Toon posts:

levensduur harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt nogal onduidelijk gedaan over de levensduur van harde schijven en ik heb net een nieuwe externe (Freecom ClassicHD 250 GB), vandaar de vraag.
De één heeft het over een paar jaar, maar ik las ook over 1 miljoen uur, en dat zou neerkomen op meer dan 100 jaar.
Is er ergens een site met betrouwbare info?

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Dat is van zooooooo veel factoren afhankelijk :)

Tip voor de volgende keer trouwens:
De externe schijven die je kant-en-klaar koopt hebben vaak een beperktere garantieduur en zijn duurder dan als je zelf een los bracket en een losse HD koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door punisher007 op 24-03-2006 06:46 ]

http://blog.bjornhouben.com

Verwijderd

Nee volgens mij niet 1-2-3.

Hardeschijf Fabrikanten geven hardeschijven een MBTF tijd mee, wat dat precies is staat in de faq. Ook spelen de omstandigheden zoals koeling, stabiele spanningen en trillingen en natuurlijk gebruik van de harde schijf mee. Een schijf die 24/7 bezig is zal het minder lang doen als een schijf die op kantoortijden alleen gebruikt wordt (in theorie dan).

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Temperatuur heeft een grote invloed op de levensduur.

Mijn hds zijn altijd gekoeld geweest en de temps kwamen nooit boven de 35graden uit. Heb nog steeds een paar behoorlijk oude schijven (4 a 5 jaar) in m'n systeem erbij zitten en ze doen het nog steeds perfect. Toch heeft de oude pc en nu m'n huidige waar ze nu inzitten bijna altijd 24/7 aangestaan.

Daarenteger heeft een vriend van mij een externe schijf gehad zonder koeling die altijd loeiheet werd. Je kon af en toe niet aan de behuizing komen zo heet. deze heeft het echter niet lang gedaan en crashte vervolgens compleet, daarna een nieuwe schijf in gedaan en die is nu ook rip.

Een andere factor was ook de trillingen. Hij sleepte die hd altijd met zich mee als ie ergens heenging. (vrienden/feestjes enz)

Dus t is maar hoe je met zo'n schijf omgaat. Als je het een beetje goed doet kan zo'n schijf flink wat jaren meegaan.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

KneppaH schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 06:58:
Temperatuur heeft een grote invloed op de levensduur.

Mijn hds zijn altijd gekoeld geweest en de temps kwamen nooit boven de 35graden uit. Heb nog steeds een paar behoorlijk oude schijven (4 a 5 jaar) in m'n systeem erbij zitten en ze doen het nog steeds perfect. Toch heeft de oude pc en nu m'n huidige waar ze nu inzitten bijna altijd 24/7 aangestaan.

Daarenteger heeft een vriend van mij een externe schijf gehad zonder koeling die altijd loeiheet werd. Je kon af en toe niet aan de behuizing komen zo heet. deze heeft het echter niet lang gedaan en crashte vervolgens compleet, daarna een nieuwe schijf in gedaan en die is nu ook rip.

Een andere factor was ook de trillingen. Hij sleepte die hd altijd met zich mee als ie ergens heenging. (vrienden/feestjes enz)

Dus t is maar hoe je met zo'n schijf omgaat. Als je het een beetje goed doet kan zo'n schijf flink wat jaren meegaan.
Overigens als hij UIT staat kan hij echt wel wat hebben hoor, getuige de G-krachten specificaties. Ik heb eens een Hitachi Deskstar (van de beruchte serie 60gxp) eens per ongeluk laten stuiteren van een houten trap af. Functioneerde prima daarna :+ .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 16:33
Ik laat mijn externe hd altijd aan staan maar die valt na een tijdje dat hij niet gebruikt wordt in slaap, hij draait niet maar ligt wel aan. Iets als idle denk ik. Heeft dit ook invloed op de levensduur of leg ik hem het best helemaal af?

Verwijderd

Tomovich schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:05:
Ik laat mijn externe hd altijd aan staan maar die valt na een tijdje dat hij niet gebruikt wordt in slaap, hij draait niet maar ligt wel aan. Iets als idle denk ik. Heeft dit ook invloed op de levensduur of leg ik hem het best helemaal af?
Je hoeft er niet zo bezorgd om te zijn. Het is wel goed natuurlijk als je 'm voor een lange tijd niet gebruikt, uit te zetten. Constant aan en uit om de 15 minuten is natuurlijk wat minder goed voor de levensduur van de HD zelf.

Mijn raid array bleek stuk te zijn, door 1 van de maxtor schijven.. maxblast uitgevoerd (alle tests), formats om bad sectors te vinden ( ook niet ) en gek genoeg doet de schijf het wel in Jbod ... :/

zal allemaal wel :)

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:11

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

De MTBF van jouw harde schijf is volgens Freecom 50.000 P.O.H.
50.000 draaiuren dus.

Dat is minder dan bij de meeste interne schijven, wellicht heeft dat ook met de warmte te maken.
De meeste externe schijven draaien echter niet 24/7 en blijkbaar is dat voor deze schijf dan ook af te raden.

Maar, je harde schijf kan er net zo goed na een week al mee ophouden, hoe goed je hem ook behandeld.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Het enige juiste antwoord:
ergens tussen 1 seconde en 100 jaar :-)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe je dit allemaal kan veranderen kan je wel teruglezen in OM FAQ: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

HaaZ, dit topic is al zo'n jaar oud he ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:11

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:02:
Het enige juiste antwoord:
ergens tussen 1 seconde en 100 jaar :-)
Er zijn fabrikanten die een MTBF beweren te hebben van 1.000.000 uren, reken maar uit ;)
Outerspace schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:05:
Hoe je dit allemaal kan veranderen kan je wel teruglezen in OM FAQ: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

HaaZ, dit topic is al zo'n jaar oud he ;)
:/
Die rode tekst is blijkbaar niet duidelijk genoeg

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

HaaZ schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:10:
[...]

Er zijn fabrikanten die een MTBF beweren te hebben van 1.000.000 uren, reken maar uit ;)
[...]

:/
Die rode tekst is blijkbaar niet duidelijk genoeg
De rode tekst zit er soms ook naast.

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/omgreactbug.jpg
^^Check dat!
Er staat dat ie meer dan 4 weken oud is, maar dat is niet zo. Geen soep trouwens. Echt niet.
Na een F5 was het weer over trouwens.

MTBF is trouwens gemiddeld, en het is dus mogelijk dat je schijfje na 1 dag uitvalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 16:01 ]

Pagina: 1