CAT5E kabel tussen 2 switches

Pagina: 1
Acties:
  • 2.390 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-03 17:33
Hallo,

Ik ben op dit moment aan het knutselen met een CAT5E kabel tussen 2 switches en dat wil niet erg lukken. Nu heb ik al zelfgemaakte Cat5e kabels werken niet zitten lezen, en dacht zal ik nu hier in verder gaan, of zal ik een nieuw topic beginnen? Dat laatste dus maar gedaan :P

Ik heb:
- een speedtouch router in de meterkast
- vandaar een utp kabel naar switch 1, daar hangt een notebook en een pc aan, doen het prima
- van switch 1 een utp kabel naar switch 2, daar hangen 2 pc's aan(1 linux, 1 windhoos)

Nu gaat het dus over de UTP kabel tussen deze 2 switches. Aangezien de switches beide auto-MDI/MDI-X zijn, gebruik ik hier gewoon de straight manier. Dat kan toch?

Ik heb aan beide kanten van de kabel keurig netjes een RJ45 stekkertje gezet, ik heb hem met een multimeter even getest, kabel is ok. Ik sluit de kabel op beide switches aan, maar geen verbinding, pingen lukt ook niet. Vervolgens sluit ik dezelfde kabel aan vanaf switch 1 direct op een pc. En voila ik kan pingen en heb(uiteraard) internet. Hier maak ik uit op dat de kabel gewoon goed is... 8)7

Nu even over de kabel zelf: Het is een CAT5E kabel met zachte kernen. Daar bedoel ik mee dat de 8 koper draadjes in de UTP kabel, uit losse adertjes bestaan. Daardoor voelt de kabel heel soepel aan. Je zou haast denken dat het een 'fabriekskabel' is waar de connectoren van af geknipt zijn, maar dat is het niet(voor zover ik weet). Terwijl ik ook een andere CAT5E kabel heb liggen, die juist een heel stuk stugger aan voelt. Ik vermoed dat deze dus wel harde massieve kernen heeft. Weet iemand hier wat meer over?

Als ik die stugge UTP kabel gebruik tussen de 2 switchen, werkt alles perfect, ik kan pingen, en heb internet, en zit nu *zucht* dit verhaal te tikken |:(

Die stugge UTP kabel is ook gewoon straight voor zover ik kan zien.

Maar ik zou graag de soepele kabel willen gebruiken, omdat deze al netjes weg gewerkt ligt onder de vloerbedekking. En ik zou ook niet weten waarom dat niet gewoon kan. Iemand enig idee?

Euhm... \n ...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vertel even in welke volgorde je de kleuren hebt geknepen svp

Iperf

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Straight of crossed, maakt niet uit.
Ik denk dat je kabels niet goed geknepen zijn. Druk die UTP maar eens in een pc en zet de NIC handmatig op 100Mbit full-duplex. Denk dat dat niet zal werken ;)
Mocht je in het bezit zijn van een nieuw Asus mobo, dan kun je in het bios bekijken of je kabel wel goed is (zit een ingebouwde kabeltester in).

[ Voor 27% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-04-2006 22:26 ]

• Nickname55
Ik denk dat je kabels niet goed geknepen zijn. Druk die UTP maar eens in een pc en zet de NIC handmatig op 100Mbit full-duplex. Denk dat dat niet zal werken
Mocht je in het bezit zijn van een nieuw Asus mobo, dan kun je in het bios bekijken of je kabel wel goed is (zit een ingebouwde kabeltester in).
Ik heb de kabel verschillende malen opnieuw geknepen, nieuwe stekketjes aan beide zijde, maar zonder resultaat. Dat over 100Mbit full-duplex, je hebt volkomen gelijk, over diezelfde kabel lukt het wel steeds om met 10Mbit full-duplex vanaf NIC naam switch te connecten, maar niet met 100Mbit full-duplex. Dus vaag gedoe. Ik heb de kabel inmiddels toch maar weg gehaald, en heb nu de andere in gebruik. Maar ik blijf het vaag vinden.

Overigens... dat nieuwe ASUS mobo komt begin deze week :*)

Euhm... \n ...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen kleurtjes?

Iperf

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Tussen welke poorten op de switches sluit je die kabel aan? Je moet wel de poort hebben met de "uplink" of gemerkt met mdi/mdi-x. En dan moet hij uiteraard op mdi-x staan.
Andere mogelijkheid: heb je die kabel wel met de juiste draadjes aan het juiste pinnetje aangeknepen? Die aders zijn twee aan twee getwist. Als je zomaar de kleuren door elkaar haalt, is hij verkeerd getwist en gaat het niet werken.
(edit: typo's)

[ Voor 76% gewijzigd door Muttley op 04-04-2006 00:58 ]

An 11 is a 10 that swallows

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Gebruik a.u.b. een cross cable.. Auto MDI is erg lollig hoor maar werkt in vele gevallen voor geen meter.. Dan krijg je allerlei vage problemen.. b.v. je 10FD wel, 100FD niet probleem..

IP Rocks

• Nickname55
Ja, kleurtjes, ik heb zitten kijken in de FAQ, daar hanteren ze eigenlijk een andere volgorde, maar ik heb aangehouden(van links naar rechts):

wit-oranje;oranje;wit-groen;groen;wit-blauw;blauw;wit-bruin;bruin

en dat aan beide zijden exact hetzelfde.
Tussen welke poorten op de switches sluit je die kabel aan? Je moet wel de poort hebben met de "uplink" of gemerkt met mdi/mdi-x
euhm... het zijn 2 5-poorts switchen, en die hebben geen poorten die apart gemerkt zijn. er staat wel 1 t/m 5 bij, van switch twee gebruik ik poort 1 en van switch 1 poort 3.
Gebruik a.u.b. een cross cable.. Auto MDI is erg lollig hoor maar werkt in vele gevallen voor geen meter.. Dan krijg je allerlei vage problemen.. b.v. je 10FD wel, 100FD niet probleem
ja, hier heb ik ook al aan zitten denken, maar waarom zou die stugge kabel dan wel werken?

dank voor alle reacties _/-\o_

Euhm... \n ...

Verwijderd

Nickname55 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 00:38:
[...]

Ja, kleurtjes, ik heb zitten kijken in de FAQ, daar hanteren ze eigenlijk een andere volgorde, maar ik heb aangehouden(van links naar rechts):

wit-oranje;oranje;wit-groen;groen;wit-blauw;blauw;wit-bruin;bruin

en dat aan beide zijden exact hetzelfde.
Ja, en doe het nu dan maar eens zoals in de FAQ ;)

([fluistermodus] psst.... denk dat het dan wel werkt :z)

p.s. dus wit-oranje/oranje/wit-groen/blauw/wit-blauw/groen/wit-bruin/bruin

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 00:50 ]

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-04 20:20
je hebt blauw en groen verkeerd om

edit
niet snel editten...

[ Voor 36% gewijzigd door _Brake_ op 06-04-2006 00:50 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Nickname55
Eeeey,

Ik hanteer een andere volgorde van kleueren, dat is duidelijk, maar maakt dat wat uit dan? Lijkt mij als het juiste adertje maar op de juiste plaats uitkomt, dat het goed is(bij straight). Lijkt me dat alle adertjes opzich hetzelfde zijn, alleen de kleur verschillend. Of zie ik dat verkeerd? 8)7

Euhm... \n ...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nickname55 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:20:
Eeeey,

Ik hanteer een andere volgorde van kleueren, dat is duidelijk, maar maakt dat wat uit dan? Lijkt mij als het juiste adertje maar op de juiste plaats uitkomt, dat het goed is(bij straight). Lijkt me dat alle adertjes opzich hetzelfde zijn, alleen de kleur verschillend. Of zie ik dat verkeerd? 8)7
Ja, dat maakt uit en dus ja, dat zie je verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 06-04-2006 20:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:40

Super_ik

haklust!

je hanteerd ook een andere volgorde van paren, kijk maar eens goed:
jij 1-1-2-2-3-3-4-4
moet: 1-1-2-3-3-2-4-4

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad. Die paren zijn het hele punt. De kleurtjes zelf maken natuurlijk niet uit (is maar plastic).

Zodra je de goede paren aanhoudt (en dat doe je door het gebruik van de goede volgorde automatisch) gaat 't onmiddelijk werken.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 06-04-2006 20:26 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 11:52
Belangrijk is dat je Tx+ en Tx- een paar vormen en Rx+ en Rx- ook een paar vormen.
Als je weet wat je aan het doen bent kan je in principe zelfs roze als kleur gebruiken :)
Voor de gewone mens heeft men daarvoor de standaard kleurcombinatie gemaakt, zo hoef je de technische achtergrond niet te kennen om het toch goed te kunnen doen/te laten werken.
Volg je deze niet zullen Tx+ en Tx- (of Rx) geen paar vormen waardoor een bekend fenomeen ontstaat:
(Heeft te maken met reflecties door veranderende capaciteit tussen de 2 aders, buiken en knopen waardoor '0' en '1' onduidelijk worden)
Van zodra er traffic komt, stort de boel in. 10Mbit half duplex zal wss wel lukken, full duplex wordt al moeilijker en 100Mbit is dan praktisch niet meer haalbaar. De pc geeft meestal wel 'link' aan en pingen lukt meestal ook nog, maar zodra er traffic over komt blokkeert de boel. Hoe langer de foute kabel, hoe erger het fenomeen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dikke Foaf op 06-04-2006 20:34 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-04 12:49

JdM

Humbled

Yep, alles te maken met overspraak en storingen op je kabel.
Die twisting zit precies goed voor de kleur, de juiste kleuren hebben zo het minste contact met elkaar.
Wat jij als kabel hebt is hetzelfde als patchkabel en die mogen maar 20 meter maximaal zijn, ook heb je bij soepele kern andere connectoren niet met 2 haakjes in de connector maar met 3, zodat er beter contact gemaakt wordt. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat je er "massieve" connectoren op hebt zitten.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 11:52
Een kabel zoals de TS heeft geknepen is niet volgens de standaard, dit heeft niks te zien met patchkabel of soepel/stijf.

• JdM

JdM

Humbled

Dikke Foaf schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:40:
Een kabel zoals de TS heeft geknepen is niet volgens de standaard, dit heeft niks te zien met patchkabel of soepel/stijf.
:? tuurlijk wel, soepele kabel is gemaakt om te patchen tot een bepaald aantal meters.
Massieve kabel is voor netwerken, tenminste als je een cat5e gecertificeerde snelheid wil, die snelheid wordt mede bepaald door de juiste kleurvolgordes.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-04 17:45
Nickname55 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:20:
Eeeey,

Dat klopt dus niet. Jouw redenatie lijkt logisch (elke draadje is in principe hetzelfde), maar er zit verschil in hoe het getwist is in de kabel.

Afbeeldingslocatie: http://tsc.is/misc/rj45/rj45_files/image002.gif

Het schema wat eerder genoemd is (wat begint met oranje) is veelgebruikt (T568B), maar je kan bijvoorbeeld ook oranje en groen verwisselen (schema T568A). Of nog andere verwisselingen, als je de paren maar goed houdt.

Alleen pin 1, 2, 3 en 6 zijn trouwens belangrijk (oranje en groen bij beide schema's), de rest wordt niet gebruikt. Blijkbaar is het voor de overdracht belangrijk dat dat 2 twisted paren zijn (zal wel met interferentie of zo te maken hebben).

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 06-04-2006 20:49 ]

• Nickname55
Aha, dan dus toch maar beter de goede kleuren uit de FAQ aanhouden :9 ik zal het nog eens proberen, dank u allen!!! _/-\o_

Euhm... \n ...

• JdM

JdM

Humbled

Vergeet niet de juiste connectoren aan te knijpen ;)

• CmdrKeen
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

redguy schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 07:58:
Gebruik a.u.b. een cross cable.. Auto MDI is erg lollig hoor maar werkt in vele gevallen voor geen meter.. Dan krijg je allerlei vage problemen.. b.v. je 10FD wel, 100FD niet probleem..
For the record: het klopt dat auto-uplink soms vaak de boel vernaggelt maar dat los je niet op door geen straight-cable te gebruiken.

Auto-uplink luistert even naar wat voor data er door de poort gaat. Kan de switch daar geen chocola van maken dan draait hij rx en tx om en probeert het opnieuw. Wat het uitgangspunt is dat verschilt per merk en type dus de algemene uitspraak dat een straight-cable beter minder kans op fouten heeft dan een crossed cable is onjuist.

Bloed, zweet & koffie

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dikke Foaf schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:31:
Belangrijk is dat je Tx+ en Tx- een paar vormen en Rx+ en Rx- ook een paar vormen.
Als je weet wat je aan het doen bent kan je in principe zelfs roze als kleur gebruiken :)
Voor de gewone mens heeft men daarvoor de standaard kleurcombinatie gemaakt, zo hoef je de technische achtergrond niet te kennen om het toch goed te kunnen doen/te laten werken.
Volg je deze niet zullen Tx+ en Tx- (of Rx) geen paar vormen waardoor een bekend fenomeen ontstaat:
(Heeft te maken met reflecties door veranderende capaciteit tussen de 2 aders, buiken en knopen waardoor '0' en '1' onduidelijk worden)
Van zodra er traffic komt, stort de boel in. 10Mbit half duplex zal wss wel lukken, full duplex wordt al moeilijker en 100Mbit is dan praktisch niet meer haalbaar. De pc geeft meestal wel 'link' aan en pingen lukt meestal ook nog, maar zodra er traffic over komt blokkeert de boel. Hoe langer de foute kabel, hoe erger het fenomeen.
Totdat je een patchpanel tegenkomt waar men de kleurtjes zodanig door elkaar gesmeten wordt, dat je niet weet hoe het boeltje geknepen/gepuncht is. Dan kan je de volgorde van de kleurtjes van elke walljack gaan vergelijken met de patchpanel. :X
sewer schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:48:
Alleen pin 1, 2, 3 en 6 zijn trouwens belangrijk (oranje en groen bij beide schema's), de rest wordt niet gebruikt. Blijkbaar is het voor de overdracht belangrijk dat dat 2 twisted paren zijn (zal wel met interferentie of zo te maken hebben).
Totdat je een gigabit-upgrade doet, dan worden alle 4 paren gebruikt.

Over de kleurcode moet ik helaas dictatoriaal reageren:
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders voor straight.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 06-04-2006 21:20 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rapture schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:15:
Over de kleurcode moet ik helaas dictatoriaal reageren:
[afbeelding]
Dit en niks anders voor straight.
Juist, de zweep erover.

Buiten dat, als je zometeen Gbit ethernet wil gebruiken moet je wel de juiste volgorde aanhouden omdat dan alle 4 de paren worden gebruikt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Weet je wat bijzonder is?
Misverstanden in kleurcodes zijn nog steeds mogelijk. Zelfs op Campzone maak ik ook stomme fouten mee.
Ik heb vroeger, iets tijdens 2e Campzone geloof ik, zelf kabels geknepen. Dat gaat idd in verkeerde volgorde, te makkelijk in groepen van dezelfde KLEUR (blauw/groen verkeerd) alleen dat wist ik toen nog niet echt. Ik ga van uit dat kabels (paar 15 meter(!)) ergens breuk hebben. Niemand wees me op kleurfouten bij de tent. Ik weet ook dat 100 Mbit niet lukt, maar 10 Mbit wel kan.

Ik heb dus nieuwe paar 15 meter kabels gekocht bij netwerk crew van Campzone (in tent waar men kabels kan kopen). En de crew knijpt ze zelf.
Werken de kabels dan wel? Helaas NIET. 100 Mbit werkt niet, 10 Mbit werkt wel. Dus ben ik maar tegen zin op 10 Mbit gaan lannen.

Pas korte tijd geleden, toen ik begin te beseffen waarom blauw/groen andersom moet gaan, ben ik deze oude kabels even gaan bekijken. Wat blijkt? Beroemde beginnersfout: paren van dezelfde kleur.
Ja dat kan ik niet geloven, zelfs netwerkcrew knijpt 'm fout. >:)

Mensen die weinig verstand van kabels knijpen en zorgen maken dat kleuren fout staan: koop eens setje kant-en klaar netwerkkabel uit de winkel. Bekijk de kleurcodes in deze stekkers maar gerust. Je kan het als vergelijking gebruiken als je zelf wil maken. En naast elkaar leggen...

• CmdrKeen
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik heb altijd een kort (+/- 10cm) netwerkkabeltje in mijn koffer met UTP-spullen zitten als voorbeeld. De ene kant straigth en de andere kant crossed - gemarkeerd met een kruisje. Ik knijp al zeven jaar zelf m'n kabels en heb inmiddels waarschijnlijk duizenden kabels gemaakt maar nog steeds neem ik altijd mijn voorbeeld mee. Je weet maar nooit.

Bloed, zweet & koffie

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

De kleuren kan je ook vanbuiten leren, er bestaat zelfs een verhaaltje erover:
  • Je begint eerst met een wit + kleur, daarna volle kleur, altijd afwisselen.
  • Er hangt boven de landschap een zon, oranje.
  • Daarna kom je de grond tegen, groen.
  • Tussen de grond stroomt een rivier, dus tussen dat groen moet er blauw zijn.
  • Onder de grond is het bruin.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:54

Sherlock

No Shit

Ik heb tegenwoordig het schema uit de FAQ (FAQ - Netwerken)
uitgedraaid en dit A4-tje zit standaard in mijn tas :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nepperds. Ik ken die shit gewoon uit m'n hoofd :P 't is ook niet moeilijk ofzo :P Ik ken zelfs een _meisje_ die 't inmiddels (courtesy mij) kan zonder schema's :P

Ga je schamen! :P

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 19:23
Ik heb een heletijd geleden hier ook problemen gehad, mijn switch met die van de buren verbinden. Zo gezegt zo gedaan denk je, nou nee. Ik eerst crossed geknipt, lampjes gingen wel aan maar we zagen elkaar niet. Nog een keer crossed, maybe fout geknipt. Nog niks.
Daarna straight volgens de goede paren, en whoppa, op en top verbinding. :)
Bleken ook allebei MDI-X switches te zijn overgens, weet dus niet of dat uitmaakt....
Pagina: 1