[XP] Probleem bij installeren van Windows op Diamondmax 10

Pagina: 1
Acties:

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Eerst even mijn specs:

MB: ASUS P4P800-VM
CPU: P4 2,4 GHz Northwood
GPU: XFX 6800GS AGP
Mem: 2x256MB en 2x512MB Dane-Elec
HD's (IDE): Maxtor 80 GB, Seagate 40GB
(SATA) Maxtor Diamondmax 10 250GB
DVD: Samsung DVD-writer
CD: Philips CD-Writer
Voeding: Silverstone 300W (zeer goede voeding die hoge wattages aankan en makkelijk piekt tot 400W)

Het probleem:

Onlangs heb ik een nieuwe harde schijf aangeschaft, de Maxtor Diamondmax 10 250GB. Deze bleek kapot te zijn, dus heb ik hem omgeruild voor een nieuwe.
Deze heb ik in mijn systeem gezet, en ik heb er Windows XP Home (slipstream met SP2) op gezet. Geen probleem in het begin, tot hij na een paar dagen ontzettend traag werd, met maar erg weinig software geïnstalleerd.

Ik dacht dat er misschien ergens iets was misgegaan en heb direct een herinstall gedaan.
Een poosje werkte deze install prima, tot de computer kuren begon te vertonen. Opnieuw opstarten werd bijvoorbeeld een probleem, dan bleef hij erg lang hangen. Ook liep hij af en toe vast (geen blauw scherm, gewoon een freeze, maar temps waren normaal).
Uiteindelijk werd het zo erg dat ik Windows niet meer in kwam. Gelukkig had ik nog mijn oude install op de 80GB-schijf. Deze werkt nog prima, vandaar dat ik ook denk dat de problemen niet door bijvoorbeeld de voeding komen, anders zou ik ook op deze schijf problemen hebben, lijkt me.

Ik heb op mijn oude schijf toen de Maxtor-tools gedownload (PowerMax en Maxblast). Eerst PowerMax gerund, deze vond inderdaad fouten op mijn harde schijf, maar kon die ook zelf repareren. Resultaat was dus uiteindelijk "passed".

Daarna heb ik (toevallig) nog Memtest gerund, geen problemen, alles in orde.

Vervolgens heb ik met MaxBlast de schijf geformatteerd en mijn bootable drive overgezet.
Bij het opstarten merkte ik dat het niet had gewerkt. Geen nood, dan maar gewoon zelf Windows installeren. Probleem was alleen dat Windows aangaf de partitie niet te kunnen formatteren of verwijderen. Eerst probeerde ik toen om Windows te repareren, maar hij vroeg om het Administrator-wachtwoord, en dat heb ik nooit ingesteld :? . Dus dat ging niet, want zonder wachtwoord ging het feest niet door.

Ik heb toen met Maxblast nog een keer de partities gemaakt en deze keer niet gekozen voor een bootable harde schijf, maar voor een voor extra storage. Bij het installeren van Windows (deze keer maar niet eerst opnieuw geformatteerd, dat had MaxBlast immers al gedaan) kreeg ik vervolgens om de haverklap foutmeldingen, dat hij bepaalde bestanden niet kon kopiëren (meest .ttf-files). Opnieuw geprobeerd, maar nu in de andere optische drive, met hetzelfde resultaat. Vanaf mijn andere harde schijf kon ik op een bepaald moment ook een van de twee partities van de 250GB niet eens zien in Deze Computer.

Ik heb het nare gevoel dat mijn harde schijf misschien toch ziek is, maar in de twee keer dat ik PowerMax eroverheen heb gegooid was daar geen sprake van (nou ja, de tweede keer na wat repareren dan). Of zou het misschien een soort driverprobleem kunnen zijn?

Wat heb ik al zelf gedaan?

- GoT doorgespit (geen echt antwoord kunnen vinden, bij bijna iedereen lag het aan het geheugen, maar het mijne lijkt okee te zijn)
- Maxtors tooltjes gebruikt (In Powermax een keer een fout gevonden, gerepareerd)
- Memtest gerund (geen fouten)
- Verschillende optische stations gebruikt voor het installeren van Windows
- Gegoogled, ook op de compatibiliteit met mijn MB, geen problemen gevonden.
- Temperaturen gecheckt met Everest Home en met mijn Fancontroller (geen rare dingen, maximaal 44 graden Celsius)
- Wattages gecheckt in Everest Home, alles netjes binnen de grenzen.

Heeft iemand ideeën wat ik verder nog kan doen of wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Velvet op 01-04-2006 18:56 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Velvet
  • Niet online
Kan iemand mij helpen?
Bedankt!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
al geprobeerd de nieuwe firmware op je hd te zetten (http://faq.tweakers.net/om/1B70.zip voglens mij moet je die hebben)
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.

[ Voor 107% gewijzigd door maxjuh op 01-04-2006 18:45 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Heeft je mobo de nforce4 chipset? Maxtor heeft daar nog wel eens problemen mee, dan moet je de firmware van je harde schijf updaten.

Het is iig zeker weten een harde schijf probleem, anders zou de computer met je oude schijf niet werken. Ik zou hem nogmaals omruilen als ik jou was. Misschien voor de zekerheid een full low level format (heeft bij mij wel eens geholpen), maar omruilen lijkt me het beste :).

• Velvet
  • Niet online
@Maxjuh:
De Firmware-update heb ik nog niet gedaan, maar deze schijf is nog erg nieuw, moet dus ook ff checken of die update er al op staat... anders, wie weet?
@Stefan001:
Nee, dit bord is gebaseerd op de i865g-chip, daar heb ik juist op gelet omdat ik wist van de problemen met nForce-4.
Het probleem met omruilen is dat ik daarvoor een Diagnostic Code nodig heb (die krijg je wanneer je PowerMax uitvoert en hij vindt echt onherstelbare fouten), die heb ik dus niet...

Het probleem kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat dit een SATA-schijf is en mijn andere 2 schijven gewoon IDE-schijven zijn. Ik heb geen SATA-drivers voor mijn type moederbord kunnen vinden (alleen een cd bijgeleverd, geen floppy), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Aan de andere kant, het BIOS en Windows detecteren de schijf gewoon en hij heeft dus al gewerkt...

Iemand nog andere ideeën?

• stefan001
Wordt de harde schijf gewoon als 3e master herkend in het bios? Dat is bij mij namelijk het geval, wel zo handig :). Vertoont de harde schijf nog andere kuren? Kan je hem normaal formatteren in windows? Hoor je af en toe rare klikken e.d.?
Heb je deze al doorgenomen?

[ Voor 19% gewijzigd door stefan001 op 01-04-2006 21:53 ]

• Velvet
  • Niet online
Ja, de schijf wordt idd gewoon als derde Master in het BIOS herkend. Ondertussen heb ik ook geprobeerd om XP Professional erop te zetten, hier kwam hij door het kopiëren van de bestanden heen (bij Home niet), maar na de reboot liep hij vast (je kwam niet in het Windows-scherm waarop staat hoe lang de installatie nog duurt). Dit een paar keer, dus ook hier is iets misgegaan.
Ik heb natuurlijk de FAQ al doorgelezen, maar ik kan geen rare geluiden horen aan mijn harde schijf, en zoals ik al eerder vermeldde geeft het tooltje PowerMax van Maxtor aan dat de schijf in orde is.
Het is me nu wel gelukt om via Windows zelf de schijf te formatteren, ga nu nog maar eens proberen te installeren...
Heeft iemand nog andere nuttige tips?

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

NoTimeRemains

I know

je hebt geen raid drivers nodig om te installeren?

This is the Way.

• Velvet
  • Niet online
Ik heb na lang zoeken de raid-drivers gevonden, deze heb ik geïnstalleerd in de F6-fase, maar daarna was het probleem niet opgelost. Nog steeds konden veel bestanden niet gekopieerd worden en toen ik daarna XP Pro probeerde te installeren lukte ook dat niet (liep diverse malen vast).
Ik snap er echt helemaal niks meer van.

• stefan001
HIValicious schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:50:
je hebt geen raid drivers nodig om te installeren?
Gebruikt de ts raid dan :?
Heb je de full low level format al geprobeerd?

• Velvet
  • Niet online
Nieuwe update: Vanuit Windows op mijn andere (wel werkende) HD heb ik toch de SATA kunnen formatteren. Ik begon Windows XP Home te installeren, hij kwam daarmee verder dan eerst (kon alles kopiëren), maar toen het scherm met de tijd die het nog duurt voor de installatie voltooid is er een poosje stond kreeg ik opeens een BSOD:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als dit scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hard en software op de juiste wijze is geïnstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan of er nieuwe windows updates zijn die u nodig hebt.

Als de problemen zich blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugen opties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uit.

Als u voor het verwijderen of uitschakelen van onderdelen de veilige modus moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervolgens de veilige modus te kiezen.

Technische informatie:

***stop: 0x0000007a (0xE128CCBC, 0xC000000E, 0xBF8F5C8F, 0x16D57860)

*** Win32k.sys - Address BF8F5C8F Base at BF800000, datestamp 3b7de698

Opnieuw opgestart, zelfde probleem, zelfde moment. Eindelijk een signaal, iets waar ik op kan zoeken. Nu heb ik op het internet gevonden dat deze fout te maken heeft met het paging file, dat hij op de een of andere manier daarvandaan een bestand niet kan lezen. Een advies is dus om een goede versie van deze file (Win32K.sys) in het paging file te zetten. Hoe doe ik dat? Het is immers een nieuwe installatie van Windows...
Verder kan het ook te maken hebben met defecte hardware, of met een driverprobleem.
Ik vind van alles, maar weet niet precies wat ik nu moet ondernemen en hoe ik dat dan moet doen.

Het lijkt erop dat een van de volgende dingen aan de hand is:

* De harde schijf is stuk/heeft minimaal een bad sector die toevallig in het paging file valt
* Het moederbord is stuk (plaatselijk, dus de communicatie naar de SATA-schijf loopt niet goed)
* Er is een compatibiliteitsprobleem tussen HD en MB
* Er is een driverconflict of er mist een driver

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dit is wat ik nu denk te weten. Alleen, wat doe ik eraan? Ben geen computerexpert, en google helpt me tot nu toe nog niet echt verder... Kan iemand mij verder helpen??

[ Voor 3% gewijzigd door Velvet op 02-04-2006 22:49 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Een kick binnen 24 uur is niet toiegestaan.

Ik begrijp dat je Windows op de nieuwe schijf wilt installeren. Op een van de andere HD's staat ook een versie van XP.

Ik zou i.i.g. de oude HD's eens loskoppelen en alleen de nieuw HD in je systeem hangen en zien wat er dan gebeurd. Het is misschien handig om de nieuwe HD sowieso eerst leeg te maken en opnieuw te partitioneren. In eerste instantie is een partitie van 6 GB voldoende voor XP. De rest komt later wel.

ARME AOW’er

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

qtee schreef op zondag 02 april 2006 @ 23:01:
Is er iemand die me nog tips kan geven?
Ja, niet je eigen topic kicken binnen 24 uur aub ;)

Anyway, hoe staat je BIOS ingesteld Zet die eens naar default waarden, en prober dan nog eens. En weet je zeker dat je voeding het wel helemaal trekt :? Ik heb een min of meer vergelijkbaar systeem:
P4P800
P4 3Ghz
2x 120 WD SATA
DVD-r
DVDRW
Audigy 2
1 gb ram
met een 300w FSP voeding (daar haalt asus ze ook vanda, ook a-merk dus). Die piekt ook zoner problemen, alleen als ik er dan een tv-kaart in zet trekt ie het af en toe net niet meer. Ik denk dat dat bij jou ook het problem is, dat je 3e HDD af en toe net niet genoeg power krijgt. Dat zou ook die plotselinge BSOD kunnen verklaren :)
Test eens met een andere voeding :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Velvet
  • Niet online
Ik zie dat ik dit topic eigenlijk niet echt heb afgesloten. Vandaar (voor mensen met soortgelijke problemen die willen weten hoe dit afliep) nog even een update.

Uiteindelijk bleek het toch zo te zijn dat mijn harde schijf dood was. Gelukkig vertrouwde ik het zaakje al een tijd niet en had ik goed gebackupt... Opgestuurd naar Maxtor, een nieuwe gekregen.

Deze schijf zit nu nog in mijn systeem, maar onlangs kreeg ik weer last van spontane vastlopers, reboots en andere rare dingen. Memtest was goed, maar PowerMax vond inderdaad weer problemen op mijn harde schijf. Ik kreeg een diagnostische code voor een RMA...

Dit wordt dus al de derde Diamondmax 10 250 GB die ik RMA ga sturen... ik vertrouw die dingen voor geen meter meer en ga kijken of er met Maxtor/Seagate iets te regelen valt. Van al die verzendkosten naar Duitsland kan ik immers al bijna een mooie nieuwe schijf kopen!

Pagina: 1