Nieuw aan te schaffen HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 13:26

Thennis

Lachen kan altijd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit nu al een tijdje te tobben over wat voor schijven ik in mijn nieuwe pc ga stoppen.
Ik heb in februari het volgende gekocht:
AMD X2 4400+ met Arctic freezer 64 Pro
ASUS A8N SLI SE
XFX Geforce 7800GTX xXx
Corsair 2X 512MB PC3200
Tagan U22 480W voeding
Coolermaster supersilent casefan
Creative X-fi Fatality geluidskaart (in bestelling)
Niet al te ruime kast (warm)

Ik had nog een Maxtor 160GB IDE schijf. Das dus naar.
Weinig opslag, hij ratelt nogal en is niet echt snel (denk ik).
Wat ik doe met mijn pc is:
Muziekbewerken, films kijken, gamen, wat grafische dingen, pro engineer dat soort.

Nu zit ik te denken aan het volgende:
Een nieuwe HD van ofwel Western Digital, Seagate of samsung.
Western digital heeft volgens mij goede garantie en degelijke (stille) schijven, seagate en samsung weet ik niet veel van. Maxtor heb ik slechte ervaringen mee, doe ik niet.
1 Kleine SATA schijf (36GB 10000rpm of 80GB 7200rpm) voor 2 besturingssystemen en programma's
2 Grote SATA schijven (2X 320GB of 2X 300GB 7200rpm) voor films en spellen en als download schijven.

Nu vind ik het fijn als mijn computer snel opstart en snel laad, maar ik wil geen herrie computer. Ik weet niet of het nuttig is om windows en programma's op een kleine 80GB schijf te zetten. De 36GB schijf is erg snel, maar wel lawaaiig schijnt. Heeft het nut om een 3e kleine schijf erbij te zetten voor besturingsysteem en office enzo?
En 2X 320GB schijven zijn net zo duur als een 400GB schijf en ik wil lekker veel ruimte.

Nou vraag je je misschien af, ja, wat wil je nou van me weten!
Heb je ervaring met een bepaald merk schijf of denk je dat ik het beter anders kan indelen met andere schijven, laat het me aub weten, mijn dank is groot.
Budget: 200-300 euro

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Topicstarter
Ja dat had ik al doorgelezen.
Ik lees ook nog wel verder, maar er zijn heeel veel HD's van dezelfde fabrikant al.
Ben vooral benieuwd of het zou schelen om een extra 80GB OS disk te nemen. Of gewoon een partitie voor mijn OS op een van de andere twee SATA schijven. En twijfel heel erg of ik een 36GB raptor zal nemen. Vooral omdat ik niet echt weet of hij heel hoorbaar zal zijn.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik zou een Raptor nemen voor mijn OS, en verder (afhankelijk van je storage wensen) 400 Gb drives van Seagate, Hitachi of Samsung

Waarom?
Omdat die drives allemaal lekker stil zijn en een goede performance hebben..... Kapot gaan kunnen ze allemaal. (Heb er zelf nooit problemen mee, maar mijn klanten schijnen ze (welk merk dan ook) altijd kapot te kunnen krijgen.)

Als je echt uber performance wil moet je naar SCSI 320 gaan lieftst in RAID 5, maar dat kost dan ook wel een paar centen. (zeker afgezet tegen het aantal gigabytes)

edit:
En dan heb ik het nog niet eens over de controller en/of moederboard dat je voor desbetreffende toepassing moet aanschaffen!

[ Voor 12% gewijzigd door Kluk-Kluk op 04-04-2006 23:05 ]

Powered By C8H10N4O2

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-02 22:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SCSI heeft geen enkele zin voor desktopgebruik. Je kunt beter je geld stoppen in Raptors en eventueel dure intelligente RAID-adapters (met cache) aanschaffen als je toch veel geld wilt spenderen.

De nieuwste 7200rpm schijven van Hitachi, Maxtor en Western Digital verschillen nauwelijks qua prestaties. Seagate en Samsung lopen wat achterop.

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Topicstarter
Ik heb ook helemaal geen zin in Raid dingen. Een van de dingen waar ik me nog nooit in verdiept heb, maar ik wil gewoon maximale opslag. Heb ik volgens mij geen Raid voor nodig.
Maar een 80GB sataII schijf is maar 50 euro, 36GB sata schijf is 110 euro. Denk dat ik de geluidsvermeerdering erger vind dan wat het oplevert aan snelheid.
En 1X 400GB schijf is net zo duur als 2X 300GB = 600GB. Of zijn die schijven zo revolutionair nieuw, dat het dat dan weer waard is..

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Thennis schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:58:
Ja dat had ik al doorgelezen.
Ik lees ook nog wel verder, maar er zijn heeel veel HD's van dezelfde fabrikant al.
Ben vooral benieuwd of het zou schelen om een extra 80GB OS disk te nemen. Of gewoon een partitie voor mijn OS op een van de andere twee SATA schijven. En twijfel heel erg of ik een 36GB raptor zal nemen. Vooral omdat ik niet echt weet of hij heel hoorbaar zal zijn.
Die Raptor maakt veel lawaai. Is wel snel maar dus zeker niet aan te raden als je een stille computer wilt. Ik heb zo'n Raptor als OS drive en de geluiden die hij maakt zijn echt wel irritant.
Ik heb net een Samsung 250GB gekocht (36GB is ietsje te weinig ;)) en dat ding is echt muisstil.
De datadoorvoersnelheid is hoger dan de Raptor (72 MB/sec vs. 62 MB/sec), de access tijden liggen iets hoger.
Een aparte HD voor het besturingssysteem lijkt me altijd nuttig omdat daar constant op gelezen/geschreven wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Twister336 op 05-04-2006 01:02 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je nu een Raptor koopt lijkt het me dat je beter kunt wachten tot de 16MB variant van de 74GB goed beschikbaar is. Mits deze natuurlijk net zo snel is als de 150GB. Zo'n 36GB Raptor zou ik persoonlijk iig niet meer in investeren, hij is toch wat ouder en trager.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Raptop is wel snel maar als je een stille pc wil zou ik deze echt niet nemen.

Voor stille schijven kan je het beste WD S-ATA2 schijven aanschaffen en als je het dan nog sneller wil met 16MB Cache en/of in RAID0 zetten.

Verwijderd

Ik wil een snelle, stille pc en ben nog aan het kijken wat voor hardwareoplossing.

De samsung p80 en p120 serie (ide?) komen er beiden goed uit wat stilte betreft. Alleen is dit geen SATA. Betekent dit dat het een stuk trager is, en is het zinvol om zoiets bv op te nemen in een RAID 0 config?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is toch een nieuwe versie van de 36GB raptor? Deze is volgens mij een stuk sneller dan de oude. Over geluid hoef je je niet zo druk te maken. Mijn 36GB raptor maakt minder geluid dan m'n Maxtor 200GB.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Er is enkel een nieuwe versie van de 74 gig raptor uitgekomen. De oude 36 gig raptor is enkel nog sneller in accestime dan de normale 7200 toeren hdd's, een raptor maakt ind niet meer geluid dan een normale schijf behalve bij data wegschrijven kan ik hem boven mijn andere schijven horen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
601jean schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:35:
Er is enkel een nieuwe versie van de 74 gig raptor uitgekomen. De oude 36 gig raptor is enkel nog sneller in accestime dan de normale 7200 toeren hdd's, een raptor maakt ind niet meer geluid dan een normale schijf behalve bij data wegschrijven kan ik hem boven mijn andere schijven horen.
Er zijn wel wat kleine veranderingen. De oude 36GB raptor had 8MB cache, de nieuwe heeft 16MB en NCQ.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
601jean schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:35:
En sinds kort dus ook van de 36GB, als iemand een review kan vinden is dat natuurlijk uitermate interessant.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben het er toch niet mee eens dat de Raptor 36GB een stille schijf is. Ik heb dat ding uit mijn systeem gegooid omdat ik knettergek werd van dat lawaai. Het spinnen is vrij stil maar ongeveer een seconde na elke schrijfopdracht maakt de Raptor een soort calibratiegeluidje. Echt verschrikkelijk irritant.
Een enorm verschil met mijn Samsung SP2504C die altijd muisstil is.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb mijn 2 Raptors in aluminium blokken gehangen, dit dempt zowel de hoeveelheid geluid (zeker geratel) als de temperatuur.

Ik zweer erbij

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:48:
Ik wil een snelle, stille pc en ben nog aan het kijken wat voor hardwareoplossing.

De samsung p80 en p120 serie (ide?) komen er beiden goed uit wat stilte betreft. Alleen is dit geen SATA. Betekent dit dat het een stuk trager is, en is het zinvol om zoiets bv op te nemen in een RAID 0 config?
Het is niet de bedoeling om oude topics uit de sloot te halen en jouw eigen kwestie erin te posten. Iedereen gaat gewoon op de topicstarter reageren.

Start gewoon netjes een nieuw topic voor elk op zichzelf staand probleem. Maar niet voordat je o.a. de Algemene gedragsregels (Netiquette) en in dit geval de OM FAQ / Beleid hebt doorgenomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.