| GeoShell - Calm Your Desktop! |
| Niet iedereen is er bekend mee, maar ook onder Windows is het mogelijk om je shell te vervangen. Eigenlijk net als wanneer je onder Linux de windowmanager voor je X omgeving kiest, hoewel dat iets anders in zijn werk gaat. Het fenomeen shell vervangen onder Windows is voor veel mensen nog totaal onbekend. Met dit topic hoop ik hier een beetje meer aandacht voor te krijgen, immers, waarom zou je de zware teletubbieskin van WinXP gebruiken als je iets mooiers met minder resources voor elkaar kan krijgen? Naast GeoShell bestaan er nog wel meer vervangende shells zoals LiteStep, BlackBox for Windows, SharpE en LiteShell. Hoewel dit dus ook hele goede alternatieven zijn, zal dit topic zich puur richten op GeoShell. |
| OK, heel leuk en aardig, maar wat heeft GeoShell te bieden? |
| Allereerst, GeoShell is een lichte en mooie shell vervanger. Het is erg stabiel en bied veel uitgebreide functies. Het hele systeem is opgebouwd uit geOBars, welke je zelf kan positioneren en configureren. In plaats van één balk aan een rand van je scherm, heb je hiermee dus de mogelijkheid om overal op je scherm kleine (of grote) balkjes te plaatsen met daarin configureerbare functies. Deze functies worden geladen dmv zogeheten plugins. Ook zit er in GeoShell ondersteuning voor Alpha Transparency, wat zorgt dat je balkjes kunnen in en uit faden at mouse-over. Ook kan je via GeoShell voor elk programma een transparencylevel opgeven. Zo kan je bijvoorbeeld door je browser heen je desktop blijven zien, of je chatschermpjes in de gaten houden. Verder ruimt het je desktop heel erg op, aangezien GeoShell geen desktop icons meer weergeeft. Alles zit onder de rechtermuisknop. Je startmenu zit er in, MyComputer, ConfigurationPanel, etc etc. Hierdoor blijft alles lekker overzichtelijk. Alles samen levert toch maar een erg laag CPU en RAM verbruik op. Erg interessant dus als je resources wil besparen. Of dat nou is omdat je systeem zelf traag is of omdat je omliggende software zoveel resources vreet. Daarnaast is GeoShell standaard al erg mooi, wat ook een goed argument is om het te gebruiken. Het ziet er gewoon lekker exclusief uit. Skins: GeoShell kent de mogelijkheid om zelf skins te plaatsen en te maken. Je kan ze downloaden vanaf de GeoShell websites en enkele 3rd Party websites, maar zelf maken is ook een peuleschil. Skins zijn namelijk in BMP format + een ".reg" bestand met wat instellingen. Paint en Kladblok voldoet in princiepe al om een eigen skin te maken. Meer informatie over het zelf maken vind je in de documentatie van GeoShell. Standaard worden er twee skins meegeleverd, elk in twee varianten. Deze standaard skins zien er al erg stijlvol uit, maar extra skins erbij hebben of maken is natuurlijk heel cool Plugins: Plugins kan je inladen in je geOBars. Zo kan je elke geOBar voorzien van de opties die jij er in wil hebben. Plugins strekken van de wat meer standaard Windows functies zoals de Start knop, Quicklaunch, Tray icons en klok, tot Winamp controls, Weather Report, en veel System Monitoring plugins. Eigenlijk alles wat je kan bedenken is te koppelen aan GeoShell. Bestaat de gewenste plugin niet? Zelf programmeren kan ook! In de documentatie staat alles vermeld over dit onderwerp. |
| Aha, dat is wel interessant! En hoe configureer ik de shell? |
| GeoShell configureer je voor het grootste gedeelte vanuit de registry. Dat klinkt misschien wel lastig, en in het begin lijkt dat misschien ook wel zo, maar het is redelijk simpel. Op de website van GeoShell staat namelijk documentatie van elke mogelijke functie voor elke standaard meegeleverde plugin. Nadat je een (of meerdere) instelling hebt aangepast klik je met de rechter muisknop op je desktop en kiest de optie "Recycle GeoShell". Daardoor worden de instellingen opnieuw gelezen uit de registry en worden ze toegepast, zodat je het resultaat kan bekijken. Simpel toch? |
| Zeg, dat klinkt eigenlijk best wel gaaf! Heb je wat voorbeelden? |
| Natuurlijk! Op de GeoShell website staan voldoende screenshots, maar voor jullie gemak zal ik hier ook even wat plaatjes neerzetten. Kleine sidenote: de eerste 2 shots zijn zoals aangegeven mijn desktop. Hier heb ik FireFox 30% transparantie gegeven. De eerste shot zie je de Winamp visualisation plugin Milkdrop 1.04 die net een nummer switcht en de 2de zie je gewoon mijn desktop op de achtergrond. Dat plaatje komt uit de Binarii Angel pack. Wil je em ook? Zoek met Google Images naar "Binarii Angel" |
| OK, ik ben verliefd! Waar download ik deze geweldige shell? |
| Directe Downloadlink: | Download! |
| Officiele website: | GeoShell.com |
| Officiele documentatie: | GeoShell.com Wiki |
| Third Party Skins & Plugins: | LotsOfSkins.com Fragmentized.com pwd63's GeoShell plugins en skins Jaykul/Huddled Masses nieuwsbericht met link naar GeoShell SDK Skinbase.org - GeoShell skins |
| Notes: |
| Dit topic is er dus voor discussie rondom de GeoShell shell replacement. Heb je een skin of plugin gemaakt? Houd ons er van op de hoogte! Ook als je waardevolle resources op het web hebt gevonden, zijn die hier welkom! |
Last update: 18-09-2007 - 10:52
[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 18-09-2007 10:52 ]