Ik upgrade mijn systeem en het lijkt me dat alles werkt...

Pagina: 1
Acties:

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Aangezien mijn oude pc zwaar ouddated is ben ik van plan een nieuwe pc te kopen. Omdat ik toch zeker wil weten dat alles werkt heb ik eerst hier wat faqs doorgelezen en wat gekeken om de website van de fabrikanten, maar wil toch nog een extra zekerheidje. Ik houd van een spelletje spelen op z'n tijd maar gebruik m'n pc ook voor de normale werkzaamheden.

De onderdelen komen een beetje uit de best buy guide van maart, maar dan wel wat gemixed.

Ik ben van plan de volgende onderdelen te kopen om mijn systeem te upgraden:

Processor: AMD Athlon 64 3800+ Venice
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2
Geheugen: 1GB PC3200 DDR (TwinMos)
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) 450W lijkt me genoeg

Nu heb ik zelf de andere onderdelen, maar ik ben er niet zeker van of mijn huidige 3d kaart wel zal werken. Ik heb het internet afgespeurd naar de voltage van mijn Geforce4 TI4800SE maar heb nergens echt duidelijke informatie kunnen vinden. M'n kaart werkt op een AGP slot en het moederboard heeft die een AGP slot. Maar omdat hij m'n AGP kaart al wat ouder is en ik veel lees over PCI-express wil ik niet hebben dat ik straks een probleempje heb.

Eigenlijk mijn vraag dus: Zijn er mensen die mij kunnen vertellen of dit systeem zal werken? Of het een goede keuze is? en dan vooral de 3D kaart met het moederboard!

p.s. mochten jullie iets zien wat ik over het hoofd zie, zouden jullie dat dan willen posten :D

Verwijderd

Ja, aangezien je moederboord ook gewoon nog een AGP slot heeft zal je graka er gewoon op kunnen.

En als jij zelf tevreden ben over de kwaliteiten van de rest van de dingen, is er niks mis mee.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Een Ti4800 gaat het niet redden met nieuwe spellen, dan zou je beter een moederbord met PCI-express kunnen nemen, in combinatie met een nieuwe PCI-express videokaart.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Er was toch een probleem met AGp4x kaarten die niet op dit bord konden vanwege het voltage. Er was een tijd geleden geloof ik hier een topic over. Dat er alleen op stond geschikt voor AGP 8x kaarten??

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 23:25

Vizorium-5

Framerate = Life

Een Ti4800 is eigenlijk een Ti 4200 met 8x AGP aansluiting. Dit gaat dus gewoon werken op zijn nieuwe moederbord.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Carnagy schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:36:
...
Aangezien mijn oude pc zwaar ouddated is ben ik van plan een nieuwe pc te kopen.
...
Ik houd van een spelletje spelen
...
Ik zou toch gewoon voor PCI-express gaan en dan een losse videokaar of een onboard. Ik weet niet of je naar Vista wilt gaan, maar dan zal je het zeker nodig hebben.

Ik zou eens kijken naar moederborden met onboard video, zoals deze.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Carnagy
Kaaswagen schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:02:
[...]

Ik zou toch gewoon voor PCI-express gaan en dan een losse videokaar of een onboard. Ik weet niet of je naar Vista wilt gaan, maar dan zal je het zeker nodig hebben.

Ik zou eens kijken naar moederborden met onboard video, zoals deze.
Ik ben van plan om in de nabije toekomst een nieuwe videokaart te kopen. Dan kan ik toch nog altijd een PCI-express kaart kopen. Ik koop het moederboard vooral vanwege de goede aanbevelingen en de mogelijkheid om later nog een PCI-express 3d kaart te nemen.

de kaart heeft een geheugen van 128mb. dat lijkt me toch nog wel even genoeg?

Wat is het bijkomend voordeel van een onboard Videokaart?

p.s. mijn geforceti4800 is 8x agp dus daar zullen dan geen problemen mee zijn.

De reacties worden in ieder geval erg gewardeerd!!!

/edit 1: mijn moederboard beschikt toch over een pci-express slot of ben ik nou zo scheel? Ik lees namelijk een paar posts naar boven dat ik beter een moederboard met pci-express kan kopen

[ Voor 14% gewijzigd door Carnagy op 28-03-2006 16:23 ]

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Lijkt me wel, kijk maar in de Pricewatch, en bij de site van de producent

[ Voor 35% gewijzigd door TheTMC op 28-03-2006 16:28 ]

Verwijderd

Ja, hij heeft gewoon een AGP en een PCI slot :/ . Ik snap ook niet waarom die mensen dat poste :9

• Carnagy
wat is de toegevoegde waarde om nu al een onboard video te nemen? Ik heb namelijk nu nog geen geld om een videokaart van 300 euro erbij aan te schaffen.

dat onboard video is alleen het minimum wat de pc nodig heeft om te draaien toch? Het is geen videokaart die mijn huidige vervangt en waar ik zware spellen mee kan spelen?

als ik voor het asrock moederboard kies en over een maand of 3 een nieuwe videokaart koop (een pci-express dan dus) dan is er toch niks aan de hand of mis ik iets?

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Carnagy schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:38:
als ik voor het asrock moederboard kies en over een maand of 3 een nieuwe videokaart koop (een pci-express dan dus) dan is er toch niks aan de hand of mis ik iets?
Helemaal correct, je mist niets!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met onboard video kun je inderdaad geen zware spellen spelen. Voor desktop gebruik is het prima, maar voor 3D geweld is het nogal ongeschikt. Als jij het 3 maand daarmee uit kunt houden dan is het prima ;)
Echter, volgens mij heeft die Asrock helemaal geen onboard video, of heb ik het nou mis? :?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je zou ook de MSI K8N Neo3 kunnen kopen, deze heeft een AGP-slot én een PCIx16 slot (en nog een paar PCI en PCIx1 sloten)
Dit mobo heb ik zelf ook, is wel socket754, maar er moet ergens een vervanger zijn met s939.

Ik heb een AGP-videokaart, maar zo is het toch mogelijk te upgraden naar PCIx.

(Ook kun je voor 30€ een simpele videokaart kopen als je TI4200 niet wil werken)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Carnagy
RoD schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:43:
Met onboard video kun je inderdaad geen zware spellen spelen. Voor desktop gebruik is het prima, maar voor 3D geweld is het nogal ongeschikt. Als jij het 3 maand daarmee uit kunt houden dan is het prima ;)
Echter, volgens mij heeft die Asrock helemaal geen onboard video, of heb ik het nou mis? :?
de asrock heeft inderdaad geen onboard video. je gaat door voor de koelkast :D

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

DarthPlastic schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:43:
Je zou ook de MSI K8N Neo3 kunnen kopen, deze heeft een AGP-slot én een PCIx16 slot (en nog een paar PCI en PCIx1 sloten)
Dit mobo heb ik zelf ook, is wel socket754, maar er moet ergens een vervanger zijn met s939.

Ik heb een AGP-videokaart, maar zo is het toch mogelijk te upgraden naar PCIx.

(Ook kun je voor 30€ een simpele videokaart kopen als je TI4200 niet wil werken)
Je haalt nu wel heel erg dingen door elkaar, het bord waar TS het overheeft IS s939 met agp en pci express, pcix is weer een heel ander type slot. En waarom iemand nu nog voor s754 zou willen gaan is me ook een raadsel..

• Carnagy
ja ik was inderdaad enigzins verward door die post maar ik heb mijn keuze gemaakt!

Het gaat de bovenstaande configuratie worden en dan koop ik zo snel mogelijk een nieuwe videokaart en een wat grotere harde schijf :D

mochten mensen nog ervaringen hebben met een van deze onderdelen laat 't me weten :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
MrDrako schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:04:
[...]

Je haalt nu wel heel erg dingen door elkaar, het bord waar TS het overheeft IS s939 met agp en pci express, pcix is weer een heel ander type slot. En waarom iemand nu nog voor s754 zou willen gaan is me ook een raadsel..
Oeps :/
Ik bedoelde dat er MSI-borden bestaan met AGP én PCI-express, zodat beide typen videokaarten erin kunnen.
De K8N-Neo3 die ik heb heeft dit bijvoorbeeld. (wel s754). Als TS nu een ander bord zou vinden wat s939 heeft, zou hij nu zijn AGP-kaart kunnen gebruiken en later upgraden naar een PCI-express kaart.

* DarthPlastic kruipt weg in een donker hoekje vol schaamte :X
Wist niet dat er ook PCIx bestond namelijk, dacht dat dat PCIExpress was, maar dat heet weer PCIex blijkbaar...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Carnagy
ben ik weer :)

heb weer wat testjes zitten lezen en ik denk dat de AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB) beter bij mij past.

Ik denk dat ik dan gewoon de boxed versie neem zodat ik iets langer garantie heb, dat geeft me een wat veiliger gevoel en misschien komt die fan wel eens van pas. Of zijn er mensen die zeggen dat ik die 15 euro beter in m'n zak kan houden?

intussen is m'n pc uitbreiding nu dit geworden:

1GB PC3200 DDR (TwinMos) € 69,92
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) € 294,98 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 106,66
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939) € 14,89
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 55,48
Totaal € 541,93

• Carnagy
Ik heb het een en ander door zitten lezen op het internet en ben op sommige dingen wel een beetje tot inkeer gekomen over bepaalde dingen.

punt 1 waar ik mee zit is het moederboard. Als ik de Asrock 939Dual-SATA2 http://www.asrock.com/product/product_939Dual-SATA2.htm zou nemen kan ik mijn huidige AGP kaart (Geforce4 TI4800SE) gebruiken.

zou ik de keuze op de Asrock 939NF4G-SATA2 http://www.asrock.com/product/product_939NF4G-SATA2.htm laten vallen dan heb ik standaard al 128mb onboard video.

Nu heb ik enkele vragen over deze situatie:
- Kan ik dat 128mb onboard video geheugen vergelijken met mijn huidige geforce4 kaart? Is het ietsje slechter of ontzettend slecht zodat ik geen enkel spel meer kan spelen (zelfs de wat oudere niet meer)
- klopt het dat de Asrock 939NF4G-SATA2 een nforce4 chipset heeft en dus daarom niet lekker met de maxtor harde schijven overweg kan? bron: BBG maart

punt 2: ik heb gelezen dat dual channel geheugen beter is dan 1 plankje geheugen omdat de bandbreedte van het geheugen dan 2 maal zo snel is. is het dan verstandiger voor mij om dus 2x 512 dual channel twinmos pc3200 te halen? Merk ik het verschil met 1G twinmos pc3200? Is dual channel de betere keuze?

punt 3: als ik voor de asrock met de nforce4 chipset ga zal ik dus een andere harde schijf moeten kiezen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een soortgelijke als de maxtor diamondmax 10 met 16mb buffer aangezien deze vrij stil is. nu heb ik wat reviews gelezen en de Hitachi Deskstar T7K250, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) komt er goed uit de bus. (stil + NCQ!)

Kunnen jullie me helpen met deze 'dilemma's' :)

/edit: ik neem wel aan dat trouwens dat dit: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) dual channel geheugen is? Omdat het er 2 zijn? Of moet je die cl2 aanduiding erbij hebben staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Carnagy op 30-03-2006 14:23 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

koop de 'gewone' Asrock Dual die je eerst had willen kopen, veel onboard kaartjes kunnen echt niets... en de Asrock dual is gewoon een erg goed en goedkoop bord verder vreten onboard kaartjes van je systeem geheugen (en bandbreete) ik zou je 4800 er in knallen en verder sparen voor een nieuwe GPU

het Maxtor probleem is met nieuwe firmware voor de schijf opgelost (verder ben ik niet zo weg van maxtors qua betrouwbaarheid... maar Hitachi, Seagate en Samsung zijn wel merken waar je eens kan kijken ;) ) dat CL2 staat voor de Cas Latency (toegangstijd) en niet voor dat het 2 repen zijn ;)

die 2 repen zijn naarmijn mening de betere keuze, verbeterd je systeemprestaties ;)

[ Voor 43% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2006 14:32 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Carnagy
Help!

alle producten zijn nu binnen. mijn geforce 4ti4800SE zit op het asrock 939 dual sata en ik krijg geen beeld...

de dvd brander is niet te openen maar hij blijft ergens op hangen. het beeld komt gewoon niet. Wie o wie kan me helpen. de kaart zit in het agp slot en de stekker zit in de kaart. maar toch krijg ik geen beeld.

heeft er iemand tips? ik kan nu niet internetten hier dus zit even ergens anders.

zijn er mensen die me kunnen helpen? Ik kan helemaal niks doen.

spul dat erin zit zijn:

athlon x2 3800+
geforce4 TI4800
2x 512mb twinmos
hitachi deskstar 200gb

realtek netwerk kaartje

Verwijderd

wat voor voeding zit erin?

• Carnagy
antec sonata lifestyle II standaard voeding

450 wat is die

• Carnagy
ik krijg ook geen bios piepjes ofzo... dat zou makkelijker zijn.

ik kan nu nog niks testen, maar ik hoor graag zoveel mogelijk oplossingen dan kan ik straks (misschien) zeggen of het werkt

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 14:38

hilgo

Clear your mind of can't.

Heb je misschien een pci express kaart die je kan lenen om te testen of je dan wel beeld krijgt ?
Ik had zelf het probleem dat het met mijn oude radeon 9600pro (agp) niet wou werken en nu met een pci express loopt het als een zonnetje.

Discogs

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:24
Ik heb gelezen dat er conflicten waren(zijn) met de antec sonata2 voedingen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1095787 In dit topic heb ik even de search gebruikt en er zijn inderdaad wat problemen mee, maar kijk even alle delen door of er misschien iets veranderd(verbeterd) is aan de voeding. Dit hoeft trouwens niet het probleem van jou te zijn maar misschien ook weer wel :)

• Carnagy
hilgo schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 11:50:
Heb je misschien een pci express kaart die je kan lenen om te testen of je dan wel beeld krijgt ?
Ik had zelf het probleem dat het met mijn oude radeon 9600pro (agp) niet wou werken en nu met een pci express loopt het als een zonnetje.
ik heb geen leen pci express kaartje

wat betreft die voeding is er wel 1 ding wat niet werkte bij het assembleren. mijn moederboard heeft een 20 pins molex en een 4 pins.

toen ik beide stekkers erin had zitten wilde mijn pc niet opstarten. geen koeler die even ging draaien en opstarten ging niet.

ik heb toen de 4 pins eruit getrokken en dat werkte wel. mijn pc begon te draaien. fan van de agp kaart ging draaien en alles leek te draaien.

zou dat misschien iets ermee te maken hebben? hoe kan ik zien of m'n pc wel daadwerkelijk opstart? de processor dan? ik hoor namelijk niks ratelen, maarja dat zegt niks

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord. En ik kan je verzekeren dat ook die 4pins stekker erin moet (de zwart met gele uit je voeding d8 ik) Ik heb een voeding met een 24 pins aansluiting die ook niet pastte, heb gewoon de buitenkanten eruit laten steken, dus langs de aansluiting op mn mobo met de rest van de stekker er gewoon in, en draait perfect. Verder weet ik wel dat er soms probleempjes zijn met AGP kaarten en dit bord, misschien ff kijken op het ASrock 939 DualSATA2 Topic. Misschien kunnen ze je daar wel verder helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 12:20 ]

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Die 4 pins stekker kan ook de P4 stekker zijn. Op mijn moederbord zit de aansluiting daarvan boven me socket. P4 heeft overigens niks te maken met pentium4, ik heb AMD en ik hem em ook. Kijk even of je niet 2x een 4 pins stekker hebt en of je wel de goede in het goede gaatje hebt zitten.

Leegte

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Er is op bijna elke webshop site en in een heleboel topics hier op GoT te lezen dat dat ASRocK niet goed werkt in combinatie met een Antec Sonata II kast...

Check deze mail van AsRock: tHyEstes in "Asrock 939Dual-sata2 boot niet/blijft do..."
En dit topic: Kast+voedingskeuze bij al besteld systeem....?

Misschien dat in een van die topics ook een oplossing is te vinden...

[ Voor 52% gewijzigd door AJ1815 op 08-04-2006 12:30 . Reden: Links toegevoegd ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:18
Sorry, te laat gepost, er zijn al een heleboel opmerkingen hierboven waar ik niets meer kan aan toevoegen. :Y)

[ Voor 92% gewijzigd door LievenD op 08-04-2006 13:41 ]

• Carnagy
het was dus inderdaad het antec voeding probleem.

het probleem ligt in het volgende:

In de molex die naar je moederboard gaat zit een contactje bewust er niet in. dat is blijkbaar een -5v die er niet in zit. dit is bewust gedaan door antec omdat dat voor nieuwere moederboarden niet nodig is.

de asrock is wel een oud moederboard een heeft dit dus wel nodig. je moet dus een oudere voeding (atx versie 1.1 of 1.3) hebben om het wel te kunnen laten werken.

ik heb nu een andere voeding en alles werkt prima!

Verwijderd

Ook veels te laat, had niet op de 2de pagina van dit topic gekeken :X

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 12:54 ]

Verwijderd

Carnagy schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:08:
het was dus inderdaad het antec voeding probleem.

het probleem ligt in het volgende:

In de molex die naar je moederboard gaat zit een contactje bewust er niet in. dat is blijkbaar een -5v die er niet in zit. dit is bewust gedaan door antec omdat dat voor nieuwere moederboarden niet nodig is.

de asrock is wel een oud moederboard een heeft dit dus wel nodig. je moet dus een oudere voeding (atx versie 1.1 of 1.3) hebben om het wel te kunnen laten werken.

ik heb nu een andere voeding en alles werkt prima!
Wat vaag...Ik heb hier een Aopen 2.0 voeding en werkt gewoon. Alleen zoals ik al zei moest ik de 24-pins stekker iets uit laten steken aan beide kanten, omdat het mobo een 20-pins aansluiting heeft. Verder bevalt t bord me prima. Kun je zelfs redelijk mee overklokken :)
Pagina: 1