeest!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik denk dat je bij het ICT beheer maar eens moet gaan vragen wat het IP Adres van die XSERVER is :P

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, nee als ik het ip adres van de server intik dan komt er net als al die andere keren te staan:

SMB/CIFS-identiteitscontrole

Geef de werkgroep of het domein en uw gebruikersnaam en wachtwoord op om toegang te krijgen tot de server 'XSERVER'.

Werkgroep of Domein:
X

Naam:
VANKERK

Wachtwoord:
Zoals ik aangemeld sta op de server en dan op ok

en dan zegt ie: Erkan geen verbinding met de server tot stand worden gebracht omdat de naam of het wachtwoord onjuist is.

Dit heb ik met iedereen al gedaan alles en niks werkt.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Da's al een andere melding dan dat je in de TS had :P

Als je dit al *tig keer geprobeert hebt is overigens de kans heel groot dat je domein account ondertussen gelockt is, dat zou ik nu eerst ff checken

Verwijderd

Topicstarter
Nee alles staat nog steeds normaal op de server.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Weet je zeker dat je account niet je voornaam is :?

Aangezien je het verder omhoog over smb://XSERVER/yvonne hebt ? Ik gok dat dit de home-dir van een user is, en de naam van de home-dir is in 99% v/d gevallen gelijk aan de username ....

[ Voor 1% gewijzigd door TheRookie op 05-04-2006 14:08 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar die van mij is de achternaam.

Snap et echt niet, heb al iets geinstalleerd op de server van Apple iets van services for macinthosh etc.

Snap gewoon niet dat ik er niet op kom.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Je hebt op de server de Services voor Mac geinstalleerd (lijkt me best relevante info)

Probeer dan eens met afp:// te connecten ?

[edit]
Snap overigens niet waarom dit zo ingewikkeld moet zijn, heb thuis ook een apple aan een W2K server hangen en dat werkte relatief 'out-of-the-box'

[ Voor 48% gewijzigd door TheRookie op 05-04-2006 14:57 ]

• Liegebeest
En we weten zeker dat het domein echt "X" heet? Vind ik nogal kort eigenlijk en ik betwijfel of de MS standaarden dat überhaupt toe staan: een domein naam van één letter.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij heet niet X hij heet anders maar mijn baas heeft liever niet dat ik de naam gebruik.

Maar in ieder geval ik heb services for mac geinstalleerd op de server. Bij men ibook AppleTalk ingeschakeld. Als ik nu in de finder naar Netwerk ga en klik niet op de map X maar op My Network dan zie ik daar dezelfde 3 aliassen staan als in map X. Als ik in My Network op XSERVER klik dan moet ik inloggen en dan word er een netwerkmap geopend in de finder met als naam Microsoft UAM Volume. Daar zie ik dan UAM Installer staan, die kan ik niet installeren omdat ik MacOS 9 niet heb, heb wel 1tje voor mac osx gevonden geinstalleerd maar als ik dan nogmaals op XSERVER klik en log in kom ik weer bij hetzelfde als net.

• Liegebeest
Ow, ik voel'm :) Was niet bij me opgekomen...

AppleTalk heb je niet nodig voor AFP. Dat kan ook gewoon over TCP/IP. En voor AFP heb je ook geen speciale client software nodig: dat zit gewoon in het OS ingebakken.

Je kan dan met "Go -> Connect to server" invullen "afp://server/share".

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dan zegt hij

ACTIVERING MISLUKT

Het volume 'share' kan niet worden geactiveerd

Maar als ik op de windows pc kijk en ik ga naar volledig netwerk en ik klik op X dan staan daar alle pc name en die van mij staat er ook bij, was eerder ook nog niet. Als ik de mijne aanklik hoef ik alleenmaar in te loggen en klaar is kees.

Maar nu nog een ander vraagje: Als ik dus inlog via windows naar die van mij dan kunnen ze zo in mijn thuismap komen kan ik daar geen andere map voor inschakelen?

• Liegebeest
Ja, dat kan.

Download de tool "Sharepoints" om dit te doen. Je kan ook wel handmatig Samba gaan configureren, maar ik kan me indenken dat je daar niet zo'n zin in hebt :)

Verwijderd

De Windows server (waarscheinlijk een windows 2003 server) is ingericht als Domain Controller. Windows past dan een paar policys aan, waardoor het SMB verkeer encrypted word, met deze encryptiemethode kan je appeltje niet overweg. Hier heb je een howto hoe je de encryptie uit kunt zetten:

http://justin.maenaden.nl/?p=10

Het is denk ik niet zo heel erg riskant, omdat je volgens mij niet in een heel groot netwerk zit.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:44:
De Windows server (waarscheinlijk een windows 2003 server) is ingericht als Domain Controller. Windows past dan een paar policys aan, waardoor het SMB verkeer encrypted word, met deze encryptiemethode kan je appeltje niet overweg. Hier heb je een howto hoe je de encryptie uit kunt zetten:

http://justin.maenaden.nl/?p=10

Het is denk ik niet zo heel erg riskant, omdat je volgens mij niet in een heel groot netwerk zit.
Inderdaad dat moet de oplossing zijn. AFP installeren is eigenlijk alleen maar overkil als je het niet echt nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het gevaar als ik dit uitzet, van always naar disabled?

En kan er wat gebeuren als ik de server herstart? Ben altijd bang dat hij het daarna niet meer doet.

Verwijderd

zoals ik al schreef is je verkeer dan 'unencrypted', althans je SMB rommel. Geeft verder geen problemen, en je server zal echt nog wel starten hoor :) .

Misschien trouwens ook nog wel ff handig om hier is naar te kijken als je die optie hebt doorgevoerd: http://justin.maenaden.nl/?p=11

Anders worden je shares vervuilt met allemaal .DS_Store bestanden, en dat is iets dat de windowsgebruikers niet prettig zullen vinden.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 16:43 ]

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 17:52

Soul__assasin

de Belbelg

Hmmz even een bumbje.... ik heb sinds gisteren hier thuis een nieuwe server draaien en ik heb hetzelfde probleem als hierboven gemeld hij vind de server maar het gaat fout eens ik wil inloggen.

de SMB encryptie staat al af en toch lukt het niet.

na een paar uurtjes zoeken ben ik er toch uitgeraakt probleem opgelost

[ Voor 12% gewijzigd door Soul__assasin op 04-03-2007 13:19 ]

www.weefab.com

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
En wat was het dan? ik ervaar namelijk hetzelfde naar enkele machines, de meeste werken wel, en sommige niet, terwijl het wel heeft gewerkt. Hij ziet de share gewoon, je logt in en dan komt ie dus gelijk met de melding kan het origineel niet vinden.

• basvcds
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar het antwoord op deze problemen, ik ben zelf net overgestapt en ervaar veel problemen met mijn shares. Uiteraard had gegoogled, gezocht en een allerlij aan programma's geprobeerd (sharepoints, dave, ect) maar het komt vaak genoeg voor dat andere pcs/servers simpelweg niet worden gezien in de finder, of soms pas na een lange tijd. Weet iemand misschien een paar goede guides mbt op smb/cifs of zelfs afs shares op crossplatform netwerken?

www.baskoole.com

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had ook problemen met smb shares, zie deze link. De oplossing staat erbij.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1