Toon posts:

Van DSL naar Internet+Bellen; hoe sluit ik dat aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er is hier ooit een monteur geweest die de splitter bij ons in de contactdoos heeft gezet en daar rechtstreeks de kabelts op de lijn ingang heeft gezet. En telefoon vanaf de splitter richting de contactdoos en internet via de kabel de zijkant van de contact doos uit naar de PC.

Nu wil ik vanwege IPB de splitter na de contact doos. Zoals het nu zit is blauw en wit bij mij HET signaal van Telefoon en Internet, wat bij veel andere Blauw en Rood is. Kan dit kloppen?

En bij mij zie ik geen Oranje uit de de muur komen, wel een doorzichtig lijntje met een koperdraad erin, grijs, bruin, geel, blauw, rood en wit.

Hier een foto. (die witte en blauwe komen uit een groene dikke kabel samen met geel, zou die andere dikke blauwe dan overbodig zijn?
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/wowguide/Afbeelding%20006.jpg
Je ziet wel Oranje op de foto maar das slechts een kabelt dat vanaf de splitter (phone) naar de contact doos gaat.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat is nu eigenlijk je vraag? Sorry hoor maar ik heb je verhaal een aantal keren gelezen maar ik kan er niet aan uit. De foto help eigenlijk ook niet veel.

Nu, ik zou me niet blind staren op de kleuren. Wie zegt dat de monteur niet ergens uit gemak een verkeerde kleur heeft genomen. Meet het eens na of probeer er achter te komen welke kabel wat doet, teken dan een schema van wat je hebt. Probeer uit te maken wat je wil en pas dan je schema aan. Eventueel kan je het schema aan ons laten zien dan kunnen we je misschien verder helpen.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik GEEN enkel idee heb wat voor een vies beest IPB moet zijn. Er achter googlen heeft ook niet veel geholpen. Is dat een internet provider in nederland of zo?

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoelt hij met IPB => InternetPlusBellen. Het topic over IPB kun je hier vinden.

Die foto verklaard niet hoe je het een en ander wil gaan aansluiten. Ook snap ik niet precies wat je vraag is. Desnondanks waag ik toch een poging om je vraag te beantwoorden. Ik neem aan dat je nu wil beginnen met het aansluiten van IPB en dat je het pakket ontvangen hebt. Je wil de splitter na de contact doos zetten. Zodat je dadelijk na portering de splitter er gemakkelijk uit kan halen.

Normaal wordt idd Blauw en Rood gebruikt. Bij jou is waarschijnlijk ergens na het hoofdaansluitpunt (lasdop of zo) het anders aangesloten. Het is hierdoor Blauw en Wit geworden. Waarschijnlijk is dit gedaan omdat er maar 3 verschillende kleuren in de kabel zaten.

Zoals ik het kan zien moet je gewoon Blauw en Wit op de contactdoos aansluiten. Na de contactdoos zet je dan de splitter. Vanuit hier gaan 2 kabels naar de ADSL en LIJN aansluitingen van je EB (Experia Box). Vanaf TEL1 (ook op de EB) moet je dan een kabel naar je telefoons laten lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Edmund op 25-03-2006 20:20 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

BJD

IPB is Internet Plus Bellen, een voip service van KPN. Wat de vraag van de TS is is me ook niet helemaal duidelijk, maar kennerlijk wil hij de splitter na de contactdoos. (het nut daarvan ontbreekt me maargoed).
@TS: Kan het zijn dat die dikke blauwe kabel je inkomende telefoonlijn is, welke je dus weer rechtstreeks aan je contactdoos vast moet maken?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Even de titel wat verbeterd en ik schop 'm even naar I&H; daar is ie wat meer op z'n plaats. :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 19:32:
Er is hier ooit een monteur geweest die de splitter bij ons in de contactdoos heeft gezet en daar rechtstreeks de kabelts op de lijn ingang heeft gezet. En telefoon vanaf de splitter richting de contactdoos en internet via de kabel de zijkant van de contact doos uit naar de PC.
Wel netjes gedaan, maar voor IPB wat lastig eventjes.
Nu wil ik vanwege IPB de splitter na de contact doos. Zoals het nu zit is blauw en wit bij mij HET signaal van Telefoon en Internet, wat bij veel andere Blauw en Rood is. Kan dit kloppen?
Die blauw+wit wat in je splitter naar LINE gaat is de lijn die van buiten je huis komt inderdaad. Dat is eigenlijk je ISRA (hoofdaansluiting) dus. Normaal is dit blauw + rood wat je in handleidingen terug vindt.
En bij mij zie ik geen Oranje uit de de muur komen, wel een doorzichtig lijntje met een koperdraad erin, grijs, bruin, geel, blauw, rood en wit.
Oudere type invoerkabel met andere kleuren, maar let alleen op die blauwe & witte uit die bindel. Dat is de lijn waarop de dienst is aangesloten en die nu ook je splitter in gaat.
Hier een foto. (die witte en blauwe komen uit een groene dikke kabel samen met geel, zou die andere dikke blauwe dan overbodig zijn?
Wat dat is is onduidelijk. Misschien extra, misschien overbodig of misschien wel voor toekomstige diensten. Als er nu niets op aangesloten is gewoon zo laten, maar het kan ook de kabel zijn die naar een ander (extra) aansluitpunt gaat in je woning.

Je ziet op de contactdoos immers naast oranje & wit (vanaf PHONE van de splitter) nog blauw+rood zitten. Die gaan naar een extra aansluitpunt van je telefoon vermoed ik.
[afbeelding]
Je ziet wel Oranje op de foto maar das slechts een kabelt dat vanaf de splitter (phone) naar de contact doos gaat.
En daar zit nog een extra rood + blauw bij die ergens heen gaan.

Als je nu je modem gewoon op de splitter aansluit en op hetzelfde kabeltje als nu. Dan kan je met een stekker het kpn-telefoonie signaal naar je experiabox loodsen en je toestel op de experiabox aansluiten.

Een extra toestel in huis (vermoedelijk door die blauwe+rode draad) belt dan wel alleen via de normale vaste KPN aansluiting nogsteeds inderdaad.

Anders maak je alles los in de muur en haal je de splitter weg. Sluit dan alleen dat blauwe + witte draadje wat nu in je splitter zit in LINE aan op de stekkerdoos en je bent klaar.

Advies

Neem een A4 vel en een stift en teken hoe het zit. Pak een nieuw viel en teken hoe je het gaat maken. Schrijf wel de kleuren erbij of label de kabeltjes met een plakbandje bijvoorbeeld tesamen steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 25-03-2006 20:55 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bjck schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 20:53:
....... of label de kabeltjes met een plakbandje bijvoorbeeld tesamen steeds.
Dat telefoon/utp kabeltjes labelen is echt een uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijke formulering van m,n vraag. Ik wilde dus graag weten of het wel mogelijk was dat blauw en wit de kabels waren waar het signaal op stond ipv rood en blauw aangezien op andere sites ze het allemaal over blauw en rood hebben. En dan zou je zeggen probeer gewoon maar nu zit daar een klein stekkertje op en voor ik die eraf sloop wilde ik ff wat meer zekerheid hebben.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1