Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beeldbuis in PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een toekomstige casemod wil ik een beeldschermpje gaan gebruiken.
dit is een zwart-wit beeldbuis , niet zo heel groot (komt uit een parlofoon)
Nu heb ik een paar vragen i.v.m. dit schermpje.

1. De werkelijke beeldbuis is magnetisch (hangen metaal deeltjes aan) , kan dit kwaad ivm met mijn pc/HD's , het komt ongeveer 5-10 cm verwijdert van mijn HD's met nog een ijzeren plaat tussen (HD-rack)

2. Zend dit schermpje allerlei straling uit dat mijn PC kan schaden , het is geen tv, dus hij ontvangt geen antenne dus dat lijkt mij geen probleem.

3.Dit schermpje is aangesloten met composite , nu is er wel wat beeldvervorming (lijnen die naar rechts getrokken worden) nu is dit geen ramp , het past wel in de sfeer van de casemod maar ik vroeg me af waar dit aan ligt.
ik wil er wel bij vermelden dat dit een oud schermpje is en er aan de binnenkant staat "made in the USSR" :Y)
ook nog even een amateuristisch schematje : :+
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b131/smg2005/Diagram1.jpg

Dit is het zowat , alvast bedankt .

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

1. Neuh. Er zitten in je HD zelf ook al onmeunig sterke magneten, daar heeft 'ie verder ook geen last van.

2. Lijkt me niet, maar je kan het zowiezo tot nul reduceren door het in te bouwen in een metalen kastje.

3. Geen idee. Heb je d'r pics van? Dat praat wat makkelijker.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:04:
3. Geen idee. Heb je d'r pics van? Dat praat wat makkelijker.
ik kan daar wel voor zorgen , zal wel pas morgen zijn
want dan moet ik eerst de digicam van mijn vader lenen.
(maar niet lachen he , het is echt oud :Y) )

maar iig bedankt, ik ben niet zo thuis op elektronica gebied.

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

offtopic:
Whoa, een beeldbuisje uit de USSR? Mag ik vragen wat voor mod je van plan bent?

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

Topicstarter
Gnuitenjong schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:08:
offtopic:
ik dacht net hetzelfde :Y)

Het word een mod geïnspireerd door AHZ-1 heli (BF 2 ) , en dat schermpje komt in de front en moet de TV-guided missile voorstellen.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Gnuitenjong schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:08:
offtopic:
Hahahaha je wordt ook bruin als je er te lang naar kijkt ;)
Nee gekheid maar een paar pics zouden wel helpen....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• plastronneke
  • Laatst online: 12-12-2010
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 20:45:
...

1. De werkelijke beeldbuis is magnetisch (hangen metaal deeltjes aan) , kan dit kwaad ivm met mijn pc/HD's , het komt ongeveer 5-10 cm verwijdert van mijn HD's met nog een ijzeren plaat tussen (HD-rack)

...
voor zover ik weet niet voor je harde schijven (reden reeds aangegeven), maar wél voor je cpu, geheugen etc. die magnetische storingen veroorzaken fouten hierin, ze gaan er niet kapot van maar geven wel verkeerde signalen door. het magnetische veld van de aarde is één van de redenen waarom ECC-geheugen is uitgevonden. Het gaan hierbij om enkele fouten per jaar, maar die kunnen toch belangrijk zijn. ik weet niet wat voor effect het zal hebben als je een veel sterkere magnetische bron hierbij zet.

Verwijderd

Topicstarter
plastronneke schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:26:
[...]

voor zover ik weet niet voor je harde schijven (reden reeds aangegeven), maar wél voor je cpu, geheugen etc. die magnetische storingen veroorzaken fouten hierin, ze gaan er niet kapot van maar geven wel verkeerde signalen door. het magnetische veld van de aarde is één van de redenen waarom ECC-geheugen is uitgevonden. Het gaan hierbij om enkele fouten per jaar, maar die kunnen toch belangrijk zijn. ik weet niet wat voor effect het zal hebben als je een veel sterkere magnetische bron hierbij zet.
hmmm... nu dat zou ik niet leuk vinden

ik had iets gehoord dat je er dan best een plaat tussen steekt die positief/negatief geladen is?

maar weet je waat , ik maa nu wel even wat pics
dan word alles meteen duidelijker :Y)
edit2:
nog iets belangrijks vergeten te vermelden , het is de bedoeling dat dit schermpje af en toe aanstaat .
Het is enkel voor de show en eigenlijk niet funcitoneel , gewoon om op lans wat show te geven :7

edit:
de foto's :

totaalaanzicht , en ja de kast staat op zijn kop :Y)
[img=http://img95.imageshack.us/img95/9835/p10101246mz.th.jpg]

de electronica:
[img=http://img84.imageshack.us/img84/8016/p10101265nt.th.jpg]

de beeldvervorming:
[img=http://img84.imageshack.us/img84/1131/p10101270eu.th.jpg]

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 15:32 ]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Wat de storing betreft door magnetische velden, ik heb een pompje in mijn pc (hydor seltz L20) die ik eerst onder een hardeschijf had zitten. De pc liep constant vast. Heb toen een magnetische afscherming gemaakt met wat mecano, en het probleem was opgelost. Kan natuurlijk ook zijn dat het de hdd niet stoorde, maar iets anders, maar dat was de enige die er dicht in de buurt zat.
Ook aangezien er hier hoogspanning gebruikt wordt, zou ik wel een afscherming maken.

Klik mee voor GoT!........

• Gnuitenjong
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

offtopic:
Heb weinig zinnigs te zeggen waar je echt wat aan hebt, maar hij is wel erg gaaf. Is het een kleurending, of zie ik dat verkeerd op de foto?

[CM] Flightcase Mod

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14
vervorming lijkt mij slecht gekalibreerde beeldbuis ...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
Gnuitenjong schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 17:43:
offtopic:
Heb weinig zinnigs te zeggen waar je echt wat aan hebt, maar hij is wel erg gaaf. Is het een kleurending, of zie ik dat verkeerd op de foto?
Nee hoor , zwart-wit
zo'n oud schermpje uit een parlofoon gemaakt in de USSR , betwijfel of er zo'n dingen in kleur bestaan :Y) .

euh... gekallibreerd? nuja maakt niet veel uit
is toch niet zo belangrijk , is meer voor de show
moet gewoon een leuk effect geven ;) .

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Inderdaad: je weet toch ook dat je nooit floppies op je beeldbuis moet laten liggen e.d. zo'n elektromagnetisch veld is veels te groot... Ik zou uitkijken met hoogspanning van de buis en de magnetische velden van de afbuigspoelen in je compu... is vragen om moeilijkheden...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:30:
Inderdaad: je weet toch ook dat je nooit floppies op je beeldbuis moet laten liggen e.d. zo'n elektromagnetisch veld is veels te groot... Ik zou uitkijken met hoogspanning van de buis en de magnetische velden van de afbuigspoelen in je compu... is vragen om moeilijkheden...
nu word ik bang :/ ...
er komt geen floppy in enzo... ik dacht dat het wel onschadelijk was.
Zou het best wel spijtig vinden moest dit niet lukken ;(

kheb er al redelijk wat tijd in gestoken enzo

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 20:04 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:00:
[...]

Op een gewone monitor kan je gerust floppies leggen. Als je de binnenkant van een monitor bekijkt zit gaat een mooie kooi omheen welke de storingen tegen houd. Ik heb zelf een eheim 1048 naast mijn harde schijven staan en die hebben nergens last van terwijl mijn monitor 30cm verderop nog steeds trilt aan de rand bij de pomp dus ik denk dat het wel kan. Anders kan je er metalen kooitje omheen bouwen dan ben je er ook.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:00:
[...]

Simpele redenatie: die oude iMacs (met beeldbuis) werken toch ook? Apple bouwt al eeuwen computers met harddisk onder in een monitor.

Verwijderd

Topicstarter
oh ok , thx , had eigenlijk nog niet aan Mac's gedacht.
Even bij vermelden dat dit gevoed wordt met een 12 V adapter , hoogspanning zit er iig niet op de kabels , in de elektronica wel veronderstel ik want deze wordt dan omgezet maar hier ken ik niet zoveel van.
Dus een goeie kooi lijkt mij wel het hoogspanningsprobleem op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Het begint nu al te vlotten enzo , ben nu bezig met een kooi te bouwen rond het schermpje
maar ik vroeg me af of traanplaat straling buitenhoud.
Dus zowel geen schermpje die straling naar mijn pc stuurt en geen pc die straling naar mijn schermpje stuurt.
Of doe ik dit beter met metaal , en zoja moet dan elk gaatje dichtzitten met metaal of mogen er nog kleine openingen zijn?

Verwijderd

Als het aluminium traanplaat is kan je het hiermee doen.
Je mag gaten laten, maar probeer ze echter zo klein mogelijk te houden.
Dit omdat de grootte van het gat bepaald welke frequenties van stoorsignalen het best doorgelaten worden.
Hoogspanning van een CRT is paar kilohertz dacht ik,dus denk dat je nog wel wat gaten kan maken.
Hou er ook rekening mee dat als je twee ijzeren platen tegen elkaar zet, de gleuf hiertussen ook als "gat" beschouwd word, zelfs als deze contact maken,vandaar dat je in een case bv van die koperen "vinger"strips ziet.
Met andere woorden, veel blabla, 9/10 werkt het perfect :+
Enjoy

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:09:
Als het aluminium traanplaat is kan je het hiermee doen.
Je mag gaten laten, maar probeer ze echter zo klein mogelijk te houden.
Dit omdat de grootte van het gat bepaald welke frequenties van stoorsignalen het best doorgelaten worden.
Hoogspanning van een CRT is paar kilohertz dacht ik,dus denk dat je nog wel wat gaten kan maken.
Hou er ook rekening mee dat als je twee ijzeren platen tegen elkaar zet, de gleuf hiertussen ook als "gat" beschouwd word, zelfs als deze contact maken,vandaar dat je in een case bv van die koperen "vinger"strips ziet.
Met andere woorden, veel blabla, 9/10 werkt het perfect :+
Enjoy
domme ik , ben vergeten vermelden dat het dus om traanplaat FOLIE gaat , lijkt op aluminium folie.
iig bedankt

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
werkt het met aluminium? Ik dacht dat kooien van fadaray van ijzer of koper moesten zijn... :?
Folie zal wel niet werken...

U vraagt, wij antwoorden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zolang het metaal is en dus geleid werkt het OK. Ik ben bang dat traanplaatfolie geen electriciteit geleid en dat dat dus niet wat word. Als je er echte traanplaat voor zou zetten zou het natuurlijk een ander verhaal zijn :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 het als BF2 Heli addict best wel kan waarderen :*)

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 19:11:
* nero355 het als BF2 Heli addict best wel kan waarderen :*)

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat !!!
Zal wel nog een weekje of twee duren (examens )
maar dan post ik hem wel in "post je kleine mods maar weer"
Nu nog die kooi afwerken en dan zit het irritante werk erop.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 21:36:
oh ok , thx , had eigenlijk nog niet aan Mac's gedacht.
Even bij vermelden dat dit gevoed wordt met een 12 V adapter , hoogspanning zit er iig niet op de kabels , in de elektronica wel veronderstel ik want deze wordt dan omgezet maar hier ken ik niet zoveel van.
Dus een goeie kooi lijkt mij wel het hoogspanningsprobleem op te lossen.
Bij een CRT is er ALTIJD hoogspanning aanwezig, anders kunnen je elektronen natuurlijk nooit versneld worden :)

Ohja je kast staat op zn kop maar t XBOX beeld is wel goed.. Dan heb je straks dus je beeld ook op zn kop :)

[ Voor 11% gewijzigd door insan1ty op 26-03-2006 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty schreef op zondag 26 maart 2006 @ 14:41:
[...]

Bij een CRT is er ALTIJD hoogspanning aanwezig, anders kunnen je elektronen natuurlijk nooit versneld worden :)

Ohja je kast staat op zn kop maar t XBOX beeld is wel goed.. Dan heb je straks dus je beeld ook op zn kop :)
Ja maar er word toch pas hoogspanning in het bakje zelf gemaakt.
Als de adapter 12 V is dan zit op de voedingskabels maar 12V en bij de CRT zelf (electronica) word die dan omgezet veronderstel ik.
En de kast komt uiteindelijk ook op zijn kop , zo dom bennik niet.
zoals bij sommige lian li pc's , dan hebben die tekeningen op mijn graka nog een nut !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 16:17 ]

Verwijderd

Zoals je al zelf aangeeft heb je alleen in het monitor gedeelte hoogspanning. IS wel wat lagers als van normale monitor omdat dit scherm kleiner is. Verder hoop ik dat je de printplaat eerst goed elektrisch isoleerd alvorens trannplaatfolie er om heen te maken. Zorg in ierder gevol voor dat de printe plaaten aboluut geen contact maakt met het frame.

Volgens mij moet je afscherming juist van ijzer zijn omdat je magnetische wil afschermen maar ik denk daty aluminium wel werkt er vanuit gaande dat je traanplaatfolie van aluminium is .

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 00:56:
Volgens mij moet je afscherming juist van ijzer zijn omdat je magnetische wil afschermen maar ik denk daty aluminium wel werkt er vanuit gaande dat je traanplaatfolie van aluminium is .
^ Met slim.

Koper en alu werkt alleen als afscherming tegen elektrische straling, voor magnetisme moet je een materiaal hebben dat ook magnetisch aktief is -> ijzer.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

Topicstarter
Maar als een HD van die grote magneten heeft zouden deze dan ook geen naar effect moeten hebben op de hardware?
Ik probeer het schermpje zo goed mogelijke af te dekken , tegen de zijkant komt de printplaat niet en vanonder heb ik voor de zekerheid nog wat anti-statische moes gelegd maar zowiezo zou die de bodem niet kunnen raken.

Nu zegt de ene persoon dat deze straling niet veel kwaad kan en de andere zegt dan dat dit een slechte invloed heeft op de hardware.
Ik wil er nog even bij vermelden dat het niet de bedoeling is om constant aan te staan , is enkel voor de show en op LANs.

Verwijderd

Als je de juiste voorzorgasmaatregelen waar je feitelijk al mee bezig ben moet het goed komen. Als je het schermpje zo goed mogelijkl als kan hebt ingepakt zou ik zeggen probeer het lekker gewoon. Immers in een I-mac zit ook een scherm. En veel mensen hebben han kast gewoon naast de monitor staan.

Wel een leuk verhaal dit. Mijn vader heeft een draadloze koptelfoon aan de TV aan gesloten omdat als ander aan het praten zijn moeite heeft een de TV te volgen. Nu was ik daar een keer en zegt mijn pa he de koptelefoon ruist. Ik het kastje van de zender nagekeken zag niets vreemds. Het kaste stond echter wel direct op de TV. Heb het voor de gein 5 cm opgeschoven en jawel hoor weg was de ruis. Had mijn moeder met alles afstoffen het kaste opgeschoven.

Moraal van het verhaal ga gewoon lekker experimenteren en kijk of je computer raar gaat doen waarneer je het scherm aanzet. ik dfenk dat het wel meevalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok , ik heb hem nu zo goed als ik maar kan ingepakt , en zodat het toch nog netjes blijft.
Daar ben ik nu al vanaf en kan ik aan het echte modden beginnen ! :Y)
Nog even een fototje:
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b131/smg2005/P1010129.jpg

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Vet. Ik weet echter wel bijna zeker dat er iets van straling van dat ding gaat afkomen, zgn. RF straling waar ze ook op testen voor het CE keurmerk. Stoort volgens mij andere beeldapparaten en dergelijken. Misschien heb ik het ook wel mis, ik hoop het, dan kan jij gewoon een geinige beeldbuis in je pc bouwen. ;):D

Verwijderd

Topicstarter
Digidoo schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:22:
Vet. Ik weet echter wel bijna zeker dat er iets van straling van dat ding gaat afkomen, zgn. RF straling waar ze ook op testen voor het CE keurmerk. Stoort volgens mij andere beeldapparaten en dergelijken. Misschien heb ik het ook wel mis, ik hoop het, dan kan jij gewoon een geinige beeldbuis in je pc bouwen. ;):D
Ik denk dat het al bij al wel meevalt. Zowiezo komt er iets van straling uit maar het is de ernst ervan die ik mij afvraag.
Ik zal het wel testen eens het af is.

Verwijderd

Ouderwetse zooi zoals tv schermen is in een huidige setting vaak hypermodern, geen id maar het is.

Strak resultaat iig.
Pagina: 1