[RAID0] Toegangssnelheid te laag?

Pagina: 1
Acties:

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 22:35
Sinds kort bezit ik 2 Western Digital 1600JS schijven (160gb 8mb cache)
Ik heb ze dan ook in RAID0 gezet met behulp van de onboard NVidia raidcontroller op mijn A8N-E mobo.

Wat mij opvalt is dat ik bij bijvoorbeeld World of Warcraft soms schokjes heb in het beeld, precies op het moment dat mijn HDs aangesproken worden. FPS is namelijk altijd 80+.
Ook bij fear gebeurt dit bijvoorbeeld, op het moment dat er even iets geladen moet worden vanaf HD geeft hij schokjes.

Waar ik dus bang voor ben is dat deze games er doodleuk vanuit gaan dat je een enkele HD gebruikt met +- 9ms toegangssnelheid, en dit is met raid ongeveer het dubbele, 16,6 in mijn geval. Ik heb dus het idee dat de data dus feitelijk "te laat" aankomt, vandaar die schokjes dus.

Of is er iets anders rot? Wat mij opvalt is dat ik geen instellingen kan beheren zoals whisperdrive ed. Dit komt dus waarschijnlijk omdat het geen WD disk is in windows maar een NVIDIA raid array.
Enfin, iemand gedachten hierover?

Edit: HD tune bench
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/JHollander/hdtune.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Phorze op 22-03-2006 13:55 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je RAID0 opstelling eens dmv een paar benchmarks.
In de OM Faq staan een paar topics met goede benchmarks erin, en vergelijk ze eens met jouw situatie. Bijvoorbeeld in dit zou je genoeg informatie uit kunnen halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 22-03-2006 13:54 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

Hoeveel RAM heb je? Het zou kunnen dat je PC aan het swappen is.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

yGiDoRp schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:54:
Hoeveel RAM heb je? Het zou kunnen dat je PC aan het swappen is.
Venice 3200+ @ 2600Mhz - XFX 7800GT @ Stock - 2x512 PC3200 Kingston - 2x WD1600JS RAID0 - Coolermaster Extreme Power 430W - Benq FP71GX
In dit geval dus 1024MB SD-DDR aan geheugen :) Lijkt me genoeg om niet te hoeven swappen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Phorze
Ja ik draai wel alles op max instellingen, misschien nog 1 gieg erbij rammen?
Wat ik me wel afvraag hoe het dan met spellen als fear zit want die laden in principe alles in het begin bij het laadscherm, maar voordat er bijvoorbeeld een auto voor je neus gaat crashen gaat hij toch nog wat laden. Vraag is natuurlijk of dit dan echt swap is of dat het verse data is die geladen moet worden

[ Voor 95% gewijzigd door Phorze op 22-03-2006 14:05 ]

Verwijderd

WoW en fear zijn wel spellen die vrij veel ram lusten, kan misschien aan swappen liggen

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 12:03

chromeeh

the Gnome

Phorze schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:50:
Sinds kort bezit ik 2 Western Digital 1600JS schijven (160gb 8mb cache)
Ik heb ze dan ook in RAID0 gezet met behulp van de onboard NVidia raidcontroller op mijn A8N-E mobo.

Wat mij opvalt is dat ik bij bijvoorbeeld World of Warcraft soms schokjes heb in het beeld, precies op het moment dat mijn HDs aangesproken worden. FPS is namelijk altijd 80+.
Ook bij fear gebeurt dit bijvoorbeeld, op het moment dat er even iets geladen moet worden vanaf HD geeft hij schokjes.

Waar ik dus bang voor ben is dat deze games er doodleuk vanuit gaan dat je een enkele HD gebruikt met +- 9ms toegangssnelheid, en dit is met raid ongeveer het dubbele, 16,6 in mijn geval. Ik heb dus het idee dat de data dus feitelijk "te laat" aankomt, vandaar die schokjes dus.

Of is er iets anders rot? Wat mij opvalt is dat ik geen instellingen kan beheren zoals whisperdrive ed. Dit komt dus waarschijnlijk omdat het geen WD disk is in windows maar een NVIDIA raid array.
Enfin, iemand gedachten hierover?

Edit: HD tune bench
[afbeelding]
Ik heb zelf een RAID0 met 2x 200GB, ik zal vanavond ook eens HDtune draaien, ter vergelijking :)
Speel zelf ook WoW, en heb geen last van stotteren (heb ook 1GB ram)
Hoewel defragmenteren wel merkbaar winst opleverd bij WoW 8)

[ Voor 6% gewijzigd door chromeeh op 22-03-2006 14:06 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Phorze
Volgens mij is de score vrij average. Niet zo slecht dat je zegt van hier is iets niet goed....

edit
Ik had gisteren (voordat het mij opviel) O&O defrag gedraaid, ik ken het programma verder niet, misschien is het wel gewoon een slechte defragger?
Mijn hd is zo ingedeeld mbv Partition magic 8:
| 20GB WINXP | 100GB GAMES | 180GB Programma's|

edit2

Ik heb even naar mijn Swapfiles gekeken, dit staat er ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/JHollander/swap.jpg
Wanneer ik m verander naar "system managed size" dan staat hij weer zo na opnieuw opstarten :?
misshien verplicht voor raid config 8)7

edit3

Toch voor elkaar gekregen, hij staat nu op "system managed size". Ik ga eens testen.

edit4

Veranderen van de pagefile grootte heeft geen zin gehad. Hier heb ik nog een sisoft memory bandwith test voor jullie:
klik!

[ Voor 112% gewijzigd door Phorze op 22-03-2006 15:16 ]

Pagina: 1