Stabiel budget systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een stabiel systeem voor een niet al te hoge prijs (budget ~ €600). Waar ik hem voornamelijk voor zal gaan gebruiken is webdesignen (Photoshop) en programmeren (Macromedia Dreamweaver MX 2004, Microsoft Visual Studio en dergelijke). Het is dus belangrijk dat-ie snel maar vooral stabiel is. Daarnaast speel ik zo nu en dan (lees: twee keer per week een uurtje of iets dergelijks) een potje Call of Duty 2 online, maar daar blijft het wat gamen betreft ook wel bij. Ik ben dan ook niet van plan om een erg dure (€100+) videokaart aan te schaffen.

Middels onder andere Ebay kwam ik terecht bij een Duits bedrijf dat redelijk goedkoop PC's aanbiedt in heel Europa. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Op Ebay zijn er enkele honderden reacties (waarvan 99,6% is positief dacht ik).

Ik heb zelf helaas niet bijzonder veel ervaring met hardware, dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. :*)

Ik heb de volgende samenstelling gemaakt door middel van deze pagina.

Mobo
So.775 ASUS P5GPL-X 915 (PCI-e/DDR) voor 32.90 €
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat het moederbord dat er standaard inzit (Asrock) naar mijn weten geen DDR-II ondersteunt. Bovendien is Asus mijns inziens een wat beter merk.

Is dit een verstandige keuze? Of kan ik beter een andere nemen van Asus?

Processor
Intel P4 64Bit 3.0GHz model '630' 2MB Cache
Ik heb voor een P4 processor gekozen in plaats van een AMD Athlon omdat ik dus van plan ben om DDR-II te gaan gebruiken in de toekomst.

Videokaart
NVidia GeForce 6200 256MB TV-Out & DVI
Aangezien ik dus niet bijzonder veel game en het er ook niet allemaal perfect hoeft uit te zien, denk ik dat ik de videokaart die er standaard in zit niet ga upgraden.

Of zouden jullie direct overstappen op een iets duurdere? Zo ja, welke? De PCI-e 128MB NVidia GeForce 6600-GT TV-out & DVI voor 84.00 € of iets dergelijks?

En het is toch mogelijk om er in de toekomst twee monitoren aan te hangen door de DVI (met eventueel een DVI-AGP stekkertje)?

Hardeschijf
SAMSUNG 250GB SATA-II HDD 7200rpm/8MB
Schijnt lekker stil te zijn en is wat mij betreft groot genoeg. Ben van plan om vier partities te maken, te weten "Windows", "Webdesign", "Zooi" en "Linux". Dat moet mogelijk zijn met 250Gb. :)

Geheugen
1024 MB 533MHz DDR II RAM
Ik kies denk ik eerst voor 1x 1024 MB DDR-II Ram. Ik kies met opzet niet voor 2x 512 MB DDR-II Ram, omdat ik van plan ben om er nog een extra 1024 MB DDR-II Ram bij te zetten over een maand of twee/drie. Anders zit ik dan met 1536 MB en heb ik 512 MB over... :X Het echte Dual Channel zal dus ook pas vanaf dan werken, helaas. Nog een vraagje: als ik dan Dual Channel wil gebruiken, moet ik dan ook de extra Ram bij die winkel kopen? Of is dit type ook wel in Nederland te verkrijgen?

DVD-brander
16x LG 4167 Multiformat Dual Layer +&- DVD-RW
Lijkt me prima, toch?

Extra DVD-drive
DVD-Drive IDE Toshiba/Samsung 16x/48x TS-H352 voor 19.00 €
Ik neem er graag nog een extra DVD speler bij, aangezien het niet veel meer kost en ik dan wel direct een DVD kan kopiëren zonder eerst een ISO aan te maken.

Behuizing
Modding Case LC 401 blue & coldlight voor 29.00 €

Plaatje. is dit wat? :)

Voeding
350W BESTPOWER (standard)
Voldoet dit?

Monitor, muis en toetsenbord
Heb ik reeds. In de toekomst zal ik er waarschijnlijk 2x 19" TFT (handig bij 't programmeren -> goed overzicht en direct het resultaat zien) bij kopen, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Totaalprijs: €579.90 (inclusief 16% BTW (Duitsland he :p) en exclusief €25,- verzendkosten).

Kunnen jullie me misschien verder op weg helpen?

Bedankt! O-)

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 12:55
Die videokaart heb ik ook.. jammer genoeg ben ik nog niet thuis, dus kan ik niet nakijken of jouw verhaal van 2 monitoren klopt en kan. De kaart is prima, CoD2 zul je prima kunnen spelen en zal er erg goed uit zien. Die processor heb ik ook en is niets mis mee.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik kan je een Geforce 6200 toch echt afraden.
Ga voor een paar tientjes meer voor een 6600GT of een Radeon X1600Pro...

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Waarom zou je ddr II willen?

Voor zover ik weet is ddr I altijd nog even goed, dus dan zou je ook een amd kunnen overwegen.

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 12:55
FirefoxAG schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:55:
Ik kan je een Geforce 6200 toch echt afraden.
Ga voor een paar tientjes meer voor een 6600GT of een Radeon X1600Pro...
Hij wil duidelijk een budget PC, zelf game ik hierop, totdat mijn nieuwe kaart komt, Photoshop, 3D Max, het wil allemaal prima.

Verwijderd

me_mrtn schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:53:
Die videokaart heb ik ook.. jammer genoeg ben ik nog niet thuis, dus kan ik niet nakijken of jouw verhaal van 2 monitoren klopt en kan. De kaart is prima, CoD2 zul je prima kunnen spelen en zal er erg goed uit zien. Die processor heb ik ook en is niets mis mee.
Zie jij ze vliegen :9 ? Ik heb een vriend met een 6200 TC. Die is dan weer net iets goedkoper als een 6200, dus misschien iets slechter. Maar ik vind nou niet echt dat cod 2 daar lekker loopt, je kan er niks extra's aanzetten enzo.

Ik heb zelf een 4600 TI en daarmee loopt hij zelfs beter :X

• GTACrime
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een betere videokaart ga dan. Dan moet ik nu misschien een weekje langer werken voor m'n pc, maar ik denk dat ik er uiteindelijk spijt van krijg als ik het niet doe.

@VernL: Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had? Anders kan ik inderdaad ook een AMD Athlon overwegen. Ik ga wel even zoeken op het net. :)

Edit:
Draait Battlefield 2 een beetje (dus niet alles op "high" maar gewoon redelijk) met een 6600GT of een Radeon X1600Pro? Dat is naast Call of Duty 2 eigenlijk de enige game waar ik wat tijd in zal stoppen als het een beetje draait. :)

[ Voor 25% gewijzigd door GTACrime op 28-03-2006 18:07 ]

Verwijderd

Nou een veel beter graka hoeft niet. Maar een 6600 GT of misschien zelfs een 7600 GT is aan te raden, zodat je er toch minder snel spijt van zal krijgen.

AMD 64 processors zijn inderdaad goede processors, zeker voor games dragen ze een beetje bij in vergelijking met een Intel processor.

• GTACrime
  • Niet online
Ok, bedankt.

Dan zou ik denk ik bij deze terecht komen.

Ik kies dan voor de Athlon 64 3700+ San Diego (voor €19,00 meer is een 3700+ toch wel beter dan een 3500+?), een van die twee videokaarten, het standaard Asrock moederbord (zo heel slecht is dat toch niet?), een extra DVD speler, de blauwe moddingcase en de standaard voeding (350W is toch ook wel voldoende?). Ik kom dan in totaal uit op ~ €660.

Is dit beter dan de P4 configuratie?

Ik zal straks ook wat prestatie vergelijkingen gaan opzoeken tussen de 6600 GT en de 7600 GT.

[ Voor 10% gewijzigd door GTACrime op 28-03-2006 18:34 ]

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

GTACrime schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:33:
Ik kies dan voor de Athlon 64 3700+ San Diego (voor €19,00 meer is een 3700+ toch wel beter dan een 3500+?), een van die twee videokaarten, het standaard Asrock moederbord (zo heel slecht is dat toch niet?), een extra DVD speler, de blauwe moddingcase en de standaard voeding (350W is toch ook wel voldoende?). Ik kom dan in totaal uit op ~ €660.

Is dit beter dan de P4 configuratie?
Is dat een vraag? Het vaagt het P4 systeem compleet weg. AMD CPU's zijn een stuk sneller in games dan de P4, de budget AMD's verslaan vaak zelfs de P4 EE's met gamen ;)
Ik zal straks ook wat prestatie vergelijkingen gaan opzoeken tussen de 6600 GT en de 7600 GT.
Je kunt eventueel ook bezuinigen op de CPU en inderdaad een 7600GT kopen. 7600GT met 3200+ gamed een stuk beter dan een 3700+ met een 6600 of X1600. De grafische kaart vertelt het meest over de gameprestaties. Alternatief kun je zeker ook een ATi X850XT overwegen, die zijn gezakt naar ~180 Euro en toch het topmodel van de vorige generatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 28-03-2006 19:26 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• GTACrime
  • Niet online
FirefoxAG schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:24:
[...]
Is dat een vraag? Het vaagt het P4 systeem compleet weg. AMD CPU's zijn een stuk sneller in games dan de P4, de budget AMD's verslaan vaak zelfs de P4 EE's met gamen ;)
Ik bedoelde het in verband met het doel van het systeem. Ik ben dus niet op zoek naar een super goed gamesysteem, maar eerder een stabiel programmeersysteem. ;) Zijn daar Pentiums niet beter voor? Anders ga ik voor een AMD Athlon. :)
FirefoxAG schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:24:
[...]
Je kunt eventueel ook bezuinigen op de CPU en inderdaad een 7600GT kopen. 7600GT met 3200+ gamed een stuk beter dan een 3700+ met een 6600 of X1600. De grafische kaart vertelt het meest over de gameprestaties. Alternatief kun je zeker ook een ATi X850XT overwegen, die zijn gezakt naar ~180 Euro en toch het topmodel van de vorige generatie :)
Mja, dat wordt me toch iets te gek, omdat ik niet eens zo heel veel game. Ik blijf denk ik toch bij de 6600-GT of de 1600-Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door GTACrime op 28-03-2006 19:39 ]

Verwijderd

Als ik de onderdelen opzoek in de pricewatch, kom ik op 400 euro zonder kast+voeding & moederbord....
Dus ik zou hem lekker in nederland kopen.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:38
Ik programmeer, gebruik Photoshop CS2 en game op mijn Athlon64 3500+ (Venice), ik zou inderdaad voor die 19 euro extra voor de San Diego 3700+ gaan. Dit verschil is minimaal in prijs, maar wel een dubbel L2 Cache volgens mij (1024kb ipv 512kb). De 6600GT is een net kaartje, mijn broer heeft hem er ook in hangen. Ik draai BF2 zonder problemen op een ATi 9600Pro, dus die 6600GT draait het hoe dan ook (mijn broer draait hem met de 6600GT ook vlekkeloos :D )

Over bovenstaande post, dit vind ik knap aangezien de 6600GT 150 euries kost, zonder processor (Venice 3500+ = 180 euries), dus dan zitten we al op 330 euro! Missen we nog geheugen van ongeveer 100 euries en een harde schijf van 80 á 100 euro, dat maakt bij mij geen 330 euro, maar 510! ;) Zonder voeding, kast en moederbord. Tel hierbij 60 euries voor het moederbord, en 100 euro voor kast en voeding. Dan kom ik op 670 euro uit :) Moet er nog een DVD-brander bij e.d. Kom je al over de 700 euro, Duitsland is denk ik toch goedkoper.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• GTACrime
  • Niet online
Hoewel ik iets boven mijn budget uitkom, ga ik dan toch wel voor de San Diego 3700+ in combinatie met de 6600GT. Ik kan het beter in een keer goed doen dat dat ik over een halfjaar weer dingen kan gaan vervangen.

Hoewel dat van Morry zeer mooi zou zijn, vrees ik dat Sp!tF!re gelijk heeft met de prijzen. Ik duik nu in de pricewatch van Tweakers.

In ieder geval heel erg bedankt! :)

Verwijderd

GTACrime schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:48:
Behuizing
Modding Case LC 401 blue & coldlight voor 29.00 €
Waar staat die op de site?

Verwijderd

Dat is een kast van MS-Tech. Modelletje LC-402. Ik weet er niet zoveel van maar je zou er dus even naar kunnen zoeken ;)

EDIT: :o in de naam staat LC-401, misschien is hij dan toch iets anders, maar nu weet je in ieder geval van welk merk hij is.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 21:53 ]

• GTACrime
  • Niet online
Die kan je gewoon vinden bij "behuizing" op de configuratiepagina. het is de onderste in het rijtje. Meer informatie staat er verder niet bij.

[ Voor 5% gewijzigd door GTACrime op 28-03-2006 21:53 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sp!tF!re schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:22:
Duitsland is denk ik toch goedkoper.
Exact dezelfde losse onderdelen als in de startpost staan kosten in de Pricewatch € 568,51 excl. assemblage maar incl. verzendkosten.

Het bewijs: http://tweakers.net/pricewatch.dsp?Action=Bestelling

Goedkoop is Duitsland dus niet. De prijzen liggen veelal op hetzelfde niveau ondanks het verschil in BTW 16-19%.

Dan is er het probleem van verzenden/garantie. Ik verzend liever iets binnen NL dan daar buiten. De kosten zijn veel hoger.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 28-03-2006 22:00 ]

ARME AOW’er

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:23
één belangrijk ding nog, een harde schijf van 250 in vier partities, lijkt mij niet echt lekker voor een systeem waarop je vooral wil coderen en webdesignen. Als je 2 kleinere HD's neemt kun je de input en output folders op verschillende schijven zetten, dat geeft toch een betere performance. En zet ze dan wel allebei op een aparte sata controller en niet doorverbonden aan dezelfde controller.
Just my 2 cents

• GTACrime
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:55:
[...]

Exact dezelfde losse onderdelen als in de startpost staan kosten in de Pricewatch € 568,51 excl. assemblage maar incl. verzendkosten.

Het bewijs: http://tweakers.net/pricewatch.dsp?Action=Bestelling

Goedkoop is Duitsland dus niet. De prijzen liggen veelal op hetzelfde niveau ondanks het verschil in BTW 16-19%.

Dan is er het probleem van verzenden/garantie. Ik verzend liever iets binnen NL dan daar buiten. De kosten zijn veel hoger.
Kun je misschien de goede link geven, zodat wij het ook kunnen zien? Je vindt die bij "Je kunt de inhoud van de winkelmand op een later tijdstip opnieuw importeren door de URL onder deze link door je browser te laten bezoeken."

@lexi: Daar heb je inderdaad een punt. Ik zal er naar kijken.

Bedankt beiden! _/-\o_

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

ik zou 'ns kijken naar die nieuwe geforce 7300, richtprijs 50,-.
daar kan je wel even mee vooruit (behalve gamen).
ook zou ik voor een a-merk voeding gaan, zeker als stabiliteit belangrijk is. 350 watt moet idd voldoende zijn. kijk ook even hier

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• GTACrime
  • Niet online
LordofWhatever schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:03:
ik zou 'ns kijken naar die nieuwe geforce 7300, richtprijs 50,-.
daar kan je wel even mee vooruit (behalve gamen).
ook zou ik voor een a-merk voeding gaan, zeker als stabiliteit belangrijk is. 350 watt moet idd voldoende zijn. kijk ook even hier
Welke merken zijn de moeite waard?

Ik kom nu zo'n beetje op dit uit. Zoals je kunt zien heb ik nog geen goede voeding en is ook het ram geheugen merkloos.

Nadeel van de pricewatch is wel dat je alles zelf in elkaar kunt gaan zetten, en dat ik daar geen ervaring mee heb. :) Dat laat ik dus ook liever door een bedrijf doen, maar er is geen bedrijf dat alle producten aanbiedt?

Verwijderd

De processor die je hebt geselecteerd, is een tray proc. Zonder koeler dus, deze moet je er dan apart bijkopen ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:55:
[...]

Daar staat geen € 568,51, maar € 634,66 :z :z

En het zijn niet de onderdelen uit de startpost, maar het is de laatste configuratie van de TS 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 23:36 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, potjandoosie. Komt omdat ik de link van de TS even klikte, dan wordt alles direct overschreven. :(

Maar het bedrag dat ik noemde klopt gewoon. Geloof me maar.

Maar een voeding van € 10,= :X
Belangrijker bij een voeding is de stabiliteit én het aantal ampère dat er op de verschillende lijnen maximaal geleverd kan worden. Een kwaliteitsvoeding van 350 watt kan daardoor even efficiënt zijn als een voeding van 500 watt. Nog leuker is een passieve voeding alhoewel deze in het gebruik weer wat warmer worden wat ook zijn invloed heeft op de temperatuur in de behuizing.
Bron: Ikzelf in een ander topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Guardian Angel op 28-03-2006 23:47 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Als je dubbelkanaals wil gebruiken koop je bij zelfde winkel sneller dezelfde fabrieksbatch m.a.w. typenummer.
Voeding lijkt mij een onstabiele el cheapo die e.v.t. wel voldoet maar wil je de vraag over hoe kort niet stellen?
Een schijf partitioneren met meer dan Data & Roots raad ik af: overige partitities nooit herinslinken eventueel?

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 11:02 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Inderdaad: een stabiel systeem heb je al snel, mits je geen gekke software installeert. Een voeding is helaas één van de weinige onderdelen die wél van invloed is op de stabiliteit.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:40:
[...]

Inderdaad: een stabiel systeem heb je al snel, mits je geen gekke software installeert. Een voeding is helaas één van de weinige onderdelen die wél van invloed is op de stabiliteit.
Is ook vrij handig om een voeding te nemen met een hoge effeciency, scheelt weer in stroom-kosten + warmte + geluid.

Je zegt dat je gaat compileren. Misschien is het dan handig om een dual-core CPU te nemen. Zelf loop ik me altijd te verbijten als ik 15 minuten lang loop te compileren en dan mijn hele systeem niet meer kan gebruiken en dan wens ik dat ik een dual-core systeem had. Het enige probleem is dat je dan wel weer bij Intel uitkomt of extra moet dokken voor een AMD X2.

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerNummer op 28-03-2006 23:50 ]

• GTACrime
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:36:
Ja, potjandoosie. Komt omdat ik de link van de TS even klikte, dan wordt alles direct overschreven. :(

Maar het bedrag dat ik noemde klopt gewoon. Geloof me maar.

Maar een voeding van € 10,= :X

[...]

Bron: Ikzelf in een ander topic.
Ik dacht dat ik het al eerder gezegd had, maar ik had zomaar even een voeding aangeklikt. Ik ga nu het eerder genoemde topic over de voeding lezen, zodat ik een goede kan kiezen. :)

In ieder geval bedankt mensen, ik ben inmiddels een stuk verder. _/-\o_

Verwijderd

Ik zou je geen zorgen maken of je wel kan gamen op die 6200, bij mij deed BF2 het ook op m'n x300 HM.
Ik weet niet of het ook zo is bij Cod2.
Pas overgestapt op een x1600 pro, Die doet het met BF2 ook goed met alles op gemiddeld(ook AA op 2x) rond de ~50-60 FPS.
GTACrime schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:48:
En het is toch mogelijk om er in de toekomst twee monitoren aan te hangen door de DVI (met eventueel een DVI-AGP stekkertje)?
Moet Dvi-Vga zijn denk ik :X

• Dennist4
  • Laatst online: 30-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:19:
Ik zou je geen zorgen maken of je wel kan gamen op die 6200, bij mij deed BF2 het ook op m'n x300 HM.
Ik weet niet of het ook zo is bij Cod2.
Pas overgestapt op een x1600 pro, Die doet het met BF2 ook goed met alles op gemiddeld(ook AA op 2x) rond de ~50-60 FPS.

[...]

Moet Dvi-Vga zijn denk ik :X
BF2 doet het zelfs nog goed op low op mijn Nvidia FX5200

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• LordofWhatever
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

GTACrime schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:33:
[...]

Welke merken zijn de moeite waard?
even lezen, er staat verder naar beneden een hele lijst met a-merken.
ik heb zelf overigens goede ervaringen met tagan.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Pagina: 1