Toon posts:

raid 0 met diamond plus 9 of plus 10?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb reeds een Maxtor DiamondMax 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) en wil graag nog zo'n hdd kopen voor raid 0. Maar nu zie ik dat ze ook Maxtor DiamondMax 10, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) aanbieden. Wat is verstandiger, de plus 10 of de plus 9 icm plus 9 raid 0?

BVD

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 13:22 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wat voor moederbord heb je?
Dit omdat de Nforce4 nog wel eens problemen kan hebben met maxtors en dan met name de 10 versie.
Dit zou verholpen moeten zijn met de laatste bios op de schijf, maar of dat afdoende is....

Het beste is om de schijven gelijk te houden, maar in dit geval zou het niet uit mogen maken denk ik zo...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:56
Het beste is om met 2 identieke schijven te werken, in dit geval dus met een Plus 9.

Verwijderd

Topicstarter
msi k7t pro mobo, maar stel dat de pcwinkel geen plus 9 meer heeft maar wel plus 10, zou het veel uitmaken?

• Spixo
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:30:
msi k7t pro mobo, maar stel dat de pcwinkel geen plus 9 meer heeft maar wel plus 10, zou het veel uitmaken?
Voor zover ik weet ondersteund de MSI K7T Pro geen RAID. Of heb je een losse raid controller?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ricardo87 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:27:
Het beste is om met 2 identieke schijven te werken, in dit geval dus met een Plus 9.
Dat zou ik dus niet doen:
Compatibiliteit (Maxtor): alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline) hebben compatibiliteitsproblemen met vroege exemplaren van de ICH5(R) southbridge. In veel gevallen volstaat een BIOS update van het moederbord. Anders moet je even het bord RMA'en voor een nieuwere revisie of een ander bord met een andere/nieuwere merk/type chipset nemen.
Je kan het wel verhelpen (zie de rest van de faq), maar als het werkt is niet gegarandeerd. Ikzelf zou dan kiezen voor een ander merk schijf blijkt het niet te werken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Spixo
Outerspace schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:35:
[...]

Dat zou ik dus niet doen:

[...]

Je kan het wel verhelpen (zie de rest van de faq), maar als het werkt is niet gegarandeerd. Ikzelf zou dan kiezen voor een ander merk schijf blijkt het niet te werken.
Leuke quote van je, maar dat probleem gaat om SATA schijven. En de TS heeft het toch echt over een PATA disk.

Verwijderd

Topicstarter
ik koop er dan een losse sweex raid 0 controller bij, en het is idd pata

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 13:37 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:56
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:36:
ik koop er dan een losse sweex raid 0 controller bij, en het is idd pata
sweex :+

Spaar even een beetje door, en neem een ander merk! Kan je heel wat ellende besparen!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Koop PLEASE minimaal een promise, highpoint oid. Wij tweakers krijgen spontaan kippevel bij het woord sweex.

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-01 15:11
Zelf heb ik een Daimond max 9 160 Gb insamenwerking met een Daimond max 10 160 Gb in raid 0. (sata)

Dit werkt prima! In het verleden heb ik zelfs een Hitachi 80 Gb en Maxtor 80 Gb in raid 0 gehad. Ook dit werkte probleemloos en kwa snelheid maakte het ook geen verschil t.o.v. 2x maxtor.

Dus voor de raid config boeit het niet welke schijf je neemt. Het is wel handig om de zelfde grootte aan te houden en de zelfde hoeveelheid cach geheugen.

Een daimond max 10 kan wel problemen op leveren met je chipset, maar ik dacht dat dit na productie datum eind jan. 2006 was opgelost. (dacht ik,...... pin me er niet op vast)

Dus 2 verschillende schijven in raid is geen probleem!!!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44

nexhil

BAM!

Danielson schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:38:
[...]

sweex :+

Spaar even een beetje door, en neem een ander merk! Kan je heel wat ellende besparen!
idd, je kunt beter meteen een priem door je schijf steken...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ricardo87 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:36:
[...]

Leuke quote van je, maar dat probleem gaat om SATA schijven. En de TS heeft het toch echt over een PATA disk.
Je hebt gelijk :)
En over die MSI k7T Pro heb je nogmaals gelijk, die ondersteunt heeft geen RAID controller ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Spixo
lancelot46 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:41:
Zelf heb ik een Daimond max 9 160 Gb insamenwerking met een Daimond max 10 160 Gb in raid 0. (sata)

Dit werkt prima! In het verleden heb ik zelfs een Hitachi 80 Gb en Maxtor 80 Gb in raid 0 gehad. Ook dit werkte probleemloos en kwa snelheid maakte het ook geen verschil t.o.v. 2x maxtor.

Dus voor de raid config boeit het niet welke schijf je neemt. Het is wel handig om de zelfde grootte aan te houden en de zelfde hoeveelheid cach geheugen.

Een daimond max 10 kan wel problemen op leveren met je chipset, maar ik dacht dat dit na productie datum eind jan. 2006 was opgelost. (dacht ik,...... pin me er niet op vast)

Dus 2 verschillende schijven in raid is geen probleem!!!
De kans bestaat inderdaad dat het gewoon werkt en dat je nooit problemen ondervind. Echter, je zal maar net diegene zijn bij wie het niet lekker draait. Dus als het kan, ga dan het liefst voor 2 identieke disks.

Daarnaast spelen de problemen die je noemt op de ICH5 / nForce 4. De K7T Pro is een Socket A boardje uit het Thunderbird tijdperk ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij zou een DM9 en een DM10 gemixed kunnen worden, maar in RAID opstellingen heb je het liefst identieke schijven om eventuele problemen te voorkomen. Mocht je toch voor de DM10 gaan zorg er dan wel voor dat de beide schijven dezelfde grote cache hebben. De DM10 zal zich verder kwa senlheid aanpassen aan de DM9, aangezien de DM9 de traagste is van de twee.

O ja, leg even wat extra neer voor een Promise of Highpoint controller. In iedergeval geen Sweex, Sweex is niet voor niets zo goedkoop. :)

Zo heb ik op mijn Raidcore BC4852 8 poorts RAID5 controller vier DM10 schijven hangen. Wanneer ik deze RAID set ga uitbreiden zal ik zeker dezelfde schijven proberen te krijgen. Eigenlijk let ik nu al op de prijsen van deze schijven aangezien het de 200GB S-ATA150 (S-ATA II) fariant betreft en die zijn op het ogenblik langzaam aan het verdwijnen.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2006 13:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1