Toon posts:

[S-ATA] Computer gaat in slowmotion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem, ik heb net een Maxtor 160GB S-ATA in de winkel gekocht. Ik heb er al een 160GB Maxtor IDE in mijn PC zitten, en deze wil ik er dus naast zetten. Echter, als ik die S-ATA aansluit met de oranje s-ata datakabel en de s-ata voedingskabel, vindt de bios de hardeschijf wel. Maar gaat alles super traag.. Windows XP setup doet 5 minuten per scherm. Als ik de S-ATA schijf er weer uit haal en winxp met de IDE boot werkt alles normaal. Als ik de S-ATA er in prop en de IDE, de IDE op master gaat hij ook gek doen, erg traag als Windows XP Inlog scherm in beeld komt. Dus het lijkt alsof de S-ATA schijf alles honderd keer vertraagd?

MOBO = MSI K8N Neo
AMD = 3400+ Boxed
FAN = Coolermaster (ook net nieuw gekocht), werkt wel

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In dit topic proberen we een oplossing voor dat soort problemen te vinden.

Ik heb hetzelfde. :(
MSI K8N Neo2
DM 10 300GB
aansluiten = bijna freeze

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:40:
In dit topic proberen we een oplossing voor dat soort problemen te vinden.

Ik heb hetzelfde. :(
MSI K8N Neo2
DM 10 300GB
aansluiten = bijna freeze
Das fraai! Ik lees in de OP dit:
Oplossingen
Naast de SATA connector achterop de Maxtor schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.
M'n jumper staat nu op de 2 rechtjes puntjes (van de 3). Hoe zorg i kdat hij op SATA-1 gaat? Op het label staat niets.

Edit: HDD S-ATA II 160GB standaard 7200RPM 8MB cache het gaat om dit model

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 14:46 ]

• Gonadan

Gonadan

Ik heb 4 puntjes, en moet de jumper op de linker 2 zetten.
Maar bij mij stond het keurig op het label.
Ik zal je even helpen googlen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:55:
Ik heb 4 puntjes, en moet de jumper op de linker 2 zetten.
Maar bij mij stond het keurig op het label.
Ik zal je even helpen googlen. :)
Keek net al op google, kon niets nuttigs vinden. Dus op de 2 puntjes die zo ver mogelijk van de powerkabel afzitten? Werkt nu nog niet hier:o

En de IDE hardeschijf staat gewoon op master, is dat wel goed?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 15:02 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:00:
[...]

Keek net al op google, kon niets nuttigs vinden. Dus op de 2 puntjes die zo ver mogelijk van de powerkabel afzitten? Werkt nu nog niet hier:o

En de IDE hardeschijf staat gewoon op master, is dat wel goed?
IDE heeft verder niets met je S-ATA te maken als het goed is.
Welk typenummer schijf heb je? Het staat rechtsboven op je label.
Die van mij is bijvoorbeeld 6V300F0. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hebt (als het goed is) twee farianten van de Maxtor Diamondmax 10 serie. De eerste fariant heeft de beschikking over een S-ATA150 interface en de tweede fariant heeft een S-ATA300 interface. Beide typen dragen het label S-ATA II, omdat beide schijven S-ATA features ondersteunen.

Het type met de S-ATA150 interface heeft twee pinnetjes war je een jumper over kunt schuiven, dit om staggered spinup in of uit te schakelen. De fariant met een S-ATA300 interface heeft 4 pinnetjes waarover een jumper geschoven kan worden. Met de eene set pinnetjes schakel je staggered spinup in of uit en met de tweede set kun je schakelen tussen S-ATA150 en S-ATA300.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik de jumper ook neer gooi, hij blijft hangen na Schijfcontrole op windows XP (schijfcontrol is van de andere hardeschijf)..

Het model nummer is 6V160E0 En er zijn 4 pinnetjes voor de jumper

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 15:15 ]

• Gonadan

Gonadan

Ik ben bang dat je hetzelfde probleem als ik hebt.
Ik begin een beetje uit m'n opties te raken en het werkt nog steeds niet.

Als je de schijf nog om kunt ruilen zou ik dat doen, een ander merk doet het waarschijnlijk meteen zonder problemen. :)

De jumper moet in ieder geval op de 2 pinnetjes het dicht bij de powerconnector.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 25-03-2006 15:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:35:
Ik ben bang dat je hetzelfde probleem als ik hebt.
Ik begin een beetje uit m'n opties te raken en het werkt nog steeds niet.

Als je de schijf nog om kunt ruilen zou ik dat doen, een ander merk doet het waarschijnlijk meteen zonder problemen. :)

De jumper moet in ieder geval op de 2 pinnetjes het dicht bij de powerconnector.
Wat een ***zooi..
BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
Draadje solderen: in extreme gevallen moet je een draadje aan de pin 11 van de SATA connector solderen en doorlussen naar een andere ground pin of zelfs de behuizing.
Hmmm, kan dit nergens vinden in m'n bios. Ik ga mijn verkoper maar eens bellen voor een andere hdd, dit is nogal triest.

Edit: Helpdesk gebeld, mag terug gaan naar de zaak en krijg een ander merk als die er is, als er geen is krijg ik me geld terug..Dus ik ga zo maar weer naar die zaak toe

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 15:50 ]

Pagina: 1