[12Move] Traag tijdens veel connecties?

Pagina: 1
Acties:

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Jep, dit is het zoveelste topic over een vollopend NAT-tabel-achtig probleem.
Echter, ik ben na het doorbladeren van veel topics op GoT echt ten einde raad.

[Inleiding, achtergrondinformatie]
Ik had altijd een modem van eTech, gewoon zo'n multi-pc modem/router... Geen problemen mee, en alles bleef netjes werken toen ik 512/256 had van Demon. Echter, na verloop van tijd veel torrents gedraaid te hebben, begonnen er chips op 't bordje te fluiten, en na verloop van tijd kon ik de router weggooien. Van m'n zwager eenzelfde modem weer gekregen (met nieuwe voeding).. eerst goed, daarna; je raadt het al; modem kapot. Precies op tijd, want we hadden een nieuwe modem van 12Move gekregen. Het ADSL Extreme Fast abbo, met de ZyXEL ADSL2+ modem. De ZyXEL heeft geen poorten achterin zijn kontje, dus moest er een router achter. Een Sitecom WL-122 was de keus, mede door z'n prijs/kwaliteit verhouding.

[/Inleiding, achtergrondinformatie]

Echter, met het nieuwe abonnement loop ik tegen een probleem aan. Als er een x aantal torrents staan te stampen (max 5 stuks, die overigens doorgaans niet meer halen dan 30kb/sec nu) ligt het hele netwerk plat. Echt baggertraag. Sitecom weggeflikkerd, ZyXEL weggeflikkerd; dure Linksys ertussen.

... dacht ik.

Zelfde probleem dus. Zelfs m'n eigen PC heeft moeilijkheden met browsen as we speak, en Azureus (heb ook andere clients geprobeerd) doet maar 50kb/sec nu. Ik heb het aantal actieve connecties al op 20 per torrent gezet, maar het probleem blijft. Éen enkele file downloaden van 100mb uit de tests ofzo, gaat wel met 700kb/sec. Volgens speedtest kan ik circa 530 connecties p/min maken (geen idee of dat goed is of niet).

Ook 'vaste connecties' zoals webcamfeeds in MSN hebben soms als nare bijwerking dat de modem een kwartier uit z'n neus staat te pulken alvorens internet weer te hervatten.

Geprobeerde oplossingen
• Nieuwe modem/router combinatie
De modem zit met een kabel direct aan het ISRA via een splitter, geen shit ertussen
• Ik heb het aantal TCP connecties van Windows al verhoogd, maar dat zou voor de rest van 't huis niet uit moeten maken.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
QOS aan staan bij je netwerk instellingen van je PC toevallig?

[ Voor 125% gewijzigd door bjck op 18-03-2006 18:50 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Sorry voor trage reply, maar nee.. Omdat ik 't nut niet inzie van QOS voor workstations in een home-netwerk heb ik dit op mijn PC uit gezet. QOS of niet, dit zal niet ervoor moeten zorgen dat het internet van het hele huis uit valt als ik met 30kb/sec een torrent download...

Dell Studio XPS 16

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Ik heb nog even verder gestoeid met het probleem. Computer uit DMZ gehaald en gewoon poorten geforward, uPNP aan en uit gezet, maar 't probleem blijft. Zelfs als ik 1 torrent lat draaien met in Azureus (of een andere client) 30 max connected clients, ligt het hele internet plat, en is zelfs de router soms onbereikbaar op z'n eigen IP.

Misschien dat ik zometeen nog probeer om de Linksys niet als modem te laten fungeren, maar de ZyXEL als modem, en de Linksys puur als router.

Iemand nog ideeën?

Dell Studio XPS 16

• bjck
Je hebt zo'n ZyXEL 660 modem/router? En welke Linksys modem/router geprobeerd? Een WAG54?

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
De Linksys is inderdaad een WAG54G. Ik heb al gelezen dat dit dé rotte appel bij uitstek is van Linksys. En de ZyXEL is de P-660RU Series zoals ik op de ZyXEL site kan zien, modem ligt op zolder. De Sitecom is de WL-122.
De ZyXEL als modem en de sitecom als router (andere config heb ik niet voor elkaar gekregen) levert ook traag internet op, maar dit is vermoedelijk door wél een volle NAT tabel.

Ik ga vanmiddag eens de ZyXEL proberen icm. de Linksys, misschien dat dat werkt.

Dell Studio XPS 16

• bjck
De Linksys is een ADSL-modem/router. Deze krijg je niet achterd de ZyXEL als router, hooguit als simpele switch.

Maar die ZyXEL is standaard als router uitgeleverd, heb je deze nu zelf omgebouwd naar bridge of ben je dat vergeten in de test met je Sitecom?

Wat als je de ZyXEL gewoon standaard zet als router (of hij staat dat nog) en je PC er direct aan hangt?

Wat ook nog kan is dat je op je DSL lijn een aantal lijnfouten (errors) hebt doordat je modem op zolder staat en niet bij je ISRA punt. Door problemen op het DSL signaal kan je ook deze klachten hebben!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Ik zit nu met mijn eigen PC direct via de ZyXEL op internet. Ik krijg het IP van 12Move aan deze computer toegekend, en de problemen zijn nu grotendeels weg voor zover ik kan zien. Zelfs torrents gaan sneller, en internet gaat beduidend sneller tijdens downloads. Echter, dit is niet een blijvende oplossing; de rest van het huis moet ook internet houden. Er moet dus een router achter. De sitecom heb ik tijdelijk uitgeleend, maar die combinatie ZyXEL/Sitecom werktte ook niet; dat heb ik al geprobeerd.

Als ik de ZyXEL op routing mode zet, dus de DHCP aan, dan valt mijn internet weg.
Ik neem aan dat ik niet aan de WAN instellingen moet komen, maar mijn oog viel op "Bridged RFC1483 LLC"... ik kan daar niet ongestraft routing van maken neem ik aan.

edit
routing? nee dus, want dan wil hij een IP ofzo hebben.

Ik heb geprobeerd om de linksys als pure router te zetten, maar hij wil geen IP ontvangen van de ZyXEL, koppig ding. Ook wíl hij zelf verbinding maken, en kan ik nergens een gateway instellen zonder DNS servers te specificeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Scyth op 23-03-2006 15:35 ]

Dell Studio XPS 16

• bjck
Een ZyXEL in 'routing' zetten met met ENET ENCAP + auto-ip. Een ZyXEL in 'bridge' zetten is RFC1483, de reset is allemaal gelijk.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Hoe wilde je een modem-achter-modem gebruiken? ;)

Anyway, koop een -degelijke- router. Ook WRT54g'jes zuigen nowadays met hun v5 versie. Sitecommetjes crashen uiteraard bij de vleet. Goede routers zijn oa. de Asus WL-500G's.

Je kan ook voor 2 tientjes op Marktplaats een Speedtouch 510 kopen, heb je een perfecte router/modem wat ongeacht je aantal connecties niet crashed :)

• bjck
Yapser schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:36:
Hoe wilde je een modem-achter-modem gebruiken? ;)

Anyway, koop een -degelijke- router. Ook WRT54g'jes zuigen nowadays met hun v5 versie.
Kan er weinig over vinden op GoT (nog?), maar vernam wel zoiets dat het er niet beter op geworden is. Enige informatie wat er anders/loos is?
Sitecommetjes crashen uiteraard bij de vleet. Goede routers zijn oa. de Asus WL-500G's.
Al die 'huis-tuin-keuken routertjes' van een paar tientjes zijn vaak behoorlijk .... ;)
Je kan ook voor 2 tientjes op Marktplaats een Speedtouch 510 kopen, heb je een perfecte router/modem wat ongeacht je aantal connecties niet crashed :)
Dat zou ik juist afraden. Er zijn veel series van die 510's geweest waar slechte condensatoren in zitten die na 2 jaar heel instabiel worden en defect gaan. Je ziet het aan lekkende of bolstaande condensatoren dan...

Ook maakt de Speedtouch 510 gebruik van een Alcatel chipset voor het DSL gedeelte wat niet de meest optimale combinatie is met de apparatuur die Tiscali in de telefooncentrales gebruikt (12Move gaat over het Tiscali (voormalig BaByXL) DSL netwerk natuurlijk). Je gaat minder upstream en minder downstream halen met zo'n modem dan mogelijk is.

De nieuwe serie van Speedtouch (516, 546 en 716v5) hebben een Broadcom chip die op ADSL1 prima werkt qua snelheid op de apparatuur. Zelfs upstream's van 960 of 1024 zijn daarmee haalbaar op het Tiscali DSL netwerk.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Om de topicstarter maar in 1 keer uit zijn lijden te verlossen : Het ligt aan je Zyxel die je van 12Move hebt gekregen !!!

Had dit namelijk ook bij iemand die veel eMule draaide en Torrent en alle andere p2p dingen en hij moest gewoon af en toe de stekker er weer uit halen dan had hij weer "snel internet" .

Gewoon een Alcatel / Thompson kopen en al je zorgen gaan voorbij :)
ASUS/Draytek schijnt ook wel lekker te werken, geen ervaring mee.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• bjck
nero355 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:41:
Om de topicstarter maar in 1 keer uit zijn lijden te verlossen : Het ligt aan je Zyxel die je van 12Move hebt gekregen !!!

Had dit namelijk ook bij iemand die veel eMule draaide en Torrent en alle andere p2p dingen en hij moest gewoon af en toe de stekker er weer uit halen dan had hij weer "snel internet" .
Dat is een ZyXEL 623 dan toevallig? Daar is een oplossing voor met andere (oudere) firmware. Dan heeft hij waarschijnlijk de QX.1 firmware? De QX.0 heeft dit probleem namelijk niet.
Gewoon een Alcatel / Thompson kopen en al je zorgen gaan voorbij :)
ASUS/Draytek schijnt ook wel lekker te werken, geen ervaring mee.
Drayteks bouwen een hele beroerde DSL verbinding op icm Tiscali DSL netwerk.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bjck schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:09:
Dat is een ZyXEL 623 dan toevallig? Daar is een oplossing voor met andere (oudere) firmware. Dan heeft hij waarschijnlijk de QX.1 firmware? De QX.0 heeft dit probleem namelijk niet.
Pff lang geleden in ieder geval een of andere Firmware met 3.4 ofzo als laatste versie. Kan me ook iets met R-14 herinneren.
Drayteks bouwen een hele beroerde DSL verbinding op icm Tiscali DSL netwerk.
Thnx. Wist ik niet :)

/EDIT : Deze was het geloof ik :
code:
1
http://www.zyxel.co.uk/Products.32.0.html?&no_cache=1&tx_ZyXELproducts_pi1[showUid]=41&tx_ZyXELproducts_pi1[showType]=download

De 623 zo te zien, heb er maar code tags omheen gezet.

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 24-03-2006 14:30 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

bjck schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:34:
Kan er weinig over vinden op GoT (nog?), maar vernam wel zoiets dat het er niet beter op geworden is. Enige informatie wat er anders/loos is?
Ze draaien een nieuw OS waardoor custom firmwares niet meer mogelijk zijn en ze zijn erg onstabiel, Skype disconnect zelfs soms, bij p2p moet je niet hoger gaan dan 30 connecties anders knalt je internet eruit. Als je toch een WRT54G wil neem dan een WRT54GL of een WRT54G v4.
Al die 'huis-tuin-keuken routertjes' van een paar tientjes zijn vaak behoorlijk .... ;)
Tsja, het is allemaal Realtek meut met een brak OS. Sitecom, Edimax, Trust, etc.. allemaal bagger.
Dat zou ik juist afraden. Er zijn veel series van die 510's geweest waar slechte condensatoren in zitten die na 2 jaar heel instabiel worden en defect gaan. Je ziet het aan lekkende of bolstaande condensatoren dan...
Dat waren de versies met 9V adapters idd, die met een 15V adapter hebben het euvel volgens mij niet :)
Ook maakt de Speedtouch 510 gebruik van een Alcatel chipset voor het DSL gedeelte wat niet de meest optimale combinatie is met de apparatuur die Tiscali in de telefooncentrales gebruikt (12Move gaat over het Tiscali (voormalig BaByXL) DSL netwerk natuurlijk). Je gaat minder upstream en minder downstream halen met zo'n modem dan mogelijk is.
Ik zit op Tiscali en haal met een ST510 dezelfde downstream en 96 kbit lagere upstream tov. m'n door TweakDSL geleverde Asus (GSPN).
De nieuwe serie van Speedtouch (516, 546 en 716v5) hebben een Broadcom chip die op ADSL1 prima werkt qua snelheid op de apparatuur. Zelfs upstream's van 960 of 1024 zijn daarmee haalbaar op het Tiscali DSL netwerk.
Geen ervaring mee, maar bij mijn weten zitten er toch TMMB chipjes in?

• bjck
nero355 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:14:
[...]

Pff lang geleden in ieder geval een of andere Firmware met 3.4 ofzo als laatste versie. Kan me ook iets met R-14 herinneren.

[...]

Thnx. Wist ik niet :)

/EDIT : Deze was het geloof ik :
code:
1
http://www.zyxel.co.uk/Products.32.0.html?&no_cache=1&tx_ZyXELproducts_pi1[showUid]=41&tx_ZyXELproducts_pi1[showType]=download

De 623 zo te zien, heb er maar code tags omheen gezet.
Dan is het een 623T1 inderdaad en heeft hij een QX.1 firmware in z'n modem van 12move/tiscali gekregen. Hier is de QX.0 van beschikbaar en die lost dit hele probleem op, dus als hij die klacht nogsteeds heeft even de helpdesk bellen en erom vragen.
Yapser schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:33:
[...]

Ze draaien een nieuw OS waardoor custom firmwares niet meer mogelijk zijn en ze zijn erg onstabiel, Skype disconnect zelfs soms, bij p2p moet je niet hoger gaan dan 30 connecties anders knalt je internet eruit. Als je toch een WRT54G wil neem dan een WRT54GL of een WRT54G v4.
Handig. Dus weer iets in de marktgezet voordat het af was.
[...]

Tsja, het is allemaal Realtek meut met een brak OS. Sitecom, Edimax, Trust, etc.. allemaal bagger.
;)
[...]

Dat waren de versies met 9V adapters idd, die met een 15V adapter hebben het euvel volgens mij niet :)
Dan nog blijft het onzeker wat je koopt via marktplaats. Voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe Speedtouch uit de nieuwe serie.
[...]

Ik zit op Tiscali en haal met een ST510 dezelfde downstream en 96 kbit lagere upstream tov. m'n door TweakDSL geleverde Asus (GSPN).
Zoals ik al zei ;)
[...]

Geen ervaring mee, maar bij mijn weten zitten er toch TMMB chipjes in?
TMMB is iets als wat Thomson samen met Broadcom heeft gedaan. Bij mijn weten gedragen ze zich qua DSL hetzelfde als de Broadcom chips (wat dacht ik BDCM is).

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Okee, dus mijn Sitecom kan weg, mijn Linksys kan weg, en mijn ZyXEL kan weg. Dan denk je ook dat je twee goede merken in huis hebt gehaald. Ik heb apart nog een ZyXEL besteld, omdat die andere een crappy no-name router was. Grmbl.

Dell Studio XPS 16

• bjck
Scyth schreef op zondag 26 maart 2006 @ 00:45:
Okee, dus mijn Sitecom kan weg, mijn Linksys kan weg, en mijn ZyXEL kan weg. Dan denk je ook dat je twee goede merken in huis hebt gehaald. Ik heb apart nog een ZyXEL besteld, omdat die andere een crappy no-name router was. Grmbl.
Die ZyXEL zou helemaal geen problemen moeten geven. Als je die nu zet zoals je hem hebt ontvangen (gewoon resetten dus met knopje aan de achterkant ingedrukt houden tot hij herstart) en met dan enkel 1 PC eraan gekoppeld heb je dit effect?

Pagina: 1