Toon posts:

zelfgemaakte Cat5e kabels werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een box 100m CAT5e UTP kabel gekocht, incl. krimptang en RJ-45 connectors.

Inmiddels heb ik 7 kabels geknipt en gemonteerd, maar wat ik ook probeer, ik krijg GEEN verbinding op geen enkele manier.

Ik heb een aantal test-kabels geknipt van ongeveer 1m en heb die:

- aangesloten op m'n laptop en chello modem (direkt) = geen link lampje
- aangesloten op m'n laptop en wireless router = geen link lampje
- aangesloten op m'n wireless router en chello modem = geen link lampje

Dit heb ik herhaald met alle 7 gemonteerde kabels.
Als ik de spanning test op de kabels (spanning getest op elke individuele ader) dan werken alle adertjes in de kabel....

De kleuren volgorde:

1. Oranje-wit
2. Oranje
3. Groen-wit
4. Blauw
5. Blauw-wit
6. Groen
7. Bruin-wit
8. Bruin

Dit heb ik in de connector geplaatst van links naar rechts waarbij het lipje van de connector naar beneden wijst.

Als ik de verbinding test met een oudere CAT5 kabel die ik nog heb liggen dan werkt het gelijk.. op zowel de laptop als de PC.

Is er iets bijzonders aan de hand met CAT5e? Heb ik speciale CAT5e connectors nodig? Is de kleurenvolgorde anders? Moet ik firmware upgraden van de router?

Ik wordt gek!!!!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Afbeeldingslocatie: http://www.walkingmantis.com/images/components/cat5e.png

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar wat moet ik daar uit afleiden?

Ik heb de volgorde van afb. T568B aangehouden... is dat verkeerd?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49
cat5 is gelijk aan cat5e qua kleurtjes..
heb je niet per ongeluk kortsluiting gemaakt ?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je stript niet toevallig de kabels oid.. ? Dat moet dus niet..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Kortsluiting? Waar?

Ik werk nu op de laptop met een standaard CAT5 kabel... zodra ik die kabel vervang met een nieuwe CAT5e kabel dan werkt het niet..

Moet ik mijn NIC drivers updaten? Of maakt dat weinig uit...?

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Heb je de kabels in de connector ver genoeg naar achteren geschoven?
Verder zou je met een multimeter kunnen proberen de kabel door te meten, of er bijvoorbeeld een ader geen goed contact maakt oid. Er zijn ook speciale testers voor, maar denk niet dat jij die hebt..

Drivers hoef je niet te updaten, dat maakt niets uit. Het verschil tussen Cat5 en Cat5e is alleen de kwaliteit van de kabel. Cat5E is zeg maar de second edition van cat5. Deze oversteund ook hogere snelheden.

[ Voor 29% gewijzigd door PeterEs op 31-03-2006 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:42:
Je stript niet toevallig de kabels oid.. ? Dat moet dus niet..
:)

Nee, en ik knip ook niet per ongeluk in de aders als ik de mantel strip... ben heel voorzichtig geweest.

Het is misschien handig te vermelden dat ik 10 jaar lang CAT5 kabels heb geknipt toen ik Novell Netwerk engineer was.. dus ik ben niet vies van kabels knippen. Alleen dit gaat me toch boven m'n pet.

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Je moet 2x de B variant of 2x de A variant toepassen (als je ze beide gebruikt, heb je een crosscable).

Heb je een speciale tool gebruikt?
Test de verbinding eens met lampje (alle pinnetjes aan 1 kant aan de massa, en aan de andere kant aan 1 pinnetje een lampje en de + aansluiting)

Verwijderd

Topicstarter
PeterEs schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:46:
Heb je de kabels in de connector ver genoeg naar achteren geschoven?
Verder zou je met een multimeter kunnen proberen de kabel door te meten, of er bijvoorbeeld een ader geen goed contact maakt oid. Er zijn ook speciale testers voor, maar denk niet dat jij die hebt..
Yup, zitten allemaal stevig tegen de achterkant aan... de pinnetjes in de connector zitten ook allemaal door de adertjes heen... en ik heb een spanningstester.. en die geeft aan dat er op alle aders spanning staat.

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
er betsaan rj45 connectors speciaal voor solid kabel en speciaal voor stranded kabel en "universele". Meestal werkt het ook wel zonder probleem, maar heel vaak heb je bij het gebruik van "verkeerde" connectors heel wat foute kabels. Ik heb het welgeteld 1 keer meegemaakt, maar toen wilde ook geen van de kabels goed werken. Misschien dat eens even controleren?

Overigens helpt het testen met een multimeter niet om allerlei andere storingen te detecteren... het feit dat er stroom doorkomt, wil nog niet zeggen dat het goed gaat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zou een ander merk/type RJ-45 connectors een oplossing kunnen zijn?

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:52:
Zou een ander merk/type RJ-45 connectors een oplossing kunnen zijn?
ja hoor :) tenzij je natuurlijk rotte kabel hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
dan zou de volle 100m gaar moeten zijn aangezien ik al 7 kabels heb geknipt/getest

Verwijderd

Gezien je ervaring kan dit alleen maar een aanvaring zijn dan.. en wel op het eerder genoemde gebied van verkeerde schoenen.

Ik heb het wel geteld ook 3 keer eerder meegemaakt dat de kabels 9 van de 10 het niet deden en ik lichtelijk aan mijzelf ging twijfelen..

de connectoren die je gebruikt hebt willen wel eens enkel juist sluiten als je de bijbehorende tang gebruikt van DAT merk, heel vervelend en in mijn opninie dan ook meteen een klote merk connector leverancier.. op zo'n moment :*)

heb je iemand met een 'andere' tang? proberen dan! kans is groot dat de connector niet volledig gesloten is. dan lijkt er contact te zijn, maar die is er dus niet

Verwijderd

Het lijkt ook mij dat er iets mis is met de kabels.
Er bestaan ook kabeltesters (apparaatjes), misschien iets voor jou? (lenen oid)
linkje als voorbeeld: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_46.html
De fout zou best eens in de geknepen connectors kunnen zitten.

hmmm, idee, maken de connectors wel goed contact in je PC/Laptop/router???
Dan zou de kabel wel goed gekenepen kunnen zijn, maar als ze niet in de apparaten willen passen.....
(ook dit lijkt me raar overigens.)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49
heb je kortsluiting al uitgesloten ? dus met je multimeter een voor een meten of er maar '1' ader geleid ?

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2006 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal dalijk wel ff andere connectors en probeer een andere tang te regelen... kijken of ik ook een meter kan regelen..

bedankt voor de input.. begon inderdaad aan mezelf te twijfelen.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 09:11
Als je al zo veel hebt geprobeerd zou ik eens naar je RJ45 connectoren kijken.

Misschien zijn deze net iets smaller op de contactpunten, dan je netwerkkaart of laptop. Zodat het koper géén contact maakt met de signaalpinnen.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn ook de goedkoopste connectors.. cheapo stuff.

Ik haal deze wel:
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=RDLZ80&

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is niet de eerste keer dat ik hoor dat de NIC gewoon bij puur toeval niet overweg wil met een bepaald soort/type kabel. Vaak budgetNIC's maar heb het ook wel eens gezien bij duurdere kaarten. Probeer 'm eens op een andere pc en een andere router/switch?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-04 20:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Volgens mij heb je idd geen fout gemaakt met de kleurcode....
Om een goede kabel te maken heb je best wat geduld nodig.

Zelfs fabrieks kabels zijn maar voor 60 %!! Cat5e... Sterker nog, je mag zelf geknepen kabels niet eens cat5e noemen. (volgens e.o.a. NEN norm)

straight:
witoranje/oranje/witgroen/blauw/witblauw/groen/witbruin/bruin

cross:
witgroen/groen/witornaje/blauw/witblauw/ornaje/witbruin/bruin

en dat is volgens mij hetzelfde alls de plaatjes ;)

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 23:01
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 15:53:
Volgens mij heb je idd geen fout gemaakt met de kleurcode....
Om een goede kabel te maken heb je best wat geduld nodig.

Zelfs fabrieks kabels zijn maar voor 60 %!! Cat5e... Sterker nog, je mag zelf geknepen kabels niet eens cat5e noemen. (volgens e.o.a. NEN norm)

straight:
witoranje/oranje/witgroen/blauw/witblauw/groen/witbruin/bruin

cross:
witgroen/groen/witornaje/blauw/witblauw/ornaje/witbruin/bruin

en dat is volgens mij hetzelfde alls de plaatjes ;)
Hier moet ik toch ff op reageren. Volgens de NEN ??? De nen is er alleen maar voor sterkstroom. Je bedoelt de EN50174 welke in nederland van toepassing is voor netwerkaanleg. En ja, een kabel met 2 RJ stekkers en een MINMALE lengte van 15 meter kan makkelijk aan CAT 5E, sterker nog, Cat 6 of CAT6A voldoen.

@ topicstarter.

Kabels moeten minimaal 15 meter zijn, anders heb je kans op reflecties binnen de kabel waardoor het oorspronkelijke signaal verstoort kan worden door reflectie's. Ik weet niet of je in de buurt van Hoofddorp woont, anders kun je ff langskomen en maak ik die kabels wel voor je, Heb hier ook meetapparatuur ter beschikking staan om te kijken wat de kabel aan maximale snelheid kan hebben ( Fluke DTX 1800 )

Console Guy

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-04 12:36
Gebruik je geen solid connectors voor je flex kabel? of andersom natuurlijk

Dat kan leiden tot een slechte verbinding.
Pay attention to the type of RJ-45 connector you get and make sure it is intended for the type of Cat5 wire you're using. There are two different kind of RJ-45 connectors, depending on whether you use them with solid or stranded wire cable. Using the wrong kind with the wrong cable will most likely result in a bad connection.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-04 20:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hier moet ik toch ff op reageren. Volgens de NEN ??? De nen is er alleen maar voor sterkstroom. Je bedoelt de EN50174 welke in nederland van toepassing is voor netwerkaanleg. En ja, een kabel met 2 RJ stekkers en een MINMALE lengte van 15 meter kan makkelijk aan CAT 5E, sterker nog, Cat 6 of CAT6A voldoen.
Dat bedoel ik de EN :X
Pagina: 1