Kwaliteit DJ-mix

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 19:54
Beste mensen,

Ik neem wel eens mixjes op van mijzelf met Traktor Studio, echter nou wil het geval dat als ik 2 nummers gelijk heb lopen en ze allebei open heb staan op mijn mixer de bas heel erg blikkerig klinkt (net of ze elkaar uitschakelen). Nou is dat natuurlijk best logisch als je de lage tonen allebei open hebt staan per kanaal, dit doe ik echter nooit. Maar hoe doen ze dat dan met studio mixen, dat de bas hetzelfde blijft van beide nummers? Moet er dan nog bepaalde software of hardware tussen de out- en input?

Specs:
- Traktor DJ Studio
- Onboard SoundMax geluidskaart (Output, 2 kanalen)
- Creative Soundblaster PCI128 (Input)
- Reloop RM-1000 Pro mixer
- Adobe Audition (voor opname)

Ik hoop dat julle me begrijpen en kunnen helpen.

Sample (311 Kb)

[ Voor 5% gewijzigd door Carpenter op 03-04-2006 12:45 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik zou zeggen.. neem hier eens een kijkje.

Hoe dat blikkerig klinkt zou ik niet weten, misschien es sampletje posten ofzo? Maar wat ik je wel als tip mee wil geven> zorg ervoor dat je maar van 1 kanaal je bass open hebt staan.. anders gaan ze elkaar wel in de weg zitten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als ze uit fase zijn ben je idd de lul. Bovendien gebruik je nooit 2 baskanalen - daar heb je een EQ voor op je paneel. Vaak klinkt het voor geen meter als je twee basklappen tegelijk hebt. Kan overigens ook dat je er nét naast zit - alleen daarom wil je van één kanaal de bas wegdraaien.

overigens is er geen fuck aan het gelijk laten lopen van een paar plaatjes. Ga eens echt spelen met geluid - pak een editor als Cooledit, ga knippen, filteren, faden en spelen en maak een leuke synergy. Plaatjes door elkaar is euhm een beetje suf. :)

• Hatseflatse
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:57
Als je bedoelt dat een studio mix bij twee verschillende nummers precies dezelfde bassdrum heeft en je je afvraagt waarom dat zo is, dan is het antwoord als volgt: bij een studiomix wordt van beide nummers niet de originele bassdrum gebruikt, maar een andere (cleane ) bassdrumloop die door beide nummers heen wordt gedraaid. Als je dit dus zelf zou willen doen dan heb je (in het geval van Traktor i.i.g.) pech, je hebt dan namelijk 3 kanalen nodig: twee voor de twee nummers die je wilt mixen en een derde voor de bassdrum die je erbij wilt.

Off-topic: de mixen van een man als Ben Liebrand beluisterend kan ik me trouwens niet anders voorstellen dan dat deze man van alle nummers die hij mixt de sample tools beschikbaar heeft (dus alle losse onderdelen waar het nummer uit is opgebouwd), ik neig er dan ook naar bij hem te zeggen: zo kan ik het ook....

• Carpenter
HunterPro schreef op maandag 03 april 2006 @ 03:40:
als ze uit fase zijn ben je idd de lul. Bovendien gebruik je nooit 2 baskanalen - daar heb je een EQ voor op je paneel. Vaak klinkt het voor geen meter als je twee basklappen tegelijk hebt. Kan overigens ook dat je er nét naast zit - alleen daarom wil je van één kanaal de bas wegdraaien.

overigens is er geen fuck aan het gelijk laten lopen van een paar plaatjes. Ga eens echt spelen met geluid - pak een editor als Cooledit, ga knippen, filteren, faden en spelen en maak een leuke synergy. Plaatjes door elkaar is euhm een beetje suf. :)
Cooledit is tegenwoordig Adobe Audition :> En een Dj die mixt die doet het precies hetzelfde als ik maar dan met platen dus ik snap die redenatie niet zo dat ik moet gaan spelen met geluid, heb er gewoon een hardware mixer tussen..

• Carpenter
Hatseflatse schreef op maandag 03 april 2006 @ 04:31:
Als je bedoelt dat een studio mix bij twee verschillende nummers precies dezelfde bassdrum heeft en je je afvraagt waarom dat zo is, dan is het antwoord als volgt: bij een studiomix wordt van beide nummers niet de originele bassdrum gebruikt, maar een andere (cleane ) bassdrumloop die door beide nummers heen wordt gedraaid. Als je dit dus zelf zou willen doen dan heb je (in het geval van Traktor i.i.g.) pech, je hebt dan namelijk 3 kanalen nodig: twee voor de twee nummers die je wilt mixen en een derde voor de bassdrum die je erbij wilt.

Off-topic: de mixen van een man als Ben Liebrand beluisterend kan ik me trouwens niet anders voorstellen dan dat deze man van alle nummers die hij mixt de sample tools beschikbaar heeft (dus alle losse onderdelen waar het nummer uit is opgebouwd), ik neig er dan ook naar bij hem te zeggen: zo kan ik het ook....
Das idd wel zinnige info, nooit geweten dat ze het zo doen. Daar gaat mijn waardering voor zulke cd's ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee hoor, dat heeft hij niet voor zover ik weet. Betere apperatuur/software scheelt een berg. Deze man heeft een behoorlijke studio met heel wat hardware tot zijn beschikking, maar ik weet toevallig dat ie zijn mixes ook graag op de bank achter zijn ibookje maakt :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

offtopic:
Over liebrand op zijn site staat zijn complete setup en het is ook nog eens terug te vinden per album.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Carpenter
Heb even een een sample in de startpost gezet. Het gaat mij erom dat je de bas van het tweede kanaal zo goed hoort, helemaal als ie miniem afwijkt van het 'hoofd' nummer en dat ie zo basloos is. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik hoor zo 123 niets raars in je sample.

Je moet je voorstellen dat basdrums nu eenmaal iets kunnen verschillen en elkaar kunnen "uitdoven"; de ene plaat een tikje naar voren geven of juist een klein beetje afremmen zal al iets schelen.

Aan de andere kant, je mag best wel horen dat iets "live" gemixt is, in tegenstelling tot gelikte cleane studiomixen :)

Wise enough to play the fool

• Carpenter
Ok nog even een klein schopje, ik heb namelijk het idee dat het geluid vervormd raakt als ik het opneem (enorme bas)

Origineel
Opgenomen

Ligt het aan mijn apparatuur of kan het software matig nog verholpen worden?

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 21:35

sanook

_/-\o_

Carpenter schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:45:
Ok nog even een klein schopje, ik heb namelijk het idee dat het geluid vervormd raakt als ik het opneem (enorme bas)

Origineel
Opgenomen

Ligt het aan mijn apparatuur of kan het software matig nog verholpen worden?
Ik denk dat je gewoon niet van allebei de kanalen de bass open moet zetten want dan krijg je óf een enorme bas (als de bas precies in fase is) óf je hoort bijna geen bas (als de bas precies uit fase is).
Bij precies in fase is het 1+1=2, bij precies uit fase is het 1-1=0. als je zorgt dat je maar bas van 1 kanaal hebt dan is het altijd 1. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 21:35

sanook

_/-\o_

Dat vind jíj een beetje suf, ajb niet generaliseren....

• Carpenter
hvangent schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat je gewoon niet van allebei de kanalen de bass open moet zetten want dan krijg je óf een enorme bas (als de bas precies in fase is) óf je hoort bijna geen bas (als de bas precies uit fase is).
Bij precies in fase is het 1+1=2, bij precies uit fase is het 1-1=0. als je zorgt dat je maar bas van 1 kanaal hebt dan is het altijd 1. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Dit is een gewone opname van een nummer, het gaat mij erom dat het originele nummer veel mooier klinkt dan het nummer dat opgenomen is. Ik denk dat het komt door mijn brakke geluidskaart (Creative 128 PCI) maar ik zou dus graag van jullie willen weten of dat kan kloppen of dat het aan verkeerde instellingen ligt.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37
offtopic:
Niet dat ik een Liebrand-fan ben ofzo, maar zoiets moet je in perspectief zien. Het mag dan niet moeilijk zijn om een technisch perfecte mix te maken als je alle sample-tools beschikbaar hebt, dan nog is het een kunst om er een aantrekkelijke mix van te maken. Muzikanten die technisch perfecte muziek maken (TOOL, of Sasha in het electronische genre) zijn niet per se artiesten die het marktgericht goed doen. Aan de andere kant heb je een hoop artiesten die technisch-muzikaal niet erg uitblinken (Audio Bullys, of neem een greep uit de top 40) maar wel goed worden ontvangen. Liebrand is iemand die zich gevestigd heeft met technisch goede mixen en een degelijke platenkeuze en ook nog goed ontvangen werd door het grote publiek. Dat je het eerste ook kunt als je de middelen ter beschikking hebt die Ben Liebrand heeft geloof ik op je woord, maar de laatste twee iets minder. Ben is immers ook niet geboren in een soundstudio deLuxe XL.

Ontopic heb ik verder vrij weinig te melden dan de standaard riedel dat te hard insturen nooit goed is, dat opnemen met de PC vaak ruk is, en dat je dus goed moet EQ-en voor een "live mix". Voor het maken van een eigen studio-mix kun je in software wel heel veel Je kunt met behulp van degelijke audio-editing software frequentieranges filteren, pitch en tempo aanpassen en met een boel sporen werken (en nog veel meer). Met een beetje oefening en hobby kun je op die manier heel aardig CD'tjes "mixen".

Regeren is vooruitschuiven

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

Een goede dj is net zo'n grote artiest of kunstenaar als een goede muziekant...... dat vooropgesteld.

Wat betreft je bas en dat er 1 weg gedraaid moet zijn omdat het anders voor geen meter zou klinken in veel gevallen.... ook niet helemaal waar en totaal afhankelijk van je mix stijl en je muziek keuze. Ik draai zelf van alles door elkaar heen en varieer van Urban tot een Techno tot een een edit van kan niet van die sletten houden - chuckie en QF en heb vaak zat bassen open staan.

Met 10 jaar dj ervaring durf ik dus wel te beweren dat je stelling helemaal niet dekkend is.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ik zit net de laatste tijd toevallig af te vragen waarom die 2 bassen zichzelf cancelen en toen kwam ik dit topic tegen :D

maargoed, ik heb dus idd hetzelfde met de style die ik draai, tech achtige progressive/trance. en idd altijd 1 kanaal de bas eraf laten werkt gewoon het beste anders gebeurt het wel is dat de kick gwoon verdwijnt.

en over die geluids kwaliteit... Het kan ook aan je mixer liggen dat die niet van geweldige kwaliteit is, evenals je geluids kaart en het programma dat je gebruikt. wat je iig kan proberen is het opneem volume wat naar beneden te brengen(mijn line in volume staat altijd op ong. 45% van de slider, niet bepaalt hoog dus :)). ook kan je een andere geluids kaart proberen als je aan een andere kan komen.

(offtopic: hier een klein mixje van mij ook met software gedaan, en een gemini umxse)

Mijn YouTube

Pagina: 1