VGA naar Scart Cable

Pagina: 1
Acties:
  • 4.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:48
beste tweakers
ik heb de pinouts eens bekeken van de scart en vga connectors .

het is zo dat er van ieder kleur (bij scart en vga ) een in/out en return is

heb je een V sync en H sync nodig bij een normale TV ?
kan een tv werken met enkel de rgb ingangen ?
heb gezocht op internet maar ik vond wel iets maar niet genoeg

weten jullie genoeg?of moet er meer info zijn ?

[ Voor 13% gewijzigd door Llouizzz op 19-03-2006 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 21:19
Er is inderdaad Vsync en Hsync nodig voor een TV. Vsync en Hsync samen geven aan welke pixel er wordt bedoeld, en de RGB geeft de waarde van die pixel aan.

Maar ik kan je vraag snel beantwoorden, de signalen zijn niet compatible. Een TV werkt alleen op een Vsync van 15KHz en Hsync van 50 Hz (ook een 100 Hz tv), en ook nog eens interlaced. Dit krijg je nooit uit je computer. Er zijn wel manieren om non-interlaced (progressive) content over scart te krijgen, maar dat moet je tv expliciet ondersteunen.

Ik heb wel eens de mogelijkheid onderzocht om scart-uit op de tweede ingang van mijn monitor te krijgen, maar dat ging niet lukken. Er zijn wel converters, maar die zijn duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
heb ook eens gezocht bij afbeeldingen op google en kwam een gewoone afbeelding uit van een kabel Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:OCKu3DTQ1aB0jM:www.allthings.com.au/Catalogue/Cable/Cable%2520RGB%2520Scart%2520DB15.jpg
werkt die dan echt???

[ Voor 5% gewijzigd door Llouizzz op 19-03-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Er is inderdaad het probleem dat de frequenties niet overeenkomen, maar afhankelijk van je TV en videokaart kan het werken. Sommige TVs zullen het misschien aankunnen (waarschijnlijk HDTV wel). En anders hebben videokaarten nog wel de mogelijkheden frequenties in te stellen.

Los daarvan zul je de H en V sync moeten combineren, SCART heeft namelijk maar een sync signaal en VGA twee. Zie bijvoorbeeld hier (wel italiaans). Ook moet pin 16 waarschijnlijk op 1 tot 3V om de TV door te geven dat er een RGB signaal op staat.

Dure converters converteren het signaal echt, inclusief andere frequenties. Dat is uiteraard veel ingewikkelder, maar houdt zich wel aan de standaarden. De goedkope oplossing zoals dat schema werkt misschien ook wel, ik zou het gewoon proberen want veel kost het niet.

edit
louisver schreef op zondag 19 maart 2006 @ 23:46:
heb ook eens gezocht bij afbeeldingen op google en kwam een gewoone afbeelding uit van een kabel [afbeelding]
werkt die dan echt???
Als ik de verbindingen van die kabel bekijk lijkt het nergens naar, VGA's vertical sync op SCART's fast switching en DDC clock op composite sync :?.

[ Voor 27% gewijzigd door madwizard op 19-03-2006 23:53 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Laatst online: 20-03 21:19
Dat is een goeie vraag. Ik ben wat verbaasd dat dat zomaar bestaat. De site waar je dat plaatje vandaan hebt, was dat een officiële site, of heeft iemand gewoon zo'n kabel gemaakt om het te proberen?

Edit: als je het uitprobeert, probeer het dan op oude apparatuur...

[ Voor 17% gewijzigd door halfgaar op 19-03-2006 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
www.allthings.com.au/Catalogue/Cable/cables.html

[ Voor 86% gewijzigd door Llouizzz op 19-03-2006 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33413

ik weet dat bij de media markt in utrecht we vga naar scart kabels verkopen heb een aantal klanten er al meegeholpen en een aantal is terug geweest om tezeggen dat het werkte op hun gewone tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
dus als je dat koopt lichten ze je op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10
louisver schreef op maandag 20 maart 2006 @ 00:00:
dus als je dat koopt lichten ze je op ?
Probleem is Scart moet je op de TV manier aansturen en niet op de PC manier. In theorie kan het! Maar ik denk in de praktijk svideo 100x simpeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Nou misschien dat het wel werkt maar veel logica zit er niet in, als die verbindingen zo gelegd zijn heb je volgens mij niet echt een goed sync signaal. Dat DDC signaal is bedoeld om monitoren hun informatie door te laten geven aan een PC (zo herkend ie je monitor dus). De clock daarvan zou je misschien als soort van sync kunnen misbruiken maar ik weet niet hoe die clock precies opgebouwd is. Het lijkt me in ieder geval de oplossing met de minste kans van slagen. Maar het zou kunnen dat het werkt natuurlijk.

Die hsync en vsync combineren met een simpel schema (hier nog die geen voeding nodig heeft) geef ik een grotere kans.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
bedankt ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Llouizzz op 20-03-2006 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33413

Ik zal er zelf ook wel een proberen op een gewone tv met een laptop ik post de resultaten hier wel of het wel of geen goed beeld geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 12:23

TheBorg

Resistance is futile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
halfgaar schreef op zondag 19 maart 2006 @ 23:41:
Maar ik kan je vraag snel beantwoorden, de signalen zijn niet compatible. Een TV werkt alleen op een Vsync van 15KHz en Hsync van 50 Hz (ook een 100 Hz tv), en ook nog eens interlaced. Dit krijg je nooit uit je computer. Er zijn wel manieren om non-interlaced (progressive) content over scart te krijgen, maar dat moet je tv expliciet ondersteunen.
Uhm, niet mee eens... met het programmatje powerstrip kan je alle instellingen van de videokaart instellen: bijv frequenties, allerlei timing zaken, interlace en polariteit van je sync signalen... ik kan er makkelijk een TV compatible signaal mee uit mijn ATI radeon x850 krijgen

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134465

louisver schreef op zondag 19 maart 2006 @ 23:31:
beste tweakers
ik heb de pinouts eens bekeken van de scart en vga connectors .

het is zo dat er van ieder kleur (bij scart en vga ) een in/out en return is

heb je een V sync en H sync nodig bij een normale TV ?
kan een tv werken met enkel de rgb ingangen ?
heb gezocht op internet maar ik vond wel iets maar niet genoeg

weten jullie genoeg?of moet er meer info zijn ?
De V sync en de H sync worden bij een monitor apart aangestuurd, een TV kan daar niet mee overweg. Om het werkend te krijgen moet je de V sync en H sync veranderen naar een "composite" sync. Dit houdt simpelweg in dat je de V sync en H sync samen brengt tot 1 sync. Behalve dat moet je ook de refreshrate aanpassen. Een monitor werkt door gaans op 60 hertz, je TV accepteert alleen maar 50 hertz. Deze dingen moeten allemaal software matig worden aangepast. Het programma bij uitstek hiervoor is Powerstrip :*) !

Als je meer wilt weten raad ik je aan om ff dit topic te bekijken: RGB-scart met een HTPC. Er staat veel info op over onder andere soldeerschema's, timingsettings (instellingen voor een custom resolutie in Powerstrip) en gebruikers ervaringen. En als je de search gebruikt van GoT vind je nog meer topics die dit onderwerp behandelen. ;)

edit:
Moet echt sneller leren typen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134465 op 20-03-2006 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 10:35
dit schematje gebruiken, werkt hier ook met een klein lcd'tje (5" rgb ingang)
gewoon rechtstreeks aan de vga aansluiting ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs_ttl.gif

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103563

info is reeds gezegd =>ignore this

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 103563 op 20-03-2006 01:47 . Reden: reeds gezegd =>ignore this ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
madwizard schreef op maandag 20 maart 2006 @ 00:04:

Die hsync en vsync combineren met een simpel schema (hier nog die geen voeding nodig heeft) geef ik een grotere kans.
dit schema vind ik wel makkelijker dan bovenstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hmm er was een IC van Analog devices die dit deed, dacht de AD724, RGB to NTSC/PAL decoder.
Gratis te samplen bij analog.com, Alleen 1 probleempje: het ic bestaat alleen in smd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

ParaDot schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:59:
Hmm er was een IC van Analog devices die dit deed, dacht de AD724, RGB to NTSC/PAL decoder.
Gratis te samplen bij analog.com, Alleen 1 probleempje: het ic bestaat alleen in smd!
Dat kan inderdaad (het is een encoder trouwens :)), staat zelfs een voorbeeld in het datasheet. Maar PAL heeft wel een veel slechtere kwaliteit. Daarnaast lost het het frequentieprobleem niet op, en kan je waarschijnlijk vanwege de kwaliteit beter de andere schema's gebruiken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
de AD724 geeft zeer goede kwaliteit! En ik zou verder niet weten op wat voor frequentie problemen je duid? maar tov analoge schema's is de ad724 een aanrader, zeker omdat je om en nabij de maximale frequentie van je componenten aan het werk bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

ParaDot schreef op maandag 20 maart 2006 @ 15:14:
de AD724 geeft zeer goede kwaliteit! En ik zou verder niet weten op wat voor frequentie problemen je duid? maar tov analoge schema's is de ad724 een aanrader, zeker omdat je om en nabij de maximale frequentie van je componenten aan het werk bent!
De AD724 maakt een S-Video of composite signaal, beiden zijn ze minder van kwaliteit dan RGB. Niet vanwege het IC ofzo, maar gewoon vanwege het signaaltype. Verder zijn die 'analoge' schema's (AD724 is ook analoog) alleen maar om de sync signalen om te zetten. Eigenlijk zijn het meer digitale schema's zelfs, het is alleen logica. Het RGB signaal zelf gaat gewoon direct naar de SCART, wat de kwaliteit alleen maar beter kan maken dan nog een conversiestap erin naar een ander formaat.

edit: Oh en met frequentieprobleem bedoelde ik eigenlijk het verschil in signaaltijden tussen TV signalen en VGA, maar waarschijnlijk is dat eenvoudig op te lossen door je videokaart goed in te stellen (zoals eerder gesuggereerd).
Dit staat trouwens ook in het datasheet bij dat conversieschema, dat de tijden/frequenties nog steeds aangepast moeten worden om een compatible signaal te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door madwizard op 20-03-2006 15:30 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169113

ja die vga naar scart of scart naar vga die verkopen ze hier ook

http://www.kabelsenco.nl/...24_28_70&products_id=1185

maar dit kan je dan toch ook gebruiken

Tele view 1 is een handig formaat universeel VGA naar TV omzet.
Hij ondersteunt een resolutie tot 1280x1024* 60Hz.
Hij neemt zijn stroom van uit de USB, draagbaar uitermate geschikt voor spellen, Internet op tv, Educatieve doel einden en presentaties.
Specification Pure hardware design, just Plug & Display No software driver requirement, compatible with any operation system

Support 640x480@60/72/75/85Hz,
800x600@60/72/75/85Hz,
1024x768@60/70/75/85Hz,
1280x1024@60 display mode
The Grand Hand view II have two model : 1 Model one (for NTSC / PAL )
:INPUT : VGA, DC / OUTPUT : VIDEO, S-VIDEO, VGA (PC Monitor) 2 Model two (for Europe ) : INPUT : VGA, DC / OUTPUT : VIDEO, S-VIDEO, VGA(PC Monitor), RGB SCART( FOR EUROPE )
Simultaneous display on VGA monitor and TV Power from USB port Supports IBM PC and MAC G4.
Supports one of the following system : NTSC(US/Taiwan), NTSC(JAPAN),PAL,PAL-M,PAL-N system.
Support overscan and underscan function.
Package contents: VGA-TV converter Manual 15pins vga m-m cable S-Video m-m cable Composite m-m cable USB power cable RGB to Scart cable

Kost wel 56 euries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131655

Hier op GOT bestaat ook nog een grote TV out FAQ met alle informatie wat je nodig het voor TV out
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/482538#ati

met daarop een link naar
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

HEt het zelf niet getest maar ben het nog wel van plan om het maken

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 131655 op 20-03-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben eigenlijk benieuwd of het andersom wel makkelijker is.... Dus van een scart-uitgang naar een monitor... Iemand die dat weet? Dus om bijvoorbeeld een digitale ontvanger aan een monitor te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

teigetjuh schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 08:44:
Ik ben eigenlijk benieuwd of het andersom wel makkelijker is.... Dus van een scart-uitgang naar een monitor... Iemand die dat weet? Dus om bijvoorbeeld een digitale ontvanger aan een monitor te hangen.
Ook daar zal je met timingsverschillen zitten maar ik denk eigenlijk dat de meester monitors dat wel aankunnen. Je zult wel de composite sync moeten splitten in horizontaal en verticaal. Dat kan met een LM1881 en wat poorten wel (poorten omdat hij niet direct horizontale sync heeft, intersil heeft wel zoiets en ook voor HDTV). Verder kan het RGB signaal wel direct door denk ik, ik weet niet of er bij scart nog een -0.3V sync in een van de kleursignalen zitten, misschien dat die er dan nog uitmoeten.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93057

Misschien is dit wel de beste oplossing voor vga -> tv (voor 'slechts' 49,95):

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/9000_9999/9900/9940/9948/994834_RB_00_FB.EPS.jpg

(te koop bij conrad)

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 93057 op 25-03-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandoe
  • Laatst online: 28-07-2020
mijn ouders zijn in het bezit van en travelmate 7530 (622g25mn), deze beschikt over een vga en hdmi uitgang (ati radeon hd 3200). ik wil deze aansluiten op een oudere tv (kv-28ew20b). op pagina 43 van de handleiding hiervan staat te lezen: "Ingangssignaal RGB via de euroscart. Dit symbool komt alleen dan in beeld als er een RGB signaal is aangesloten."

ik weet dus niet of ik hier uit mag concluderen of deze televisie een RGB signaal aan kan maar ik denk dus van wel. ik ben een beetje aan de slag gegaan met zoeken en kwam ook dit topic dus tegen. mijn eerste gedachte was:

- vga naar s-video / tulp (het probleem hiervan is "Werkt met laptops en desktops met VGA kaarten die TV-OUT functie hebben" dat heeft de videokaart volgens mij niet.

vervolgens dacht ik misschien is vga naar RGB een oplossing, maar zoals hier te lezen is is dit niet vanzelfsprekend een oplossing.

tot slot dacht ik aan hdmi naar RGB

ik zit nu te twijfelen welk van de laatste twee genoemde constructies het meest waarschijnlijk is te gaan werken... of zijn de kansen nagenoeg hetzelfde...? ik zal daarbij zeker een RGB scartblokje nodig moeten hebben.. maar denk niet dat dat nog veel zal uitmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zet alle kansen op 0. Die HDMI naar RGB/component/whatever kabel werkt ook alleen als je computer dit ondersteund.
De VGA naar scart zal ook niet zonder slag of stoot gaan werken, omdat je PC normaal gesproken geen refreshrate van 50Hz doet, wat je TV wel wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, je moet iets als Display doctor installeren om de videokaart te dwingen naar de juiste frequenties en resolutie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

deandoe schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:13:
ik zit nu te twijfelen welk van de laatste twee genoemde constructies het meest waarschijnlijk is te gaan werken... of zijn de kansen nagenoeg hetzelfde...? ik zal daarbij zeker een RGB scartblokje nodig moeten hebben.. maar denk niet dat dat nog veel zal uitmaken...
Van de PC naar oudere TV's over de SCART-aansluiting is altijd al een uitdaging geweest. Alle aansluitmogelijkheden die jij hier laat zien (met de 'RGB' plugjes) zijn bedoeld voor component, en dat is niet echt RGB. Mocht je TV ook component ondersteunen dan zou ik dat trouwens zeker gebruiken.

Die 'SCART naar VGA' kabels zijn bedoeld om van bijvoorbeeld beamers (die hebben nogal eens component over D-sub) naar apparaten te gaan die component over SCART uitsturen. Werkt overigens prima op mijn DVD-speler, progressive scan aan en mooi strak beeld op 576p :)

Mocht je een VGA-kaart hebben die component over D-sub uit kan sturen, dan is het zeker het proberen waard. Een niet al te lange verloopkabel koop je je ook geen deuk aan en als het niet werkt, pech gehad, je kan eigenlijk niks stuk maken. Kun je er altijd nog de schaar in zetten als je ooit een D-sub of SCART plug ergens voor nodig denkt te hebben ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandoe
  • Laatst online: 28-07-2020
bedankt voor de reacties, toch heb ik nog wat opmerkingen en vragen.

ten eerste kwam ik erachter dat wanneer ik in de veilige modus opstart ik beeld had wanneer ik mijn kabel had aangesloten op de dvi header (met dvi -> dsub verloopstukje). wanneer ik echter mijn kabel aansloot op de dsub header kreeg ik geen beeld. vreemd?

verder ben ik aan de slag gegaan met wat software. zo vond ik soft-15khz waarmee ik beeld krijg wanneer ik mijn kabel aansluit op de dsub uitgang. wel is het nog grijs/zwart/wit en is de timing nog niet helemaal goed... vandaar dat ik vandaag begonnen ben om met powerstrips aan de slag te gaan... meer opties is meer beter ;) :p

de problemen waar ik tegenaan loop zijn:
a) de timing, zijn hier richtlijnen voor? mijn tv heeft een handleiding, zou het daar bijvoorbeeld in moeten staat?
b) het feit dat het beeld zwart/grijs/wit is zou dit ook met instellingen te maken hebben?

mijn eerste poging om beeld te krijgen is inmiddels gelukt met de "custom" resolutie 640*480i (arcade) dit is echter niet veel beter dan wat soft-15khz kon genereren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Grijstinten beeld op een dergelijke kabel is zeer waarschijnlijk omdat je de gele stekker gebruikt en de uitgang op s-video ipv composiet staat.
2 oplossingen:
Met svideo naar je tv (geeft ook beter beeld, zeker proberen)
Mode naar composite ipv svideo zetten.

Idee is dat bij svideo de grijstinten en kleur op een eigen draad zitten, geeft een betere kleurweergave.

De timing is altijd hetzelfde voor PAL.
720x576, 50Hz interlaced., hsync weet ik niet uit mijn hoofd, maar is makkelijk te vinden via google oid.

Edit:
640x480i = NTSC (aka, amerikaanse tv standaard)

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 08-07-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat kabeltje ken ik trouwens nog niet, heeft iemand hier een pinout van? Hij zou namelijk nog wel eens goed hetzelfde bedraad kunnen zijn als de DVI - Video adapter van Apple (voor de Mac Mini's) en die werkt met de Intel GMA950 chipset.

Als ik een en ander zo bekijk zou dit wel eens TV-out voor EEEpc en andere netbook-users op kunnen leveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Laatst online: 29-04 09:23
Die kabel gaat (vrijwel nooit) niet werken. Die is alleen voor videokaarten die een TV-out signaal (composiet e/o s-video) geïntegreerd hebben in de VGA/D-sub uitgang. Dat zijn er maar weinig, de enige die ik ken zijn (oudere) Matrox kaarten.
Als je logisch nadenkt kan het ook niet, normaal gaat er geen tv-out signaal uit een VGA, het betreft alleen een 'snoertje' er zit echt geen elektronica in dat stukkie snoer, die elektronica heb je wel nodig om een RGB/D-sub/VGA signaal om te vormen.
Er staat ook bij deze kabels:
"NOTE: Your VGA card must support TV out directly through VGA port function. Please consult with your VGA card's user manual for more information."

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 10-07-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kaajee schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:20:
Die kabel gaat (vrijwel nooit) niet werken. Die is alleen voor videokaarten die een TV-out signaal (composiet e/o s-video) geïntegreerd hebben in de VGA/D-sub uitgang. Dat zijn er maar weinig, de enige die ik ken zijn (oudere) Matrox kaarten.
Als je logisch nadenkt kan het ook niet, normaal gaat er geen tv-out signaal uit een VGA, het betreft alleen een 'snoertje' er zit echt geen elektronica in dat stukkie snoer, die elektronica heb je wel nodig om een RGB/D-sub/VGA signaal om te vormen.
Er staat ook bij deze kabels:
"NOTE: Your VGA card must support TV out directly through VGA port function. Please consult with your VGA card's user manual for more information."
Wat dus bij Mac Mini's met Intel GMA950 zeker weten het geval is, anders werken de Apple Video adapters of niet, of ze zouden op elke willekeurige PC moeten werken (en dat doen ze niet)

Mijn gok is dat als je bijvoorbeeld een DVI-VGA verloopje op een Mini aansluit en daarna dit kabeltje, dat het hetzelfde resultaat zal geven. Het luminance of composite signaal zal aan de groene draad vastzitten, en het chroma signaal zit waarschijnlijk aan een van de twee andere kleurdraden vast. Zwart-wit beeld krijg je, als je kaart sync-on-green ondersteunt met de goeie timings, waarschijnlijk dus wel.

Waar ik heen wil, is dat veel netbookjes (oa Asus EEEpc's) ook een GMA950 aan boord hebben, en we weten vanuit de Macs dat die TV-output ondersteunt. Misschien maar eens zo'n kabeltje in elkaar solderen en wat experimentjes doen, heb S-video snoertjes genoeg hier liggen die ik slachtoffer kan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:37
wie zegt dat de drivers voor de GMA950 onder windows ondersteuning bieden voor dit? misschien alleen de Mac drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Laatst online: 29-04 09:23
Wat Apple met die Mac Mini doet of heeft gedaan weet ik niet, ik weet wel dat de GMA950 in beginsel niet echt geschikt is voor 'zomaar' TV-OOUT, er ontbreekt een composiet sync signaal, dus moet je eigenlijk eerst nog van de andere sync signalen een composiet maken (daar komt een stukje elektronica aan de pas, dat zit niet in genoemd verloopje, neem dat maar aan).

Buiten dit: de GMA950 staat (onder Windows in ieder geval) geen custom timings toe, en die heb je ook nodig om een correcte tv-out uit een VGA te realiseren.

Maar er is reeds een heel uitgebreid topic over dit onderwerp, spit dat mar eens door, staat heel veel nuttige info in. Bijv. ook de nVidia chip voorziet niet in een composiet sync signaal.
Pagina: 1