Harddisk zorgt voor crash bij veel kopieren.

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds vorige week een extra harddisk in mijn server (win2003) gehangen, een seagate 7200.9 250 gb exemplaar. De server is een Fujitsu Siemens mini-atx pc, met alles onboard, een 125w voeding en een Celeron Tualatin 1 Ghz processor.

Nu zit ik af en toe wat te kopieren tussen de oude en nieuwe harddisk, en als de pc daar heel druk mee is, valt hij bij druk kopieren (foto's, mp3's) steeds uit. De pc moet dan weer opnieuw worden gestart, en dan doet hij het weer prima. Dat uitvallen geldt ook voor kopieren binnen partities op de nieuwe harddisk.

De schijven zijn beide apart op een IDE-kanaal gezet. Eerst dacht ik dat het aan de schijf zelf zou liggen. De seagate is gewoon goed volgens HDtune, en ook de maxtor (160 gb schijf) is ok. Daarna de voeding, zou die voldoende zijn? Ik heb er een kWh meter aan gehangen, en de hele pc verbruikt in totaal nog geen 60w bij het kopieren, dus dat zou hij moeten trekken (hierbij houd ik ook marges aan).

Bij normaal gebruik (is ook mailserver) doet het het prima, alleen als ik heel druk ga kopieren, dan haakt 'ie dus af, na een groot aantal bestanden. Daarbij maakt het niet uit of hij één of beide harddisks gebruiks. Met één harddisk in de pc heb ik nooit last gehad. Het gebeurt dus sinds ik de nieuwe seagate erin heb zitten.

Wie kan me hier eens mee helpen? Ik weet niet meer wat ik zou kunnen doen om te kijken wat er aan de hand is...

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Klinkt toch als een stroom tekort..

• koelkast
  • Niet online
Iemand anders een idee?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou een benchmark doen als ik jou was. Zie o.a. de volgende topics in dit Faq puntje:
OM FAQ: Grote benchmark topics.

Die programma's gaan testen doen, en als je mazzel hebt krijg je een foutmelding oid.
offtopic:
al moet ik ook eerlijk zeggen dat ik 125 Watt niet erg veel vind

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Dit voelt aan als een stroom tekort, zo'n meter erop zitten haalt niet zoveel uit denk ik. Gezien het gaat over de afzonderlijke lijnen die je voeding aanbied. Als 1 van die lijnen een dip krijgt, is het afgelopen.

http://specs.tweak.to/9714

• koelkast
  • Niet online
Ik heb even gekeken naar de temperatuur van de ene harddisk, die is 52 graden bij redelijke belasting. Lijkt me wat hoog. Ook merk ik nu (hij is 5 min geleden opnieuw uitgevallen na veel dataverkeer) dat de binnenkant van de pc ontzettend heet is (koelblok cpu, harddisk, voeding), terwijl het allemaal in een mini-desktop behuizing zit. Zou het ook een teveel aan warmte kunnen zijn?

• koelkast
  • Niet online
Nu zie ik wat gegevens op de voeding:

- 12v -> 2.0 A max (is dit de belasting? De harddisks zijn bij elkaar 1,5 A)
- 5v -> 12.0 A max (harddisks bij elkaar ongeveer ook 1,5 A)

Verder zitten er eigenlijk geen apparaten op de IDE poorten.

• koelkast
  • Niet online
Okee, ik heb de hele pc nu in een bigtower gebouwd. De temperaturen zijn nu een stuk lager (ook door de fans die ik heb geplaatst), en de voeding houdt zich met 300w prima!
Lijkt dus opgelost, dit probleem!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
12V 2.0A max lijkt me erg stug, je kijkt niet toevallig naar de -12V? Want met 2.0A kon die voeding maar 24watt leveren op de 12V en dan zou ie het moederbord en de CPU nog niet eens van genoeg stroom kunnen voorzien. Of zat de CPU in die tijd nog op de 3.3V (of was het 5V) lijn?

• koelkast
  • Niet online
Toch staat er echt 12v 2.0a. Denk dat de CPU z'n kracht elders vandaan haalt...
Pagina: 1