Toon posts:

[XP] Windows lightweight maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al lang op zoek naar een manier om windows lightweight te maken.Ik heb al geprobeerd om processen uit te schakelen,maar het helpt niet echt.Het zou fantastisch zijn als windows 50 MB aan RAM gebruikte.Is daar een manier voor?

bij voorbaat dank

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41

ThunderNet

Flits!

:) Ga eens kijken naar Windows XP Embedded.
En welke versie van windows probeer je nu 'leightweight' te maken?
Welke manier gebruik je om processen uit te schakelen?
en welke functies moeten beschikbaar blijven?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
NLite

Kan je een aardig eind mee komen, maar ook aardig wat mee vern##ken.

[ Voor 48% gewijzigd door sig69 op 04-04-2006 17:44 ]

Roomba E5 te koop

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke windows? 50MB gaat je nooit lukken, maar je kunt het wel terugschroeven door alleen het minimale te laten draaien. Kijk eens naar de processen die je hebt draaien en zet alle grafische bende uit. Hier vind je nog software om windows wat te strippen.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Noork schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:44:
Welke windows? 50MB gaat je nooit lukken
je stelt een vraag, en vervolgens doe je een uitspraak ongeacht het antwoord ;)

mijn win3.11 neemt geen 50MB hoor ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik denk dat de TS op z'n huidige Windows doelt...

Er maar vanuitgaande dat hij XP gebruikt, probeer eens wat dingen uit die op http://www.tweakxp.com/ staan!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In PCM van april staat een interessant artikeltje wat al heel veel dingen aangeeft die je zelf zonder NTlite bijv. uit kunt schakelen..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:42:
Hoi,

Ik ben al lang op zoek naar een manier om windows lightweight te maken.Ik heb al geprobeerd om processen uit te schakelen,maar het helpt niet echt.Het zou fantastisch zijn als windows 50 MB aan RAM gebruikte.Is daar een manier voor?

bij voorbaat dank
Ik neem aan dat je een wat oudere PC hebt waar je XP op geinstalleerd hebt. De snelste manier om die snel te krijgen is dit. Ga naar systeemeigenschappen (deze computer, rechtermuisknop, eigenschappen), tabblad Advanced, Performance/prestaties->knopje Advanced:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a65c54849543cb8c452d1dd56f050185/full.png

Dit schakelt alle eyecandy uit wat een hoop snelheid oplevert.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Glashelder schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:51:
Ik neem aan dat je een wat oudere PC hebt waar je XP op geinstalleerd hebt. De snelste manier om die snel te krijgen is dit. Ga naar systeemeigenschappen (deze computer, rechtermuisknop, eigenschappen), tabblad Advanced, Performance/prestaties->knopje Advanced:

[afbeelding]

Dit schakelt alle eyecandy uit wat een hoop snelheid oplevert.
Dat heeft alleen maar met de UI te maken. Dat mensen het zoveel snel vinden worden is puur perceptie. OK, zonder eyecandy vreet Windows at minder geheugen, maar het is vooral de suggestie van hogere snelheid die door de UI wordt gewekt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb op m'n netwerkserver geprobeerd om het geheugengebruik van XP zo ver mogelijk terug te schroeven. Als je alle eyecandy en overbodige processen uitschakeld, neemt XP direct na het opstarten zo'n 70MB aan geheugen in gebruik. Ik zie niet in hoe je dit lager zou kunnen krijgen, tenzij je netwerksupport ed uit gaat schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 04-04-2006 18:00 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:00:
Ik heb op m'n netwerkserver geprobeerd om het geheugengebruik van XP zo ver mogelijk terug te schroeven. Als je alle eyecandy en overbodige processen uitschakeld, neemt XP direct na het opstarten zo'n 70MB aan geheugen in gebruik. Ik zie niet in hoe je dit lager zou kunnen krijgen, tenzij je netwerksupport ed uit gaat schakelen.
Als ik XP home in veilige modes (zonder netwerk) start gebruikt hij al 60MB geheugen dus dan is dat best knap van je :)

[edit]
Na ff prutsen en een aantal services uitzetten zit ik op 30MB... je kunt alleen niets meer met windows.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 18:12 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34

houthakker

Poehé

zoek eens naar tinyXP

Specs

• hatross
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-03 21:05

hatross

Waar rook is, loopt stroom.

... maar het is vooral de suggestie van hogere snelheid die door de UI wordt gewekt.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat bovenstaande opmerking NIET waar is. Op mijn oude duron-700 met 384 MB was de teletubbie UI een zodanige resource vreter dat er haast niet mee te werken viel. Door te optimaliseren voor prestaties is de snelheid acceptabel.

Verwijderd

Nice daar ga ik ook even mee spelen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

N.a.v. dit topic ben ik even aan het prutsen geweest.

Vanaf een kale windows installatie.

Na installatie + 1x reboot: 69MB
Uitzetten Wallpaper, theme, en performance in performance opties: 62MB
Uitschakelen onnodige services in services.msc: 42MB
Classic startmenu + classic logon: 42MB
TweakUI: 42MB

De overbodige services uitschakelen geeft dus de grootste klap.
Dit is nog een volledig werkbare windows installatie.

:P Om nu nog even een grotere klap te maken.
Uitschakelen Explorer als shell: 31MB

Je zou natuurlijk nog verder kunnen gaan :)
edit: En we gaan ook verder :D
:P Dan is het simpel geheugen eruit vrutten.
Begon met 128MB Intern: geen probleem
Daarna 32MB Intern: geen probleem
16MB : Blijft rebooten
20MB : 0,1sec. zie je het windows logo, daarna blauwscherm en directe reboot
24MB : Als het windows logo weggaat, blauw scherm en directe reboot
28MB intern geheugen: well see for yourself:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/weiniggeheugen.png

[ Voor 28% gewijzigd door ThunderNet op 04-04-2006 21:14 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het gaat over XP, dus zet ik dat nog even in de titel :P
Goed gedaan :D _O_

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• dr snuggles
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:39:
N.a.v. dit topic ben ik even aan het prutsen geweest.

Vanaf een kale windows installatie.

Na installatie + 1x reboot: 69MB
Uitzetten Wallpaper, theme, en performance in performance opties: 62MB
Uitschakelen onnodige services in services.msc: 42MB
Classic startmenu + classic logon: 42MB
TweakUI: 42MB
[afbeelding]
Gaaf! Zou jij eens een screenshot willen maken van jouw services.msc, gesorteerd op "automatic" zodat ik kan zien welke services jij minimaal moet draaien.

Ik zit op minimaal zeven services en eigenlijk negen als ik ook nog de error log aan wil en wil kunnen printen :). Normaal draai ik met twaalf services (themes erbij en netwerk connections). Onder de gewone windows kom ik niet lager dan 48 MB en onder XP x64 niet onder de 100 MB.

[ Voor 13% gewijzigd door dr snuggles op 04-04-2006 21:36 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Waarom is geheugengebruik zo belangrijk? Als je 256MB hebt, wat boeit het dan of je 50MB of 70MB aan het verbruiken bent? Het wordt er dan toch niet sneller van. Zolang je maar niet meer geheugen gebruikt dan je hebt, is er geen vuiltje aan de lucht.

日本!🎌

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P Draai hier nu ook 7 services, te weten: even verder gestript 5 services
  • DHCP client
  • DNS client
  • Plug and play
  • Remote procedure call (RPC)
  • TCP/IP Netbios helper
totale geheugen gebruik (fysiek + PF) is nu gedaald tot 30,0 MB

[ Voor 26% gewijzigd door ThunderNet op 04-04-2006 21:46 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
_Thanatos_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:41:
Waarom is geheugengebruik zo belangrijk? Als je 256MB hebt, wat boeit het dan of je 50MB of 70MB aan het verbruiken bent?
Wat nou als je dat niet hebt? Er zijn zat situaties te bedenken waar je niet meer nodig hebt :)

Mijn spoorwegfotografie

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

_Thanatos_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:41:
Waarom is geheugengebruik zo belangrijk? Als je 256MB hebt, wat boeit het dan of je 50MB of 70MB aan het verbruiken bent? Het wordt er dan toch niet sneller van. Zolang je maar niet meer geheugen gebruikt dan je hebt, is er geen vuiltje aan de lucht.
ummsss: Gathering of Tweakers???

Life is not about specs, it is about joy!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ik zit nu nog te kijken of ik nog meer kan strippen.
De grootste geheugenvreter op het moment, is taskmanager om te kijken hoeveel geheugen in gebruik is.

Taskmanager gebruikt momenteel: 3264K
crss heb ik van 1288k naar 722k geheugen gebruik kunnen minderen door schermresolutaie naar 800x600 bij 16bits kleuren te zetten. Je zou het nog kunnen forcen naar 640x480@8bits kleuren, maar dit kan niet standaard.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

ummsss: Gathering of Tweakers???
Tweaken is toch het maximale uit je PC halen? Nou, laat dat met minder geheugenverbruik nou gewoon niet lukken, want je wint er gewoon niets mee. Ja misschien een pimpfactor, maar het helpt je verder nergens mee. Het kan zelfs averechts werken, als je ervoor dingen gaat uitzetten die je misschien weleens nodig kan/gaat hebben.
Wat nou als je dat niet hebt? Er zijn zat situaties te bedenken waar je niet meer nodig hebt
Als je minder dan 256MB hebt, moet je eigenlijk geen XP draaien. Win2000 eigenlijk ook niet. Alle andere windowsen zijn niet released, voor servers, of antiek :)
Als je maar weinig geheugen hebt, kom je in de knoop met de filecache, die toch wel het belangrijkste is voor je snelheid. En 20MB minder gaan vebruiken helpt dan echt niet.

Gewoon 2GB in je PC prikken, je bent toch een tweaker, of niet dan? :+

日本!🎌

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
_Thanatos_ zou je verder ontopic mee willen discussieren? Er zijn ook mensen die dit als hobby doen he :) Op m'n werk pas ik dit bijvoorbeeld soort van toe voor thinclients :)

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 04-04-2006 22:04 ]

Mijn spoorwegfotografie

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Gewoon installatie cd bakken met Nlite.

Mijn default installatie gebruikt nog geen 50 mb intern geheugen.

Mijn config

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

vries335 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:07:

Mijn config
:) Die installatie zou je nog veel verder kunnen strippen. Denk aan applicaties die je niet gebruikt, maar ook toetsenbord types die je niet gebruikt (Arabic etc. dus)

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
interessant topic.

Een paar jaar geleden ben ik hier ook mee aan het spelen geweest, maar dan niet alleen weinig geheugen gebruik, maar ook de windows map zo klein mogelijk, waarom moet die 3 gig zijn.

Dit is toen niet echt gelukt, maar een neiuwe poging kan ik binnen kort wel eens wagen. Heel erg veel bestanden in de windows map gebruik je nooit.

Maar terwijl ik dit tik, bedenk ik me net dat dit uiteraard al lang een keer gedaan is, nlite, tinyXP zullen dit ook wel hebben gedaan. Zal daar eens naar kijken

• dr snuggles
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:44:
:P Draai hier nu ook 7 services, te weten: even verder gestript 5 services
  • DHCP client
  • DNS client
  • Plug and play
  • TCP/IP Netbios helper
totale geheugen gebruik (fysiek + PF) is nu gedaald tot 30,0 MB
Wow, extreem :D. Dit kan nog een stuk extremer zelfs. Ik draai hier geen DHCP client (stel zelf éénmalig mijn ip en gateway in, DNS client heb je zo goed als nooit nodig (alleen met vpn soms, maar dan start windows hem vanzelf) en tcp/ip netbios helper heb je alleen nodig als je win98 pc's in je netwerk hebt hangen volgens mij. Zo kom jij dus uit op slechts twee services:
• Plug and play

Zou jij mij kunnen vertellen of je negatieve gevolgen hebt ondervonden bij het uitschakelen van de volgende services:
• Shell hardware detection (alleen bij nieuwe hardware aanzetten?),
• Workstation (nodig voor sharing),
• HTTP SSL (overbodig?),
• Logical diskmanager (manage bij mij computer werkt iig niet meer) en
• Windows Management Instrumentation (essentieel?)

Vooral die laatste service is volgens mij vrij essentieel, Windows zegt er zelf over dat het meestal niet meer goed gaat als je deze service uit zet. HTTP SSL service schijnt nodig te zijn voor een ssl verbinding, maar onder Opera kan ik gewoon ssl sites zonder problemen bezoeken. Als laatste service heb ik nog de shell hardware detection. Stel ik hang m'n bluetooth stick of m'n mp3 speler aan, werkt dit dan nog zonder problemen (kan ik eigenlijk zelf wel even testen morgen).

[ Voor 29% gewijzigd door dr snuggles op 04-04-2006 22:57 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verder dan simpel met IE browsen heb ik nog niet geprobeerd moet ik zeggen. En er zijn veel services die je moet draaien wil je bepaalde dingen gebruiken.. Vooral veel trial and error, de beste leermethode :) maar ik zal DNS enzo ook eens uitschakelen :)

• dr snuggles
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:53:
Verder dan simpel met IE browsen heb ik nog niet geprobeerd moet ik zeggen. En er zijn veel services die je moet draaien wil je bepaalde dingen gebruiken.. Vooral veel trial and error, de beste leermethode :) maar ik zal DNS enzo ook eens uitschakelen :)
Klopt, ik weet ondertussen voor heel veel gekke dingen waar ik welke services voor nodig heb. Voor internet sharing moet je bijv dhcp aan hebben staan, ookal gebruik je dhcp totaal niet 8)7.

Dit is een hele handige site vind ik voor services.

[ Voor 37% gewijzigd door dr snuggles op 04-04-2006 22:56 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Heb nu alleen de volgende services nog draaien:
DHCP, RPC, Plug and play.

Je zou ook nog statisch je netwerkinstellingen kunnen doen, en DHCP disablen.

Ik heb ook nog verschillende device drivers, die ik niet gebruik gedisabled (floppy, cdrom, etc.)
en zit nu op een totaal geheugengebruikvan 25,9MB

Edit:
Het minst werkbare wat ik nu voorelkaar krijg, is 28MB fysiek geheugen, en een pagefile van ook 28MB. Dan kun je ook nog eens gewoon internetten. Zonder pagefile boot hij niet. Ook niet 44MB Fysiek.

Dus dit is naar mijn idee bijna het minimale om het te draaien, zonder geheugen hacks, of driver hacks.
Heb het voor elkaar gekregen om het geheugengebruik te minimaliseren tot 22MB, dit is inclusief taskmgr.exe welke zelf al 3MB slurpt.

[ Voor 43% gewijzigd door ThunderNet op 05-04-2006 09:57 ]

• dr snuggles
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:07:
Heb nu alleen de volgende services nog draaien:
DHCP, RPC, Plug and play.

Je zou ook nog statisch je netwerkinstellingen kunnen doen, en DHCP disablen.

Ik heb ook nog verschillende device drivers, die ik niet gebruik gedisabled (floppy, cdrom, etc.)
en zit nu op een totaal geheugengebruikvan 25,9MB

Edit:
Het minst werkbare wat ik nu voorelkaar krijg, is 28MB fysiek geheugen, en een pagefile van ook 28MB. Dan kun je ook nog eens gewoon internetten. Zonder pagefile boot hij niet. Ook niet 44MB
Zou je eens een tijdje met zo'n getweakte windows willen werken en kijken welke extra services je toch eigenlijk nodig hebt? En vervolgens het resultaat hier posten? Ik denk dat een hoop tweakers daar wat aan zullen hebben. Ik in ieder geval wel :).

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 05-04-2006 13:38 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

wwillem schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:37:
[...]

Zou je eens een tijdje met zo'n getweakte windows willen werken en kijken welke extra services je toch eigenlijk nodig hebt? En vervolgens het resultaat hier posten? Ik denk dat een hoop tweakers daar wat aan zullen hebben. Ik in ieder geval wel :).
Is dat niet helemaal afhankelijk wat je ermee doet? :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• dr snuggles
  • Niet online
BtM909 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:20:
[...]

Is dat niet helemaal afhankelijk wat je ermee doet? :)
Jazeker. Alhoewel ik van bijv Windows Management Instrumentation bij iedereen problemen verwacht als die uit staat.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 14:16
En nu een uurtje intensief alle programma's van Adobe Suite SE draaien >:)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als je Windows Management Instrumentation uitzet, kan je 'm nooit meer aanzetten omdat je de manier om dat te doen gedisabled hebt... dacht ik ooit van Black Viper gelezen te hebben.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Mijn config
Waarom heb je nog al die verschillende languages en keyboard meuk erin? Ik betwijfel of je vaak Maori, Chinees of Farsi typt/leest :P

/me moet volgende keer niet vergeten om ook pagina 2 te lezen voor iets te zeggen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 14:54 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met een net start zou dat toch weer aan te zetten moeten zijn?

Mijn spoorwegfotografie

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vorkbaard schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:42:
Als je Windows Management Instrumentation uitzet, kan je 'm nooit meer aanzetten omdat je de manier om dat te doen gedisabled hebt... dacht ik ooit van Black Viper gelezen te hebben.
Dat is eerder met de RPC server zo gok ik - de WMI service zou niet zo heel veel invloed moeten hebben gok ik :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-03 09:22
Leuk om te zien hoe extreem licht je XP kan maken :)

Hier gebruikt XP Professional overigens 108 MB:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/taskmgr.png

Windows installatie van november 2004 welke ik dagelijks gebruik met de XP MCE theme eroverheen, ik gebruik allerlei netwerkonderdelen en ook de beheerfunctionaliteiten moeten bewaard blijven. Extremer dan dit hoeft het van mij niet, in functionaliteit moet het niet verder achteruit gaan en ik heb toch 1,5 GB geheugen in mijn PC zitten en daarbij nog een aparte 7200 RPM harddisk welke alleen maar het wisselbestand draait.

Wel leuk nu er net op de frontpage een bericht komt te staan dat de software moderne pc's nog traag krijgt :P

• Occy74
  • Laatst online: 27-02 17:20
http://www.litepc.com/xplite.html
The latest developments in XPLite now see clean installations of Windows XP in under 350MB and Windows 2000 approaching less than 200 MB (excluding paging file) with much smaller memory requirements! These sizes are obtained simply by running XPLite/2000Lite on a fresh install of windows. Enterprising developers should easily be able to strip out additional log files, INF files and unused drivers to reduce the footprint by another 50MB or so. If your goal is to run a dedicated task in as little storage as possible - then look no further than XPlite

Systeem Specs

• CmdrKeen
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ok, dus wie probeert dat even met de WMI-service? :D

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst,hartelijk bedankt voor jullie reacties.Ik wilde mijn windows xp pro lightweight maken.Ik ga windows xp embedded proberen.Als iemand een tutorial heeft over hoe je een windows embedded configureert,installeert enz laat het alsjeblieft weten.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Google is your friend ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me eingelijk bedacht,I ga niet embedded uitproberen,omdat het geld kost.Ik probeer Nlite eens.

Mijn config
Erg interessant,kun je ff uitleggen hoe je die config file gebruikt?En draait windows gewoon stabiel en goed?Bedankt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 17:41 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou zeggen, lees de manual eens door. Ik kan je garanderen dat je dat zult overleven ;)

En als je Nlite even had opgestart had je tijdens de wizard vanzelf de optie gevonden om die file te gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door sanfranjake op 08-04-2006 20:22 ]

Mijn spoorwegfotografie

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 21:11

inXs

known as inXs

En kan je nog een beetje gamen met zo'n lichte XP? Want als dat het geval is dan is het wel leuk om eens te proberen :P

superB

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Zelfs op een machine met zeer weinig ram maakt het disablen van processen en services die je niet gebruikt niets uit. "Geheugengebruik/ commit charge" is het toegewezen geheugen: zowel fysiek als virtueel.
Stel ik heb de printer spooler service draaien op een machine zonder printer. Het geheugengebruik gaat dan omhoog. Maar dat maakt helemaal _niets_ uit omdat de hele boel toch binnen de kortste keren weggepaged wordt door de onvolprezen memory manager van xp.
Alleen wanneer je ook extreem weinig harddiskruimte hebt heeft dit ook maar enig nut. Ik daag iedereen hier uit om met benchmarks te tonen dat het tweaken van het geheugengebruik door onnodige processen te disablen ook maar 1 iota uitmaakt in real-life performance.
De vooronderstellingen die zo'n beetje iedereen hier blijkt te hebben tonen een totaal gebrek aan begrip voor een basisprincipe van dit os.
I'll get my coat ;)

Windows is exiting. Is this OK?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

@Schnitzelcore
:) Geheugengebruik is niet het enige. Je vergeet dat het ook in het geheugen gezet moet worden.
Een proces wat niet start, heeft ook geen code wat uitgevoerd hoeft te worden. Dat scheelt dus processor tijd, en juist daar kun je dus ook bij het opstarten flinke winsten halen.
:)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Start jij je PC vijf keer op een dag opnieuw op dan, zodat je 5 x 10 seconden winst pakt ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ik heb een versie zelf gemaakt die is zo kaal als het maar kan, echt alleen de nodige opties die nodig bent staan erop, sluit je iets aan vraagt die of je het wil installeren, draaien weinig services en is in verhouding stuk sneller als de normale xp versie

moet je me anders even een mail sturen of een pm als het mogelijk is

dan upload ik m op me webspace, heb m zelf stripped

• sig69
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:08:
..is in verhouding stuk sneller als de normale xp versie
Benchmarks willen we zien!

Roomba E5 te koop

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
Is wel een iets ander onderwerp maarja....

Ik had laatst een paginatje op het internet gezien van een vent die XP op een 70 Mhz PC ging zetten. Hij had XP geinstalleerd en begon de hele PC onder te klokken. XP LIEP OP 8 Mhz!!!. Het duurde wel megalang maarja.... >:) . Kan alleen dat linkje niet vinden ;(

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MadMarky schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:00:
Als je alle eyecandy en overbodige processen uitschakeld, neemt XP direct na het opstarten zo'n 70MB aan geheugen in gebruik.
Zoveel heb ik ook na elke fresh install :) Lager ga ik niet dat zou echt extreem zijn denk ik.
wwillem schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:54:
Klopt, ik weet ondertussen voor heel veel gekke dingen waar ik welke services voor nodig heb. Voor internet sharing moet je bijv dhcp aan hebben staan, ookal gebruik je dhcp totaal niet 8)7.
ICS Gebruikt DHCP om aan de clients een IP uit te delen ;)

Beetje late reactie maar ik moest het even kwijt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RedHat
  • Laatst online: 20-02 21:00
Zijn hier geen tools voor die het e.e.a. uitschakeld aan services e.d.?

Dat zou wel handig zijn voor mij :)

En kan NLite ook dingen wegdoen bij huidige installs? dus niet voor nieuwe cd maar reeds geinstalleerde xp?

[ Voor 52% gewijzigd door RedHat op 20-04-2006 14:21 ]

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik heb een tijd geleden op een oude P3 450MHZ XP Pro geknikkerd en met een paar tientallen minuutjes werk en een handleiding die ik op internet gevonden had het standaard ram gebruik tot net boven de 50MB teruggebracht. Kleiner kan nog wel, maar dan moet je echt flink gaan klussen. Punt is dat ik daar nou iets van 4 Windows versies over elkaar heen heb staan, aangezien ik voor een frisse install geen boot vanaf cd kan doen :S Heeft dat weinige ram gebruik ook weinig nut, aangezien er alsnog een hele lading onnodige troep op je schijf staat.

Maar leuk dat er hier meer mee bezig zijn. Kan binnenkort wel eens met mijn laptop bezig gaan. Dat ding gebruik ik alleen maar, beetje winst is dan altijd meegenomen. Hij heeft nou na een reboot bijna 200mb nodig volgens mij. Zitten dan wel nog wat proggies bij voor touchpad en wifikaart, maar er kan nog wel heel veel af.

• Fridge-RaideR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-12-2018

Fridge-RaideR

Raiding fridges is a livin ;)

yo thunder, bekent met het msfn forum, nLite? mij? :P

just curious.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mei schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:29:
... Punt is dat ik daar nou iets van 4 Windows versies over elkaar heen heb staan, aangezien ik voor een frisse install geen boot vanaf cd kan doen :S Heeft dat weinige ram gebruik ook weinig nut, aangezien er alsnog een hele lading onnodige troep op je schijf staat ...
[offtopic] keyword: bootfloppy ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

'k hoop dat dit het goede forum is om dit te vragen..

Ik ben op zoek naar een manier om een windowsinstallatie te maken die zo kaal mogelijk is,
en die alléén maar een goed lopende Remote Desktop Connection nodig heeft...

Reden daarvoor is dat ik hier een Compaq presario700 laptop heb;
1ghz AMD Duron
256 MB RAM
20GB HDD
Ethernet verbinding via PCMCIA-kaartje van Sitecom (Ethernetaansluiting is stuk)

Nou ben ik al het één en ander wezen stuntelen met het strippen van m'n windowsXP-pro, maar het is mij niet duidelijk welke services er voor deze configuratie wel of niet moeten worden behouden.

Heeft iemand enig idee wat er allemaal wel of niet kan worden uitgeschakeld?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fridge-RaideR schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:32:
yo thunder, bekent met het msfn forum, nLite? mij? :P

just curious.
offtopic:
Ik neem aan dat je mij bedoeld?
msfn zegt me niks. nLite heb ik een poosje geleden even naar gekeken. Opzich wel aardig ;) maar het kan beter natuurlijk :P
Maar waar zit je precies op te doelen? :)

• sig69
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:38:
'k hoop dat dit het goede forum is om dit te vragen..

Ik ben op zoek naar een manier om een windowsinstallatie te maken die zo kaal mogelijk is,
en die alléén maar een goed lopende Remote Desktop Connection nodig heeft...

Reden daarvoor is dat ik hier een Compaq presario700 laptop heb;
1ghz AMD Duron
256 MB RAM
20GB HDD
Ethernet verbinding via PCMCIA-kaartje van Sitecom (Ethernetaansluiting is stuk)

Nou ben ik al het één en ander wezen stuntelen met het strippen van m'n windowsXP-pro, maar het is mij niet duidelijk welke services er voor deze configuratie wel of niet moeten worden behouden.

Heeft iemand enig idee wat er allemaal wel of niet kan worden uitgeschakeld?
Standaard installatie met alle grafishe goodies uit lijkt me prima toch?

Roomba E5 te koop

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vanmiddag @ work ff snel met nlite een XP Pro cd gebakken. SP2 + laatste RyanVM update pack erop en een hele boel overbodige zooi uit XP verwijderd. Eveneens een zooi services standaard uitgezet en allerlei opties standaard al goed gezet zodat dat na installatie niet alsnog moet. Gelijk unattended + bootable gemaakt. Neemt nog geen 300 MB in op de cd.

Morgen of zaterdag wel ff een poging doen om het ding te installeren. Dan gelijk eens kijken wat het geheugen gebruik is.

• Fridge-RaideR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-12-2018

Fridge-RaideR

Raiding fridges is a livin ;)

Niet zozeer ergens op doelen, maar ik heb ook wel guides gemaakt op precies hetzelfde te krijgen als wat jij hebt... ladingen tweaks gepost etc en dat samen met nLite. Kun je het nog wel kleiner krijgen dan wat jij hebt. Maar zonder nLite, knappe prestatie... nooit geprobeerd though... heb al 4 jaar geen normale XP installatie op me pc gehad....

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Fridge-RaideR schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:58:
Niet zozeer ergens op doelen, maar ik heb ook wel guides gemaakt op precies hetzelfde te krijgen als wat jij hebt... ladingen tweaks gepost etc en dat samen met nLite. Kun je het nog wel kleiner krijgen dan wat jij hebt. Maar zonder nLite, knappe prestatie... nooit geprobeerd though... heb al 4 jaar geen normale XP installatie op me pc gehad....
offtopic:
Zou je met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/quote.gif-knop het bericht van de persoon waar je op reageert (deels) willen opnemen in je berichten? Dan wordt het wat duidelijker waar je het over hebt :P

Mijn spoorwegfotografie

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:19
Nou ik ben er ook mee bezig. Eerst via NLite alles verwijderen en de boel eens installeren op een verse partitie en dan eens kijken wat er nog meer uitkan. Via NLite standaard al veel dingen weggehaald en uitgeschakeld, dus dat zou al moeten schelen.

Even een poll: moet er een nieuw topic worden gemaakt met mooie TS en duidelijke stappen e.d. en dat er speciaal voor is bedoeld om ervaringen en configuraties uit te wisselen?
Ja!
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=127293&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

BTW ik gebruik wel x64, dus zal, helaas, altijd wel iets meer geheugengebruik hebben :(.

[ Voor 28% gewijzigd door The__Virus op 21-04-2006 23:20 ]

• dr snuggles
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:49:
[...]

ICS Gebruikt DHCP om aan de clients een IP uit te delen ;)

Beetje late reactie maar ik moest het even kwijt.
Dat klinkt bijzonder logisch, ondanks je late reactie. Tnx :).

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Hmm, heb daarnet (in een virtuele machine) alles gestopt wat er te stoppen viel, de resolutie op 640*480*8bits gezet, en daarna met taskmanager nog een paar processen gestopt. Windows wilde 2x herstarten, dat heb ik met shutdown -a afgebroken. (RPC en DCOM gestopt)
Vervolgens explorer.exe gestart: niets.
services.msc geopend en RPC gestart: explorer deed het weer.
Daarna de RPC Locator gestart: BSOD. DEVICE_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Het geheugengebruik heb ik tot 33,9 MB gekregen...

Edit: tot 31.8 MB
Afbeeldingslocatie: http://int.alex-web.nl/geheugengebruik.jpg

Afbeeldingslocatie: http://int.alex-web.nl/geheugengebruik-processen.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 22-04-2006 18:46 ]

We are shaping the future

• The__Virus
Ik heb nu een redelijk goede configuratie. Geheugengebruik na opstarten: ~200MB.
Dingen die nu echter niet meer werken (mede te wijten aan het verwijderen van onderdelen met NLite):
- Windows update (gebruik ik echter nooit)
- Windows media player (had ik eruit gesloopt en kan hem nu voor x64 nergens downloaden. Heb deze nodig voor Winamp plugin voor MSN. Dan maar zonder :P)
- Keygens met geluidjes (soort midi's) doen het niet (1 getest) (geeft crash op bepaalde DLL)
- Heb geen firewall :P

Maar het geheugengebruik is iig al een heel stuk lager, normaal zo rond de 380MB :).
Dingen die ik al geïnstalleerd heb:
X-Fi (excl. alle extra programma's, alleen de driver en audio console, daar kan ik genoeg mee)
Videokaart
Netwerkkaart
SM Bus
Winamp
MSN
Office
Gordian Knot codec pack
Windows media codec 9
Maxthon + roboform
Winrar
NOD32

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

schnitzelcore schreef op donderdag 20 april 2006 @ 01:49:
Zelfs op een machine met zeer weinig ram maakt het disablen van processen en services die je niet gebruikt niets uit. "Geheugengebruik/ commit charge" is het toegewezen geheugen: zowel fysiek als virtueel.
Stel ik heb de printer spooler service draaien op een machine zonder printer. Het geheugengebruik gaat dan omhoog. Maar dat maakt helemaal _niets_ uit omdat de hele boel toch binnen de kortste keren weggepaged wordt door de onvolprezen memory manager van xp.
Alleen wanneer je ook extreem weinig harddiskruimte hebt heeft dit ook maar enig nut. Ik daag iedereen hier uit om met benchmarks te tonen dat het tweaken van het geheugengebruik door onnodige processen te disablen ook maar 1 iota uitmaakt in real-life performance.
De vooronderstellingen die zo'n beetje iedereen hier blijkt te hebben tonen een totaal gebrek aan begrip voor een basisprincipe van dit os.
I'll get my coat ;)
Ik denk dat het best wel verschil maakt als:
Je je paging-file UIT hebt staan
Je kernel in memory draait.

Nu heb je geen onnodige disk-access.

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

limoentje schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:33:
[...]

[offtopic] keyword: bootfloppy ;)
Offtopic terug: flopdrive doet het niet meer :(

• The__Virus
Ik zal aan het eind van de week een nieuw topic maken met mooie TS (gezien de stemmen :)). Kan helaas niet eerder wegens schooldrukte :(.

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:25
Mei schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:29:
Ik heb een tijd geleden op een oude P3 450MHZ XP Pro geknikkerd en met een paar tientallen minuutjes werk en een handleiding die ik op internet gevonden had het standaard ram gebruik tot net boven de 50MB teruggebracht.
Heb je het linkje nog? Of de handleiding zelf? O-)

Verwijderd

Als extra vraag: ook ik ben op zoek naar een zo licht mogelijke install. Dit omdat ik op mijn laptop DjDecks wil draaien. Dit houdt in dat ik via een ASIO usb geluidskaart realtime 4 kanalen met geluid moet decoderen in tijdscodes en tegelijkertijd 4 kanalen MP3 moet uitsturen. Op mijn huidige install gaat dit maar moeizaam, oa omdat deze alweer 2 jaar oud is.

Nu zou ik graag met een multi boot een hele lichte XP willen krijgen, mijn vraag is echter of het lagere geheugengebruik ook meteen een hogere snelheid tot gevolg heeft en of nogal service vereisende zaken als USB en ASIO ook werken op een dergelijke lichte versie.

Mbt die multi boot: heb nu een dual install met WinXP en Ubuntu. GRUB is de bootmanager. Kan ik zonder al teveel rompslomp gewoon een extra XP over Ubuntu heeninstalleren?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In install lichter maken kan een positief effect hebben, maar je kunt ook kijken wat er nu mis is met je huidige install. Zet bij Taakbeheer in de processenlijst eens de kolom "CPU-Tijd" aan, dan zie je zo welke processen draaien die de cpu belasten. Het kan ook helpen om de procesprioriteit van je audio programma hoger te zetten.

🖥️ | 🚗

• dr snuggles
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat het best wel verschil maakt als:
Je je paging-file UIT hebt staan
[knip]
Nu heb je geen onnodige disk-access.
Je paging file moet je absoluut niet uitzetten! Zonder paging file lijkt alles wel sneller te gaan, maar bij problemen crashed je Windows. Het kan enkele minuten, uren of dagen duren voordat je een crash krijgt.
Pagina: 1