ervaringen? stilte vs. ruimte / antec TX1050B vs. sonata II

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
ik was eerst van plan de antec sonata II te kopen, voornamlijk omdat die werd beoordeeld als erg stille kast, en het systeempje op mn studentenkamer komt te staan. nou begint het systeempje behoorlijk uit de klauwen te lopen (X2 3800+ die wordt overclocked, 2x 250gig sata in raid0, 2x 7900GT in SLI) en begon ik een beetje te twijfelen over de bijgesloten voeding, en nou heb ik in verschillende reacties en reviews gelezen dat het maybe net nou kunnen, maybe net niet. (DFI mobo geeft al aan MIN 500W, tweakers, winkels zeggen dat het kan, calculator op internet geeft aan dat ik net op t randje zit)

voordelen van sonata II in veel reviews:
HDD rek zit dwars
stilte (2x 12cm fan, 1 voor, 1 achter)
nadelen:
450W voeding, geen zekerheid of alles stabiel werkt en OC'ed

voordelen TX1050B:
veel meer ruimte
500W voeding, modulair (dus geen kabelshiznit) met extra PCI-e aansluiting, zekerheid dat alles strak OC'ed
nadelen:
meer herrie???: ervaringen? ipv 2x 12cm kan in deze kast:
12cm achter
12cm op zijpaneel bij de cpu
8cm op zijpaneel bij de gpu
8cm bij de hdd's aan de voorkant
8cm onder de hdd's aan de voorkant voor airflow.

mijn vraag: heeft er iemand ervaringen met de TX1050B? vooral qua herrie.
12cm's zijn gewoonlijk stiller dan 8cm, dus zit te denken om die er in zn geheel uit te laten (maybe 1tje op lage rpm bij de hdd's) en dan de zijkant van de kast dicht te plakken tegen t geluid. maar scheelt dit veel in airflow?

opties:
sonata II met 2 12cm's en zwakkere voeding
TX1050B met 12cm en 8cm fan. (redelijk stil schat ik, lage airflow)
TX1050B volproppen met fans (2x 12cm, 3x8cm)

wat zouden jullie doen? (+onderbouwing/ervaringen)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat het voltage op je fans uiteindelijk alles bepaalt :)

Als die 500 Watt hetzelfde Fans Only connectortje heeft zoals mijn NEO Power dan ben je straks denk ik heel snel van al je herrie zorgen af.
Zet die 120 MM in je Sonata II maar is op voluit dan zijn ze niet zo stil meer hoor ;)

Dan hebben we nog de factor Accoustic, daar kan ik niks over zeggen.

Sowieso zijn er voedingen van 550 Watt of meer verkrijgbaar mocht je daarmee problemen krijgen.
Ik bedoel als het goed werkt en stil is waarom ook maar iets eraan veranderen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Mr Alfabet
nero355 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:38:
Ik denk dat het voltage op je fans uiteindelijk alles bepaalt :)

Als die 500 Watt hetzelfde Fans Only connectortje heeft zoals mijn NEO Power dan ben je straks denk ik heel snel van al je herrie zorgen af.
Zet die 120 MM in je Sonata II maar is op voluit dan zijn ze niet zo stil meer hoor ;)

Dan hebben we nog de factor Accoustic, daar kan ik niks over zeggen.

Sowieso zijn er voedingen van 550 Watt of meer verkrijgbaar mocht je daarmee problemen krijgen.
Ik bedoel als het goed werkt en stil is waarom ook maar iets eraan veranderen ??
Fans Only connectortje?? leg uit, wat is dat?
12cm worden allemaal stille nexusfans (ook nog 2 op mn cpu btw)

over de voeding: als ik nou n sonata II koop en de voeding is niet voldoende, betekend dat dat ik voor 100euro weer n nieuwe voeding moet kopen... in dat geval besteed ik nou liever 10 euro meer aan n grotere kast met betere voeding, als die net zo stil te krijgen is met dezelfde koeleigenschappen.

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:45:
[...]

12cm worden allemaal stille nexusfans (ook nog 2 op mn cpu btw)

over de voeding: als ik nou n sonata II koop en de voeding is niet voldoende, betekend dat dat ik voor 100euro weer n nieuwe voeding moet kopen... in dat geval besteed ik nou liever 10 euro meer aan n grotere kast met betere voeding, als die net zo stil te krijgen is met dezelfde koeleigenschappen.
Meer volume is ook (over het algemeen koeler). Heb zelf ook lang nagedacht over mijn kast en die antec is niet goed koel te houden als je er veel rotzooi in legt. dan werkt/past die fanduct aan de zijkant niet meer en heb je alleen een in en outtake fan. Heb nu al een tijdje een Coolermaster Centurion 5, ook erg stil en veel ruimte, ben nu wel langzaam op zoek naar groter. Omdat er ook meer zooi in moet :D Als je echt koel en stil wil hebben zou ik kijken naar een Antec P180. Die heeft een vriend van ook, hij gebruikt dat ding als AVID workstation, die P180 is enorm stil en ook goed koel te houden.

Ook wat Nero net zegt, de stilte wordt uiteindelijk bepaald door je fans en schijven. Heb je geen stille schijven kan je kast nog zo goed geisoleerd zijn ga je ze toch altijd horen. Net als die (kl*te) stock coolers op een ATI kaart, wat maken die een herrie op meer dan 75% :9

EDIT:
Je kan natuurlijk ook altijd waterkoeling kopen, zoals ik heb. heb je helemaal geen last van geluid. die 5x 12cm fans in mijn koelingtoren zijn zo stil (draaien op 720rpm) dat je ze niet hoort ook al leg je je oor tegen de koeltoren. Symphony in PricewatchAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Liguid/DIY/cl-w0040/+cl-w0040_image/symphony+kandalf1.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 16:01 ]

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:53:
[...]

Meer volume is ook (over het algemeen koeler). Heb zelf ook lang nagedacht over mijn kast en die antec is niet goed koel te houden als je er veel rotzooi in legt. dan werkt/past die fanduct aan de zijkant niet meer en heb je alleen een in en outtake fan. Heb nu al een tijdje een Coolermaster Centurion 5, ook erg stil en veel ruimte, ben nu wel langzaam op zoek naar groter. Omdat er ook meer zooi in moet :D Als je echt koel en stil wil hebben zou ik kijken naar een Antec P180. Die heeft een vriend van ook, hij gebruikt dat ding als AVID workstation, die P180 is enorm stil en ook goed koel te houden.

Ook wat Nero net zegt, de stilte wordt uiteindelijk bepaald door je fans en schijven. Heb je geen stille schijven kan je kast nog zo goed geisoleerd zijn ga je ze toch altijd horen. Net als die (kl*te) stock coolers op een ATI kaart, wat maken die een herrie op meer dan 75% :9

EDIT:
Je kan natuurlijk ook altijd waterkoeling kopen
mjah... over die p180 heb ik ook zitten denken, maar dan krijg je dus dat er een voeding bij moet, wat 100 euro meer betekend.
mijn hele systeem is op stilte berekend: passief bedoelde cpu koeler met 2x nexus 12cm fan dr op, samsung schijven, passieve northbridge, 2x zalman koeler op mn SLI... dus daar zal het niet aan liggen.... ik kan die fans natuurlijk ook gewoon uitzetten en pas aanzetten als ik ga oc'en of t warm wordt.... in idle zallie echt niet zoveel fans nodig hebben.
watercooling heb ik ook aan zitten denken, maar als je dan de northbridge drbij wil (passieve northbridge zonder airflow werkt niet) kost al gauw zo'n 250euro... ook weer die 100 euro extra..
maar die duct in de sonata zou swiezo niet passen bij mij... en dan zeg jij dat de koeling niet geweldig is? dan weet ik denk ik genoeg... er moet wel overclockpotentieel in zitten, en met de helft van de fans uit zal de TX1050B ook wel redelijk stil zijn...

nog meer meningen?

• nero355

nero355

Mr Alfabet schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:45:
http://www.antec.com/pdf/flyers/NeoPower.pdf

Hij is alleen niet te zien op de afbeelding van de voeding, maar geloof me hij zit erop ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik heb hier een antec sonata II kast met het volgende erin:

x2 3800+ lopend op 2700Mhz @ 1,52V
1Gig ( 2x512MB) corsair valeu ram lopen op 243Mhz @ 2,5-3-3-7 1T
A8N32 Sli-deluxe mobo
Asus 7800GT @ 458/1158
Dit alles superstabiel en geen last dat de voeding het niet trekt.

Ik heb trouwens wel een artic freezer 64 pro koeler op de cpu en een 12cm in- en outtake fan van papst.

Temps idle:

Mobo: 35
CPU: 38
GPU: 45
HDD: 44

Temps stressed:

Mobo: 40
CPU: 44
HDD: 45

Valt dus nog reuze mee.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Verwijderd

maar hij heeft er nog een videokaart bij he, dus als jij op het randje zit kan hij er net overheen zitten..
een Fan-only connector op je voeding laat je fans langzamer draaien als de temperatuur dat toe laat, heb het hier ook, werkt zeer goed..
Als jij al je fans op 7V of lager laat draaien dan is elke kast wel vrij stil.

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:33:
Ik heb hier een antec sonata II kast met het volgende erin:

x2 3800+ lopend op 2700Mhz @ 1,52V
1Gig ( 2x512MB) corsair valeu ram lopen op 243Mhz @ 2,5-3-3-7 1T
A8N32 Sli-deluxe mobo
Asus 7800GT @ 458/1158
Dit alles superstabiel en geen last dat de voeding het niet trekt.

Ik heb trouwens wel een artic freezer 64 pro koeler op de cpu en een 12cm in- en outtake fan van papst.

Temps idle:

Mobo: 35
CPU: 38
HDD: 44

Temps stressed:

Mobo: 40
CPU: 44
HDD: 45

Valt dus nog reuze mee.

Hoop dat je er iets aan hebt.
mijn held!! alleen heb ik dus SLI (2x 7900GT) dat is waar het grootste probleem ligt...

@nero: dat is idd wel gaaf jah... maar apparte voeding is me toch te duur, en zowel op de smartpower 450W als de 500W zit dat niet, dus is geen factor in keuze. de 500W is wel modulair, de 450W niet, dat is wel iets om mee te nemen in de overweging

edit: zie ook dat jouw mobo minder voeding trekt as t mijne, DFI nf4 SLI-D, in de specs.

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:42:
maar hij heeft er nog een videokaart bij he, dus als jij op het randje zit kan hij er net overheen zitten..
een Fan-only connector op je voeding laat je fans langzamer draaien als de temperatuur dat toe laat, heb het hier ook, werkt zeer goed..
Als jij al je fans op 7V of lager laat draaien dan is elke kast wel vrij stil.
mkay, maar nou is eik t punt dat ik niet 80 euro uitgeef aan n superstille CPU cooler en 2x 30 euro aan stille vga coolers om dr dan 6 herriemakende fans in te zetten die swiezo al over mn cpu en graka's heen komen.... dan was t uitgeven van geld aan die koeling weer nutteloos.

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:45:
[...]

mkay, maar nou is eik t punt dat ik niet 80 euro uitgeef aan n superstille CPU cooler en 2x 30 euro aan stille vga coolers om dr dan 6 herriemakende fans in te zetten die swiezo al over mn cpu en graka's heen komen.... dan was t uitgeven van geld aan die koeling weer nutteloos.
Als je er 7V of lager op zet dan hoor je die fans niet hoor... :?

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 17:08:
[...]

Als je er 7V of lager op zet dan hoor je die fans niet hoor... :?
1 fan hoor je maybe nauwelijks... maar wat as je 2x 12cm en 3x 8cm op 7V zet...? is dat dan 5xniks? of begint t dan wel herrie te maken?

• nero355

nero355

Mr Alfabet schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:44:
@nero: dat is idd wel gaaf jah... maar apparte voeding is me toch te duur, en zowel op de smartpower 450W als de 500W zit dat niet, dus is geen factor in keuze. de 500W is wel modulair, de 450W niet, dat is wel iets om mee te nemen in de overweging
Moet je zelf overwegen inderdaad :)
edit: zie ook dat jouw mobo minder voeding trekt as t mijne, DFI nf4 SLI-D, in de specs.
Hoe bedoel je ?? Het zijn toch echt de onderdelen die stroom vereisen lijkt mij ?? Moederbord voedt alleen de CPU ;)

• Mr Alfabet
nero355 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:51:

[...]

Hoe bedoel je ?? Het zijn toch echt de onderdelen die stroom vereisen lijkt mij ?? Moederbord voedt alleen de CPU ;)
in de handleiding staat dat je op zn minst 480W moet hebben voor dat mobotje, zal wel zijn ivm stabiliteit met oc'en ofzo.... de voltages op de dfi kunnen insane hoog.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:21
Hmm... ik heb hier zelf een TX1050B staan en ik moet zeggen dat ik de kast vind tegenvallen.

Allereerst heb ik een DOA voeding ontvangen, RMA gestuurd en weer een DOA gehad, na een heleboel gezever heb ik nu (gratis) een Tagan U-22 500Watt. Verder heb ik in een paar reviews meer gelezen dat de kwaliteit van de voeding niet echt geweldig is, wat misschien ook wel aan de los prijs (70euro) te zien is, waar je voor andere goede 500watt voeding toch algauw >90euro betaald.

Verder is het scharnier van het deurtje heel irritant. Er zit een dubbele scharnier in, waardoor hij inderdaad 270 graden open kan, maar dit zorgt er voor dat de voorkant ietsje naar beneden zakt en je de voorkant dus iets moet op tillen als je het deurtje wilt sluiten. Daarnaast is de voorkant helemaal van plastic gemaakt en het oogje van de scharniertjes zal net een millimeter dik zijn, wat er bij dus voor heeft gezorgd dat dit (zonder uitzonderlijk ruw gebruik) is afgebroken. Ik moet nog eens kijekn of ik hier RMA voor aan kan vragen.

Daarnaast hangen de harde schijven een beetje over je moederbord heen als je ze in de aparte cage hebt zitten. Ook kan ik deze cage er dankzij mijn moederbord (Epox 9NPA+ Ultra) en Koeler (thermalright XP-90) er niet makkelijk uit halen.

De 120mm fan die achter in zit, vind ik wel vrij goed, hij is te regelen over 3 standen (wss 5, 7 en 12 volt) en maakt op 5 volt vrij weinig lawaai.

Mijn conclusie, als ik nog een keer opzoek moest naar een kast zou ik deze niet kopen.

• Mr Alfabet
heintjeput schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:38:
Hmm... ik heb hier zelf een TX1050B staan en ik moet zeggen dat ik de kast vind tegenvallen.

Allereerst heb ik een DOA voeding ontvangen, RMA gestuurd en weer een DOA gehad, na een heleboel gezever heb ik nu (gratis) een Tagan U-22 500Watt. Verder heb ik in een paar reviews meer gelezen dat de kwaliteit van de voeding niet echt geweldig is, wat misschien ook wel aan de los prijs (70euro) te zien is, waar je voor andere goede 500watt voeding toch algauw >90euro betaald.

Verder is het scharnier van het deurtje heel irritant. Er zit een dubbele scharnier in, waardoor hij inderdaad 270 graden open kan, maar dit zorgt er voor dat de voorkant ietsje naar beneden zakt en je de voorkant dus iets moet op tillen als je het deurtje wilt sluiten. Daarnaast is de voorkant helemaal van plastic gemaakt en het oogje van de scharniertjes zal net een millimeter dik zijn, wat er bij dus voor heeft gezorgd dat dit (zonder uitzonderlijk ruw gebruik) is afgebroken. Ik moet nog eens kijekn of ik hier RMA voor aan kan vragen.

Daarnaast hangen de harde schijven een beetje over je moederbord heen als je ze in de aparte cage hebt zitten. Ook kan ik deze cage er dankzij mijn moederbord (Epox 9NPA+ Ultra) en Koeler (thermalright XP-90) er niet makkelijk uit halen.

De 120mm fan die achter in zit, vind ik wel vrij goed, hij is te regelen over 3 standen (wss 5, 7 en 12 volt) en maakt op 5 volt vrij weinig lawaai.

Mijn conclusie, als ik nog een keer opzoek moest naar een kast zou ik deze niet kopen.
hmm... fijn dat je dit zegt.... nou zal de doa-gevallen een incident zijn, dus daar kijk ik over heen, maar het deurtje wordt inderdaad vaak als fragiel bestempeld...
hdd: dat vond ik dus zo fijn aan de sonata.... daarin zitten de hdd's dwars, is er niet zo'n module verkrijgbaar voor deze kast? anders ga ik dat maybe wel modden...

qua geluid: hoe zit het in jouw kast? hoeveel/wat voor koelers heb je dr in zitten? en hoe hard klinkt het geluid? en hoeveel verschil maakt het (hoeveel dempt het) als je de zijkant er opzet/afhaalt?
dat zijn voor mij wel key-points.

• nero355

nero355

Mr Alfabet schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:36:
in de handleiding staat dat je op zn minst 480W moet hebben voor dat mobotje, zal wel zijn ivm stabiliteit met oc'en ofzo.... de voltages op de dfi kunnen insane hoog.
In mijn handleiding staat dat je met een 380 Watt ook mag werken ;)

Denk dat het meer inderdaad is van "indien aan het OC'en dan adviseren wij ... bla bla bla" .

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:21
Mr Alfabet schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:45:
[...]

hmm... fijn dat je dit zegt.... nou zal de doa-gevallen een incident zijn, dus daar kijk ik over heen, maar het deurtje wordt inderdaad vaak als fragiel bestempeld...
hdd: dat vond ik dus zo fijn aan de sonata.... daarin zitten de hdd's dwars, is er niet zo'n module verkrijgbaar voor deze kast? anders ga ik dat maybe wel modden...

qua geluid: hoe zit het in jouw kast? hoeveel/wat voor koelers heb je dr in zitten? en hoe hard klinkt het geluid? en hoeveel verschil maakt het (hoeveel dempt het) als je de zijkant er opzet/afhaalt?
dat zijn voor mij wel key-points.
Voor die harde schijven zal er denk ik niet zo makkelijk een oplossing zijn, want er zit een op staand randje voor de modules en het zal dan ook een stuk moeilijker worden met de fans bevestigen.

Verder maakt mijn kast vrij veel herrie. Er zitten de volgende fans in:
- 1x80mm Enermax regelbaar en op een stand dat hij net wel / net niet hoorbaar is voor de koeling van harde schijven
- 1x92mm Deze zit op mijn Thermalright XP-90, hier heb ik zelf een fanduct op gemaakt, omdat de originele fanduct niet paste met deze koeler en mijn moederbord.
- 2x120mm fan
1x standaard fan die al bij de kast zit, deze draait op de laagste stand
en 1x 120mm in de voeding.
- 1x northbridge fan
- 1x vga fan
Eigenlijk is alles vrij stil, behalve de northbridge fan, die nog een keer vervangen moet worden. Mijn niet overgeklokte 3200+ wordt 36 graden stressed, rechtstreeks gekoeld met lucht van buiten de kast.

Verder maakt het voor mijn gevoel erg weinig uit of dat de zijkant er af is of niet, dit komt denk ik vooral doordat er een paar grote gaten in zitten, waardoor het geluid natuurlijk al een stuk minder gedempt wordt.

• Mr Alfabet
ik heb mn pc nou eindelijk besteld, met alle optionele fans drbij, of ik ze allemaal ga gebruiken is een tweede. wat je zei over die zijkant is wel een goed punt, aangezien het dichtplakken van die gaten dan dus een heleboel kan schelen.
ik heb nu 4x nexus 12cm en 3x 8cm papst besteld... samen met 2x fan controller (4 fans each)
kun je op die dingen ook je graka aansluiten...?

northbridge maakt in veel gevallen veel herrie... mijn oplossing is een passieve zalman NB koeler dr op, die recht in het blaasgebied van mn vf900 zalman gpu koelers zit.... dus dat zal wel loslopen, en is een stuk stiller.

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2025
Heb ook een TX1050B en ben er eigenlijk wel over te spreken, had daarvoor een Sonata I en vind deze kast stiller dan de Sonata.

Het deurtje heb ik meestal gesloten, maar tot nu toe geen problemen ondervonden zoals heintjeput.

Voeding doet zijn werk goed, strakke voltlijnen ook onder redelijk zware belasting. Ook al heb ik geen SLI opstelling, maar wel een processor die 50% is overclocked.

Ik ga er deze week nog een waterkoelingsetje in bouwen, voor zover ik nu kan beoordelen ruimte genoeg om dat in te bouwen.

Update : geen ruimte genoeg dus omdat er een AGP-kaart in de weg zit, Pomp en reservoir is toch groter dan ik had verwacht. In dat licht beoordeel ik de kast wel wat lager, doet ruimtelijk aan maar in praktijk valt het dus tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ericr op 03-04-2006 19:12 ]

• Mr Alfabet
Ericr schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:29:
Heb ook een TX1050B en ben er eigenlijk wel over te spreken, had daarvoor een Sonata I en vind deze kast stiller dan de Sonata.

Het deurtje heb ik meestal gesloten, maar tot nu toe geen problemen ondervonden zoals heintjeput.

Voeding doet zijn werk goed, strakke voltlijnen ook onder redelijk zware belasting. Ook al heb ik geen SLI opstelling, maar wel een processor die 50% is overclocked.

Ik ga er deze week nog een waterkoelingsetje in bouwen, voor zover ik nu kan beoordelen ruimte genoeg om dat in te bouwen.

Update : geen ruimte genoeg dus omdat er een AGP-kaart in de weg zit, Pomp en reservoir is toch groter dan ik had verwacht. In dat licht beoordeel ik de kast wel wat lager, doet ruimtelijk aan maar in praktijk valt het dus tegen.
stiller dan de sonata yah? met hetzelfde systeem er in? anders is het natuurlijk geen vergelijken he ;)

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2025
Mr Alfabet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:25:
[...]

stiller dan de sonata yah? met hetzelfde systeem er in? anders is het natuurlijk geen vergelijken he ;)
Bijna vergelijkbaar, op CPU na. Maar een koeler op een Athlon 1600 maakt minder lawaai dan degene op mijn Opteron. Vond die Sonata meer resoneren, ondanks dat er bij de HD's rubber aangebracht was.

• Mr Alfabet
ok, das al n hele geruststelling ;) ik doe swiezo kleine (dunne) rubbertjes bij de bevestiging van de hdd's ertussen dus dat komt wel goed :D mn mobo is ook al binnen, w8 nu nog op mn x2, ocz pc4000, en 2x 7900GT.... denk dat die laatste t langst gaat duren.... maar we zullen zien! :D
Pagina: 1