Toon posts:

Snelste OS ever *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig op zoek naar het snelste besturingssysteem wat er maar te maken valt als je alleen maar Firefox wil draaien en verder geen andere bullshit.

Wat is het snelste systeem waar jullie ervaringen mee hebben? Oude versie van Knoppix, of Bars PE builder? Of kan ik beter zelf een Linux Kernel compileren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelf een linux kernel compileren lijkt mij de beste optie, kun je een OS bouwen waar zo min mogelijk troep in komt te zitten die je toch niet nodig hebt :)

Verwijderd

Een compleet gestripte Gentoo gecompileerd met use flags voor jouw cpu, zonder X, met enkel Lynx. :+

Nee serieus, je zal altijd een consensus moeten zoeken. Snelheid, softwareondersteuning, gebruiksgemak. Bovendien denk ik dat Windows en Linux zat snel een browsertje kunnen draaien, zonder franjes.

Als je serieus bent, bij linux kan je eens kijken om je distributie helemaal van grond op te bouwen, en als window manager Fluxbox of Waimea bijvoorbeeld. Die zijn berucht vanwege hun lage memory footprint. En als filesystem zou je ReiserFS kunnen proberen, ik ben niet zo mee met de bestandssystemen, maar de laatste keer dat ik er iets over las, bleek dat één van de snelste te zijn.

Maar eerlijk gezegd zie ik niet waarom je door al die moeite zou gaan, het kan allemaal zoveel makkelijker. Voor dat marginale percentje extra performace. Not worth it, I'd say. :)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:25
"Snelste OS forever" is natuurlijk onzin, je bedoelt "ever".

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 03-04-2006 22:57 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom ben je er naar op zoek :? Wil je een oude 386 inzetten als kiosk-pc? :+ Kan wel, je moet alleen niet vragen hoe snel het dan draait ;)
Oftewel: geef ons eens aan waar je het voor wilt gebruiken en wat je evt qua hardware hebt staan, dan kunnen we wat gerichter adviseren. Want als je een P4 met 512mb hebt staan, zal het ene of andere OS qua werksnelheid niet echt uitmaken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer deze eens: http://www.goosee.com/menuetos/
Dat zou wel een van de snelste moeten zijn :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:40:
Ik ben al een tijdje bezig op zoek naar het snelste besturingssysteem wat er maar te maken valt als je alleen maar Firefox wil draaien en verder geen andere bullshit.
Zet een kernel naar smaak met distro naar smaak op een harddisk, en boot met

lilo: init=/usr/X11/bin/X /usr/lib/mozilla-bin :0

Wellicht zul je daar nog iets aan moeten schaven om je environment goed te krijgen, maar het algemene idee zal je duidelijk zijn. Overigens mis je wel networking, op deze manier, om maar eens een nadeel te noemen. Your milleage may vary.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:40:
Wat is het snelste systeem waar jullie ervaringen mee hebben? Oude versie van Knoppix, of Bars PE builder? Of kan ik beter zelf een Linux Kernel compileren?
Je wilt een "snelste OS forever" en noemt zelf een paar live CD's op. Extragratis tip: CD-ROM spelers zijn niet zo snel als een harde schijf, neem dus een OS dat van een harde schijf draait!

Verder valt ieder OS wel te tweaken, waarbij je de software specifiek op jouw systeem afstemt. OS' als Linux kunnen tot op het bot gestript worden van onnodige meuk, maar dat vereist wel een hoop kennis van zaken. Voor Windows XP valt met een zoekactie ook wel de nodige informatie te vinden over het finetunen van dit OS.

De meeste moderne besturingssystemen zullen op een recente machine hoe dan ook vlekkeloos draaien. Ze worden pas traag op het moment dat jij als gebruiker allerlei tools, utilities, drivers met gigantische interfaces, themes en shell extensions gaat installeren. Ga verstandig met je systeem om en pas op met wat je installeert, en je zit met ieder OS goed.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Super_ik

haklust!

zoek de source van firefox op en schrijf wat libraries die rechtstreeks op je hardware accessen en draai firefox vanuit je bootloader :p helemaal geen os nodig

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

King_Louie schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:08:
[...]

Je wilt een "snelste OS forever" en noemt zelf een paar live CD's op. Extragratis tip: CD-ROM spelers zijn niet zo snel als een harde schijf, neem dus een OS dat van een harde schijf ram disk draait!
Als alles in het geheugen geladen wordt dan zal het nog een stukje sneller zijn :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Het snelste OS 'forever' bestaat niet tenzij er in de toekomst niets gebeuren gaat. Hooguit het snelste OS 'ever' is mogelijk.

ARME AOW’er

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

offtopic:
Ik vindt DOS wel aardig in de richting komen. Maar ja wat daarvoor was (CP/M?), was nog sneller.... op de huidige pc's...

[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 03-04-2006 23:37 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
offtopic:
Windows '95...

Snelste in het tonen van een BSOD :P

[ Voor 24% gewijzigd door dog4life op 03-04-2006 23:47 ]

Verwijderd

Wat dacht je van Damn Small Linux?
Draait volledig in RAM en is supersnel... :9

http://www.damnsmalllinux.org/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Windows XP voelt met alle theme onzin e.d. uitgeschakeld over het algemeen vrij snappy. Snappier dan de meeste Linux distributies en ook sneller dan Mac OS X. Dat geef ik als Mac gebruiker niet graag toe, maar toch is het zo.
Als je echt wil werken is OS X trouwens wel de king ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Bigs op 03-04-2006 23:56 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

dog4life schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:47:
offtopic:
Windows '95...

Snelste in het tonen van een BSOD :P
:D

Of een embedded versie van linux op een snelle pc zonder powermanagement

Maar tegenwoordig ligt het bij het browsen vooral aan de snelheid van de website / je internetverbinding of er moet veel java op de site staan...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:42
een gewone debian kan, gewoon niets extra instaleren, dan Xserver , en een window manager enlightenment of fluxbox bijvoorbeeld. geen kde of gnome.

en dan firefox en flash of zo bijvoorbeeld installeren, dat gaat makkelijk met apt-get.
dat kost je dan met elkaar denk ik wel een mb of 200, , maar dan heb je wel een standaard systeem, en geen aangepaste distributie, gentoo kan ok wel zoiets, maar dat compileren ( up te date houden) duurt dan weer lang, vooral op oudere pc's

van een distro gebaseerd op een distro, tja dan heb ej altijd een voorgeinstalleerd pakket waar je weer mee aan de slag moet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
dog4life: doe maar niet al te flauw, het topic is al op het randje genoeg :Y)

knoobie: geef inderdaad even je precieze situatie en precieze wens. Op deze manier is het nogal een onzinnige vraag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik ben wel fan van QNX (http://www.qnx.com/), maar ik weet niet of er firefox op kan.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

http://www.hroling.nl

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

ik vond BeOS ook wel snel en grappig.

20 mp3tjes tegelijk starten en nog steeds draaide alles soepel

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

het snelst in alleen firefox`en?

neem gewoon een standaard pc (min 2ghz 512mb ram)

en zet er gewoon XP op, je zal dan heus geen verschil merken met b.v een geoptimaliseerd linux distro als je enkel en alleen gaat browsen, maar pas wel op! ga er geen andere shit op zetten natuurlijk.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MeIsTwisted schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:00:
ik vond BeOS ook wel snel en grappig.

20 mp3tjes tegelijk starten en nog steeds draaide alles soepel
Same here : Snelste OS waar ik ooit mee heb gewerkt !! :)

Alleen is het ondertussen YellowCab ofzo en er is geen gratis versie of LiveCD helaas.
Vraag me ook af of het allemaal nog zo snel is ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer. Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben bezig om een zo snel mogelijk besturingssysteem in elkaar aan het knutselen waarmee je wel moet kunnen internetten. Ik ben zelf bezig met een vroege versie van knoppix lokaal installeren, maar zelfs dat valt nog tegen (of moet ik Knoppix 1.0.0 hebben...?)

Ik zal de links allemaal bekijken. Maar ik zit zelf te denken aan een oplossing waarmee ik de hardware detectie vast leg, zodat het niet allemaal per opstarten gedetecteerd hoeft te worden. Alleen als je nieuwe hardware hebt zou je dan alleen de detectie weer moeten runnen.

O ja, zou bijv. de broncode van Win 95 bijv. openbaar zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 11:15 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Moet het snel starten dus? Dan interdaad een configuratie maken die niks geen autodetect doet.

en hij is al eerdergenomend: aan gentoo kun je standaard veel meer afregelen dan een knoppix(wat debian met goede autodetectie is) .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat dat je van gewoon windows XP, maar dan op een snellere medium?

klik

[ Voor 16% gewijzigd door Liquid op 04-04-2006 11:14 ]

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

je kan ook win95/98 helemaal strippen en als shell een browser draaien.

zal ook wel snel zijn denk ik

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

nero355 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:05:
[...]

Same here : Snelste OS waar ik ooit mee heb gewerkt !! :)

Alleen is het ondertussen YellowCab ofzo en er is geen gratis versie of LiveCD helaas.
Vraag me ook af of het allemaal nog zo snel is ??
Dacht ik ook gelijk aan. Ik werk er zo nu en dan nog steeds mee (hobby).
Tis echt een fantastisch os. Boot binnen 10 seconden, en de interface is sneller dan linux ooit zou kunnen werken icm met X server.

Alleen zijn de browsers een beetje een probleem.....
- De gewone Mozilla browser werkt niet echt prettig.
- Firefox is niet heel stabiel. Bovendien maakt firefox niet gebruik van de native widgets van BeOS waardoor de interface traag werkt.

Maar: er is een browser genaamd quickfox. Die werkt redelijk stabiel en snel. Heel snel, aangezien deze vanuit een ramdrive wordt opgestart......

Als je Beos aan de slag wilt, heb je de volgende opties:
- Beos Developer edition. (gratis)
- Beos Max Edition (gratis)
- Yellowtab Zeta (betaald... tjek www.yellowtab.com)

Zelf zou ik voor Beos Developper edition gaan.
Download daarna BONE via BeShare. Dit is een BSD gebaseerde tcp/ip stack welke oorspronkelijk bedoeld was om de originele stack te vervangen. Deze is echter nooit officieel uitegbracht, maar gelukkig gelekt voordat Be failliet ging. Gebruik hiervan is wel illegaal, maar ja.... Tis meer abandonware.... dus niemand zal er een boterham minder om eten. Bone installeren kan wel soms wel problemen geven, maar deze zijn gemakkelijk op te lossen.
Voordeel van Bone is dat het netwerk gebeuren merkbaar sneller werkt dan met de originele stack (netserver).
Download daarna van www.bebits.com de quickfox browser.

Of ga voor linux... Daar heb je wel betere ondersteuning voor verschillende hardware....

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:30:
Dacht ik ook gelijk aan. Ik werk er zo nu en dan nog steeds mee (hobby).
Tis echt een fantastisch os. Boot binnen 10 seconden, en de interface is sneller dan linux ooit zou kunnen werken icm met X server.

Alleen zijn de browsers een beetje een probleem.....
- De gewone Mozilla browser werkt niet echt prettig.
- Firefox is niet heel stabiel. Bovendien maakt firefox niet gebruik van de native widgets van BeOS waardoor de interface traag werkt.

Maar: er is een browser genaamd quickfox. Die werkt redelijk stabiel en snel. Heel snel, aangezien deze vanuit een ramdrive wordt opgestart......

Als je Beos aan de slag wilt, heb je de volgende opties:
- Beos Developer edition. (gratis)
- Beos Max Edition (gratis)
- Yellowtab Zeta (betaald... tjek www.yellowtab.com)

Zelf zou ik voor Beos Developper edition gaan.
Download daarna BONE via BeShare. Dit is een BSD gebaseerde tcp/ip stack welke oorspronkelijk bedoeld was om de originele stack te vervangen. Deze is echter nooit officieel uitegbracht, maar gelukkig gelekt voordat Be failliet ging. Gebruik hiervan is wel illegaal, maar ja.... Tis meer abandonware.... dus niemand zal er een boterham minder om eten. Bone installeren kan wel soms wel problemen geven, maar deze zijn gemakkelijk op te lossen.
Voordeel van Bone is dat het netwerk gebeuren merkbaar sneller werkt dan met de originele stack (netserver).
Download daarna van www.bebits.com de quickfox browser.

Of ga voor linux... Daar heb je wel betere ondersteuning voor verschillende hardware....
SWEET !!! Bedankt voor de info wist ik niet :)

Zou ik ook alles op een USB Stick kunnen zetten ?? Lijkt me wel lachen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Misschien kun je trouwens ook eens kijken naar atheneOs van rocklyte systems.

Dan kun je op een kale linux installatie athene installeren. Je hebt daarmee een mooie, complete grafische omgeving zonder x-windows. Ook daar is een goeie firefox browser voor te vinden.

De versie waar je zelf de linux kernel verzorgt is helemaal gratis.
Pagina: 1