Toon posts:

Computer voor zware applicaties met een licht budget

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

ik ben al langer aan het kijken voor een nieuw systeem, ik ben namelijk nogal druk in de weer met
photoshop en andere zware applicaties, die ook nog eens, allemaal door elkaar en te gelijk staan te draaien terwijl er ook nog een muziekje staat te spelen. En dit alles op een Athlon XP 2400+ met 512MB DDR, is natuurlijk geen goede combinatie, vandaar dat ik graag een nieuwe PC wil samenstellen. Dit was het idee:

Processor:
AMD64 X2 3800+, dit lijkt me een verstandige keuze, omdat ik namelijk nogal veel multitask en ook voor de toekomst lijkt me dualcore de goede keuze

Moederboard:
Asus AN8-E, een "simpel" (geen SLI en andere overbodige dingen) moederboard, met precies wat ik nodig heb.

Videokaart:
Asus 7600GT, misschien is deze kaart een beetje overkill, maar ik denk toch dat het wel handig is met photoshop, indesign etc. En er worden natuurlijk ook af en toe wat spelletjes gespeeld.

Intern Geheugen:
2GB DDR PC3200, ook dit is natuurlijk voor het multitasken en de zware applicaties.

Hardeschijf:
Hitachi 250GB SATAII T7K250, lekker wat opslagruimte, altijd uit te breiden natuurlijk.

De rest:
De rest heb ik eigenlijk allemaal al, dus een kast of scherm hoef ik niet meer op te nemen in de nieuwe systeem.

Het budget bedraagt ongeveer €800,-, misschien hebben jullie nog andere suggesties of wat zouden jullie doen in mijn situatie. Critiek en Commentaar zijn welkom!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32
Ziet er allemaal goed uit :) Alleen je redenatie bij de grafische kaart keuze klopt niet; het maakt niet uit voor (2D) applicaties als Photoshop of Indesign, wél voor games.

Let iig wel op de voeding :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

wat voor voeding heb je om dit geweld te voeden?? Een 7600 en X2 lusten wel wat...

Je geeft zelf al aan dat je de 7600 GT iets overdreven vindt. Waarom neem je geen 7600 GS? Deze is een stuk goedkoper, en niet zo overkill....

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Das een goede, ik zal even uitzoeken hoeveel dit alles gaat verbruiken > Daar had je toch zo'n site
voor?

En nog even over de videokaart, kijk zo een hardcore gamer ben ik niet, dus zou ik daar nog op kunnen bezuinigen?

Misschien is die 7600GS inderdaad wel wat, maar ik zie d'r maar twee staan in de pricewatch Club3d en Sparkle :/. Zou misshien de X1600 wat zijn? (die heeft toch ook pixelshader 3 enzo?)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 22:38 ]

Verwijderd

Voor welke voeding je nodig heb, is hier een topic .

Maar eh, zo overkill is een 7600 GT toch niet :z
*Ik heb zelf wel een TI4600 :X *

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even rond gekeken op het topic en kwam uiteindelijk uit bij: http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Deze calculator zei dat ik (ruim genomen) ongeveer 362W verstook met dit systeem dus dat moet te doen zijn. Ik kan natuurlijk altijd gewoon later nog een voeding kopen, als deze niet volstaat.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik zou even goed kijken hoe het zit met die x1600 voor dat je die evt kiest, maar erg hard gaat die niet dacht ik....

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Het moederbord wat je gekozen hebt, is niet echt een super moederbord. Er zijn relatief veel mensen die problemen met dit moederbord hebben.
Lees het volgende topic eens door: [rml][ ASUS A8N-E] gebruikerservaring + vragen[/rml]. Of het forum bij asus.

Zelf heb ik dit moederbord ook gehad, opzich draaide het stabiel. Maar met geheugen schijnt dit moederbord (of chipset) erg selectief te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb al wel vaker gehoord dat dit bord problemen heeft, bijvoorbeeld met maxtor schijven, maar ik wist niet dat er nog meer problemen waren.

Was ik juist zo blij dat ik zo'n mooi "simpel" moederboardje had gevonden :'( . Even verder kijken maar

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom neem je niet voor 55 euro iets zoals de Asrock 939Dual-SATA2?
Zoals gezegd doet die kaart helemaal niks voor photoshop en indesign, alleen voor je spelletjes. Hoeveel je extra uit wilt geven voor die keer dat je een spel speelt moet je verder maar zelf bepalen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:59
Dat probleem met maxtor schijven is puur iets tussen Diamond Max 10 en Nforce 4 chipsets, dat heeft niks te maken met dit moederbord. En trouwens, als het moederbord bij een aantal mensen wel goed werkt, geeft dat toch aan dat het moederbord zelf niet slecht is. Als er problemen zijn kan dat ook gewoon aan die mensen zelf liggen, niet iedereen met een pc is een tweaker met genoeg verstand om het zelf op te lossen. :P

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
_Rayman_ schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:11:
Het moederbord wat je gekozen hebt, is niet echt een super moederbord. Er zijn relatief veel mensen die problemen met dit moederbord hebben.
Lees het volgende topic eens door: [rml][ ASUS A8N-E] gebruikerservaring + vragen[/rml]. Of het forum bij asus.

Zelf heb ik dit moederbord ook gehad, opzich draaide het stabiel. Maar met geheugen schijnt dit moederbord (of chipset) erg selectief te zijn.
Problemen met het geheugen liggen in dit geval niet aan het moederbord hoor, in een socket 939 processor (XP64 / X2) zit de geheugencontroller ingebouwd. Geheugenproblemen komen dus vooral door de processor bij een socket 939 AMD processor. In de steppings die tegenwoordig geleverd worden van deze processor zijn trouwens een hoop van deze problemen opgelost!

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje Thierry88 en Borizz, ik was al druk opzoek naar een alternatief, maar nu neig ik toch weer naar de A8N-E, ik zal ff goed dat topic door lezen.

Ik was trouwens even aan het kijken naar tegenhangers van de A8N-E, je wordt niet blij van die prijzen :|

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 23:52 ]

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Thierry88 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:36:
Dat probleem met maxtor schijven is puur iets tussen Diamond Max 10 en Nforce 4 chipsets, dat heeft niks te maken met dit moederbord. En trouwens, als het moederbord bij een aantal mensen wel goed werkt, geeft dat toch aan dat het moederbord zelf niet slecht is. Als er problemen zijn kan dat ook gewoon aan die mensen zelf liggen, niet iedereen met een pc is een tweaker met genoeg verstand om het zelf op te lossen. :P
geld ook voor dit board want ook deze heeft een nforce 4 chipset.

qwa geheugen is er niets aan de hand mits je een dual ddr kit koopt maar dat geld voor alle nforce dual mem planken,2 losse verschillende dimm's is vragen om problemen.

let er wel op dat dit mainboard een 24 pens atx2 stekker heeft en de bekende 4 polige stekker nodig heeft voor de voeding voor je cpu.

ik heb dit board gebruikt met 2 sata wd 2500ks schijven en kingston dual kit en geen enkel probleem draait als een speer.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:25
Je kiest een 7600GT, iemand opperde overkill en een 7600GS

Voornaamst, de 7600GS zou passief zijn. Dus minder geluid vanuit de pc ;)

edit:
Link bezocht http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Hecht hier niet teveel waarde aan. Aanbevolen voor mijn Workstation een jaar geleden zie ik 535W. Deze heb ik met alles belast op maximaal 230W gekregen. Maximum OC was dat ongeveer 250W. Benchmarken, 3Dmark, CPU stresstests, Doom3 etc etc. Meer trok hij echt niet. Meten = weten. Praten we over een opgefokte dual Xeon 2400 met 15K Raid etc etc.

[ Voor 62% gewijzigd door Hardware Junk op 30-03-2006 02:12 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

monterey schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:12:
[...]

geld ook voor dit board want ook deze heeft een nforce 4 chipset.

qwa geheugen is er niets aan de hand mits je een dual ddr kit koopt maar dat geld voor alle nforce dual mem planken,2 losse verschillende dimm's is vragen om problemen.

let er wel op dat dit mainboard een 24 pens atx2 stekker heeft en de bekende 4 polige stekker nodig heeft voor de voeding voor je cpu.

ik heb dit board gebruikt met 2 sata wd 2500ks schijven en kingston dual kit en geen enkel probleem
draait als een speer.
offtopic:
Dit is niet helemaal waar. Ik had 2 setjes Corsiar twinx512-3200C2 in zitten, maar tervergeefs. Ze wilden niet op DDR 400 draaien. Deze reepjes staat op de OK lijst van Corsiar en Asus.
Maar goed, dit is meer iets voor het andere topic. Zie ook op het forum van asus ( *klik* )
Pagina: 1