PC gaat niet aan zonder aarding

Pagina: 1
Acties:
  • 600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
heb flink lopen zoeken maar ik kan eigenlijk alleen onderwerpen vinden die gaan over het nut van aarding van je PC,
Nu zit ik met het probleem dat mijn pc niet eens aangaat op een ongeaard stopcontact. Zodra ik hem in de keuken op een geaard stopcontact aansluit werktie meteen.
Komt dit vaker voor want ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.
Zou dit met het moederbord te maken kunnen hebben ofzo? dat deze persee geaard wilt? of klinkt dit nou erg dom :+

Steam: CatBearCow

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nee, het heeft te maken met je voeding ;)
Voeding: de schijven zijn gevoelig voor gare, waardeloze en brakke voedingen. Wanneer een voeding bezwijkt, doorslaat danwel overbelast, dan kun je in bijna alle gevallen ervan uitgaan dat de schijven hieraan gevolgen hebben ondervonden. Hetzij direct anders wel op lange termijn. Daarnaast moet de voeding absoluut geaard zijn. Statische elektriciteit kan moordend werken. Niet alleen voor de harddisks, maar voor de hele PC.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:24
Ik weet geen antwoord op je vraag, maar als je een geaarde verlengkabel van de keuken naar je kamer zou kunnen trekken omzeil je beide problemen... En je pc start gewoon op, en hij is geaard, wat wel aan te raden is.

Sluit op die verlengkabel dan alleen de pc & monitor aan, dan krijg je ook geen problemen met de stroomvraag.

Heb ik in mijn huis ook gedaan, nergens geaarde stopcontacten, behalve in de keuken.

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 01:28

Tennie

Music Comes in Silver Pills

We hadden hier laatst een server ongeaard aangesloten, was geen programma dat op een normale manier opstarte of goed draaide, pas bij het aarden bleek hij het dus goed te doen. Goed aarden dat kreng dus(al heb ik thuis al jaren geen problemen met mn ongeaarde computers) :X ...

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Blijkbaar heb je een goeie voeding. Door de netfilter in alle PCvoedingen, komt er 115V op de behuizing, die af MOET gevoerd worden via de aarding. Blijkbaar is jou voeding beveiligd tegen niet aangesloten aarding, of wordt dit bekomen door de opbouw, wat eigenlijk erg goed is (je hebt al de problemen gevonden van niet aarden lees ik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bartjeuhz
ik heb nu een aardedraad tussen mijn kast en de verwarming gezet maar zonder resultaat :S
erg raar dit...denk toch dat ik een verlengsnoer moet gaan leggen ofzo..
of heeft iemand anders nog suggesties

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Bartjeuhz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:19:
ik heb nu een aardedraad tussen mijn kast en de verwarming gezet maar zonder resultaat :S
Waarschijnlijk dat de centraal-doos in het plafond (waar je normaal een kamerlamp ofzo aan ophangt) wel aarding. Trek een kabeltje daarvan naar je wandcontactdoos en monteer een stopcontact mèt aarding.. Klaar...

Verwijderd

Is je stopcontact niet gewoon kapot? :+

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bartjeuhz schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:19:
Tegenwoordig zijn niet alle buizen meer van metaal, waardoor het systeem nog niet geaard is.
Overigens is het aarden via de cenrtale verwarming een heel slecht idde, wat volgens mij ook niet mag.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:19

Sayko

Knowledge Is Power

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:23:
Is je stopcontact niet gewoon kapot? :+
Inderdaad, je vermeldt niet dat je het al hebt geprobeerd in een andere niet geaarde stopcontact...............

• Bartjeuhz
MindedRaptor schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:28:
[...]

Inderdaad, je vermeldt niet dat je het al hebt geprobeerd in een andere niet geaarde stopcontact...............
mijn fout...maar ik heb het inderdaad geprobeerd op meerdere niet geaarde stopcontacten...zonder resultaat

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
of is er nog wel voldoende stroom over op de wandcontactdoos dat heeft bij mij welleens problemen gegeven gewoon zoveel mogelijk stekkers eruit en dan nog eens proberen

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
DECOY88 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:33:
of is er nog wel voldoende stroom over op de wandcontactdoos dat heeft bij mij welleens problemen gegeven gewoon zoveel mogelijk stekkers eruit en dan nog eens proberen
Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat er apparaten op de zelfde groep zitten die veel stroom vragen waardoor de spanning is gezakt (8> .

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28
mm, zo'n voeding had ik dan misschien laatst ook wel.
Maat van me zei dat waarschijnljik de zekering kapot was. Dus ik dat ding open schroeven, zekering was nog heel. Ik stroom erop en hij springt direct aan. Zelfs niets aangesloten...

Ik stroom eraf en aangesloten op mobo etc, stroom erop, niets. Via mobo inschakelen, niets.
mm voeding via atx connector kortsluiting starten, niets... mmm
Dit was allemaal op een ongeaard stopcontact.
Het enigste wat hij deed was een 1/2 seconde de fan laten draaien als je hem inschakelde, verder niets..

bij jou ook?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

ralpje

Deugpopje

djexplo schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:38:
[...]
Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat er apparaten op de zelfde groep zitten die veel stroom vragen waardoor de spanning is gezakt (8> .
Kewl, ik wil ook zo'n systeem. Als ik dan per ongeluk m'n waterkoker aanzet terwijl ook m'n vaatwasser, wasdroger en wasmachine aanstaan, dan krijgt gewoon alleen de waterkoker geen stroom meer in plaats van dat m'n groep eruit vliegt :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Bartjeuhz
Opperhoof schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:39:
mm, zo'n voeding had ik dan misschien laatst ook wel.
Maat van me zei dat waarschijnljik de zekering kapot was. Dus ik dat ding open schroeven, zekering was nog heel. Ik stroom erop en hij springt direct aan. Zelfs niets aangesloten...

Ik stroom eraf en aangesloten op mobo etc, stroom erop, niets. Via mobo inschakelen, niets.
mm voeding via atx connector kortsluiting starten, niets... mmm
Dit was allemaal op een ongeaard stopcontact.
Het enigste wat hij deed was een 1/2 seconde de fan laten draaien als je hem inschakelde, verder niets..

bij jou ook?
nee hij geeft helemaal geen teken van leven.
al moet ik zeggen dat hij net ineens aanging. maar nu probeer ik em weer opnieuw te starten en dat doet ie toch echt niet :(

Verwijderd

Dan is voeding toch niet meer goed, is doorgeslagen. Dat is gewoon onzin dat hele aarde probleem, dat is een fabeltje dat iedereen ook nog geloofd. Als de voeding doorgeslaagen is, dan kan er op de kast inderdaad 125 voltt komen staan, maar dan is de voeding niet meer goed. Er staat in geen handleing van de fabriek dat hem op een randaarde moet aan sluiten, het kan geen kwaad, maar het kan ook makelijk zonder.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 09:51
naftebakje schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 09:46:
Blijkbaar heb je een goeie voeding. Door de netfilter in alle PCvoedingen, komt er 115V op de behuizing, die af MOET gevoerd worden via de aarding. Blijkbaar is jou voeding beveiligd tegen niet aangesloten aarding, of wordt dit bekomen door de opbouw, wat eigenlijk erg goed is (je hebt al de problemen gevonden van niet aarden lees ik).
volgens mij (correct me if i'm wrong) slaat de aardlekschakelaar in de meterkast direct uit als er stroom van de fasedraad in het stopcontact naar de aarde loopt, 115 volt op de behuizing heb ik nog nooit iets van gemerkt.. (geaarde verwarming en pc-kast tegelijk aanraken..(ja.. ik heb nagemeten of de verwarming echt geaard was..))

overigens ben ik het genoemde probleem nog nooit tegengekomen..

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Verwijderd

Juist dat bedoel ik, en als je wel een schok krijgt dan is je voeding stuk, ook al werkt de pc goed.Dan is er in de voeding een filter stuk, en dan kun je vreemde probleemen krijgen.

• Bartjeuhz
zojuist ben ik achter de oorzaak gekomen van het probleem vermoed ik.
Ik heb alle stopcontacten geprobeerd in het huis en hij werkte op allemaal om de een of andere reden. Ik had dit al eerder geprobeerd maar toen lukte het niet maargoed.
Toen ik em op mijn eigen stopcontact aansloot ging alles ook prima totdat ik mijn kabels erin deed.

Dus een voor een de kabels aangesloten en de pc aangezet. En bij mijn USB-hub (die gevoed is) ging het mis.
erg raar natuurlijk want hij heeft het altijd gedaan met deze hub. Zal dus toch iets mis mee zijn.
Maargoed hij start nu weer normaal op.
bedankt voor de hulp

Pagina: 1